LinkedIn kent naast persoonlijke profielen ook speciale profielen voor bedrijven. In deze vijfdelige blogserie leg ik de mogelijkheden uit van een bedrijfsprofiel naast je persoonlijke profiel, voor zowel kleine als grote bedrijven. In mijn eerste blog van deze serie van vijf, heb ik laten zien hoe je een bedrijfspagina aanmaakt. In de tweede blog heb ik laten zien hoe je volgers aantrekt en wat voor updates je plaatst op je bedrijfspagina en hoe je ze kunt sponsoren om een groter bereik te halen. In de derde blog heb ik de mogelijkheden en het belang van een LinkedIn carrière pagina of carreer page laten zien.

In deze vierde blog laat ik zien wat Showcases zijn, wat je er mee kunt en welke al succesvol zijn. 

Products & services worden showcases

Heb je al een actieve bedrijfspagina op Linkedin, dan komt dit beeld je wellicht bekend voor:

Linkedin showcases

Vanaf 14 april 2014 verdwijnt de tab “products & services” waarin je je producten en diensten kon profileren. Een nadeel? Daar zijn de meningen over verdeeld. Ik vind op zich van niet, er komen namelijk “Showcases” voor terug. Het nadeel is dat je de aanbevelingen, die je bij “products en services” misschien hebt gekregen, kwijt raakt. En dat is jammer. Maar Showcases hebben andere voordelen. Zo kunnen leden van LinkedIn je specifiek gaan volgen om een product of dienst. En je kunt bijvoorbeeld updates plaatsen gericht op dat product of die dienst. Zo hou je je doelgroep zo geïnteresseerd mogelijk.

Voorbeeld tabblad Producten

Op dit moment van schrijven bestaan de tabbladen “products en services’ nog. Een mooi voorbeeld zie je op de LinkedIn bedrijfspagina van Microsoft. Heb je deze tab nooit gebruikt, dan zie je hem ook niet meer op je bedrijfspagina. LinkedIn heeft de lege, ongebruikte tabbladen namelijk al weggehaald.

Ook zie je de aanbevelingen per product of service staan. Als je deze wilt bewaren zul je ze zelf moeten opslaan. Je kunt bijvoorbeeld screenshots maken en deze op een aparte pagina op je website bijvoorbeeld vermelden. Heb je er niet zoveel, dan kun je ook vragen aan desbetreffende persoon deze aanbeveling ergens anders neer te zetten (bijvoorbeeld op je website).

Linkedin showcases

Microsoft heeft, als een van de weinigen op dit moment, ook al showcases. Zie het voorbeeld hieronder. Een ander bedrijf die ze ook al professioneel goed inzet, is Adobe. Op dit moment zijn er nog niet echt Nederlandse bedrijven bekend die ze succesvol inzetten, dus ik zou zeggen, sla je slag. showcases linkedin

Checklist voordat je een showcase pagina aanmaakt

Bedenk eerst goed waarvoor je een showcase pagina wilt maken. Je kunt er maximaal 10 kwijt en per dag kun je er maximaal 2 opvoeren. Besef je echter goed:

  • Iedere showcase vereist onderhoud qua teksten en plaatjes. Wie gaat dit bijhouden en onderhouden?
  • Voor iedere showcase kun je statusupdates plaatsen. Hoe meer showcases, hoe meer werk. Heb je hier genoeg capaciteit voor?
  • Heb je genoeg te melden over de onderwerpen waarvan je showcases wilt maken? Om je showcase in beweging te houden en genoeg volgers te bereiken, is het verstandig iedere maand minimaal 20 updates te plaatsen.
  • Op de updates komen reacties, klachten en vragen. Hierop zul je ook moeten kunnen anticiperen. Hoe meer showcases, hoe meer werk. Is er genoeg capaciteit dit op te vangen?
  • Het verwijderen van een showcase kun je niet zelf. Heb je een showcase gemaakt die je weer weg wilt halen, dan zul je LinkedIn zelf moeten contacten. Ik hoop overigens dat dit nog aangepast wordt.

Maak de doelgroep voor je showcases niet te klein. Voeg eventueel producten en/of diensten samen als dat logischerwijs mogelijk is. Heb je het idee dat showcases voor jouw bedrijf niet rendabel genoeg zijn, hou het dan gewoon bij je bedrijfspagina alleen.

Showcasepagina maken

Je hebt de bovenstaande vragen goed bekeken en een weloverwogen beslissing genomen met showcases aan de slag te gaan. Hoe doe je dat? Klik op je bedrijfspagina op “bewerken”. Kies uit het openklappende menu “showcasepagina maken”.

showcases linkedin

Je kunt in het veld dat daarop volgt een naam geven aan je showcase. Vaak is het een merknaam of de naam van een serie producten bijvoorbeeld. Ook kun je paginabeheerders toevoegen. Deze kunnen anders zijn dan voor je bedrijfspagina, denk bijvoorbeeld aan productmanagers of product specialisten. Je moet gelinkt zijn met iemand om hem toe te voegen als beheerder. Verwijderen doe je door op het kruisje achter de naam te klikken.

showcases linkedin

Mijn advies is om altijd meerdere beheerders toe te voegen. Mocht iemand ziek of op vakantie zijn, of helemaal weggaan, dan is er altijd iemand die het over kan pakken. Zorg dat je bij vertrekkende collega’s ook vervanging regelt. Dit scheelt veel ellende in de toekomst.

