Deze week hou ik voor medewerkers op locatie een aantal Linkedin inloopsessies. Hierin scan ik flink wat Linkedin profielen zodat ik direct een trainingsadvies kan geven aan desbetreffende personen. Ik kom dan soms de gekste (en ook de leukste) dingen tegen. Ik geef jullie hierbij de 10 meest gemaakte “fouten” die ik tegen kwam en die je beter niet kunt maken op Linkedin. Alle uitleg om ze aan te passen, staan in mijn uitgebreide handleiding,voor jullie gratis te downloaden. Zichtbaarheid en vindbaarheid zijn belangrijk, maar denk vooral ook aan die eerste indruk.

Dit blog is bijgewerkt op 23-08-2017 vanwege aanpassingen op LinkedIn.

1. Onherkenbare profielfoto plaatsen

Zorg dat je foto voor iedereen zichtbaar is (je stelt je op een borrel toch ook niet voor met een zak over je hoofd?), en vooral ook recent en herkenbaar is. Het hoeft geen stijve paspoortfoto te zijn, maar zorg in ieder geval dat je gezicht er duidelijk en herkenbaar op staat. Het liefst ook in de camera kijkend. Geen foto’s met kinderen of partners, in badpak of bikini, op een paard, met een hond of met een gezellig biertje in de hand en zéker ook geen bedrijfslogo (die is voor je eventuele bedrijfsprofiel).

Linkedin is een zakelijk en persoonlijk netwerk, dus zorg voor een professionele uitstraling en bewaar die andere foto’s voor Facebook of andere minder professionele kanalen.

linkedin profielfoto

2. Area/regio van de werkgever invullen

Door middel van je postcode zoekt Linkedin je area op (die overigens niet voor het gehele land klopt aangezien LinkedIn ons postcodesysteem niet helemaal begrijpt). Zorg dat deze area die van je woonplaats is en dus niet die van je werkgever.

Je Linkedinprofiel is persoonlijk dus het gaat om jou. Mocht je bijvoorbeeld ooit gaan solliciteren, dan heb je kans dat je bij bepaalde vacatures, waarbij door recruiters op regio wordt gezocht, niet gevonden wordt. Maar ook, voor jou interessante, personen zoeken op area. Zou toch zonde zijn als je dan niet opduikt in de zoekresultaten omdat je de verkeerde postcode ingevoerd hebt. Als je wilt dat mensen je juist wel vinden op de postcode in een bepaald gebied, anders dan je woonplaats, dan moet je een postcode uit dat gebied kiezen.

linkedin postcode

linkedin postcode

3. Geen contactgegevens invoeren

Kennelijk wil je niet dat iemand contact met je opneemt als je geen telefoonnummer of e-mailadres invoert in je profiel. Vraag je zelf dan ook even heel eerlijk af waarom je op Linkedin zit. Je kunt je eerstegraads connecties (dus de mensen waar je direct mee gelinkt bent) nog berichten sturen via Linkedin, maar vanaf 2de graads connecties (de connecties van jouw connecties) lukt dat niet (of je moet een betaald account hebben).

En stel nou, dat daar nét iemand tussen zit die jou heel graag wilt benaderen? Dan moet hij óf een betaald account nemen, of zich laten introduceren via een van jullie gedeelde connecties, als die er al zijn. Wat is de kans dat hij zover gaat? Onhandig, onvriendelijk, niet social, dus zorg voor in ieder geval een e-mailadres in je contactgegevens. Maar zet deze ook in je samenvatting, onder- of bovenaan. Laat mensen geen moeite moeten doen om je te bereiken.

contact linkedin

4. Niet zelf invullen van skills & endorsements – vaardigheden en onderschrijvingen

Bij niet iedereen is het nut van de vaardigheden bekend op LinkedIn, maar ze worden steeds belangrijker. Vul je deze niet in, dan kom je ook niet naar boven in bepaalde zoekresultaten. Ook is die onderdeel belangrijk voor het compleet maken van je profiel. Je kan in totaal vijftig vaardigheden opvoeren van jezelf. Dat zijn er wel heel erg veel, maar zorg dat je er in ieder geval een aantal zelf invoert. Doe je dit niet, dan bedenkt Linkedin in ze voor je, op basis van je ingevulde profiel, of connecties. Het zou jammer zijn als mensen je dan endorsen /onderschrijven voor de verkeerde benamingen (zoals “Dutch” of “Coaching”, 2 veelvoorkomende suggesties).

