Politici ontbreken massaal op LinkedIn

/, LinkedIn, Social media algemeen/Politici ontbreken massaal op LinkedIn

Politici ontbreken massaal op LinkedIn

Door |2018-03-28T13:50:54+00:00zondag 26 februari, 2017|BLOGS, LinkedIn, Social media algemeen|

Beste Politici van Nederland,

de verkiezingen komen er weer aan, dat moge duidelijk zijn. Op televisie, radio, in kranten, bladen, op billboards, overal waar je kijkt, leest en luistert zie je schreeuwende campagnes met allerlei argumenten waarom we op jouw partij moeten stemmen. Jullie bezoeken scholen, markten, tehuizen, evenementen, televisieprogramma’s, alles om maar aandacht te trekken voor je partij en mensen te overtuigen van jullie standpunten.

Ook social media worden niet geschuwd. Facebook en Twitter ontploffen zowat als je ze opent en de updates met een flinke dosis propagerende programma informatie vliegen je om de oren om maar zoveel mogelijk likers en volgers aan te trekken met uiteindelijk maar één doel: stemmen op jullie eigen partij.

Waar zijn de politici op LinkedIn

Des te meer verbaast het mij dat er één socialmediakanaal volledig ontbreekt in het geweld om de stemmer naar je partij te trekken… een kanaal waar de gebruikers wel praten over politiek, waar posts geplaatst worden over politiek, updates en artikelen geschreven worden over allerlei politieke issues, maar waar de stem van de lijsttrekkers en de politieke partijen volledig ontbreekt: LinkedIn.politiek op social media

politiek 2

6,2 miljoen accounts op LinkedIn

Beste politici, wisten jullie dat er maar liefst 6,2 miljoen mensen in Nederland een account heeft op LinkedIn? Dat het na Facebook en Youtube het grootste socialmediakanaal van Nederland is en dat vrijwel de hele beroepsbevolking vanaf 16 jaar hier ondertussen te vinden is? Vinden jullie het niet interessant wat deze mensen denken, vinden of zeggen?

Willen jullie deze, over het algemeen hoog opgeleide, groep mensen negeren en daardoor stemmen missen die je misschien keihard nodig gaat hebben? Of voelen jullie je, partijleiders, niet geroepen om hier persoonlijk te reageren of te luisteren? Het is tenslotte ook voor jullie een netwerkplatform, júist nu heb je ons, de 6,2 miljoen gebruikers, keihard nodig om je doel en doelgroep te bereiken. Of hebben jullie gewoon geen idee hoe je dit mooie platform moet inzetten?

Even een paar politieke LinkedIn statistieken

De lijst met partijen is lang dit jaar, dus ik heb de elf meest kansrijke partijen op een rij gezet als het gaat om gebruik van LinkedIn.

politiek op social media

De eerste zes partijen van de peilingen missen hier volledig de boot, maar ook de vijf kleinere partijen laten hier enorm mooie kansen liggen.

politiek op social media

Opvallend

Geen enkele politicus of (speciaal voor Marianne Thieme) politica, gebruikt zijn of haar persoonlijke profiel actief, laat staan dat het professioneel opgesteld is. Hooguit wat werkervaring en opleidingen zijn ingevuld, maar dat is het dan ook wel. Wilders, Rutte, Pechtold en Segers hebben niet eens een LinkedInprofiel. Waarom niet? Omdat ze toch altijd aan een baan zullen komen en LinkedIn daarvoor nooit nodig zullen hebben? Of omdat ze een secretaresse hebben die een database met contacten voor ze bijhoudt? Omdat ze geen leads nodig hebben om klanten te werven?

Goede argumenten, maar je vergeet een van de belangrijkste… en dat is dat we in een netwerkmaatschappij leven. Een maatschappij die houdt van persoonlijke benadering,waar het draait om het netwerken en opbouwen- en behouden van relaties. En gek genoeg zie ik die persoonlijke benadering op Twitter bijvoorbeeld wél terug komen bij sommige politici. En in real life doen politici ook keihard hun best om de persoonlijke toenadering te zoeken. Waarom dan niet op LinkedIn?

