Het lijkt er op dat LinkedIn een nieuwe poging doet om de groepen op LinkedIn nieuw leven in te blazen. Hebben ze recentelijk nog de groepen volledig op de schop gegooid om het spamgedrag te reduceren, hebben ze nu de groepen in een nieuw jasje gehesen. Wel een mooi jasje trouwens en het sluit qua lay-out mooi aan op de instellingen, die ook recentelijk een nieuw uiterlijk hebben gekregen. Maar hebben LinkedIn groepen nog wel nut? Jazeker! Lees hier waarom.  

Discussie omtrent het nut van groepen

Veel mensen die zijn ‘opgegroeid’ met de groepen van LinkedIn mopperen wat af de afgelopen tijd. “De groepen lopen over van de spam”, “het zijn altijd dezelfde mensen die posten”, “niemand reageert meer ergens op”. Het is maar een greep uit de vele negatieve reacties op de vraag of mensen nog wel in groepen interacteren. Mede om deze reden gooide LinkedIn recentelijk de groepen op de schop, hopende dat het spam tegen zou gaan en mensen weer naar de groepen zou trekken.

Het nieuwe uiterlijk van de LinkedIn groepen

Nu, een paar maanden later, is ook het uiterlijk van de groepen aangepast. Er zijn een hoop functionaliteiten verdwenen, samengevoegd of verhuisd naar andere plekken. Je vindt de groepen nog steeds onder ‘Interesses’ in je menubalk.

het nut van linkedin groepen

Een strakker uiterlijk en een eigen groepstijdslijn met de actieve gesprekken uit jouw groepen. Zo heb je beter overzicht in wat er speelt binnen de jouw gekozen groepen.

het nut van linkedin groepen

In de groepen is het qua beeld ook een stuk rustiger geworden. Er zijn nog maar twee tabbladen, ‘gesprekken’ en ‘vacatures’.

het nut van linkedin groepen

Alle instellingen zijn samengevoegd en grotendeels terug te vinden in de instellingen van LinkedIn.

Wat is nog het nut van een LinkedIn groep

Het nut van LinkedIn groepen zit in het volgende:

  • Vele groepen zijn nog steeds een walhalla als het gaat om informatie en tips. Zoek vooral vakgerichte- of branchegerichte groepen en vraag aan je collega’s bijvoorbeeld welke groepen (nog) interessant zijn. Niet alle groepen zijn namelijk vindbaar in de zoekmachine van LinkedIn, dat zijn zogenaamde “verborgen groepen”.
  • In plaats van spammen is het beter om je kennis te delen in groepen. Doe dit niet alleen in vakgerichte- of branchegerichte groepen, maar juist ook daarbuiten in andere soorten groepen. Er zijn genoeg mensen die op jouw expertise zitten te wachten. En hoe mooi is het als je mensen helpt en onbaatzuchtig adviseert, zodat ze later op jouw profiel komen en wellicht je eens bellen of mailen voor een afspraak. Of nog mooier: dat andere mensen jou als expert adviseren aan mensen waarvan ze horen dat die iemand zoeken zoals jij.
  • Vaak zijn groepen handig om bepaalde informatie te delen en daarover te discussiëren, zonder dat je fysiek bij elkaar aanwezig bent. Zeker in deze tijd van het nieuwe werken, waar veel collega’s elkaar niet meer vaak zien door onder andere thuiswerken, is een gezamenlijke LinkedIn groep vanuit je werk een mooie optie. Mail wordt vaak als vervelend ervaren en loopt teveel langs elkaar heen.

Gebruik de groepen om te netwerken

Om te netwerken is een LinkedIn groep nog steeds geweldig. Je leert snel nieuwe mensen kennen met interesse in het zelfde vakgebied of misschien zitten er wel potentiële klanten of opdrachtgevers. Een van de grootste voordelen van een groep is dat je contact kunt leggen met mensen die (nog) niet in jouw directe netwerk zitten. Normaal gesproken zie je alleen van directe connecties (eerstegraads) de contactgegevens in een profiel. Je moet een betaalpakket hebben of gelinkt zijn met elkaar, anders kun je elkaar geen privébericht sturen op LinkedIn.

Social listening en social selling

In de groepen kun je juist wél contact opnemen met mensen buiten je netwerk. En hier zit dus een grote waarde van de LinkedIn groepen. Als je in een groep op een naam staat, krijg je zijn of haar verkorte profielgegevens te zien. Ook zie je in welke graad van je netwerk hij of zij zich bevindt. Normaal gesproken kan ik in dit geval geen contact opnemen met Arjen omdat wij niet gelinkt zijn (anders zou er ‘1ste’ staan).

het nut van linkedin groepen

Klik ik op de drie puntjes naast Arjen zijn naam, dan staat daar “Privé antwoorden”.
het nut van linkedin groepen

In de wandelgangen wordt dit proces ook wel ‘social listening’ of ‘social selling’ genoemd. Hier ga ik binnenkort in een ander blog verder op in.

No spam!

Misbruik deze optie niet om te spammen. Dit werkt veel irritatie op en mensen kunnen je rapporteren bij LinkedIn. Deze rapportages worden erg serieus genomen en kunnen je je profiel kosten. Mocht je aanvoelen dat iemand wel contact met je wil hebben, omdat hij dit aangeeft of oprecht geïnteresseerd is, dan kun je deze optie uiteraard gerust gebruiken.

Deze zomer verwacht: Handleiding LinkedIn als boek

Dat LinkedIn steeds meer door professionals gebruikt en ingezet wordt, is niet zo vreemd. Dit prachtige platform biedt vele mooie mogelijkheden voor zowel recruiters, sales medewerkers, marketeers, managers als alle andere professionele medewerkers die zichzelf serieus nemen. Deze zomer komt mijn handleiding LinkedIn in e-book vorm, ondertussen al meer dan 40.000 keer gedownload, eindelijk uit in papieren boekvorm. Een wens van velen en ook die van mij.

Wil je alvast een exemplaar reserveren? Mail mij je gegevens en ik laat het je weten zodra het boek uit is. Je kunt hem dan als eerste bij mij bestellen.

linkedin voor professionals