Social selling… wat is dat precies, wat kun je er mee en hoe kan jij dat inzetten? In dit blog de 10 geboden van social selling met LinkedIn, oftewel… tips!

Wat is social selling

Wat is ‘social selling’ nu eigenlijk? Op basis van mijn eigen jarenlange ervaring geef ik er de volgende definitie aan:

Social selling =

  • een proces
  • waarin je je (sociale) netwerken inzet
  • om de juiste professionals en besluitvormers (online) te ontmoeten,
  • hen kennis laat maken met jouw expertise, je werk en jouw merk
  • waarna je vervolgens bouwt aan een sterke (online) relatie
  • waarin je in eerste instantie alleen geeft en verbindt
  • om uiteindelijk omzet/nieuwe klanten/bekendheid te genereren.

Om dit proces soepel en zo menselijk mogelijk te laten verlopen zijn er een aantal stappen die je moet nemen om dit voor elkaar te krijgen: De 10 geboden van social selling met LinkedIn.

De 10 geboden van social selling met LinkedIn

social selling tips

Gebod nummer 1: Zorg voor een professioneel profiel op LinkedIn

Je persoonlijke profiel op LinkedIn is je visitekaartje. Daarmee straal je niet alleen een bepaalde professionaliteit uit maar het is ook het punt waarop mensen je willen benaderen of juist afhaken. Erg belangrijk dus om een professionele uitstraling te hebben. Denk hierbij bijvoorbeeld aan:

Gebod nummer 2: Wees vindbaar

Zoekmachineoptimalisatie (SEO) is voor LinkedIn net zo belangrijk als voor Google. Alles wat jij aan tekst in je profiel plaatst wordt geïndexeerd door zowel Google als LinkedIn. Dus zeer belangrijk hoe je je teksten opstelt en welke woorden je gebruikt. Zoek in de zoekbalk van LinkedIn maar eens bijvoorbeeld op ‘salesmanager’ en vervolgens op ‘manager sales’. Of ‘projectmanager’ en dan ‘projectleider’. Groot verschil he?

Gebod nummer 3: Wees zichtbaar en show je expertise

Zichtbaarheid van jou en je expertise kun je vergroten door updates te plaatsen, artikelen te schrijven of door in groepen gesprekken op te starten. Ook het reageren, liken of delen op LinkedIn komt ten goede aan je zichtbaarheid. Iedere keer dat je dat je namelijk een van deze acties uitvoert word je zichtbaar in jouw eigen netwerk of die van anderen. Het vergroot de kans dat mensen doorklikken naar je profiel waar jij, als het goed is ;), alles goed ingevuld hebt en duidelijkheid geeft wat je bezoeker van jou kan verwachten. Een contactmoment is dan snel gelegd.

Gebod nummer 4: Wees authentiek, vertel je eigen verhaal

Niets leukers en mooiers dan mensen of bedrijven die hun eigen verhaal vertellen. Zodra je op de emotie gaat zitten van mensen dan wek je hun interesse en vaak ook vertrouwen. Wees ook hierin open en eerlijk, huur geen acteur in maar laat echte mensen het echte verhaal vertellen. Gebruik hierbij ook foto’s en video’s die het verhaal vertellen of ondersteunen. En gebruik echte foto’s geen stockfoto’s.

Gebod nummer 5: Gebruik social giving voor social selling

Zo belangrijk, maar voor zoveel mensen nog steeds blijkbaar zo lastig: luisteren en geven voordat je wat komt haen. Het is niet de bedoeling dat je op LinkedIn mensen lastigvalt met spam of opdringerige mailtjes. Het gaat om netwerken, luisteren, relaties starten. Wat speelt er op de markt, wat vinden mensen ergens van. Dan pas ga je contact proberen te leggen en pas als je echt contact hebt iemand benaderen. Anders werkt het niet of gaat het in het ergste geval zelfs tegen je werken.

Gebod nummer 6: Laat LinkedIn samenwerken met andere (sociale) media

LinkedIn is maar een middel. Het is geen op zich zelf staand kanaal en het werkt juist heel erg goed met andere kanalen samen. Zorg er voor dat je bruggen bouwt tussen LinkedIn met je andere media. Je website blijft als ‘owned’ media het allerbelangrijkste kanaal, plaats follow- en sharebuttons op je site, zet je LinkedInprofiel in je e-mailhandtekening en neem mee in je nieuwsbrieven dat je op LinkedIn te vinden bent.

Gebod nummer 7: Vergroot je netwerk

Je netwerk is belangrijk. Hoe groter je netwerk, hoe groter je bereik. Maar alleen als het mensen zijn die ook echt open staan voor netwerken en actief zijn op LinkedIn. Het gaat er tenslotte niet alleen om wie jij kent, het gaat er vooral om wie jóu (leren) kennen. En je connecties kunnen je op alle mogelijke manieren helpen, hetzelfde wat jij ook doet: liken, reageren, delen maar ook jou voorstellen aan een interessante connectie. Of misschien mag je de naam van je connectie noemen om iemand anders te kunnen benaderen. En bedenk ook, jouw netwerk heeft ook weer een netwerk. En die mensen kennen jou ook (nog) niet dus handig je eigen netwerk daarvoor in te zetten om die ook te bereiken.

Het gaat er niet om wie jij kent, het gaat er om wie jóu kennen!

Gebod nummer 8: Laat medewerkers samenwerken met jullie bedrijfspagina

Het is belangrijk dat passie en liefde voor producten en diensten wordt gedragen vanuit de interne organisatie. Als daar mensen al niet voor te porren zijn, hoe verwacht je dan dat de buitenwereld dat dan doet? Zet daarom je medewerkers (ongedwongen) in om je te helpen. Leer ze wel vissen in plaats van vis te geven.

Gebod nummer 9: Combineer online altijd met offline

Niets belangrijkers dan face-to-face contact. Het is echt niet erg om mensen online te ontmoeten en daarmee te linken als je ze nog niet kent, maar zorg er voor dat je ze leert kennen. De combinatie van online en offline zal wat dat betreft nooit verdwijnen en en de gunfactor wordt alleen maar groter als je iemand ‘écht’ kent.

Gebod nummer 10: DOEN!

Je kunt een prachtig profiel hebben en het mooiste visitekaartje, maar als je er niets mee doet, dan werkt het ook niet. Zo simpel is het. Ga dus doén en zorg voor continuïteit op je profiel, genoeg afwisseling in updates en artikelen, reageer op input van anderen en ga netwerken. Help elkaar, zorg er voor dat je op het netvlies blijft staan van mensen. Alleen dan kan LinkedIn succesvol worden!

Wil je meer succes hebben met LinkedIn? Neem dan een workshop van socialmedia-expert Corinne Keijzer

Groei maximaal in zichtbaarheid en conversie

- Hoe komen we (meer) in beeld bij onze stakeholders, prospects en klanten?

- Hoe krijgen we meer volgers en hoe zetten we een eenvoudige contentstrategie op?

- Hoe zetten we contentmarketing goed in?

- Hoe enthousiasmeer ik mijn collega's om LinkedIn (nog) meer in te zetten?

Maximaal groeien in zichtbaarheid en volgers met je bedrijfspagina en de persoonlijke profielen van jou en je collega’s. Vanuit bekendheid doorpakken naar hogere conversie. Bekijk onze incompanytrainingen en -programma's en ga écht effectief aan de slag met LinkedIn.