Er zijn vele mooie opties en tools voor je Facebook pagina die je als Facebook marketeer absoluut moet kennen. Vooral om te meten, maar ook om je concurrent in de gaten te houden en zijn of haar fans te gebruiken voor je eigen groei. De eerste tool waar ik jullie mee kennis wil laten maken is Fanpage Karma. Gezien de uitgebreidheid van deze tool krijgt het een eigen blog. Ik vind dit zelf een van de mooiste en meest waardevolle tools die er zijn. 

Fanpage Karma

Deze tool is echt een Juweeltje met een hoofdletter J. Niet alleen brengt het heel veel informatie over jouw pagina zoals het timen van je posts, je service level of je response tijd, ook geeft het een schat aan informatie over je concurrent. Meten is weten, maar weten wat je concurrent uitvoert en hoe hij of zij het doet, ja dat is natuurlijk goud waard.

Gratis tool

Zoals met de meeste tools heb je een gratis basis versie en verschillende betaal opties binnen deze tool. In de trial van 14 dagen maak je kennis met allemaal en ik kan je zeggen, ze zijn de moeite waard om voor te betalen. Je kunt niet alleen gegevens uit Facebook halen en vergelijken, maar ook uit je Twitter account en Youtube. Ik beperk me in dit blog even tot alleen Facebook om het overzichtelijk te houden.

Dashboard KPI overzicht 

Op je eigen dashboard zie je een mooi overzicht van zaken als het aantal posts per dag, je service level, response tijd en engagement bijvoorbeeld. Mooie KPI’s om op te sturen. Iedereen weet namelijk ondertussen dat het niet draait om alleen het aantal fans en IPM+, het gaat om veel meer dan dat. Het Page Performance percentage Index percentage, ook wel PPI genoemd, zegt iets over de verhouding van engagement op je pagina ten opzichte van de groei  in fans.

Ik heb een aantal goed lopende posts gehad op mijn Facebook pagina en mijn fans zijn aardig toegenomen doordat ik met advertenties aan het testen ben en mede door het uitkomen van mijn boek, dus ik heb daardoor momenteel de hoogste score van 100%. Uiteraard schommelt dit percentage. Stel je zelf een bepaald percentage als KPI en stuur hier regelmatig op. Het percentage kun je baseren op bijvoorbeeld een gemiddelde van jou en je concurrenten, zie volgende paragraaf.

facebook concurrentie tool

Benchmarking

Klik je bovenin op “Dashboard & Benchmarking”, dan kun je hier een aantal concurrenten invoeren en zien hoe zij het doen op basis van bovengenoemde KPI’s. Handig om in het begin ook je eigen KPI te bepalen. Je kunt bijvoorbeeld uitgaan van een gemiddelde binnen je eigen branche.

ken je concurrent op facebook

Effectiviteit van de Timing van je posts

Scroll je iets verder door naar beneden, dan krijg een aantal opties waarmee je je kunt vergelijken met de concurrent. Welke ik erg interessant vind, maar ik zou zeggen loop ze allemaal eens door, is de effectiviteit van de timing van je posts. Ik klik even alleen mijn eigen account aan en zie dat ik veel op maandag in de middag post, maar dat dat dus helemaal niet effectief is! Daarentegen doen mijn posts op vrijdag en zaterdag het veel beter. Het mooie is, je kunt dit ook van je concurrenten bekijken. Je kunt er twee tegelijk vergelijken door de namen aan te vinken. Dit zijn de pagina’s die je in je dashboard hebt ingevoerd. Bekijk op welke dagen en tijdstippen je concurrent succesvol is, misschien is dat dan ook wel het moment dat jij aanwezig moet zijn.ken je concurrent op facebook

Post History

Welke optie ik nog meer erg handig vind, is een overzicht van de top 10 “best scorende” posts. Ik kies bijvoorbeeld de pagina van Jon Loomer om deze top 10 samen te stellen. Ik kan zien welke posts van hem populair zijn en die van mij. Je kunt kiezen voor een top 10 van reacties totaal, per fan of op chronologische volgorde. Mooi leermoment en goed om te zien wat werkt en niet werkt, bij zowel je zelf als je concurrentie.