Je showcase pagina inrichten

Je kunt nu je showcase pagina in gaan richten met plaatjes en teksten.

  1. hier kun je je banner kwijt, oftewel de Hero Graphic. Deze is 971 x 330 pixels en is maximaal 2 MB. Plaats een pakkende foto die ook echt met het product of de dienst te maken heeft.
  2. Kies de taal waarin je je showcasepagina geoptmaliseerd wilt hebben op LinkedIn.
  3. De naam van de showcasepagina kun je hier nog eventueel aanpassen mocht je dat willen.
  4. De omschrijving van de showcasepagina moet je binnen 200 tekens houden. Vertel kort maar krachtig waar de showcasepagina om draait.
  5. Geef je standaardtaal aan.
  6. Hier kun je ook je beheerders toevoegen en weer verwijderen.
  7. De URL die je hier invoert komt onder de banner te hangen. Dus klikt straks iemand op de banner dan is het van belang dat hij of zij ook op de juiste landingspagina voor wat betreft het product belandt.

“Andere showcasepagina’s weergeven onder die van jou”, wel of niet? Ik zou het vinkje uitzetten, je hoeft geïnteresseerden natuurlijk niet te wijzen op je concurrent met soortgelijke showcases. showcases linkedin

  1. Daaronder zie je een plek om je standaardlogo te updaten. Deze is 100 x 60 pixels, max 2 MB en komt op je banner op de showcase pagina zelf te staan. Deze kan en mag verschillen van die van je bedrijfspagina. Neem bijvoorbeeld een logo van het merk of de serie producten. Houd rekening met een wit randje dat LinkedIn zelf nog om het logo plaatst. Heb jij een wat gelig logo, dan kan dat er heel raar uit zien.
  2. Het vierkante logo is het logo dat mensen zien als je ergens op reageert, bijvoorbeeld in je updates of bij het plaatsen van updates. Het moet 50 x 50 pixels zijn en max 2 MB groot.
  3. Tot slot kun je nog 3 groepen toevoegen. Dit kunnen groepen zijn die van jouw bedrijf zelf zijn, maar ook bijvoorbeeld goede branche-gerelateerde groepen. Je moet lid of beheerder zijn van een groep om hem toe te kunnen voegen.showcases linkedin

Vergeet daarna niet op “publiceren’ te klikken.

showcases linkedin

Showcases worden als aparte pagina’s gezien in de zoekmachine van LinkedIn.

showcase pagina linkedin

(gesponsorde) updates plaatsen op je showcase pagina

Net als op je bedrijfspagina kun je op je showcase pagina updates plaatsen. Houd deze updates dicht bij je product of dienst. Ga niet spammen, maar deel informatie, vertel nieuwtjes, geef tips en lok interactie uit. Oftewel, plaats updates waarop je reacties en likes zal krijgen of, nog beter, die mensen in hun netwerk zullen delen. In mijn tweede blog van deze serie van vijf, over updates plaatsen op je bedrijfspagina, geef ik tips over updates, wat het beste werkt en wat niet.  Dit geldt ook voor deze updates.

Updates die je plaatst in je showcasepagina komen alleen in de tijdlijn terecht van de mensen die je showcase pagina volgen. Mensen die je showcase niet volgen, kunnen updates wel op de pagina zelf zien. Het kan zo zijn dat mensen alleen je showcase pagina volgen en niet je bedrijfspagina. Houd te allen tijde in de gaten welke reacties geplaatst worden en reageer altijd op vragen en klachten.

Wil je je update sponsoren (om ook niet-volgers met je updates te bereiken), dan klik je op “bewerken” in je showcase pagina en vervolgens “sponsor uw updates”. De uitleg verder over gesponsorde updates, vind je uitgebreid terug in mijn tweede blog.

showcasepagina linkedin

 

Tot zover de showcases van je LinkedIn bedrijfspagina. In de volgende, tevens laatste, blog uit deze serie, ga ik verder in op het bedrijfsprofiel. Ik laat dan zien welke statistieken er zijn en hoe je je bedrijfspagina koppelt aan je werknemers.

In de eerste blog uit deze vijfdelige serie liet ik zien hoe je een bedrijfspagina aanmaakt. In de tweede blog ging ik in op het aantrekken van volgers voor je bedrijfspagina en het plaatsen van (gesponsorde) updates. In de derde blog nam ik je mee door de carriere pagina.

Hulp nodig bij je LinkedIn bedrijfsprofiel? Neem contact met mij op om te bekijken hoe ik je van dienst kan zijn. Ook voor LinkedIn persoonlijke profielen, bijvoorbeeld als digitaal visitekaartje van je werknemers.  Ik neem graag de mogelijkheden met je door of verzorg een workshop of training.

LinkedIn voor bedrijven

Meer weten? In mijn e-book “LinkedIn voor bedrijven” leer ik je alles over wat je moet weten van de LinkedIn bedrijfspagina. Hoe trek je meer volgers naar je LinkedIn bedrijfspagina, hoe maak je goede updates, welke advertentievormen zijn er en alles over de extra opties zoals de showcases en carrièrepagina.

bedrijfspagina LinkedIn opzetten

bedrijfspagina linkedin opzetten

Tip: Het is een e-book in pdf vorm, dus voor ieder apparaat gemakkelijk leesbaar en geen aparte tool of app nodig. Toch liever een print versie? Bij copyshops kun je het laten printen en binden (bijvoorbeeld door een ringband).