Afgelopen dinsdag werd voor het eerst het Facebook Marketing Congres georganiseerd. Een hele dag sprekers over alleen Facebook, ik kan zeggen, het was een lange maar nuttige dag. Ik heb veel gezien en veel gehoord en voor mij was het vooral veel bevestiging van dingen die ik in de praktijk ook ervaar. Het valt mij wel op dat sprekers elkaar nog wel eens willen tegenspreken cq andere ervaringen delen. Daarvoor bij deze alvast mijn eigen belangrijkste tip: probeer dingen zélf uit, experimenteer en ervaar voor je eigen branche/product/dienst wat wel of niet werkt! Bij deze de handigste en meest praktische tips van de dag, per spreker op een rij. Of zeg maar, in véle rijtjes.

Feiten en cijfers Facebook

We starten met een Facebook Marketing Congres intro filmpje van Yune Social voor wat Facebook feiten en cijfers.

facebook cijfers


Spreker: Rohit Bhargawa – schrijver van Likenomics

 

Facebook draait niet om de conversatie

Luistert u even goed mee? Fans of volgers zitten er helemaal niet op te wachten dat je met ze gaat zitten kletsen. Dat je ze een fijne vakantie wenst als je leest dat ze op vakantie gaat of andere onzin. Het zijn je vrienden niet!

Maar hoe zit dat dan met de “interactie” en “het gesprek aangaan” wat er in de afgelopen tijd steeds maar door iedere social media oehoegoeroe ingehamerd is?
Interactie hoeft geen conversatie te zijn. Uiteraard moet je reageren, zeker op vragen, klachten en sommige opmerkingen. Ook als iemand moeite doet iets op je Facebook pagina te zetten, vind ik dat je altijd even een reactie of in ieder geval like moet geven. Soort “bedankt voor de moeite” zeg maar.

Reacties uitlokken mag en kan, maar fans en volgers zitten er echter niet op te wachten om “vrienden” te worden met merken. Ze willen maar één ding van het merk waar ze fan van zijn: beleving. We leven in een wereld waarin iedereen iets over jouw merk roept, of je nu wilt of niet. Negatief en positief. Fans willen betrokken worden, betrek ze dan ook. Maar vrienden worden? Nee, dat hoeft nou ook weer niet.

 

De 5 meest gemaakte fouten op Facebook pagina’s

Nog steeds worden er met regelmaat de zelfde fouten gemaakt door Facebook Pagina beheerders.

–      Bedrijven die te gekunsteld de conversatie aan willen gaan (neenee, we zíjn geen vriendjes)
–      Bedrijven die alleen uit zijn op zoveel mogelijk likes voor hun pagina (stop dus met win-like-share acties)
–      Content te ingewikkeld maken (ken je hem nog: KISS, oftewel, Keep It Simple, Stupid)
–      Focus op hun eigen doel in plaats van wat anderen willen (Lui-ste-ren is dan ook een vak)
–      Alleen social media inzetten en geen andere kanalen (sja, het een gaat gewoon niet zonder het ander)

facebook tips updates

5 basisprincipes contentstrategie

Alles valt en staat met een goede contentstrategie. Hier volgen 5 basis principes om die felbegeerde (oprechte) likes te krijgen:

–      Hou je aan de werkelijkheid
–      Gebruik storytelling die relevant is
–      Wees onzelfzuchtig en entertain je fans
–      Hou het simpel
–      Timing is alles

Et voila, zet de beginletters van de Engelse termen onder elkaar en je krijgt, hoe toevallig, het woordje TRUST te zien:

Truth
Relevance
Unselfish
Simplicity
Timing

Bind je fans digitaal aan je merk

En dan zijn er nog een aantal manieren om je fans digitaal aan je te binden. Dit door het aanbieden van:

–      E-commerce
–      Informatie
–      Community mogelijkheden
–      Service
–      Entertainment


Robert Doggers – oprichter van Yune Social

Een plaatje is nog geen praatje

Content verzinnen en creëren is misschien wel het lastigste wat er is bij Facebook Marketing, hoe simpel het ook lijkt. Je wilt origineel zijn en blijven, wat te bieden hebben, maar het mag niet te commercieel zijn en moet aan vele randvoorwaarden voldoen. Robert schetste in een heel mooi kader het overzicht van voorwaarden waar een post aan moet voldoen.

Voorwaarden:
–      Het moet binnen je community passen
–      Het moet bij je product en merk passen
–      Het moet sociale elementen bevatten

facebook post tips

 

Vervolgens heb je dan de volgende middelen nodig om dit te bewerkstelligen:

–      Creativiteit
–      Uitvoer van beeldmateriaal
–      Media consumptie inzichten

Voorbeeld van een creatieve simpele post:

facebook post tips

 

Insights Facebook

Welke universele, sterk activerende wetmatigheden kunnen we (telkens weer) gebruiken bij het creëren van sterke Facebook content?
Een prachtig overzicht van Facebook insights die je kan gebruiken bij het creëren van content voor je Facebook pagina.  6 hoofdwaarden met ieder een aantal subwaarden.

