Nog steeds zie je ze voorbij komen op Facebook: de Share & Win acties. Soms zelfs Like, Share & Win acties. En nog steeds denken veel paginabeheerders dat het een goede manier is om fans te krijgen. Ik geef je hieronder vier redenen waarom deze acties beter achterwege gelaten kunnen worden, maar ook geef ik je een aantal tips wat je dan wél kunt doen.

Gek op gratis

Sommige mensen vinden ze geweldig, anderen irriteren zich er mateloos aan. Wat is dat toch met dat gebedel om shares en likes op Facebook, in ruil voor het winnen van een prijs? Van oudsher zijn wij Nederlanders al gek op winnen en spullen ‘gratis’ krijgen. Zeker als het weinig moeite kost zijn we al snel geneigd er niet over na te denken, maar gewoon te doen. En met een beetje mazzel win je dan ook nog eens wat.

Op het moment dat je op de “deel” knop klikt op Facebook, de post liket of er op reageert, dan “help” jij de pagina zichtbaar te worden op Facebook. En dat is de (grootste) reden waarom paginabeheerders dit soort trucjes nog steeds uit halen. Maar er zijn een aantal zaken die ze niet beseffen. Ik geef hieronder vier redenen waarom je beter geen Share & Win acties kunt houden voor jouw Facebookpagina. Daaronder geef ik je echter ook een aantal tips van toepassingen die je wél kunt gebruiken.

Reden 1: je kunt niet altijd checken of iemand je post gedeeld of je pagina geliket heeft

Op het moment dat iemand in zijn instellingen zijn tijdlijn niét openbaar heeft staan (wat steeds meer mensen hebben), dan kan hij nog zo vaak je post delen, maar jij als paginabeheerder kunt dat nooit checken. Ik geef je hieronder een voorbeeld van een post van mijn eigen Facebook pagina.

Het delen van een post

 

winacties facebook

Zoals je ziet is deze 16 keer gedeeld. Als ik er op klik zie ik echter maar 6 van deze 16 delers! De 10 mensen die niet zichtbaar zijn hebben hun instellingen dusdanig ingesteld dat jij als paginabeheerder niet kunt zien dat zij jouw post gedeeld hebben. Zij zullen dan ook nooit kunnen meedingen naar de prijs waarbij je het delen als voorwaarde stelt. Stel je zelf de vraag of dat eerlijk is, je sluit namelijk heel veel mensen uit op deze manier.

Privacy instelling

Deze instelling vind je terug in je persoonlijke account onder ” privacy instellingen”. Hier bepaal je zelf wat anderen op en van jouw tijdlijn mogen zien. Op het moment dat jij dit alleen voor vrienden zichtbaar maakt bijvoorbeeld, dan kan een paginabeheerder niet zien of jij zijn bericht gedeeld hebt (tenzij je bevriend bent met hem of haar natuurlijk).

instellen privacy facebook

Bij het delen instelling aanpassen naar openbaar

Dit is op zich te ondervangen door de deler zelf, maar velen weten dit niet. Ze kunnen, op het moment dat ze een bericht delen, zelf de instelling (tijdelijk) aanpassen in bijvoorbeeld openbaar. Op dat moment wordt de gedeelde post wél zichtbaar.

share en win acties facebook

Het liken van een pagina

Om dezelfde reden als Reden 1 kun je om deze reden ook beter niet vragen mensen je pagina te liken in ruil voor kans op een prijs. Ook dit is namelijk niet altijd te controleren vanwege ingestelde privacy instellingen door desbetreffende personen. Check maar eens op je eigen pagina. Je hebt bijvoorbeeld 100 fans. Klik in je administratiepanel op “pagina bewerken” en vervolgens op “geblokkeerde gebruikers weergeven”. 

like en win acties facebook

Daarna klik je op “personen die dit leuk vinden”.

share en win acties

Je krijgt dan je lijst met fans te zien. Maar ga maar eens tellen. Waarschijnlijk kom je maar tot een stuk of 80 fans. Die andere 20 hebben hun instellingen dusdanig ingesteld, dat je niet kunt zien welke pagina ze liken.

Instelling “vind  ik leuks” op persoonlijke profiel

Om dit in te stellen ga je naar de sectie  “meer” op je persoonlijke profiel en klikt op “gedeelten beheren”.

winacties facebook

In het lijstje dat volgt kun je aangeven wat je zichtbaar wilt maken voor anderen, waaronder de “vind ik leuks’.

zichtbaarheid vind ik leuks

 

Dus ook jij ziet ze dan niet, als paginabeheerder. Vraag je ook hier af of het eerlijk is dat je deze eis stelt bij een dergelijke actie.

Reden 2: Vragen om een post te delen of te liken is tegen de voorwaarden

De voorwaarden van Facebook zijn heel duidelijk: Het is niet toegestaan de persoonlijke tijdlijn van iemand te gebruiken, zoals het vragen om een post te delen.

voorwaarden promoties facebook

Dit betekent dus dat je wel acties mag houden, maar ze moeten worden beheerd op je eigen pagina of in een speciale applicatie. Verderop in deze blog laat ik je zien wat de mogelijkheden zijn om eventueel dergelijke acties op de juiste manier in te zetten.

