Nieuwsbrief, bron van informatie of irritatie?

///Nieuwsbrief, bron van informatie of irritatie?

Nieuwsbrief, bron van informatie of irritatie?

Door |2018-03-28T13:51:11+00:00woensdag 15 juni, 2011|BLOGS, Overig|

Vanmiddag opende ik mijn mailbox en voor de zoveelste keer kwam ik schreeuwerige nieuwsbrieven tegen waar ik niet om gevraagd heb. “Hoe kan dat nou”, denk ik bij mezelf, “er is toch een nieuwe wetgeving waarin staat dat een bedrijf toestemming moet hebben om jou iets toe te sturen?” Kennelijk wordt deze regeling toch nog steeds massaal aan de laars gelapt door de afzenders. Een slechte zaak maar vooral ook slecht voor de reputatie van desbetreffend bedrijf.

Opta niet optimaal
Per 1 oktober 2009 is officieel bepaald dat consumenten niet meer zomaar ongevraagd nieuwsbrieven mogen ontvangen. Uiteraard kan je bij ongewenst ontvangst een klacht indienen bij de Opta. Dit kan dan resulteren in een boete voor het bedrijf. Maar de tijd en energie die je daar in moet steken weegt mijns inziens niet op tegen de klik op de “delete” knop en het simpelweg blokkeren van het adres van de afzender. Gemiste kans bij de Opta zeg ik.
nieuwsbrief
Regelgeving
Wellicht dat veel bedrijven niet op de hoogte zijn van de exacte regelgeving. Daarom voor iedereen die nieuwsbrieven verstuurt hierbij de belangrijkste zaken op een rij:

* Stuur alleen nieuwsbrieven aan diégenen die hun mailadres hebben afgegeven met nadrukkelijk toestemming om ook nieuwsbrieven te willen ontvangen.
* Zet in je mailbericht altijd een adres waar mensen zich af kunnen melden.
* Het is verplicht altijd je postadres en identiteit te vermelden.
* Maak de nieuwsbrief niet groter/zwaarder dan 50 KB.

Tips:
Er is niets mis met nieuwsbrieven. Sterker nog, als je goede, nuttige, interessante nieuwsbrieven verstuurt kan dat een aangename aanvulling zijn in je informatievoorziening. Let echter ook hier op:

– Maak een nieuwsbrief vooral niet te lang. Kort maar krachtig is veel sterker. Mensen moeten al zoveel lezen, dus willen alleen dat zien wat voor hun van belang is. Vermijd daarom ellenlange teksten. Je kunt altijd doorverwijzen naar je website voor meer informatie.
– Maak je nieuwsbrief visueel door gebruik van grafieken, plaatjes, foto’s.
– Maak het bij afmelding niet moeilijker dan het is door allerlei zaken handmatig nog eens in te laten vullen, dit wekt alleen maar nog meer irritatie op.
– Wil je de reden weten van afmelding, maak dan eventueel een klein multiple choice menu met een paar antwoorden zodat het maar 1 klik extra kost en je toch een beetje inzicht krijgt waarom men zich afmeldt.

Zorg ervoor dat je nieuwsbrief geen bron van irritatie wordt maar vooral een bron van informatie is en bij de juiste personen terecht komt.

Over de schrijver:

Corinne heeft zich in de afgelopen jaren volledig gespecialiseerd in social media marketing en -strategie, met tegenwoordig vooral de focus op LinkedIn. Met haar bedrijf Digital Moves werkt ze samen met andere ondernemers die ieder hun eigen expertise hebben op gebied van online media. Regelmatig wordt ze gevraagd als spreker, met name over het onderwerp 'social selling met LinkedIn', en daarnaast is ze bedreven in het geven van op maat gemaakte LinkedIn trainingen. Ze is auteur van honderden blogs, artikelen en meerdere boeken over social media. In 2017 is zij door een vakjury van de FOTY awards verkozen tot beste zzp'er in de categorie 'Coaching & Training' en in 2019 is zij opnieuw genomineerd én finaliste voor de FOTY awards van 2018. Neem contact op met Corinne.