Deze gastblog is geschreven door Raymond Caenen. Hij miste het totaalplaatje aan cijfers op de diverse media en heeft een aantal (blog)sites geraadpleegd om zo tot een totaaloverzicht te komen van de mooiste cijfers. Alle bronnen zijn vermeld, zie jij zelf nog iets dat je mist in dit document? Deel het dan hier met ons.
Het social media landschap in 2013
Het huidige social media landschap beschrijven is eigenlijk een onmogelijke opgave. Wat vandaag nog actueel is kan morgen immers al weer achterhaald zijn. Ik heb dan ook niet de illusie dat de cijfers in deze paragraaf heilig dan wel volledig juist zijn, maar dat hoeft eigenlijk ook niet aangezien ze een impressie moeten geven… Een impressie dat social media alsmaar blijft groeien en dat het een organisch groeiproces is waarvan niemand weet wat de volgende trend gaat worden. Even een aantal opvallende zaken én cijfers op een rij.
Opvallende zaken in 2013 [1]
Een aantal zaken vielen op in de eerste helft van 2013, zo blijkt dat social media inmiddels door alle leeftijdsgroepen steeds inniger omarmd wordt. Ook de wijze waarop we sociale netwerken benaderen is aan een revolutionaire verandering onderhevig. De activiteiten die mensen op social gebied doen variëren.
[1] Bronnen, tenzij anders aangegeven:
http://growingsocialmedia.com/social-media-statistics-and-facts-of-2013-infographic/
www.frankwatching.com/archive/2013/06/21/social-media-gebruik-in-2013-de-stand-van-zaken-infographic/
www.jeffbullas.com/2013/07/04/5-insights-into-the-latest-social-media-facts-figures-and-statistics/
www.jeffbullas.com/2013/05/06/21-awesome-social-media-facts-figures-and-statistics-for-2013/
www.marketingfacts.nl/berichten/social-media-cijfers-augustus-2013-overzicht/
De top 5 platformen [2]
Een aantal bekende namen bepalen ook in 2013 de inhoud van de top 5 van social platformen, namelijk: Facebook, Google+, Youtube, Twitter en LinkedIn. Even wat details en cijfers per netwerk:




Runner-ups
Er zijn een drietal netwerken die zich op een steeds grotere interesse kunnen verheugen, namelijk Pinterest, Instagram en Tumblr.

[2] Cijfers per einde Q2 2013, maar diverse statistieken bevatten ook nog cijfers van eind Q1 2013[3] www.frankwatching.com/archive/2013/06/21/social-media-gebruik-in-2013-de-stand-van-zaken-infographic/
[4] http://tweakers.net/nieuws/89008/gebruikers-brengen-nauwelijks-tijd-door-op-google+.html
[5] www.marketingfacts.nl/berichten/social-media-in-nederland-twitter-en-facebook-het-meest-actief-gebruikt
[6] De diverse bronnen spreken elkaar tegen op de website: www.marketingfacts.nl/berichten/social-media-cijfers-augustus-2013-overzicht/
Andere netwerken [7]
Naast de hierboven genoemde acht netwerken zijn er nog een aantal andere kanalen die het vermelden waard zijn:

[7] http://expandedramblings.com/index.php/resource-how-many-people-use-the-top-social-media/
En Hyves? [8]
Één plaatje zegt meer dan 1.000 woorden:

- Waren vorig jaar augustus nog zo’n 3,6 miljoen Nederlanders actief op Hyves, dit jaar is in juni het aantal gebruikers gezakt naar 1,6 miljoen.
- Slechts zo’n 300.000 Nederlanders maken dagelijks gebruik van Hyves, dat was vorig jaar nog 3 maal zo hoog.
- Opvallend: Ongeveer 40 procent van de 10-14-jarigen maakt gebruik van het Nederlandse sociale netwerk.
- Van de 17-jarigen is nog 22 procent actief op Hyves.
- Ter vergelijking: in onderzoek van Newcom Research gaf 9 procent van de Nederlanders nog aan actief te zijn op Hyves.
Nadert het einde voor Hyves dit jaar nog?
[8] http://expandedramblings.com/index.php/resource-how-many-people-use-the-top-social-media/
Enkele andere interessante Nederlandse social media wetenswaardigheden
1. Social media beschouwd als vanzelfsprekend
Het gebruik van social media is inmiddels geïntegreerd in het leven van de Nederlander. Men verwacht met toenemende mate dat social media een belangrijke bron zijn voor het verzamelen van informatie (2010 – 22 procent, 2013 – 54 procent). Daarnaast ziet men social media steeds minder als een ‘ver van mijn bed show’ (2010 – 35 procent, 2013 – 13 procent). Er is in vergelijking met voorgaande jaren voor het eerst een daling te zien in de verwachting dat social media een steeds belangrijkere rol gaan spelen in het leven. Dit bevestigt dat social media in 2013 inmiddels vanzelfsprekend zijn.

