10 Twitter tips

///10 Twitter tips

10 Twitter tips

Door |2018-03-28T13:51:11+00:00vrijdag 28 oktober, 2011|BLOGS, Twitter|

Sommige twitteraars vinden twitteren nog best lastig. Waar moet je nou over twitteren, hoe kom je aan (meer) volgers? Privé en zakelijk gescheiden houden of juist niet? Hierbij 10 belangrijke tips voor Twitter. Noem het geboden, noem het netiquette, noem het wat anders…. ze zijn vooral bedoeld om jou op weg te helpen:
twitter tips

  1. Twitter áltijd als persoon. Of je nu vanuit een bedrijf tweet of niet, zorg altijd ervoor dat mensen het gevoel krijgen dat ze een mens van vlees en bloed tegenover zich hebben. Twitter je vanuit bijvoorbeeld een webcare functie? Gebruik dan bijvoorbeeld “ ^voornaam “ aan het einde van je tweet.
  2. Gebruik hashtags. Een hashtag is een # met een kernwoord er achter. Heb je bijvoorbeeld een vraag, gebruik dan #durftevragen. Heb je iets te zeggen over je vakantie in Spanje, gebruik dan #Spanje. Vind je Mac Donalds erg goed, zet dan #MacDonalds achter je tweet. Je zal merken dat mensen bepaalde hashtags volgen waarin zij ook geïnteresseerd zijn en zo krijg je vaak antwoord of reactie. Zelf kan je ook dergelijke hashtags opzoeken en zo leuke tweeps opsporen die je kan volgen.
  3. Twitteren kan je over elk onderwerp doen dat jíj boeiend vindt. Niemand bepaalt wat dat is, alleen jijzelf. Ik ben zelf groot voorstander van privé en zakelijk door elkaar heen twitteren omdat dat jou mens maakt. Twitter niet over elke stap die je zet op een dag, maar je mag best vertellen wat je gedaan hebt van het weekend. Vertel als je iets leuks meegemaakt hebt, of juist niet, opmerkingen, meningen over het nieuws of andere zaken, je werk, waar je het lekkerste sushi kan eten of waar jij je laarzen in de uitverkoop hebt gekocht. Op zakelijk gebied kan je blogs delen, informatie uit kranten of andere interessante dingen waar anderen wat aan kunnen hebben. In elke tweet zit een boodschap waar misschien iemand wat aan heeft, ook al lijkt het soms nog zo onbenullig.
  4. Luister naar de mensen die je volgt. Reageer, stuur berichten door, help ze daar waar je kan. Twitter is een sociaal platform. Als je niet kan delen kan je ook niet vermenigvuldigen zei ooit iemand eens. Hou dat in gedachten. Alles wat je goed doet komt een keer terug. Dat is de kracht van Social Media. Probeer het uit en ervaar het zelf.
  5. Iedere vrijdag zie je mensen #FF sturen aan volgers die zij interessant vinden om wat voor reden dan ook. Dit heet Follow Friday. Gebruik dit gebaar om mensen aan te bevelen aan jouw eigen volgers. Hier geldt ook weer, het is jouw Follow Friday. Je kan hem uitdelen aan wie je wilt en met de reden die jij zelf bepaalt. Een opsomming van alleen namen heeft geen effect. Vermeld altijd erbij waarom je hem uitdeelt. Uitdelen aan je gehele volgerslijst maakt hem ook niet echt waardevol. Geef hem daarom met zorg aan mensen die hem ook echt waard zijn op dat moment.
  6. Reageer altijd op mentions. Het is vrij lomp om iemand te negeren die jou persoonlijk aanspreekt. Dit doe je in het dagelijkse leven ook niet.
  7. Zorg voor een goede herkenbare foto en een ingevulde biografie. Ben je net begonnen met twitteren? Zorg dan dat je eerst je profiel helemaal ingevuld hebt alvorens je je hele maillijst gaat volgen. In het dagelijks leven geef je ook niet stilzwijgend met een zak over je hoofd een visitekaartje af met alleen je naam en verder niets.
  8. Meer volgers krijg je vooral door gelijkgezinde mensen te vinden die aansluiten bij jouw interesses, werk, bezigheden. Je vindt dergelijke volgers door te zoeken in Twitter zelf op kernwoorden, maar ook met hulpprogramma’s of bijvoorbeeld de Twittergids. Volg je iemand dan zal je merken dat je meestal ook teruggevolgd wordt door diegene.
  9. Koppel je tweets nooit lukraak aan andere Social Media platforms zoals Linkedin, Facebook of Google Plus. Het zijn andere kanalen met andere doelgroepen. Daarbij heb je op Twitter maar 140 tekens en gebruik je hashtags wat op andere kanalen er heel raar uitziet. Wil je soms toch iets doorsturen? Zet je instellingen dan zo dat je per tweet zelf kan bepalen of je hem doorstuurt of niet met bijvoorbeeld #FB of #LI.
  10. Gebruik Direct Messages niet te pas en te onpas. Maak nooit gebruik van automatische Direct Messages om iemand te bedanken voor het volgen. Het is onpersoonlijk en mensen zullen je soms zelfs direct weer ontvolgen. Wil je iemand echt welkom heten doe het dan op persoonlijke wijze in de openbare Timeline. Gebruik DM alleen als het echt nodig is en je persoonlijke gegevens bijvoorbeeld wilt uitwisselen. Het is ten slotte een openbaar medium.

Woordenboek:
* Tweeten: berichten sturen
* Tweets: berichten die je verstuurt
* Tweeps: mensen die twitteren
* Mentions: berichten waarin je persoonlijk genoemd wordt
* Direct Messages of DM’s: persoonlijke berichten die alleen jij kan lezen
* Keywords: zoekwoorden, kernwoorden, steekwoorden
* Hashtags: kernwoorden op Twitter. Een Hashtag wordt voorafgegaan door een #
* Retweet: een bericht wat door iemand anders doorgestuurd wordt

Heb je behoefte aan persoonlijke training, coaching of begeleiding? Neem dan contact met me op en we maken vrijblijvend een afspraak.

Vond je deze blog nuttig? Klik dan op de +1 knop hieronder. Dank je wel 🙂

Over de schrijver:

Corinne heeft zich in de afgelopen jaren volledig gespecialiseerd in social media marketing en -strategie, met tegenwoordig vooral de focus op LinkedIn. Met haar bedrijf Digital Moves werkt ze samen met andere ondernemers die ieder hun eigen expertise hebben op gebied van online media. Regelmatig wordt ze gevraagd als spreker, met name over het onderwerp 'social selling met LinkedIn', en daarnaast is ze bedreven in het geven van op maat gemaakte LinkedIn trainingen. Ze is auteur van honderden blogs, artikelen en meerdere boeken over social media. In 2017 is zij door een vakjury van de FOTY awards verkozen tot beste zzp'er in de categorie 'Coaching & Training' en in 2019 is zij opnieuw genomineerd én finaliste voor de FOTY awards van 2018. Neem contact op met Corinne.

Laat een reactie achter

Anti-spam: *