Reden 3: je bereik daalt door dit soort acties

Op Facebook heb je te maken met een algoritme, genaamd Edgerank. Stel je hebt 100 fans op je pagina en je plaatst een update, dan zullen slechts 12 fans deze post van jou zien in hun tijdlijn. Dit aantal in bereik is te beïnvloeden. Door goede posts te plaatsen waar veel op gereageerd en geliket wordt, zal het aantal fans die jouw post ziet stijgen (naast het feit dat het ook in hun netwerk verspreid wordt). Maar let op, dit bereik kan ook lager worden. Dit gebeurt door 4 verschillende acties van fans. Ik neem in onderstaand voorbeeld de pagina van Pauw & Witteman, maar uiteraard voer ik deze acties niet echt uit :

  • De fan klikt de post weg vanuit zijn of haar tijdlijnedgeranking facebook

 

  • De fan wil helemaal geen berichten meer van jouw pagina in zijn tijdlijn zienedgeranking facebook

 

  • De fan vindt jouw pagina niet meer leuk   share en win acties facebook

 

  • De fan rapporteert jouw post of pagina als zijnde spam 

negatieve edgerank facebook

Negatief effect 

Al deze acties leiden tot een kleiner bereik van je posts. Hoe kun je als paginabeheerder dit checken? Je kunt niet zien wíe dit soort acties uitvoert, maar wel kun je per post zien wat het negatieve effect is. Ga in je administratiepanel naar je statistieken. Als je iets naar onder scrollt zie je je 5 meeste recente berichten (je kunt ze in het tabje ” berichten”allemaal bekijken).

negatieve edgerank facebook

Klik je op een post, dan krijg je een mooi overzicht van de resultaten te zien. Rechts onderin dit veld zie je dan ook de negatieve effecten die de post heeft gehad. Let op: de cijfers worden op dit moment van schrijven vertraagd bijgesteld. Ik hoop dat het een bug is en dat het snel geheel up-to-date is.

negatieve feedback facebook

Ik adviseer je deze cijfers regelmatig te bekijken en je updates hierop bij te sturen als ze niet goed zijn.

Reden 4: je fanbase raakt vervuild

Nog steeds denken veel mensen dat het alleen maar gaat om het aantal fans op je Facebookpagina. Uiteraard is het hebben van veel fans leuk, je bent natuurlijk niet voor Jan met de korte achternaam zoveel tijd en energie aan het steken in je pagina, maar blijf alsjeblieft altijd voor kwaliteit gaan in plaats van kwantiteit. Realiseer je dat er mensen zijn die fake accounts aanmaken en er een sport van maken zoveel mogelijk gratis spullen te verkrijgen. Sterker nog, er zijn honderden groepen en pagina’s waar al deze “fans” bijeenkomen om elkaar te wijzen waar je wat kunt winnen.

winacties facebook

Vraag je zelf af of je dit soort “fans” wilt hebben. Eenmaal de gewonnen spullen in de pocket zullen ze je pagina óf weer ontliken (wat weer bijdraagt aan negatieve edgeranking, zie Reden 3) óf je zult nooit meer iets van ze horen. En dit laatste is weer zonde van je IPM+, de interactie per 1.000 fans. Je berekent deze met bijvoorbeeld de gratis tool Fanrise. Hoe lager dit percentage is, hoe meer jouw inspanningen voor niets zijn op je Facebook pagina. Om een idee te krijgen wat voor jou een gemiddelde IPM+ is, kun je de eens een aantal concurrenten bekijken die het goed doen (ook mogelijk via deze tool).

Maar  wat kan ik dan wél doen?

Stel, je hebt na het lezen van bovenstaande punten nog steeds de behoefte dergelijke acties te houden, houd dan rekening met het volgende:

  • om het eerlijk te laten verlopen, en om de aan de voorwaarden van Facebook te voldoen, kun je het beste gebruik maken van een app. Je mag niet vragen iets te delen op je tijdlijn, maar je mag wel “als eis” stellen dat iemand je pagina eerst moet liken om mee te mogen doen (een zogenaamde Fangate). Een goede app die hierin voorziet  is bijvoorbeeld de Likeandwinapp.
  • stel prijzen ter beschikking die te maken hebben met jouw product en/of dienst en hou ze klein. Zo maak je de grootste kans ook de juiste fans te trekken.
  • houd altijd rekening met de Nederlandse regel- en wetgeving als je een prijsvraag of winactie opzet. Zo zul je ergens moeten laten weten wat je voorwaarden zijn om mee te mogen doen, zoals minimale leeftijd, looptijd prijsvraag, enz.

Fans door goede content

Als je na het lezen van deze blog besloten hebt dergelijke acties te laten voor wat ze zijn, dan kan ik je maar één ding adviseren: plaats leuke, informatieve, goede content om fans aan te trekken. Eventueel kun je adverteren om Facebookers op jouw pagina te wijzen. Dit lijkt ook alsof je fans “dwingt” je pagina te liken, maar dat is niet zo. De te ondernemen actie ligt volledig bij de fan zelf.  Maar er zijn meerdere manieren. Benieuwd naar andere Facebook mogelijkheden?