Een prijsvraag uitschrijven op je Facebookpagina is een hele leuke, makkelijke en laagdrempelige manier om je fans aan je te binden. Iedereen vind het leuk om iets te winnen en door een prijsvraag uit te schrijven bereik je eenvoudig heel veel mensen en je verhoogt de interactie en participatie op je pagina. Als prijsvragen op de juiste manier worden ingezet, zorgt dit zeker voor groei op je Facebookpagina en je bedrijf en is het een waardevolle tool in je marketingcampagne. Ik vertel je hier wat je wel mag doen en wat je zeker niet mag doen!

Wanneer schrijf je een prijsvraag uit?

Elk bedrijf is anders en elke doelgroep is anders, dat betekent dat je moet experimenteren om erachter te komen wanneer voor jou een prijsvraag het beste werkt. Gebruik prijsvragen vooral bij grote aankondigingen, bijvoorbeeld bij:

  • de aankondiging van een nieuw product
  • de lancering van een nieuw product
  • het laten meedenken over een product door je fans
  • het behalen van een mijlpaal, bijvoorbeeld als je bedrijf x aantal jaar bestaat
  • de aanvang van een grote uitverkoop
  • een boost geven aan je promotie- of marketingcampagne
  • het vergroten van je database

Waar schrijf je een prijsvraag uit?

Er zijn drie mogelijkheden om een prijsvraag uit te schrijven via Facebook.

  1. Je schrijft de prijsvraag uit in een bericht op je Facebookpagina.
  2. Je schrijft de prijsvraag uit via een Facebookapp (een extra tab op je Facebookpagina) en je stuurt verkeer via een bericht naar die app.
  3. Je schrijft de prijsvraag uit op je website of webpagina en je stuurt verkeer daar naar toe via berichten op je Facebookpagina.

Prijsvragen op Facebook zijn over het algemeen effectiever dan wanneer je ze gebruikt op een webpagina of een tab, omdat de gebruikers van Facebook direct mee kunnen doen zonder extra klikken. Bovendien weten de meeste gebruikers hoe de mechanismen werken bij een prijsvraag op een Facebookpagina en dat ze er over het algemeen weinig voor hoeven doen.

Het uitschrijven van een prijsvraag via een webpagina of tab heeft ook zeker voordelen ten opzichte van een prijsvraag op een Facebookpagina:

  • Deelnemers van een prijsvraag kun je namelijk de optie geven om ook in te schrijven voor je nieuwsbrief. Zo vul je je eigen database ook aan. Een belangrijk voordeel ten opzichte van Facebook, waar je die optie niet kunt geven.
  • Een ander belangrijk voordeel is dat je op je eigen webpagina de keuzevrijheid hebt om te bepalen wat het mechanisme van de prijsvraag wordt.

Wat voor prijsvraagmechanismen mag je van Facebook gebruiken?

De voorwaarden om een prijsvraag uit te schrijven op Facebook zijn heel duidelijk. Persoonlijke tijdlijnen mogen niet worden gebruikt voor het beheer van promoties, bijvoorbeeld: “deel op je tijdlijn om mee te doen” of “deel op de tijdlijn van je vrienden voor grotere kans op prijzen” is niet toegestaan.

De veelgebruikte “Share en Win-acties” zijn dus niet toegestaan. Doe je dit toch als bedrijf, dan is er grote kans dat Facebook je daarvoor straft. Zelfs verwijdering van je pagina behoort tot de mogelijkheden en dat wil je zeker niet! Bovendien vinden mensen ze irritant en zullen je als spammer rapporteren. Daarnaast is het niet altijd te controleren door de privacy-instellingen van je fans. Het brengt je ook nog eens de (hebberige) verkeerde fans. Uit ons onderzoek is ook gebleken dat deze “Like, Share en Win-acties” veel irritatie opleveren bij Facebookgebruikers.

winacties Facebook

Wat je dus niet mag doen:

· Mensen vragen om je bericht of pagina te delen om mee te doen aan de prijsvraag.

· Mensen vragen om anderen uit te nodigen om mee te doen.

· Mensen zichzelf laten taggen in een bericht of foto waar ze zelf niet in afgebeeld zijn.

Wat je wel mag doen:

· Mensen vragen om je bericht te liken om mee te doen.

· Mensen vragen je pagina te liken om mee te doen.

· Mensen vragen om een reactie bij je bericht achter te laten om mee te doen.

· Mensen vragen om een privébericht te sturen om mee te doen.

· Mensen vragen om een bericht op je pagina te plaatsen om mee te doen.

· Mensen vragen iemand te taggen in de reacties.

Dit zijn de basisregels die je in acht moet nemen om een prijsvraag uit te schrijven op een Facebookpagina. Mocht je twijfelen aan je prijsvraagmechanisme, dan is het verstandig om de voorwaarden van Facebook zelf er goed op na te lezen.

Handige tool om prijswinnaars aan te wijzen

Als je een prijsvraag uitschrijft, is het ook belangrijk om aan je publiek te laten weten dat er ook daadwerkelijk een prijswinnaar is. Dat geeft direct het gevoel aan je publiek dat de prijsvraag 100% echt is en verhoogt de druk om een volgende keer weer mee te doen. Ik adviseer je om na afloop van de prijsvraag de winnaar(s) via Facebook bekend te maken. Als je dat met een foto of filmpje doet terwijl je de prijs overhandigt, is dat voor jouw fans helemaal een stimulans om aan een volgende prijsvraag mee te doen.

Een prijswinnaar kun je gewoon willekeurig aanwijzen. Uiteraard moet een prijswinnaar voldoen aan de eisen die je stelt in je prijsvraag. Een leuke en interessante gratis tool om meer inzicht te krijgen in je deelnemers is de ‘Good Luck Fairy’ van de socialmedia tool Fanpage Karma.

Vul de URL van je bericht in en de Good Luck Fairy laat een willekeurige winnaar zien. De tool geeft maar liefst 10 mogelijkheden aan hoe iemand kunt winnen, wat gelijk als inspiratie kan dienen voor jouw prijsvraag. Dit zijn de 10 mogelijkheden om een winnaar te kiezen:

  • je post heeft geliked met een duimpje omhoog
  • je post heeft geliked met een ‘wow’ smiley
  • je post heeft geliked met een ‘sad’ smiley
  • je post heeft geliked met een ‘boze’ smiley
  • een reactie heeft geplaatst op een comment
  • een reactie heeft geplaatst onder je post
  • zowel je post heeft geliked als een reactie heeft geplaatst
  • de reactie met de meeste likes
  • gereageerd heeft met een bepaald woord (wat jij zelf kiest)
  • de eerste die gereageerd heeft met een bepaald woord (wat jij zelf kiest)

De winnaars worden willekeurig gekozen, behalve natuurlijk de winnaar die de meeste likes heeft gekregen op zijn reactie of degene die de eerste reactie achter laat met een bepaald woord.

Het fijne van deze gratis tool is dat je ook de resultaten kunt downloaden in een overzichtelijke excelsheet. Zo houd je direct de resultaten bij van je prijsvraagcampagnes.

Succes met het opzetten van goed presterende prijsvragen!