 

facebook post tips

 

Tip: leg iedere post die je wilt plaatsen eens naast deze “checklist”. Komt er geen een in aanmerking, dan kan je er eigenlijk vanuit gaan dat de post niet Facebookwaardig is.
Tot slot nog een lijstje met tips voor goede updates:

facebook tips voor posts

 

Hans Maltha – Yes2web cijfers

Pagemonitor – Facebook in Nederland

Hans had een mooi verhaal met veel cijfers. Ik zet de belangrijkste feiten en cijfers voor je op een rij:

–      47% van de totale online bevolking in Nederland zit op Facebook

–      In Canada en Amerika is dit 71%, er zit dus nog groei in de Nederlandse markt

–      Gemiddeld groeit Facebook met 1,2% per maand

–      De Top 20 steden vormen 35% van de Nederlandse Facebook gebruikers

–      Mobiel gebruik van Facebook blijft toenemen, 751 miljoen wereldwijd nu

–      87% van het Facebook verkeer is mobiel

–      34% van het mobiel verkeer is naar campagnes. Maak je campagnes dus mobiel vriendelijk.

–      De top 5 grootste Fanpagina’s op gebied van likes wijkt volledig af van de top 5 hoogste IPM+

–      Grote pagina’s (> 100.000 fans) hebben 69% minder interactie

–      Fans x engagement = bereik van gemiddeld 12%

–      Gemiddeld worden er 39 berichten per maand gepost in mei 2013

–      Het optimum is 20-28 berichten voor grote pagina’s

–      Gemiddeld is 73% likes, 10% comments, 17% shares

–      Foto’s leveren meeste engagement op met 77%, video 21%, tekst 2%

–      Vragen om likes of shares levert 2x zoveel meer interactie op

–      Gemiddelde reactietijd in Nederland is 24,3 uur

–      Reactietijd heeft geen invloed op de interactie

–      Grote pagina’s reageren 44% sneller op berichten

–      Gemiddelde IPM+ is 6 in Nederland en stijgt nog steeds

–      Mensen doen 8x sneller een aankoop bij je bedrijf als ze je pagina leuk vinden

–      Een gemiddelde post leeft ongeveer 3 uur zonder adverteren

–      Targetten op doelgroep helpt je interactie te verhogen

–      Jongeren (13-17 jaar) liepen media 2012 weg, daarna stijgingen met enkel klein dalinkje – het valt dus wel mee met dat weglopen.

 

Mischa Coster – social media psycholoog en –strateeg 

Persuation en Contagion op Facebook

Gedrag is te beïnvloeden, ook online. Dat is eigenlijk de belangrijkste boodschap van Mischa in zijn (zeer interessante) presentatie over de psyche in combinatie met social media. Gebruik het gedrag van je fans en gebruik sociale bewijskrachten als die er zijn. Fans reageren, maak daar gebruik van. Mensen laten zich gemakkelijk beïnvloeden door anderen. Hoe meer likes of shares een post heeft hoe gemakkelijker anderen ook op die knop drukken. Je moet alleen altijd eerst het keerpunt zien te bereiken, en waar dat punt ligt verschilt weer per post, product, onderwerp.

facebook posts tips

 

Lees op Marketingfacts hoe je content op de STEPPS kan checken, oftewel de besmettelijkheid.

Een andere “must read” van Mischa Coster staat ook op Marketingfacts en gaat over “waarom iedereen een leuker leven heeft dan jij”.


Chad Wittman – Edgerankchecker

De simpele complexiteit van Facebook

Edgeranking houdt de gemoederen binnen Facebook flink bezig. Menig Nederlands blogger heeft zijn mening er over verkondigd en er uitgebreid zijn of haar eigen theorieën op los gelaten. Het vervelende is, je weet niet hoe het algoritme “Edgerank” precies werkt. Er is natuurlijk die welbekende formule, gebaseerd op 3 pijlers, maar hoe die cijfers exact liggen, weet niemand.

Een post op een Facebook pagina heeft gemiddeld slechts een bereik van 12%. Je kan dit (buiten het adverteren om) oprekken tot wel 40% als je goed met de Edgerank om gaat. Hoe doe je dit?

Edgeranking 

Je kan de edgeranking beinvloeden door middel van:

–      Call to action – vraag om likes en shares
–      Test je content uit en monitor het zodat je weet wat goed werkt en wat niet. Gewoon doen dus.
–      Probeer je negatieve feedback zo laag mogelijk te houden.

Deze negatieve feedback uit zich in:

–      76% hide post
–      16% hide all posts
–      8% reports spam
–      1% unlikes page

Zie ook mijn blog op Marketingfacts van april dit jaar, waarin ik een heel stuk meeneem over negatieve edgeranking en hoe je de cijfers uit de rapportage van Facebook kan halen.

negatieve edgeranking

 

Facebook quotes van de dag

Tot slot hoorde ik door de dag heen nog wat mooie quotes die ik je niet wil onthouden: 

–      Je moet niet zorgen voor likers, maar voor lezers! (Mischa Coster)

–      If you make something no one hates, no one loves it…. (Tibor Kalman)

–      12% is het nieuwe 16% (het publiek)

–      Facebook is complex en eenvoudig tegelijk (Chad wittman)

–      Social media cannot safe something that is already crap (Rohit Bhargava)

–      Facebook is een paid-medium waarbij engagement je korting is ( Pieter Voogt)

Uiteraard is dit slechts een verslag in een notendop. Ik kan iedereen aanbevelen dit congres volgend jaar zelf te bezoeken. De data zijn al bekend: 9 + 10 juni. Ik zeg, tot volgend jaar!