Ging kort geleden de inbox van LinkedIn op de schop, zijn nu de LinkedIn groepen aan de beurt. En dat was hard nodig ook! De laatste tijd was het meer een grote reclamezuil dan de interessante discussiefora zoals ik ze een aantal jaren geleden heb leren kennen. Tijd om het mes er in te zetten dacht LinkedIn. Lees hier wat er is veranderd. 

LinkedIn groepen oude stijl

Tot voor kort bestonden er nog ruim 2,2, miljoen groepen op LinkedIn. Als je nu zoekt, dan vind je er nog maar 1,4 miljoen terug. Betekent dat, dat Linkedin 800.000 groepen verwijderd heeft? Nee, dat niet, maar er zijn grote veranderingen doorgevoerd om de groepen kwalitatiever te maken dan da ze de laatste tijd waren.

Het gespam liep de spuigaten uit, blogs werden te pas en te onpas neergekwakt in de groepen zonder dat ook nog maar iemand het las, er op reageerde of het überhaupt zag. De groepen hadden hun langste tijd gehad. Gelukkig had LinkedIn het zelf ook door en heeft per direct flink wat veranderingen doorgevoerd.

linkedin discussies

LinkedIn groepen op de schop

Zoals in je bovenstaande afbeelding links ziet, staat er voor sommige groepen een slotje. In de nieuwe lijst met groepen zie je dit slotje niet meer. Ook zie je (helaas) in deze lijsten niet meer wie uit je netwerk van de groepen lid zijn en of het een actieve groep is of niet. Het enige dat je nu nog ziet is het aantal discussies en het aantal leden binnen de groep.

De groepen zijn nu in twee categorieën geplaatst door LinkedIn:

  • Standaard groepen
  • Verborgen groepen

Standaard groepen

Standaard groepen zijn nog steeds vindbaar in de lijst maar zijn niet meer openbaar. Staat er “

[Lid]” achter, dan ben je al lid van de groep en kun je doorklikken naar je groep en alles zien qua inhoud. Als je nog geen lid bent en er op klikt, kom je op een informatiepagina uit maar zie je niets van de groepsdiscussies. Je ziet tien mensen uit jouw netwerk die lid zijn van de groep en je kunt zien waar de groep inhoudelijk over gaat en wie de beheerder is. Wil je lid worden, dan moet je altijd eerst toestemming vragen door op de “Word lid” knop te klikken. De beheerder bepaalt of je lid mag worden of niet.

linkedin discussies

Leden kunnen vanuit de groep alleen eerstegraads (directe) connecties uitnodigen om lid te worden van de groep.

Verborgen groepen

Verborgen groepen zijn de privégroepen die voorheen met een slotje aangegeven werden. Ze zijn niet meer terug te vinden in de zoekresultaten, vandaar dat er nu ruim 800 duizend minder groepen te vinden zijn. Maar hoe komt een verborgen groep dan aan zijn leden? Deze leden kunnen alleen door de groepsbeheerder en -eigenaar uitgenodigd worden. Deze groepen zij ook niet langer zichtbaar op je profiel.

Links zie je hoe je je groepen zelf ziet op je profiel, sommige groepen met een slotje en aangegeven als “verborgen groep” en in dit geval staat er “nog 49 weergeven”. Rechts zie je het zoals iemand anders mijn profiel ziet, geen verborgen groepen, alleen standaard groepen. Hier ziet iemand “Nog 28 weergeven” wat inhoudt dat hij of zij er 21 groepen minder ziet dan ik zelf. Ik heb 21 verborgen groepen dus.

linkedin discussies

Wat verandert er verder in de groepen zelf

  • Als je iets in een groep wilt plaatsen, qua discussie, dan is daar geen goedkeuring meer voor nodig. Voorheen moest een beheerder daar wel nog goedkeuring voor geven. Deze kan nu alleen nog iets verwijderen of jou als lid verwijderen.
  • Alle groepsleden kunnen nu ongepast reacties en discussies markeren nadat ze zijn geplaatst.
  • Groepsdiscussies worden niet langer meer in de tijdslijnen van LinkedIn leden getoond, wat een hoop ruis scheelt.
  • LinkedIn let meer op spam en filtert spamgerichte berichten er direct uit zodat de kwaliteit van de discussiefeed verbeterd wordt.
  • Het tabblad “Promoties” is ook vanwege het hoge spamgehalte verwijderd.
  • Vacatures worden direct doorgeplaatst naar het tabblad “Vacatures”.
  • Subgroepen bestaan niet meer, de bestaande subgroepen zijn omgezet naar onafhankelijke groepen. Beheerders kunnen wel links in groepen opnemen die doorverwijzen naar deze herbenoemde “subgroepen”. Zij doen dit in het onderdeel “Over deze groep”.

 

 

E-book LinkedIn voor Bedrijven

In september dit jaar is het e-book “LinkedIn voor bedrijven” uitgekomen. Een zeer praktisch boek met uitleg en veel tips en tricks voor bedrijven die ook succes willen halen uit hun LinkedIn bedrijfspagina. Voor de zzp’er, mkber maar vooral ook voor de grotere bedrijven die willen weten hoe je kunt adverteren, wat succesvolle updates zijn, hoe je meer volgers aantrekt en hoe je een relatie opbouwt met toekomstig personeel.

bedrijfspagina LinkedIn opzettenbedrijfspagina linkedin opzetten

Tip: Het is een e-book in pdf vorm, dus voor ieder apparaat gemakkelijk leesbaar en geen aparte tool of app nodig. Toch liever een print versie? Bij copyshops kun je het laten printen en binden (bijvoorbeeld door een ringband).