Deze week hou ik voor medewerkers op locatie een aantal Linkedin inloopsessies. Hierin scan ik flink wat Linkedin profielen zodat ik direct een trainingsadvies kan geven aan desbetreffende personen. Ik kom dan soms de gekste (en ook de leukste) dingen tegen. Ik geef jullie hierbij de 10 meest gemaakte “fouten” die ik tegen kwam en die je beter niet kunt maken op Linkedin. Alle uitleg om ze aan te passen, staan in mijn uitgebreide handleiding,voor jullie gratis te downloaden. Zichtbaarheid en vindbaarheid zijn belangrijk, maar denk vooral ook aan die eerste indruk.
Dit blog is bijgewerkt op 23-5-2020 vanwege aanpassingen op LinkedIn.
1. Onherkenbare profielfoto plaatsen
Je zit op een zakelijk netwerkplatform, zorg dat je professionele foto voor iedereen zichtbaar is op LinkedIn en vooral ook recent en herkenbaar is. Het hoeft geen stijve paspoortfoto te zijn, maar zorg in ieder geval dat je gezicht er duidelijk en herkenbaar op staat. Het liefst ook in de camera kijkend. Geen foto’s met kinderen of partners, in badpak of bikini, op een paard, met een hond of met een gezellig biertje in de hand en zéker ook geen bedrijfslogo (bewaar die voor je bedrijfsprofiel). Een eerste indruk is binnen een kwart van een seconde gemaakt. Profielen zonder foto worden ook veel minder bezocht en bekeken.
Linkedin is een zakelijk en persoonlijk netwerk, dus zorg voor een professionele uitstraling en bewaar die andere foto’s voor Facebook of andere minder professionele kanalen.
2. Saaie, nietszeggende kopregel
Onder je naam staat je kopregel. Deze pakt automatisch je huidige functie over en vaak is dat dus je functienaam die je daar ziet staan. Daar kun je veel meer mee! Je hebt 120 tekens de ruimte (op mobiel zelfs iets meer, maar ik zou 120 aanhouden) om daar een pakkende tekst te plaatsen. Uiteraard mag je functietitel daar onderdeel van zijn, maar probeer je in te denken: je reageert of liket ergens op iemands content. Iemand ziet dat en checkt jouw kopregel als eerste. Is die dan overtuigend en prikkelend genoeg om mensen door te laten klikken naar je profiel?
Ben je werkzoekend? Laat dan in de kopregel weten dat je ‘Beschikbaar’ bent, voor welke functie, in welke regio en per wanneer.
3. Geen contactgegevens invoeren
Kennelijk wil je niet dat iemand contact met je opneemt als je geen telefoonnummer of e-mailadres invoert in je profiel. Vraag je zelf dan ook even heel eerlijk af waarom je op Linkedin zit. Je kunt je eerstegraads connecties (dus de mensen waar je direct mee gelinkt bent) nog privéberichten sturen via Linkedin, maar vanaf 2de graads connecties (de connecties van jouw connecties) lukt dat niet.
En stel nou, dat daar nét iemand tussen zit die jou heel graag wilt benaderen? Dan moet hij óf een betaald account nemen, of jou direct uitnodigen (met beperking van maximaal 300 tekens tekst) of zich laten introduceren via een van jullie gedeelde connecties, als die er al zijn. Zet daarom je contactgegevens in het daarvoor bedoelde veld maar ook in je samenvatting, onder- of bovenaan. Laat mensen geen moeite moeten doen om je te bereiken.
4. Niet zelf invullen van skills & endorsements – vaardigheden en onderschrijvingen
Bij niet iedereen is het nut van de vaardigheden bekend op LinkedIn, maar ze worden steeds belangrijker. Vul je deze niet in, dan kom je ook niet naar boven in bepaalde zoekresultaten. Ook is die onderdeel belangrijk voor het compleet maken van je profiel. Je kan in totaal vijftig vaardigheden opvoeren van jezelf. Dat zijn er wel heel erg veel, maar zorg dat je er in ieder geval een aantal zelf invoert. Doe je dit niet, dan bedenkt Linkedin in ze voor je, op basis van je ingevulde profiel, of connecties. Het zou jammer zijn als mensen je dan endorsen /onderschrijven voor de verkeerde benamingen (zoals “Dutch” of “Coaching”, 2 veelvoorkomende suggesties).
Houd dit dus zelf in de hand. Zorg er voor dat je de belangrijkste drie bovenaan hebt staan, deze zijn namelijk direct zichtbaar in je profiel. Ook zullen mensen je daar het eerst op onderschrijven.