2. De toekomst van social media bij de Nederlandse gebruiker
De huidige gebruikers van social media platformen zijn trouwe gebruikers, zo zeggen zij anders zelf. Gemiddeld verwacht circa 7 op de 10 de social media platformen die zij momenteel gebruiken, ook nog in 2016 te gebruiken. Dat lijkt op een reactieve en afwachtende houding in een wereld met veel nieuwe kanalen, maar weet ook dat de adoptie van kanalen snel kan veranderen, bij Hyves weten ze daar alles van!
Het verwacht eigen gebruik is overigens het hoogst voor YouTube, LinkedIn en Facebook, en het laagst voor Myspace, Hyves en Foursquare.
3. Twittergebruikers meest actief met (nieuwe) sociale media
Door wat meer in te zoomen op het social media gebruik van Twitteraars en Facebookers zien we dat Twitteraars meer gebruik maken van nieuwe sociale media zoals Instagram. Het leeuwendeel van de Twitteraars (86 procent) maakt gebruik van Facebook. Zo zijn Nederlanders die Twitter gebruiken meer bekend met zowel Instagram, Pinterest en Foursquare, en maken ze er ook vaker gebruik van.

4. Smartphonegebruikers actiever op social media
Het dagelijks gebruik van Facebook en Twitter is hoger onder Nederlanders die gebruik maken van een smartphone. Voor een bezoek aan Facebook gebruik het merendeel van de jongeren (15 t/m 19 jaar oud) een smartphone (54 procent). Oudere mensen gebruiken vaker een laptop of desktop PC. Voor een bezoek aan Twitter gebruik zelfs 70 procent van de jongeren hun smartphone.

Instagram kent over de gehele linie de meeste smartphonegebruikers, wat logisch is gezien het een app betreft. Meer dan de helft (54 procent) van de Twitteraars gebruik hun smartphone, bij Facebook is dit minder dan een derde.
5. Nederland en de rest van Europa [9]
In vergelijking met andere Europese landen is Nederland koploper in het gebruik van social media, zo blijkt uit een analyse van het Britse bureau voor statistiek, het Office for National Statistics, in samenwerking met Eurostat. Volgens het onderzoek zegt 65 procent van de ondervraagde Nederlanders in de drie maanden voor de vraag gebruik te hebben gemaakt van social media.

[9] www.marketingfacts.nl/berichten/social-media-cijfers-augustus-2013-overzicht/
Tot slot
Nog enkele cijfers over de vijf belangrijkste netwerken: de demografische breakdown van actieve gebruikers per eind Q1 2013:

In het kader van de huidige tijdsgeest nog een infographic: wat gebeurt er in 60 seconden online [10]
Een aantal zaken vielen op in de eerste helft van 2013, zo blijkt dat social media inmiddels door alle leeftijdsgroepen steeds inniger omarmd wordt. Ook de wijze waarop we sociale netwerken benaderen is aan een revolutionaire verandering onderhevig. De activiteiten die mensen op social gebied doen variëren.

