Hoe het begon….

Eind 2009 raakte ik door de crisis mijn baan kwijt. Ik schrok toen ik met solliciteren continu afgewezen werd met steeds weer dezelfde standaard brief of e-mail: “Hartelijk dank voor uw reactie. Wij hebben 350 sollicitaties ontvangen, onze keuze is niet op u gevallen. Wij wensen u veel succes verder.”  Ik kon me niet heugen dat ik vroeger zo vaak op deze manier afgewezen werd. Sterker nog, ik werd eigenlijk altíjd uitgenodigd. En zelfs dat gebeurde niet. Zoveel sollicitanten… Lang leve de crisis.

Netwerken

Ik besloot het over een andere boeg te gaan gooien. Mijn Linkedin profiel bestond al een jaar maar stond nog in de beginnersfase.  Ik heb mijn profiel volledig gerestaureerd. Door middel van het lezen van E-books en het volgen van webinars en seminars had ik al vrij snel een compleet profiel. “Netwerken” werd voor mij het keyword. Ik wilde men persoonlijk laten kennismaken met mij. En als ik niet werd uitgenodigd, dan maar op deze manier mijzelf promoten. Ik merkte al snel dat het effect had. Binnen korte tijd had ik 2 freelance opdrachten te pakken, alleen al door een goed, duidelijk en vindbaar profiel en uitbreiding van mijn netwerk. Ik was op dat moment eigenlijk op zoek naar een vaste baan, maar ach, het was iets en ik kon aan de slag!

Offline met online combineren

Uiteraard rollen de freelance opdrachten niet zomaar elke dag binnen op deze manier. Dat zou een te mooi beeld geven van de werkelijkheid. Ik heb meer stappen ondernomen die ook werkten. Ik ben naar netwerkborrels gegaan, evenementen, bijeenkomsten. Ik wilde mensen ontmoeten en proberen op die manier contact te krijgen met de juiste personen. Offline met online combineren. Als je achterover leunt gebeurt er namelijk niets, ook al heb je nog zo’n mooi opgetuigd profiel. Ik opende een Facebook pagina en ging Twitter ook zakelijk steeds meer inzetten en gebruiken. Al snel zag ik de vele mogelijkheden van deze sociale netwerken.

Linkedin groepen

Binnen de Linkedin groepen raakte ik aan de praat met mensen. Ik kwam op een gegeven moment in een groep waarin mensen aangaven te willen linken met onbekenden. Ik was tot dan toe er stellig van overtuigd dat ik enkel bekenden in mijn netwerk wilde. Gelukkig had ik al snel door dat je je zelf daarmee erg beperkt.

Bewijs geleverd

Ik ben een ochtendje aan de slag gegaan, heb mensen uit die groep benaderd met een persoonlijk berichtje. “Ik wil graag met je linken, wie weet kunnen we elkaar eens ergens mee van dienst zijn. Hartelijke groet, Corinne  P.s: ik zoek werk in de communicatie en/of online marketing. Mocht je iets voor me weten, dan hoor ik dat graag!”. Na die ochtend ben ik maar liefst 7x benaderd. Ik heb 5 afspraken gemaakt en kon uiteindelijk bij 4 bedrijven aan de slag. Voor mij was het bewijs geleverd: persoonlijk netwerken werkt!

Nerd met social skills

Het is daarna heel snel gegaan. Aangezien ik hobbymatig toch al veel op het net zat, en later de social media, zat (ik geef toe, ik ben eigenlijk gewoon een nerd met social skills 😉 ), en mijn hart en opleiding al langer in het online marketing- en communicatie vak lag, heb ik daar mijn werk van gemaakt. Hyves, Linkedin, Facebook, Twitter, ik was toch al overal te vinden. Ondertussen heb ik Linkedin, Facebook en Twitter zo eigen gemaakt, dat ze nog maar weinig geheimen hebben voor mij. Het strategische vlak sluit mooi aan op al mijn opgedane ervaring bij de vele bedrijven waar ik ondertussen werkzaam bij of voor ben geweest.

Opdrachtgevers

Het opleiden op gebied van Facebook, Twitter en LinkedIn van vele individuele personen en personeel binnen o.a. De Nederlandse ambassade in Marokko, Dr Oetker en Koopmans, Ordina, het UWV, Bruynzeel Keukens, Het Rijksmuseum, de zorginstellingen van AmstelringEnexis, Portaal, Everaert advocaten, Gemeente BergenRIVM, KRO Spoorloos, DeliXL, Hallux PodotherapyNetwerkVSP, Rabobank, Orangegas, Born4jobs, de Reehorst, e.v.a. Maar ook mijn freelance werkzaamheden voor langere tijd, voor opdrachtgevers als gemeente ArnhemRijkswaterstaatGemeente Utrecht, Delta Lloyd BeFrank, PON Leusden (Volkswagen, Porsche, Audi, SEAT & Skoda)en twee jaar voor Louwman & Parqui, importeur van Toyota en Lexus waar ik beide Facebook pagina’s voor opgezet heb en verantwoordelijkheid droeg voor alles wat daar mee te maken had, inclusief strategie en webcare. Tevens heb ik het niveau van vele dealers en medewerkers naar een hoger getild omtrent Facebook, Twitter en LinkedIn.

Wat ik nu doe….

Ik  ben consultant op gebied van socialmediamarketing en – strategie en geef daarnaast advies en trainingen en workshops, met name op gebied van Facebook, Twitter en Linkedin. Op dit moment houd ik me voor een dag per week bezig met de socialmediastrategie bij Volkerrail. Daarnaast schrijf ik met regelmaat educatieve blogs voor mijn eigen site en digitale marketing blogs voor Marketingfacts, spreek af en toe op congressen en evenementen. Ik heb ondertussen twee succesvolle boeken en vier e-books geschreven: ‘Linkedin handleiding voor personen‘, ‘Meer succes met LinkedIn!‘, ‘LinkedIn voor bedrijven‘ ‘Facebook voor ondernemers’ (volledig uitverkocht) en ‘Facebook Privacy Instellingen’.

In 2017 ben ik uitgroepen tot beste ZZP’er in de categorie ‘Coaching en Training’.

Wat kan ik voor jou of je organisatie betekenen?

In de afgelopen jaren heb ik veel ervaring opgedaan binnen het bedrijfsleven, en vele trainingen, workshops en presentaties gegeven. Van privé begeleiding tot het trainen van kleine groepen tot grote zalen met 200 man. Door de praktijk met de theorie te combineren blijf ik scherp en altijd op de hoogte van de laatste ontwikkelingen. Ik vind dat een enorm groot voordeel. Ik heb goede contacten met medewerkers van LinkedinFacebook en Twitter Nederland.  Daarnaast heb ik ruimte om je bij te staan in workshops, cursussen, coaching- en begeleiding sessies en kun je me inschakelen voor consultancy op dit gebied. Het enige wat je hoeft te doen is me je wensen te mailen en ik stuur je vrijblijvend een op maat gemaakt voorstel.

De kracht van social media is iedere dag een grote verrassing!