5. Geen ‘Info’ en ‘Uitgelicht’ invullen
Gemiste kans als je geen ‘Info’ stukje hebt (voorheen samenvatting/summary)! Dit is hét moment om je zelf voor te stellen, te presenteren, te vertellen wat je kunt, en wat je te bieden hebt. Je hebt maar liefst 2.600 tekens om dit belangrijke veld te vullen en je kunt aanvullen met documenten, plaatjes en presentaties maar ook belangrijke updates in ‘Uitgelicht’om je expertise, kennis en kunde nog meer te laten zien. Ook ideaal om een videoboodschap te plaatsen, bijvoorbeeld als je werkzoekend bent of als ondernemer op zoek naar opdrachten.
6. Geen zeer deskundig profiel hebben
Je kunt op basis van de onderdelen die je toevoegt aan je profiel een ‘zeer deskundig’ profiel toegekend krijgen van LinkedIn. Heb je deze status nog niet bereikt, dan moet je nog een aantal onderdelen opvoeren. Waarom is dit belangrijk? Linkedin werkt net als Google met SEO (zoekmachineoptimalisatie). Hoe completer je profiel, hoe eerder je gevonden wordt in de zoekresultaten. Je vindt dit onderdeel terug in je eigen dashboard op je profiel. Heb je dit label nog niet, dan zie je een gekleurde balk waarin aangegeven wordt welke onderdelen wel al toegevoegd zijn en welke nog ontbreken.
7. Geen aanbevelingen willen hebben
Say what? Waarom wil je geen referenties hebben van je werkzaamheden? Het is toch juist superleuk om te laten zien dat mensen jou en je kwaliteiten waarderen? Nee, het is niet 100% objectief want je hebt alleen maar positieve aanbevelingen, maar het zegt wel iets over jou als persoon, hoe je werkt, hoe je bent, wat men van je vindt als collega. En ja, je mag er om vragen, en ja, het is leuk ze te geven. “Wij Nederlanders’ zijn daar heel slecht in, om complimenten vragen (en te ontvangen), maar als je het verdiend hebt, waarom dan ook niet.
Dus go for it, en zorg dat je van je direct leidinggevende, opdrachtgever, klant, directeur, of welke belangrijke persoon uit je werkomgeving dan ook, je aanbeveling krijgt.
8. Engelse teksten voeren terwijl je doelgroep Nederlands is
Vanuit het verleden zijn we gewend dat het menu en de termen op Linkedin, in de Engelse taal zijn. Met die gedachte hebben veel mensen hun profiel dan ook in het Engels ingevuld. Gemiste kans als je doelgroep Nederlands is. Je bent dan lastig vindbaar in de zoekopdrachten. Er wordt dan namelijk op Nederlandse termen gezocht. Sinds 2013 is het Nederlandse profiel ook beschikbaar, maar buiten dat, draait het nog steeds om de inhoud. Je kan er ook voor kiezen om je profiel in meerdere talen op te maken.
9. Werkervaring niet ingevuld
Ik zie veel functies wel opgevoerd, gelukkig, maar dan zijn ze verder leeg. Vertel wat je functie inhoudt, wat heb je gedaan, wat waren je doelen, wat heb je bereikt. Zie het als een online c.v.
Ben je werkzoekend? Vul dan tóch een huidige werkervaring in. Gebruik de functie die je graag wilt vervullen en vul het veld verder met informatie dat je werkzoekende bent. Recruiters zoeken met hun tools namelijk vooral op mensen met huidige werkervaring. Zou toch jammer zijn als je buiten de boot valt omdat jij dat niet in je profiel hebt staan.
10. Vanuit naam van het bedrijf je profiel invullen
Het valt me op dat veel mensen hun profiel invullen vanuit het bedrijf. Dus vertellen wat het bedrijf allemaal doet, in plaats van zij zelf. Het is een persoonlijk profiel, het gaat om personal branding, het gaat om jou! Betrek alles wat je schrijft dus op jezelf. Niets mis met een stukje uitleg over je organisatie, maar maak het persoonlijk door eigen expertises en behaalde resultaten te vermelden in plaats die van het bedrijf.
Een eerste indruk is belangrijk, die maak je maar één keer, ook online. Dus zorg dat die goed is!
Hi Anneke, het heeft zeker ook niet mijn voorkeur om iemand anders zijn profiel te beheren en onder valse naam ook content te plaatsen (mag niet eens volgens de voorwaarden van LinkedIn trouwens). Je valt geheid een keer door de mand namelijk en dan kan het wel eens heel erg averechts werken.. De kracht van LinkedIn zit hem juist in het persoonlijke, daarmee creëer je gunfactor, vertrouwen en expertstatus. Je wilt toch zeker ook een eigen netwerk opbouwen en niet die van iemand anders?