http://growingsocialmedia.com/social-media-statistics-and-facts-of-2013-infographic/
www.frankwatching.com/archive/2013/06/21/social-media-gebruik-in-2013-de-stand-van-zaken-infographic/
www.jeffbullas.com/2013/07/04/5-insights-into-the-latest-social-media-facts-figures-and-statistics/
www.jeffbullas.com/2013/05/06/21-awesome-social-media-facts-figures-and-statistics-for-2013/
www.marketingfacts.nl/berichten/social-media-cijfers-augustus-2013-overzicht/
De top 5 platformen [2]
Een aantal bekende namen bepalen ook in 2013 de inhoud van de top 5 van social platformen, namelijk: Facebook, Google+, Youtube, Twitter en LinkedIn. Even wat details en cijfers per netwerk:
Runner-ups
Er zijn een drietal netwerken die zich op een steeds grotere interesse kunnen verheugen, namelijk Pinterest, Instagram en Tumblr.
[4] http://tweakers.net/nieuws/89008/gebruikers-brengen-nauwelijks-tijd-door-op-google+.html
[5] www.marketingfacts.nl/berichten/social-media-in-nederland-twitter-en-facebook-het-meest-actief-gebruikt
[6] De diverse bronnen spreken elkaar tegen op de website: www.marketingfacts.nl/berichten/social-media-cijfers-augustus-2013-overzicht/
Andere netwerken [7]
Naast de hierboven genoemde acht netwerken zijn er nog een aantal andere kanalen die het vermelden waard zijn:
En Hyves? [8]
Één plaatje zegt meer dan 1.000 woorden:
- Waren vorig jaar augustus nog zo’n 3,6 miljoen Nederlanders actief op Hyves, dit jaar is in juni het aantal gebruikers gezakt naar 1,6 miljoen.
- Slechts zo’n 300.000 Nederlanders maken dagelijks gebruik van Hyves, dat was vorig jaar nog 3 maal zo hoog.
- Opvallend: Ongeveer 40 procent van de 10-14-jarigen maakt gebruik van het Nederlandse sociale netwerk.
- Van de 17-jarigen is nog 22 procent actief op Hyves.
- Ter vergelijking: in onderzoek van Newcom Research gaf 9 procent van de Nederlanders nog aan actief te zijn op Hyves.
[8] http://expandedramblings.com/index.php/resource-how-many-people-use-the-top-social-media/Nadert het einde voor Hyves dit jaar nog?
Enkele andere interessante Nederlandse social media wetenswaardigheden
1. Social media beschouwd als vanzelfsprekend
Het gebruik van social media is inmiddels geïntegreerd in het leven van de Nederlander. Men verwacht met toenemende mate dat social media een belangrijke bron zijn voor het verzamelen van informatie (2010 – 22 procent, 2013 – 54 procent). Daarnaast ziet men social media steeds minder als een ‘ver van mijn bed show’ (2010 – 35 procent, 2013 – 13 procent). Er is in vergelijking met voorgaande jaren voor het eerst een daling te zien in de verwachting dat social media een steeds belangrijkere rol gaan spelen in het leven. Dit bevestigt dat social media in 2013 inmiddels vanzelfsprekend zijn.
2. De toekomst van social media bij de Nederlandse gebruiker
De huidige gebruikers van social media platformen zijn trouwe gebruikers, zo zeggen zij anders zelf. Gemiddeld verwacht circa 7 op de 10 de social media platformen die zij momenteel gebruiken, ook nog in 2016 te gebruiken. Dat lijkt op een reactieve en afwachtende houding in een wereld met veel nieuwe kanalen, maar weet ook dat de adoptie van kanalen snel kan veranderen, bij Hyves weten ze daar alles van!
Het verwacht eigen gebruik is overigens het hoogst voor YouTube, LinkedIn en Facebook, en het laagst voor Myspace, Hyves en Foursquare.
3. Twittergebruikers meest actief met (nieuwe) sociale media
Door wat meer in te zoomen op het social media gebruik van Twitteraars en Facebookers zien we dat Twitteraars meer gebruik maken van nieuwe sociale media zoals Instagram. Het leeuwendeel van de Twitteraars (86 procent) maakt gebruik van Facebook. Zo zijn Nederlanders die Twitter gebruiken meer bekend met zowel Instagram, Pinterest en Foursquare, en maken ze er ook vaker gebruik van.
4. Smartphonegebruikers actiever op social media
