Onze huidige maatschappij heeft in de afgelopen decennia een grote verandering doorgemaakt, waarin we gezien hebben hoe een voornamelijk offline wereld ineens veranderde naar een grotendeels online wereld. Met de komst van het internet, de e-mail, websites en tegenwoordig de social media, is digitalisering niet meer weg te denken uit ons huidige beeld. Maar is dit altijd wel goed, om alles online te doen? Kan bijvoorbeeld papierwerk niet ook nog steeds effectief zijn? 

Gaan we geheel papierloos

Onderzoekbureau Viadesk voert iedere twee jaar een onderzoek naar het ‘papierloze werken’ bij bedrijven. De veronderstelling is natuurlijk dat, met een meer digitale wereld waarin veel mobiel en online gebeurt, men ook steeds minder papier gaat gebruiken: het is immers zo gemakkelijk. Het onderzoek toonde dan ook aan dat 43% van de Nederlanders het wel ziet zitten om in de toekomst bij een volledig papierloos kantoor te werken, en 42% procent vindt het ook realistisch dat dit daadwerkelijk kan gebeuren. Maar hoe ziet zo’n toekomst zonder papier er dan uit? En is dit wel echt handig?

Drukwerk is nog steeds effectief

De Belastingdienst  is recent gestopt met het sturen van de bekende blauwe enveloppen, wat voor veel opschudding zorgde voor ouderen in Nederland zonder computer. Voor hen is iets als een brief dus nog steeds onmisbaar. Niet alleen voor privédoeleinden, maar ook voor zakelijke doeleinden is offline communicatie nog steeds ontzettend belangrijk. Zo blijft een gedrukte nieuwsbrief langer in het vizier dan een digitale nieuwsbrief, en maakt een geprint visitekaartje meer indruk dan een handtekening onder een mailtje of een connectie via LinkedIn.. Dit wil echter niet zeggen dat online communicatie helemaal niet goed is, integendeel. Juist de combinatie van offline en online maakt een marketingstrategie sterk.

Combineer offline en online

Onderzoek van de Direct Marketing Association toont aan dat 79% van de consumenten direct reageert op geschreven post, terwijl slechts 45% van de consumenten aangeeft te reageren op e-mail. Ook toont het onderzoek aan dat consumenten ruim 25% meer uitgeven aan bedrijven die geschreven post en e-mail combineren. Dit geeft aan dat drukwerk dus echt nog steeds effectief is. Door je online marketingdoeleinden als LinkedIn, online reclame en digitale nieuwsbrieven, met een offline gedrukt reclamemiddel te combineren, ga je veel effectiever te werk. Ga voor een mooi visitekaartje of een flyer en laat hiermee een sterke indruk achter.

Niet alleen voor reclame, maar ook voor het onderhouden van contact met je partners of klanten is papier erg handig. Zo is het bijvoorbeeld in veel landen gebruikelijk dat je bij een zakelijke afspraak een klein presentje meeneemt of bij een vergadering de agenda gedrukt meeneemt. In Nederland zijn er tegenwoordig tal van online (jawel! Daar begint de combinatie al) drukkerijen met een breed assortiment aan visitekaartjes, brochures, briefpapier en zelfs geschenken zoals mokken en t-shirts. Een online drukkerij als Flyeralarm is hier een goed voorbeeld van.

Conclusie: 1+1=3. Ga voor een combinatie van offline en online, dit is veel meer waard dan slechts één van de twee gebruiken en zo ga je gelijk ook veel effectiever te werk.