Social Media en het onderwijs zijn nog geen dikke vrienden. Tot deze conclusie kwam ik deze week na onderzoek voor een opdracht waarbij ik een presentatie moest geven hierover. Angst regeert nog steeds en gebruik van de digitale snelweg wordt door scholen eerder afgekapt dan aangemoedigd. Doodzonde als je je bedenkt wat een enorme mogelijkheden er zijn. Als ze maar wisten hoe ze te benutten.

social media op school
Leuke opdracht

Ik zit aan mijn bureau als ik de mail binnen zie komen. Het is een nieuwe opdracht waarin ik gevraagd wordt een presentatie Social Media te geven voor mensen uit het onderwijs. Leuk, heel wat anders dan het bedrijfsleven! Ik denk dat daar namelijk nog een grote slag te slaan valt. Ik ga direct op onderzoek uit in de verwachting wel wat leuke cases of verhalen te vinden op het internet. Al snel ben ik een illusie armer.

Tegenvallend onderzoek

Op een enkele blog en slideshare presentatie na kom ik niet veel verder. Mijn netwerk dan maar eens inschakelen, genoeg kinderen te vinden. Hoe wordt Social Media bij hun op school ingezet? Echt vrolijk werd ik niet van de antwoorden. Mijn nichtje bijvoorbeeld, 18 jaar, volgt een MBO opleiding voor onderwijsassistente. Zij vertelt me dat alles bij hun op school angstvallig afgeschermd wordt en ze nergens op mogen. Hoe kan het dat iemand, die klaargestoomd wordt voor de PABO en straks les wil gaan geven, niéts meekrijgt over het gebruik en het inzetten van Social Media? Het is nog erger dan ik dacht.

Angst voor het onbekende

Scholen zijn bang. Leraren weten over het algemeen te weinig af van de Social Media kanalen, hebben geen idee hoe de meeste werken en zien er totaal het nut niet van in. Krampachtig doen ze daarom pogingen de leerlingen er juist zover mogelijk vandaan te houden. Hoe kunnen we ze laten zien dat het wél noodzakelijk is, van deze tijd en straks vooral ook heel belangrijk in het leven na school? We kunnen er namelijk niet omheen, Social Media is niet meer weg te denken uit de maatschappij. De vraag is alleen, hoe gaan we er mee om. Niet alleen op school, maar ook thuis.

Leerlingen weten het beter

Een veel gehoorde opmerking om mij heen van leerlingen is dat zijzelf ver voorop lopen op de leraren. Dit is logisch, want ook al wordt het op de scholen tegengehouden, thuis en op hun eigen smartphones zitten kinderen natuurlijk wel massaal op de digitale kanalen. Maar is het niet vreemd dat niemand ze dan wegwijs maakt en vertelt wat je er verder mee kunt behalve gezellig kletsen, elkaar afzeiken en spelletjes spelen? Want laten we eerlijk zijn, het niveau wordt er niet veel beter van, uitzonderingen daargelaten.

Weet wat er leeft

Als school wil je graag weten wat er leeft en wat er gezegd wordt over je school. Met behulp van diverse online hulpmiddelen kan je dit heel simpel voor elkaar krijgen. Maar denk als school ook eens aan de volgende zaken:
– Promotie van activiteiten op school zoals sportdagen, evenementen, uitvoeringen, open dagen, schoolfeesten, examenstunts
– Informatie zoals veranderingen in lesroosters, zieke leraren, lokaal veranderingen
– Weten wat er over je school gezegd wordt, snel inspringen op klachten of scheldpartijen
– Betrokkenheid creëren leraren/leerlingen

Betrek de ouders

Veelal zijn ouders ook niet op de hoogte van werking van bepaalde Social Media. Betrek ouders bij de de digitale activiteiten. Geef voorlichtingsavonden om ook ouders in te laten inzien dat het belangrijk is, de werking ervan en hoe ze kunnen helpen de kinderen hierin te begeleiden. Ouders en de school zullen samen sterk staan. Zorg dat je als school de kinderen bijhoudt en het liefst voor blijft. En onthoud: Social Media is leuk maar vooral ook zeer nuttig.
Welkom in de 21ste eeuw!

to do
Top 10 Tips gebruik Social Media in het Onderwijs

– Maak een goed en duidelijk beleid omtrent gebruik Social Media op school. Verbied niet privé gebruik maar stel wel regels daarover op.
– Maak op de belangrijkste kanalen een profiel van de school aan. Denk aan Hyves, Facebook, Twitter, Youtube en zelfs misschien Linkedin.
– Maak een hashtag (#) aan voor je klas en gebruik deze voor alle mededelingen en betrek ook ouders hierin.
– Geef kinderen in de klas bijvoorbeeld een stelling of opdracht mee waarmee ze binnen Twitter mee aan de slag moeten.
– Laat de leraar mee twitteren en kinderen delen in bijvoorbeeld stand van zaken gemaakte proefwerken.
– Maak gebruik van Google Alerts bijvoorbeeld, om te weten wat er over je school gezegd wordt.
– Laat kinderen elkaar wekelijks #FF sturen op Twitter zodat ze leren respect te hebben voor anderen op het digitale kanaal.
– Maak gebruik van hashtags zoals #durftevragen.
– Indien een website aanwezig, koppel deze dan aan de Social Media door middel van buttons e.d.
– Laat kinderen op een leuke manier zien dat Social Media ook heel serieuze business is.

Gevolg

– Er zal meer verbondenheid komen tussen leraar en leerlingen.
– Doordat leraren mee doen op de Social Media en de educatieve vorm krijgt het een serieuzere toon.
– Kinderen hebben meer ervaring als ze straks de arbeidsmarkt op gaan of gaan studeren.
Papieren rompslomp neemt af aangezien alle mededelingen digitaal zijn.
Snellere communicatie dan papier, post of mail.
– Het maakt kinderen creatief, vooral gebruik Twitter met 140 tekens.

Woordenboek

* Tweets: berichten die je verstuurt
* Tweeps: mensen die twitteren
* Hashtags: keywords op Twitter. Een Hashtag wordt voorafgegaan door een #
* Retweet: een bericht wat door iemand anders doorgestuurd wordt
* #FF: Follow Friday. Deze hashtag wordt op vrijdagen uitgedeeld op Twitter door tweeps die daarmee een blijk van waardering geven aan iemand om diverse zelfaangegeven redenen en deze persoon aanbevelen om te volgen.