facebook concurrentie analyse

Isights concurrentie vergelijking

In de insights kun je een naam van jou en je concurrent invoeren, of 2 van je concurrenten, en deze met elkaar vergelijken als het gaat om aantal fans, groei, engagement, interactie en service level. Uiteraard is het een moment opname en gaat het meer om de “fun” in dit geval.

facebook concurrentie tool

Post types

Een stuk serieuzer zijn de statistieken er onder. Je ziet hier wat Mari Smith (rechts) en ik het meest posten. We zijn beide gek op linkjes en ook plaatjes voegen we veel toe. Mari plaatst kennelijk ook aardig wat posts met alleen tekst, dat doe ik nooit. Video’s plaatsen we beide niet erg veel.

facebook concurrentie tool

Frequentie updates

Met deze optie kun je meten of je niet te veel, maar ook niet te weinig post. Ik post duidelijk een stuk minder dan Mari Smith.

facebook concurrentie tool

Engagement Matrix

In deze matrix zie je hoe je posts het doen en waar je nog bij kunt schaven. Zoals je ziet moet ik eigenlijk betere linkjes plaatsen die tot meer engagement leiden. Hoe verder de bolletjes naar boven staan, hoe beter de posts voor interactie zorgen. Hoe verder naar rechts, hoe meer je ze gebruikt.

facebook tool

 Wanneer updates plaatsen

Daarstraks had ik in een grafiek al gezien dat zaterdag mijn meest succesvolle dag was als het ging om het succes van een update. Voor zowel Mari en mij geldt dat wij op vrijdag veel plaatsen, maar dat dat niet de beste dag is. In mijn geval overigens ook niet de slechtste, maar goed om te weten dat ik eigenlijk meer op zaterdag moet posten.

facebook concurrentie tool

Insights concurrent bekijken

Nu wil ik wel eens wat meer weten van Mari Smith, dus ik vul in de insights alleen haar Facebook pagina naam in. Ik krijg al haar KPI gegevens, zoals ik ook die van mij zelf al had gezien, handig om te vergelijken. Overigens kun je uiteraard ook je eigen pagina invullen en alle informatie die ik hieronder omschrijf voor je zelf ook opvragen.

facebook concurrentie tool

Top updates en minst lopende updates concurrent

Je kunt daar onder een lijst vinden met de beste en minste posts van je concurrent. Mooi om te zien wat bij Mari Smith wel loopt en minder loopt. Deze informatie is voor mij weer waardevol om te weten wat haar fans kennelijk wel of niet waarderen.

facebook concurrentie tool

De Top influencers van je concurrent

Wat ook heel mooi is, is dat je kunt zien wie haar top influencers zijn. Deze Facebookers zijn groot fan kennelijk, ze interacteren in ieder geval een hoop. Jammer dat je het sentiment van deze fans hier niet kunt meten of zien, misschien zitten er ook wel zware klagers tussen. Maar toch handig om te weten en eventueel rekening mee te houden in je doelstelling bij advertenties.

facebook concurrentie tool

Pagina’s met dezelfde soort fans

Altijd handig om te weten welke pagina’s ook dezelfde soort fans hebben. Als ze veel meer fans hebben dan jij, dan betekent dat daar nog een hoop te halen valt. Met Graph Search kun je hier heel handig de fans uit halen en je targets op aanpassen als je gaat adverteren. Meer hierover in een later blog.
facebook concurrentie tool

Nog een leuke tool die aanhaakt op de vorige optie, is deze activiteits grafiek waarin je kunt zien wat de afstand is tussen jou en de pagina’s die op je lijken qua fans. Hoe dichter ze bij jou staan, hoe kleiner de verschillen.

facebook concurrentie tool

Sentiment en doelgroep taggen

Tot slot wil ik eindigen met echt nog een top functie binnen deze tool die nog in beta versie is: het taggen van je posts zodat je het sentiment en doel per doelgroep bijvoorbeeld kunt gaan bepalen. Van jezelf, maar dus ook weer van je concurrent. Het handigste is om de video zelf eens te bekijken en er mee te gaan spelen. Ik weet zeker dat je tot mooie inzichten komt.

ken je facebook concurrent