Houd dit dus zelf in de hand. Zorg er voor dat je de belangrijkste drie bovenaan hebt staan, deze zijn namelijk direct zichtbaar in je profiel. Ook zullen mensen je daar het eerst op onderschrijven.

onderschrijven

5. Geen summary/samenvatting invullen

Gemiste kans! Dit is hét moment om je zelf voor te stellen, te presenteren, te vertellen wat je kunt, en wat je te bieden hebt. Je hebt maar liefst 1.500 tekens om het te vullen en je kunt aanvullen met documenten, plaatjes en presentaties.

summary linkedin

6. Geen zeer deskundig profiel hebben 

Je kunt op basis van de onderdelen die je toevoegt aan je profiel een ‘zeer deskundig’ profiel toegekend krijgen van LinkedIn. Heb je deze status nog niet bereikt, dan moet je nog een aantal onderdelen opvoeren. Waarom is dit belangrijk? Linkedin werkt net als Google met SEO (zoekmachineoptimalisatie). Hoe completer je profiel, hoe eerder je gevonden wordt in de zoekresultaten. Je vindt dit onderdeel direct onder je samenvatting of introductie terug.

 

zeer deskundig profiel linkedin

7. Geen aanbevelingen willen hebben

Say what? Waarom wil je geen referenties hebben van je werkzaamheden? Het is toch juist superleuk om te laten zien dat mensen jou en je kwaliteiten waarderen? Nee, het is niet 100% objectief want je hebt alleen maar positieve aanbevelingen, maar het zegt wel iets over jou als persoon, hoe je werkt, hoe je bent, wat men van je vindt als collega. En ja, je mag er om vragen, en ja, het is leuk ze te geven. “Wij Nederlanders’ zijn daar heel slecht in, om complimenten vragen (en te ontvangen), maar als je het verdiend hebt, waarom dan ook niet.

Dus go for it, en zorg dat je van je direct leidinggevende, opdrachtgever, klant, directeur, of welke belangrijke persoon uit je werkomgeving dan ook, je aanbeveling krijgt.

recommendations linkedin

8. Engelse teksten voeren terwijl je doelgroep Nederlands is

Vanuit het verleden zijn we gewend dat het menu en de termen op Linkedin, in de Engelse taal zijn. Met die gedachte hebben veel mensen hun profiel dan ook in het Engels ingevuld. Gemiste kans als je doelgroep Nederlands is. Je bent dan lastig vindbaar in de zoekopdrachten. Er wordt dan namelijk op Nederlandse termen gezocht. Sinds een jaar is nu het Nederlandse profiel ook beschikbaar, maar buiten dat, draait het nog steeds om de inhoud. Je kan er ook voor kiezen om je profiel in meerdere talen op te maken.

9. Werkervaring niet ingevuld

Ik zie veel functies wel opgevoerd, gelukkig, maar dan zijn ze verder leeg. Vertel wat je functie inhoudt, wat heb je gedaan, wat waren je doelen, wat heb je bereikt. Zie het als een online c.v.

10. Vanuit naam van het bedrijf je profiel invullen

Het valt me op dat veel mensen hun profiel invullen vanuit het bedrijf. Dus vertellen wat het bedrijf allemaal doet, in plaats van zij zelf. Het is een persoonlijk profiel, het gaat om personal branding, het gaat om jou! Betrek alles wat je schrijft dus op jezelf. Niets mis met een stukje uitleg over je organisatie, maar maak het persoonlijk door eigen expertises en behaalde resultaten te vermelden in plaats die van het bedrijf.

Een eerste indruk is belangrijk, die maak je maar één keer, ook online. Dus zorg dat die goed is! 

Hulp nodig met je profiel? Bijvoorbeeld omdat je als professional een voorsprong wil nemen op je concurrentie? Neem contact met ons op!

Meer succes met LinkedIn – klanten en leads werven met LinkedIn

Wil je meer weten over LinkedIn en de mogelijkheden leren kennen? Je kunt:

elearning Linkedin