Het dagelijks gebruik van Facebook en Twitter is hoger onder Nederlanders die gebruik maken van een smartphone. Voor een bezoek aan Facebook gebruik het merendeel van de jongeren (15 t/m 19 jaar oud) een smartphone (54 procent). Oudere mensen gebruiken vaker een laptop of desktop PC. Voor een bezoek aan Twitter gebruik zelfs 70 procent van de jongeren hun smartphone.
Instagram kent over de gehele linie de meeste smartphonegebruikers, wat logisch is gezien het een app betreft. Meer dan de helft (54 procent) van de Twitteraars gebruik hun smartphone, bij Facebook is dit minder dan een derde.
5. Nederland en de rest van Europa [9]
In vergelijking met andere Europese landen is Nederland koploper in het gebruik van social media, zo blijkt uit een analyse van het Britse bureau voor statistiek, het Office for National Statistics, in samenwerking met Eurostat. Volgens het onderzoek zegt 65 procent van de ondervraagde Nederlanders in de drie maanden voor de vraag gebruik te hebben gemaakt van social media.
Tot slot
Nog enkele cijfers over de vijf belangrijkste netwerken: de demografische breakdown van actieve gebruikers per eind Q1 2013:
In het kader van de huidige tijdsgeest nog een infographic: wat gebeurt er in 60 seconden online [10]
[…] http://nl.wikipedia.org/wiki/Instagram https://www.corinnekeijzer.nl/2013/09/27/cijfers-social-media-2013-het-complete-overzicht/#.Un4vcflg_…http://www.karelgeenen.nl/22/instagram-persoonlijk-of-zakelijk-gebruiken/ […]
[…] https://www.corinnekeijzer.nl/2013/09/27/cijfers-social-media-2013-het-complete-overzicht/#.Un4vcflg_… […]
@Romy dat staat in de url: 27 september 2013
Hoi Corinne, misschien kijk ik erover heen maar op welke datum is dit artikel geschreven?
Mvg Romy
Hoi Corinne, in de cijfers staat een fout: de afgelopen twee jaar is het aantal mensen dat het internet benadert via de mobiele (smart)phone gestegen met 60,3 miljoen, naar 818,4 miljoen.
Juist is: de afgelopen twee jaar is het aantal mensen dat het internet benadert via de mobiele (smart)phone gestegen met 60,3 procent, naar 818,4 miljoen.
Dus het is niet 60,3 MILJOEN (zoals er in jullie tekst staat). Het is: 60,3 PROCENT.
Met vriendelijke groet,
Frederike
Hoi Corinne,
Bedankt voor je snelle reactie!
De graphic over de gebruikers van de 5 belangrijkste netwerken kan ik helaas niet in deze bron vinden.
Kun je me hieraan helpen?
Hi Sharon,
ik reageer even namens Raymond als je het goed vindt. Onder de graphic staat de bron vermeld. Als je daar op klikt kom je op het artikel van Frankwatching waar je de rest kunt vinden.
Hoi Raymond
Super handig overzicht!
Zou je me kunnen vertellen waar je de een na laatste graphic vandaan hebt?
Ben heel benieuwd
[…] https://www.corinnekeijzer.nl/2013/09/27/cijfers-social-media-2013-het-complete-overzicht/#.Ut-oixDb-… […]
[…] Bronnen: http://www.marketingfacts.nl/berichten/social-media-cijfers-augustus-2013-overzicht https://www.corinnekeijzer.nl/2013/09/27/cijfers-social-media-2013-het-complete-overzicht/ […]
[…] Bron: corinnekeijzer / corinnekeijzer.nl (2013). De sociale media cijfer 2013 – het complete overzicht. Available at: https://www.corinnekeijzer.nl/2013/09/27/cijfers-social-media-2013-het-complete-overzicht/#.Us7Andjza… […]
Bedankt voor dit handige overzicht! Heel erg handig. Ik heb jullie vermeld in mijn stappenplan: ‘Hoe zet ik social media doelgericht in voor mijn onderneming?’ Inclusief bron natuurlijk. Willen jullie als dank ook een exemplaar ontvangen?
Sorry Ricus, ik kan je daar niet aan helpen. Die sites zeggen me ook helemaal niets (ben dan ook geen voetballiefhebber ;) ).
Misschien een lezer hier die je kan helpen?
Beste,
Ik wil graag weten hoe ik aan statistieken van social media voetbalsites kom zoals; Zamante, SoccerCV, Lobster etc. Weet jij misschien hoe ik deze kan vinden ?
Vriendelijke groet,
Ricus