Deze week hou ik voor medewerkers op locatie een aantal Linkedin inloopsessies. Hierin scan ik flink wat Linkedin profielen zodat ik direct een trainingsadvies kan geven aan desbetreffende personen. Ik kom dan soms de gekste (en ook de leukste) dingen tegen. Ik geef jullie hierbij de 10 meest gemaakte “fouten” die ik tegen kwam en die je beter niet kunt maken op Linkedin. Alle uitleg om ze aan te passen, staan in mijn uitgebreide handleiding,voor jullie gratis te downloaden. Zichtbaarheid en vindbaarheid zijn belangrijk, maar denk vooral ook aan die eerste indruk.

Dit blog is bijgewerkt op 23-5-2020 vanwege aanpassingen op LinkedIn.

1. Onherkenbare profielfoto plaatsen

Je zit op een zakelijk netwerkplatform, zorg dat je professionele foto voor iedereen zichtbaar is op LinkedIn en vooral ook recent en herkenbaar is. Het hoeft geen stijve paspoortfoto te zijn, maar zorg in ieder geval dat je gezicht er duidelijk en herkenbaar op staat. Het liefst ook in de camera kijkend. Geen foto’s met kinderen of partners, in badpak of bikini, op een paard, met een hond of met een gezellig biertje in de hand en zéker ook geen bedrijfslogo (bewaar die voor je bedrijfsprofiel). Een eerste indruk is binnen een kwart van een seconde gemaakt. Profielen zonder foto worden ook veel minder bezocht en bekeken.

Linkedin is een zakelijk en persoonlijk netwerk, dus zorg voor een professionele uitstraling en bewaar die andere foto’s voor Facebook of andere minder professionele kanalen.

linkedin profielfoto

2. Saaie, nietszeggende kopregel

Onder je naam staat je kopregel. Deze pakt automatisch je huidige functie over en vaak is dat dus je functienaam die je daar ziet staan. Daar kun je veel meer mee! Je hebt 120 tekens de ruimte (op mobiel zelfs iets meer, maar ik zou 120 aanhouden) om daar een pakkende tekst te plaatsen. Uiteraard mag je functietitel daar onderdeel van zijn, maar probeer je in te denken: je reageert of liket ergens op iemands content. Iemand ziet dat en checkt jouw kopregel als eerste. Is die dan overtuigend en prikkelend genoeg om mensen door te laten klikken naar je profiel?

headline linkedin

Ben je werkzoekend? Laat dan in de kopregel weten dat je ‘Beschikbaar’ bent, voor welke functie, in welke regio en per wanneer.

3. Geen contactgegevens invoeren

Kennelijk wil je niet dat iemand contact met je opneemt als je geen telefoonnummer of e-mailadres invoert in je profiel. Vraag je zelf dan ook even heel eerlijk af waarom je op Linkedin zit. Je kunt je eerstegraads connecties (dus de mensen waar je direct mee gelinkt bent) nog privéberichten sturen via Linkedin, maar vanaf 2de graads connecties (de connecties van jouw connecties) lukt dat niet.

En stel nou, dat daar nét iemand tussen zit die jou heel graag wilt benaderen? Dan moet hij óf een betaald account nemen, of jou direct uitnodigen (met beperking van maximaal 300 tekens tekst) of zich laten introduceren via een van jullie gedeelde connecties, als die er al zijn. Zet daarom je contactgegevens in het daarvoor bedoelde veld maar ook in je samenvatting, onder- of bovenaan. Laat mensen geen moeite moeten doen om je te bereiken.

contact via linkedin

4. Niet zelf invullen van skills & endorsements – vaardigheden en onderschrijvingen

Bij niet iedereen is het nut van de vaardigheden bekend op LinkedIn, maar ze worden steeds belangrijker. Vul je deze niet in, dan kom je ook niet naar boven in bepaalde zoekresultaten. Ook is die onderdeel belangrijk voor het compleet maken van je profiel. Je kan in totaal vijftig vaardigheden opvoeren van jezelf. Dat zijn er wel heel erg veel, maar zorg dat je er in ieder geval een aantal zelf invoert. Doe je dit niet, dan bedenkt Linkedin in ze voor je, op basis van je ingevulde profiel, of connecties. Het zou jammer zijn als mensen je dan endorsen /onderschrijven voor de verkeerde benamingen (zoals “Dutch” of “Coaching”, 2 veelvoorkomende suggesties).