Juist op LinkedIn kun je netwerken tot in de derde graad en heb je per persoon al snel een bereik groter dan tien keer heel je twitternetwerk bij elkaar! En denk je eens in, wat er gebeurt als al jullie partijgenoten ook actief zouden worden? Hoe groot denk je dat het totale bereik met je partij dan wordt? Ook de gunfactor kun je hier verdienen, door met je achterban in gesprek te gaan. En je kunt gesprekken volgen, op het tijdstip dat jou uitkomt. En reageren wanneer het jou uitkomt.

Bedrijfspagina’s van politieke partijen

Wat ook opvalt is dat slechts zeven politieke partijen een bedrijfspagina hebben op LinkedIn. Van die zeven partijen zijn er maar drie actief maar eigenlijk is er maar één echt actief: de VVD. De activiteit van de Partij van de Arbeid (niet eens te vinden onder deze naam, alleen de afkorting PvdA) en D66 is zo laag dat het vrijwel te verwaarlozen is. De VVD doet het best aardig, probeert in ieder geval als partij te laten zien waar ze voor staan en wat ze bezig houdt. Gereageerd door de beheerders wordt er echter helemaal niet. En dat is toch de kracht van social media, dat je ergens op kunt reageren. Het is geen website tenslotte.

Wat mij betreft missen alle tien de partijen die nauwelijks of niet actief zijn hier grote kansen. In tegenstelling tot Facebook krijgen op LinkedIn namelijk álle volgers jouw updates te zien. Er wordt niet met een algoritme gewerkt dus alles wat je plaatst is ook zichtbaar in de tijdlijn van volgers. Eventueel zou je je updates nog kunnen sponsoren, een mooie optie om hele specifieke doelgroepen die je bedrijfspagina nog niet volgen, meer van je partij te laten zien. En vanuit je statistieken kun je weer mooi demografische gegevens aflezen wie je profielbezoekers zijn, wie je volgers zijn, in welke branche ze werken en zelfs wat voor functie ze hebben. Een schat aan waardevolle informatie om weer verder op te bouwen.

Conclusie

Ik vind dat politici LinkedIn echt volledig onderschatten en hier meer aandacht aan zouden moeten schenken. Het is juist een professioneel businesskanaal en laten we wel wezen, dat is politiek ook. Als je dan een profiel hebt, doe er dan ook iets mee. En durf ook als mens te communiceren, daar ligt nou eenmaal de kracht. En als mensen je als mens gaan zien, misschien dat ze dan ook wat meer gaan begrijpen wat je doet en wilt bereiken met je partij. Dat kan zomaar ineens heel veel stemmen opleveren.

Socialmediakanalen worden nog teveel met de kortetermijngedachte ingezet, terwijl het juist een investering op lange termijn zou moeten zijn. Relaties opbouwen met je achterban, contact blijven houden, mensen online kennis met je laten maken, jij als lijsttrekker speelt daar een supergrote rol in. Denk aan alle andere verkiezingen zoals Provinciale Staten en gemeentelijke verkiezingen. Juist nu kun je verschil maken met jouw partij door nu al te investeren in de toekomst.

#TK2017 #Tk17

 

Over de schrijver:

Corinne heeft zich in de afgelopen jaren volledig gespecialiseerd in social media marketing en -strategie, met tegenwoordig vooral de focus op LinkedIn. Met haar bedrijf Digital Moves werkt ze samen met andere ondernemers die ieder hun eigen expertise hebben op gebied van online media. Regelmatig wordt ze gevraagd als spreker, met name over het onderwerp 'social selling met LinkedIn', en daarnaast is ze bedreven in het geven van op maat gemaakte LinkedIn trainingen. Ze is auteur van honderden blogs, artikelen en meerdere boeken over social media. In 2017 is zij door een vakjury van de FOTY awards verkozen tot beste zzp'er in de categorie 'Coaching & Training' en in 2019 is zij opnieuw genomineerd én finaliste voor de FOTY awards van 2018. Neem contact op met Corinne.

