Update: Dit blog is bijgewerkt op 19-6-2020

LinkedIn kent naast persoonlijke profielen ook speciale profielen voor bedrijven. In een blogserie leg ik de mogelijkheden uit van een bedrijfsprofiel naast je persoonlijke profiel, voor zowel kleine als grote bedrijven. In mijn eerste blog heb ik laten zien hoe je een bedrijfspagina aanmaakt. In dit blog laat ik zien wat Showcases zijn, wat je er mee kunt en welke al succesvol zijn.

Wat zijn showcases

Showcases zijn aparte landingspagina’s op LinkedIn, specifiek voor bepaalde producten of diensten, gekoppeld aan je bedrijfspagina. In dit voorbeeld zie je Microsoft. Microsoft heeft een bedrijfspagina met daaraan gerelateerde pagina’s. Dit kunnen trouwens ook gekoppelde bedrijfspagina’s zijn, zoals LinkedIn, omdat dat een bedrijf van Microsoft is. Maar in dit geval heb ik het over de showcases aan de rechter kant: Microsoft Cloud en Mircosoft 365. Klik je door op ‘Alle gerelateerde pagina’s weergeven’, dan volgen er nog een heleboel showcases.

wat zijn showcases

Klik je op een showcase, dan zie je een pagina die heel erg lijkt op een ‘gewone’ bedrijfspagina op LinkedIn, maar toch zijn er wel degelijk wat verschillen. Ik pak bijvoorbeeld ‘Microsoft Cloud’.

wat zijn showcases

Je ziet een pagina die een korter ‘Overzicht’ stukje heeft, slechts 200 tekens in plaats van 2.000 op de hoofdpagina. Je ziet ook een stuk minder volgers. Deze volgers zijn een aparte groep die echt specifiek gekozen hebben om deze showcase te volgen. En daar zit dan ook direct de reden om een showcase op te zetten.

De hoofdpagina van Microsoft is bedoeld om het merk zichtbaar te maken maar ook om bijvoorbeeld medewerkers aan te trekken. Een showcase is gericht op een product of dienst met een aparte volgersgroep die specifiek dáárin geïnteresseerd is. Je kunt op een showcasepagina ook aparte content over dit onderwerp maken dat dan alleen in de tijdlijn van deze aparte groep volgers terecht komt. Mensen kunnen trouwens beide volgen, zowel hoofdpagina als showcase, maar ook los van elkaar.

Waarom een Showcase op LinkedIn

Een showcase maak je aan op het moment dat je dus denkt een aparte volgersgroep te hebben voor een specifiek onderdeel of product/dienst van jouw organisatie. Je valt ze niet lastig met bijvoorbeeld vacatures op de hoofdpagina en geeft ze gerichte informatie, tips en verhalen over datgene waar zij interesse in hebben.

Het nadeel van showcases zijn dat ze niet op zichzelf staan. Je kunt ze bijvoorbeeld niet koppelen aan werkervaring van werknemers. Je bent ook altijd afhankelijk van de hoofdpagina, de showcase is niet los te koppelen. Ook kun je het later niet omzetten naar een bedrijfspagina, dus wees heel bewust van het waarom als je een showcase opzet.

Checklist voordat je een showcase pagina aanmaakt

Bedenk eerst goed waarvoor je een showcase pagina wilt maken. Je kunt er maximaal 10 kwijt en per dag kun je er maximaal 2 opvoeren. Besef je echter goed:

  • Iedere showcase vereist onderhoud qua teksten en plaatjes. Wie gaat dit bijhouden en onderhouden?
  • Voor iedere showcase kun je statusupdates plaatsen. Hoe meer showcases, hoe meer werk. Heb je hier genoeg capaciteit voor?
  • Heb je genoeg te melden over de onderwerpen waarvan je showcases wilt maken? Om je showcase in beweging te houden en genoeg volgers te bereiken, is het verstandig iedere week minimaal drie keer iets te posten qua content.
  • Op de updates komen reacties, klachten en vragen. Hierop zul je ook moeten kunnen anticiperen. Hoe meer showcases, hoe meer werk. Is er genoeg capaciteit dit op te vangen?

Maak de doelgroep voor je showcases niet te klein. Voeg eventueel producten en/of diensten samen als dat logischerwijs mogelijk is. Heb je het idee dat showcases voor jouw bedrijf niet rendabel genoeg zijn, hou het dan gewoon bij je bedrijfspagina alleen.

Beslisboom LinkedIn

Gebruik eventueel deze beslisboom van LinkedIn om je keuze te bepalen:

waarom showcase linkedin

Bron: LinkedIn

Hoe maak ik een showcase aan

Je hebt de bovenstaande vragen goed bekeken en een weloverwogen beslissing genomen met showcases aan de slag te gaan. Hoe doe je dat? Klik op je bedrijfspagina op ‘Tools voor beheerders’. Kies uit het openklappende menu ‘showcasepagina maken’.

wat zijn showcases

Nu volgt een stappenplan dat verder precies hetzelfde werkt als het aanmaken van je bedrijfspagina. Je kunt in het veld dat daarop volgt een naam geven aan je showcase. Vaak is het een merknaam of de naam van een serie producten bijvoorbeeld. Ook kun je paginabeheerders toevoegen. Deze kunnen anders zijn dan voor je bedrijfspagina, denk bijvoorbeeld aan productmanagers of product specialisten. Je moet gelinkt zijn met iemand om hem toe te voegen als beheerder. Verwijderen doe je door op het kruisje achter de naam te klikken.

Mijn advies is om altijd meerdere beheerders toe te voegen. Mocht iemand ziek of op vakantie zijn, of helemaal weggaan, dan is er altijd iemand die het over kan pakken. Zorg dat je bij vertrekkende collega’s ook vervanging regelt. Dit scheelt veel ellende in de toekomst.

Een showcase verwijderen kun je ook zelf, via deze zelfde weg bij ‘Tools voor beheerders’.

Wil je meer succes hebben met LinkedIn? Neem dan een workshop van socialmedia-expert Corinne Keijzer

Groei maximaal in zichtbaarheid en conversie

- Hoe komen we (meer) in beeld bij onze stakeholders, prospects en klanten?

- Hoe krijgen we meer volgers en hoe zetten we een eenvoudige contentstrategie op?

- Hoe zetten we contentmarketing goed in?

- Hoe enthousiasmeer ik mijn collega's om LinkedIn (nog) meer in te zetten?

Maximaal groeien in zichtbaarheid en volgers met je bedrijfspagina en de persoonlijke profielen van jou en je collega’s. Vanuit bekendheid doorpakken naar hogere conversie. Bekijk onze incompanytrainingen en -programma's en ga écht effectief aan de slag met LinkedIn.