Veel mensen zijn al overgestapt, sommigen blijven angstvallig vasthouden aan hun oude profiel. Weer anderen proberen van alles maar krijgen het niet voor elkaar om hem in te stellen. Elke dag ontvang ik vele vragen over de nieuwe tijdlijn van Facebook. Een ding staat vast: je kan er niet onderuit, je gaat vroeg of later over op deze tijdlijn. Wat kan je er nu precies mee en wat is het nut ervan? In deze blog leg ik een en ander uit over de nieuwe tijdlijn voor pages en pagina’s die veelal ook voor de persoonlijke profielen gelden en geef een aantal tips en adviezen.

Datum tijdlijn

Wanneer de tijdlijn voor de persoonlijke profielen uiterlijk komt, is nog steeds onduidelijk. Facebook is aan het uitrollen maar het zal voor iedereen verschillend zijn. Zakelijke pages gaan in ieder geval uiterlijk 30 maart automatisch over. Bedrijven zijn druk bezig met het maken van een mooie omslagfoto. Je ziet de origineelste creaties voorbij komen en helaas ook al het nodige kopieer- en jatwerk. In ieder geval probeert iedereen er iets moois van te maken, de een met zijn eigen fantasie, de ander met die van een ander. Maar wat zijn nou de precies de regels voor de nieuwe (zakelijke) tijdlijn en wat kan je er mee?

tijdlijn facebook

Omslagfoto pagina

Update: De regels zijn ondertussen weer veranderd. Zie mijn blog met de nieuwe regels .

Ten eerste heb je de omslagfoto. Dit is iets anders dan je profielfoto die er links van in de hoek onder komt te hangen. Het is je visitekaartje, je uithangbord, maar mag geen reclamebord zijn:

  • De omslagfoto mag geen prijs- of verkoop informatie bevatten en ook geen kortingen aanbieden.
  • Je omslagfoto mag geen contactinformatie bevatten.
  • Je mag niet verwijzen naar Facebook onderdelen zoals Like en Share.
  • Je mag geen pijl gebruiken naar je “vind ik leuk” button zoals je op je landingspagina kon doen in het oude profiel.
  • Je mag geen Call tot Action teksten maken, dus teksten zoals “koop nu!”
  • Je mag niet teveel tekst gebruiken, het moet het uiterlijk van een foto houden.

Afmetingen omslagfoto

Ook de afmetingen zijn veranderd binnen de profielen.

  • Je profielfoto moet 180×180 pixels zijn maar wordt in 125x 125 getoond.
  • Je omslagfoto moet 851×315 pixels zijn.
  • Applicaties waren 520 pixels breed en zjin nu 810 pixels. De hoogte maakt niet uit. Dit is een groot voordeel voor bijvoorbeeld applicaties als Pinterest omdat je dan de pagina veel beter kan bekijken.

Hoogtepunt en vastmaken

Er zijn echt hele leuke mogelijkheden in de nieuwe tijdlijn. Ten eerste kan je van berichten een “hoogtepunt” maken. Dit houdt in dat dat bericht over de hele breedte op je profiel komt. Klik op het icoontje “hoogtepunt” rechts in de bovenhoek. Het verschijnt zodra je er met je muis op gaat staan:
facebook tijdlijn

Wil je hem weer verwijderen dan kan dat heel gemakkelijk via de zelfde weg:

facebook instellingen tijdlijn

Naast het icoontje “hoogtepunt” vind je een potloodje. Als je daar op klikt verschijnt er een menu met onder andere de optie “vastmaken aan bovenkant”. Klik je daarop dan wordt je bericht 7 dagen lang bovenaan je pagina vastgeplakt. Je ziet een oranje clipje verschijnen. Na die 7 dagen verschuift hij gewoon weer mee in de tijdlijn tenzij je hem zelf weer vastmaakt:

facebook tijdlijn
facebook tijdlijn

Administratiepanel

Wat ook nieuw is, is het administratiepanel (alleen bij de zakelijke pagina). Klik je hierop dan krijg je een heleboel mooie mogelijkheden om cijfers te zien en te meten.
facebook tijdlijn

Als je klikt op de Meldingen, berichten, nieuwe vind ik leuks, statistieken en paginatips dan volgen er vele opties. Zeer waardevolle informatie als je wilt volgen wat er gebeurt op je pagina en waar je fans vandaan komen.

facebook tijdlijn

Applicaties

Applicaties stonden vroeger links en nu, een stuk groter en duidelijker, onder je omslagfoto. Je ziet er 4 staan, maar klik je op het pijltje er naast dan verschijnen er nog meer. In totaal worden er maximaal 12 zichtbaar voor de bezoekers. Je kan er meer kwijt als beheerder maar deze 12 zijn slechts zichtbaar.
facebook tijdlijn

Wil je ze in een andere volgorde zetten? Dat kan. Ga op een applicatie staan en klik op het potloodje in de rechterbovenhoek. Daar zie je een menu uitklappen en de bovenste optie “wisselen met” verschijnen. Klik op de applicatie waar je deze mee wilt verwisselen et voila. De enige die niet te verschuiven is, is “foto’s”.
facebook tijdlijn

Tot zover een korte samenvatting van alle nieuwe Facebook tijdlijn functies. Ik hoop dat je er veel plezier aan gaat beleven. Om je te inspireren, hier volgen een paar prachtige voorbeelden van tijdlijnen die mooi zijn qua uiterlijk maar ook ver in de tijd terug gaan:
Coca Cola
KLM
Volkswagen
Starbucks
Ben & Jerries

Hulp nodig bij het opstellen van een zakelijk Facebook profiel of succesvol gebruik ervan? Neem contact met me op en vraag naar de mogelijkheden voor training, coaching en advies. Zowel individueel als in groepsverband.

Vond je deze blog nuttig, handig of gewoon leuk? Klik dan op de G+1 knop en deel hem met anderen! Alvast hartelijke bedankt! :D