23 Comments

  1. Corinne Keijzer 7 maart 2017 at 11:04

    Precies wat jij zegt Margaret…. 🙂

  2. Margaret Rekers 7 maart 2017 at 10:27

    Je hebt helemaal gelijk. Een gemiste kans voor iedere plotieke partij en iedere politicus. Maar ja, een tweetje van 140 tekens is zo gemaakt. In een loos momentje. Vaak gebeurd het ook nog zonder veel nadenken. Dat is vaak ook te zien aan de ‘inhoud’ van tweets.
    Ik hoop dat veel politieke partijen en politici jouw bericht lezen én er actief iets mee gaan doen.
    Niet alleen nu in verkiezingstijd, maar alle jaren door. Mooie plek om echt doorlopend in contact te staan met de mensen voor wie zij in de kamer zitten én met mensen die er andere meningen op na houden.

  3. Corinne Keijzer 7 maart 2017 at 08:51

    Eens dat het zeker niet als spamkanaal gebruikt moet worden, maar ik denk dat politici hier juist het voordeel kunnen halen wat andere professionals ook doen: profilering, binding, persoonlijk contact. En het is zeker niet de bedoeling dat ze gaan lopen schreeuwen nee… dan worden ze binnen no-time ontvolgd of ontlinkt. Dat heb je namelijk gelukkig altijd zelf nog in de hand 🙂

    @Jan, ik snap wat je bedoelt… zeker omdat het vaak toch wel erg drukke banen zijn. Aan de andere kant, als je ziet wat er met regelmaat op Twitter voorbij komt, dat zou ook op LinkedIn kunnen. Hoeft overigens ook helemaal niet veel tijd te kosten. En wat is actief… iedere dag 10 minuten is denk ik toch wel haalbaar voor iedere professional.

  4. Jan Barelds 6 maart 2017 at 23:41

    Anne Krist ik zou LinkedIn liever als carrière-media betitelen. En vanuit dat oogpunt lijkt het mij helemaal niet gek als politieke partijen hun standpunt wat betreft carrièremogelijkheden op LinkedIn uit een zetten.
    Iedereen kan zelf bepalen welke relatie je op LinkedIn met een of meerder politieke partijen wilt hebben. Je kunt je spam wel een beetje sturen!
    LinkedIn is voor politieke partijen een mooie kans om doelgericht duidelijk te maken waarvoor een partij zich wil gaan inzetten.
    Sticking to the point zou het dan wel bij carrièrezaken moeten blijven.
    Bijna geen enkele partij (b)lijkt deze kans te pakken.
    Ik denk overigens wel dat Corinne het actieve gebruik van LinkedIn mogelijk wat te hoog inschat.

  5. anne krist 6 maart 2017 at 22:40

    corinne, social media heb ik nog niet kunnen ontdekken. facebook en twitter komen vaak dichter bij a-social media. linkedin vindt ik eigenlijk business-media. Een persoonlijke politieke voorkeur kan je carriere helpen, maar evengoed negatief uitpakken. Liever krijg ik via dit kanaal niet ook nog eens politieke reclame. Tijd voor een politiek spam filter appje.

  6. Christiaan Morgenland 6 maart 2017 at 21:26

    Corinne, het is inderdaad verbazingwekkend dat de politieke partijen bijna niet aanwezig zijn op LinkedIn. Aan de andere kant ook wel weer blij, word ik niet door ze lastig gevallen. (Op FB trouwens ook niet, heb nog geen advertentie gezien op mijn tijdlijn) Als ze nu nog een aanwezigheid moeten creëren op LinkedIn zijn ze te laat. Er is te weinig tijd om een bepaald ‘merk’ op te bouwen. Dus, na deze verkiezingen meteen aan de slag zou ik zeggen. Per slot van rekening is het niet gezegd dat het volgende kabinet de 4 jaar vol maakt.

  7. Corinne Keijzer 6 maart 2017 at 21:01

    @Geert, wat voor link bedoel je? Ik heb het blog op mij eigen site geschreven en gedeeld op LinkedIn, dat was geen enkel probleem.

    @Hans: eens dat je dan het hele jaar actief moet zijn. Hier zouden juist politici hun menselijke aard kunnen laten zien doordat ze zelf daar in investeren!