Houd dit dus zelf in de hand. Zorg er voor dat je de belangrijkste drie bovenaan hebt staan, deze zijn namelijk direct zichtbaar in je profiel. Ook zullen mensen je daar het eerst op onderschrijven.

linkedin endorsements

5. Geen ‘Info’ en ‘Uitgelicht’ invullen

Gemiste kans als je geen ‘Info’ stukje hebt (voorheen samenvatting/summary)! Dit is hét moment om je zelf voor te stellen, te presenteren, te vertellen wat je kunt, en wat je te bieden hebt. Je hebt maar liefst 2.600 tekens om dit belangrijke veld te vullen en je kunt aanvullen met documenten, plaatjes en presentaties maar ook belangrijke updates in ‘Uitgelicht’om je expertise, kennis en kunde nog meer te laten zien. Ook ideaal om een videoboodschap te plaatsen, bijvoorbeeld als je werkzoekend bent of als ondernemer op zoek naar opdrachten.

linkedin summarylinkedin updates op profiel

6. Geen zeer deskundig profiel hebben 

Je kunt op basis van de onderdelen die je toevoegt aan je profiel een ‘zeer deskundig’ profiel toegekend krijgen van LinkedIn. Heb je deze status nog niet bereikt, dan moet je nog een aantal onderdelen opvoeren. Waarom is dit belangrijk? Linkedin werkt net als Google met SEO (zoekmachineoptimalisatie). Hoe completer je profiel, hoe eerder je gevonden wordt in de zoekresultaten. Je vindt dit onderdeel terug in je eigen dashboard op je profiel. Heb je dit label nog niet, dan zie je een gekleurde balk waarin aangegeven wordt welke onderdelen wel al toegevoegd zijn en welke nog ontbreken.

all star linkedin

7. Geen aanbevelingen willen hebben

Say what? Waarom wil je geen referenties hebben van je werkzaamheden? Het is toch juist superleuk om te laten zien dat mensen jou en je kwaliteiten waarderen? Nee, het is niet 100% objectief want je hebt alleen maar positieve aanbevelingen, maar het zegt wel iets over jou als persoon, hoe je werkt, hoe je bent, wat men van je vindt als collega. En ja, je mag er om vragen, en ja, het is leuk ze te geven. “Wij Nederlanders’ zijn daar heel slecht in, om complimenten vragen (en te ontvangen), maar als je het verdiend hebt, waarom dan ook niet.

Dus go for it, en zorg dat je van je direct leidinggevende, opdrachtgever, klant, directeur, of welke belangrijke persoon uit je werkomgeving dan ook, je aanbeveling krijgt.

recommendations linkedin

8. Engelse teksten voeren terwijl je doelgroep Nederlands is

Vanuit het verleden zijn we gewend dat het menu en de termen op Linkedin, in de Engelse taal zijn. Met die gedachte hebben veel mensen hun profiel dan ook in het Engels ingevuld. Gemiste kans als je doelgroep Nederlands is. Je bent dan lastig vindbaar in de zoekopdrachten. Er wordt dan namelijk op Nederlandse termen gezocht. Sinds 2013 is het Nederlandse profiel ook beschikbaar, maar buiten dat, draait het nog steeds om de inhoud. Je kan er ook voor kiezen om je profiel in meerdere talen op te maken.

9. Werkervaring niet ingevuld

Ik zie veel functies wel opgevoerd, gelukkig, maar dan zijn ze verder leeg. Vertel wat je functie inhoudt, wat heb je gedaan, wat waren je doelen, wat heb je bereikt. Zie het als een online c.v.

Ben je werkzoekend? Vul dan tóch een huidige werkervaring in. Gebruik de functie die je graag wilt vervullen en vul het veld verder met informatie dat je werkzoekende bent. Recruiters zoeken met hun tools namelijk vooral op mensen met huidige werkervaring. Zou toch jammer zijn als je buiten de boot valt omdat jij dat niet in je profiel hebt staan.

10. Vanuit naam van het bedrijf je profiel invullen

Het valt me op dat veel mensen hun profiel invullen vanuit het bedrijf. Dus vertellen wat het bedrijf allemaal doet, in plaats van zij zelf. Het is een persoonlijk profiel, het gaat om personal branding, het gaat om jou! Betrek alles wat je schrijft dus op jezelf. Niets mis met een stukje uitleg over je organisatie, maar maak het persoonlijk door eigen expertises en behaalde resultaten te vermelden in plaats die van het bedrijf.

Een eerste indruk is belangrijk, die maak je maar één keer, ook online. Dus zorg dat die goed is! 

Social media expert en trainer Corinne Keijzer

Meer succes met LinkedIn!

Wil je meer weten over LinkedIn en de mogelijkheden leren kennen?

- Bekijk onze effectieve LinkedIntrainingen en -programma's op Digital Moves: https://www.digitalmoves.nl/trainingen-en-workshops/

- Zelf leren via onze boeken op Some Bookshttps://www.somebooks.nl

- Leer wanneer jij wil met onze uitgebreide online video trainingen via onze Digital Moves Academy: https://www.digitalmoves-academy.nl/