Steeds meer bedrijven zetten LinkedIn in. Ze doen dit vooral op gebied van recruitment en HR. Maar waarom niet veel breder de organisatie intrekken en vooral de medewerkers mee laten LinkedInnen? Veel kansen blijven hier nog liggen, doodzonde!

LinkedIn op meerdere manieren inzetbaar

LinkedIn is op vele manieren inzetbaar binnen een organisatie, bijvoorbeeld:

  • Om je organisatie als merk naar buiten toe te profileren en daar meer bekendheid mee te genereren
  • Om mensen kennis te laten maken met je producten en/of diensten
  • Om bestaande klanten en relaties op de hoogte te houden van het reilen en zeilen binnen de organisatie
  • Om geïnteresseerden op de hoogte te houden van nieuws en ontwikkelingen uit de branche
  • Om je organisatie als werkgever naar buiten toe te profileren
  • Om met advertenties potentiële klanten en nieuwe geïnteresseerden aan te trekken
  • Om je medewerkers als ambassadeurs in te zetten
  • Om je medewerkers social selling te laten toepassen

Juist de laatste twee opties zijn nog ondergeschoven kindjes. Er wordt veel geld en tijd gestoken in markteting, sales en recruitment, maar de professionele uitstraling van het profiel van de werknemers is vaak dramatisch slecht. Laat staan dat ze er actief met en op bezig zijn. Het wordt nog veel te weinig ingezet terwijl het zó veel mooie mogelijkheden heeft.

Te druk voor LinkedIn is dikke onzin

Als ik vraag in mijn trainingen wat deelnemers al met LinkedIn doen, krijg ik vaak terug dat men “het al zo druk heeft” en “geen tijd heeft om dit ook nog eens bij te houden”. Ho… stop de persen… wat?? Als ik dan vraag hoe veel tijd men kwijt is op een dag aan telefoneren, lezen van nieuws online en offline, e-mailen en vergaderen, dan zakt mijn broek af bij het antwoord. Daaraan is men gemiddeld zo’n vijf uur per dag aan kwijt. En een kwartier/half uur per dag aan LinkedIn besteden vindt men teveel? Ai… wat een verkeerde instelling.

Je medewerkers als ambassadeur op LinkedIn

Of je nu wel of niet een LinkedIn bedrijfspagina hebt, besef je dat iédere medewerker een ambassadeur is van je bedrijf. Zij worden steeds vaker gezocht via Google of LinkedIn door mensen die met hun te maken krijgen of hebben. Alleen daarom al is het belangrijk je profiel goed op orde te hebben. Heb je een LinkedIn bedrijfspagina? Besef je dan dat de persoonlijke profielen van medewerkers gekoppeld zijn aan het bedrijfsprofiel. En wat doen mensen die op een bedrijfsprofiel komen als eerste? Juist, klikken op de medewerkers.

bedrijfsprofiel linkedin

Het visitekaartje van je medewerkers

Het is dus ontzettend belangrijk dat als mensen doorklikken op een van de profielen van de medewerkers, of dat nou de directeur of de administratief medewerker is, dat ze op een professioneel profiel terecht komen. Zie het als de balie met de receptioniste die mensen het eerst zien als ze je bedrijf binnen lopen. Die medewerker ziet er toch ook netjes aangekleed en verzorgd uit, zonder kind op schoot, de kat op haar bureau en zonder haar vriendje die haar hand vast houdt?

Het is dus op zijn minst raadzaam als bedrijf om je personeel bij te scholen en ze in workshops te laten werken aan hun LinkedIn profiel bijvoorbeeld. Een eerste indruk maak je ten slotte maar één keer… ook online!

 

LinkedIn inzetten voor social selling

Op LinkedIn barst het van de professionals die zoeken, vinden en matchen. Iedereen heeft een eigen expertise en iedereen wil graag netwerken en de juiste mensen betrekken, binden, verbinden en zichzelf ook in the picture zetten. Je medewerkers hebben geen idee dat LinkedIn waarschijnlijk ook barst van de potentiële klanten, opdrachtgevers, partners of andere interessante  professionals. In een van mijn vorige blogs liet ik al tien tips zien over social selling. Bedenk je eens wat het je op kan leveren als je op deze manier waardevolle leads genereert? Of dat mensen spontaan de naam van jouw medewerker noemen omdat diegene als expert bekend staat?

je medewerkers op linkedin

Je medewerkers als ambassadeurs

Heb je een LinkedIn bedrijfsprofiel, dan plaats je daar waarschijnlijk ook updates en/of vacatures op. Het is belangrijk dat die updates en vacatures zo’n groot mogelijk bereik krijgen. Dus hoe meer mensen het delen, het liken of er op reageren, hoe meer mensen het zien en ook weer interactie hebben. En misschien dat ze je pagina dan ook wel gaan volgen of dat ze contact willen met een van de medewerkers. Omdat ze zien hoe professioneel jullie zijn en ze net iemand zoeken die hun kan helpen bij bepaalde professionele vraagstukken.

Je medewerkers zijn mensen die vaak ook een netwerk hebben die dergelijke updates en/of vacatures interessant vinden. Het is daarom essentieel dat je collega’s je helpen bij het delen en liken. Veel medewerkers zijn zich niet bewust van het feit dat als ze een van deze acties uitvoeren, de update ook in hun hele netwerk verspreid wordt. Geldt overigens ook bij het helpen van een collega, als die bijvoorbeeld een update of blog plaatst.