Wil je het bedrijf profileren dan zou ik kiezen voor een bedrijfspagina. Maar heel eerlijk gezegd, vooral bij kleinere ondernemingen moet je het echt hebben van het persoonlijke profiel. Veel sterker, mensen doen zaken met mensen. Zie ook: https://www.corinnekeijzer.nl/2016/12/20/wel-of-geen-linkedin-bedrijfspagina/
Succes!
Hi Corinne,
Ik werk bij een klein bedrijfje met een persoonlijke aanpak. De eigenaar is meteen ook de accountmanager en het gezicht naar buiten. Nu heeft hij een LinkedIn pagina op zijn naam gemaakt en deze moet ik dan gaan beheren. Dat voelt een beetje raat, uit de naam van een ander bijv. posts plaatsen etc.
Wat adviseer jij in deze situatie, zo laten of een showcasepagina maken zodat ik die beheer en hij zelf zijn eigen pagina bijhoudt? En wat zijn voor beiden de voor- en nadelen?
Dank je voor je reactie!
Ik weet niet over welke formulieren je het hebt Guido… maar kan me voorstellen dat het de link van je LinkedInprofiel is ja, de url, je webadres dus.
Geen idee over welke formulieren je het hebt Guido… maar kan me voorstellen dat het de link van je LinkedInprofiel is ja, de url, je webadres dus.
Hi Corinne,
Mag ik je even lastig vallen?
In verschillende digitale sollicitatieformulieren zie ik een invulveld “LinkedIn”. Wat wordt hier van mij verwacht? Een link naar mijn profiel? Mijn naam, daar zijn er meer van.
Alvast bedankt voor het lezen en eventueel reageren.
Met vriendelijke groet,
Guido Pieters
Geen idee waar je dat ontbreekt Andre, maar probeer eens een andere browser, zeker als je IE gebruikt. Wil vaak helpen. Succes!
lk kan wijzigingen niet opslaan omdat de opslaan tool ontbreekt…
Kan ook nergens vinden wat te doen.
Heb je een advies voor mij?
Bij voorbaat dank!
mvg Andre
Bedankt voor de goede en heldere tips :)
Hi Louise, welke browser gebruik je? Met Internet Explorer loop je vaak tegen dit soort problemen aan, dus wisselen van browser, naar bijv. Firefox of Chrome, kan je al verder helpen. Mocht het niet opgelost worden, dan zou ik het Helpcentrum van LinkedIn inschakelen (vind je onderin je LinkedIn profiel, in de footer). Ik zoek het dan in een technische oplossing en daar kunnen zij alleen je bij helpen. Succes!
Goedemiddag Corinne,
ik heb je e-book gedownload en de checklist en wil hiermee aan de slag gaan, maar het lijkt net of mijn LinkedIn op slot zit. Ik kan niets meer wijzigen en als ik iets gewijzigd heb dan ik het het niet opslaan. Heb jij een suggestie hoe ik dit kan aanpakken?
Hallo Corinne,
Dank je wel voor de belangrijke- / leerzame tips/advies!
Gr./Dewan
Die info is inderdaad verouderd Marc! Dit blog stamt ook al uit 2013 :) Ondertussen is er weer een nieuwe lay-out waar het helemaal weg is gehaald (in de voorlaatste versie zag je ook geen percentage meer maar alleen je deskundigheidsgraad op je profiel zelf) maar dat komt weer terug en is op de mobiele applicatie ook nog te zien.
Volgens mij klopt de info over de compleetheid van je profiel alleen niet (meer). De profielsterkte is volgens mij niet (meer) te vinden onder jobs/vacatures in de laatste versie van Li.
Mijn ervaring is dat de engelse versie van LinkedIn meer mogelijkheden biedt dan de Nederlandse en functies beter te vinden zijn, bijvoorbeeld het plaatsen van een artikel.
Hoi Corinne,
Bedankt voor de tips, ik ga er aan werken om op 100% uit te komen.
groetjes,
John Servais
[…] sales en recruitment, maar de professionele uitstraling van het profiel van de werknemers is vaak dramatisch slecht. Laat staan dat ze er actief met en op bezig zijn. Het wordt nog veel te weinig ingezet terwijl het […]
Graag gedaan allemaal en succes!
Dankjewel Corinne, helder en superinformatief. Dankjewel voor het delen.
Groetjes, Saskia
Hoi Corinne,
Bedankt weer voor jouw tips. Ik ga hier beslist mee aan de slag.
Super.
Groetjes Annette
Hallo Corinne,
dank je wel voor deze tips. Ik ga mijn profiel nakijken.
joost
website komt eraan. Maar wat ben ik blij met jouw site/blogs etc.. eindelijk een inzicht in al die mogelijkheden, tools, bars en weet ik veel. Dank je wel, ik ga er flink gebruik van maken.