  8. Hans Hockx 6 maart 2017 at 17:47

    Beste Corinne,
    Als het om kiezen gaat dan verlaat ik mij niet op de social media. Ik verzamel informatie van de partijen maak daarop een voorselectie en lees dan de programma’s gericht op de thema’s die ik echt belangrijk vind.
    Neemt niet weg dat het partijen hier inderdaad mogelijkheden laten liggen. Op dit platform zou nog wel een fatsoenlijke dialoog kunnen ontstaan. Maar dan niet alleen in die paar weken voor de verkiezingen. Wil je als partij iets bereiken is het m.i. belangrijk dat je hele jaar door actief en bereikbaar bent.

  9. Geert Vousten 6 maart 2017 at 17:33

    Dag Corinne,
    waarom dan geen link in je blog naar LinkedIN ?

  10. Corinne Keijzer 6 maart 2017 at 16:37

    Dank voor alle reacties!
    @Geert en Marcel, het blog staat (uiteraard) wel op LinkedIn hoor, geen enkel probleem. Het is terug te vinden onder mijn activiteiten welk je ziet staan op mijn profiel, net onder het verkorte profiel.
    @Albert, een pdf kan inderdaad (tijdelijk) niet, maar er zijn nog een hoop opties die missen en terug komen.

    Check mijn blog met alle recente veranderingen en tips omtrent de nieuwe lay-out, dan blijf je op de hoogte: https://www.corinnekeijzer.nl/2017/01/31/linkedin-tips-nieuwe-lay-out/

  11. Lot Falkenburg 6 maart 2017 at 16:32

    Daar heb jij een prima punt Corinne! Lang geleden leerde ik al de betekenis van public relations: het stelselmatig aangaan én onderhouden van relaties: dat eerste gebeurt dan nog wel, maar het tweede wordt nagelaten…

  12. Albert 6 maart 2017 at 16:31

    Beste Corinne, Ik laat mij nauwelijks leiden door FB of andere multimedia. Wel volg ik kranten in druk of digitaal. En dat doe ik toch wel nauwgezet. Het is niet eenvoudig door alle mist en ruis een duidelijk beeld te krijgen. Beloftes neem ik ook met een korreltje zout, tenslotte moet er altijd een coalitie gevormd worden en wat blijft er dan over van alle kreten?
    Peilingen, ach ja ze geven slechts een tendens aan. Ik doe mee aan een paar van die peilingen…
    Wel vind ik dat er veel te veel kleine partijen zijn, daar mag mi best wat aan gedaan worden.

    Even een reactie op @Marcel: sinds de update van Linkedin, lukt mij het niet om een artikel (PDF) te plaatsen..

  13. Marcel Sonderegger 6 maart 2017 at 16:24

    Beste Geert, zie mijn eerdere reactie. Het zal me benieuwen of een expert als Corinne dit op de nieuwe site geplaatst krijgt.

  14. Geert Vousten 6 maart 2017 at 16:19

    Waarom staat deze blog niet op LinkedIN of waarom kan ik die link niet direct vinden?

  15. Geert Vousten 6 maart 2017 at 16:17

    Jammer, dat lijst 17 en verder niet benoemd wordt.. We starten allemaal met 0 zetels op de ochtend van 15 maart. De kiezer beslist , niet de peilingen

    Ik gebruik hetzelf best veel om mijn partij
    http://www.deburgerbeweging.nl/ te promoten , ik ben zelf kandidaat nr. 13.

  16. Frank 6 maart 2017 at 16:14

    Ik ben lokaal bestuurslid van een politieke partij, dus mijn stem staat al een tijd vast…

  17. Marcel Sonderegger 6 maart 2017 at 16:10

    Hallo Corinne, Goede gedachte van je. Jammer dat dit samenvalt met die waardeloze upgrade van LinkedIn. Complete ramp. Ben benieuwd of de politieke partijen hun speerpunten goed in beeld kunnen brengen op deze vernieuwde (rampzalige) site. Het lukt de “vaste gebruikers” nauwelijks.
    Overigens heb ik mijn keuze al bepaald. Gewoon rondkijken in de maatschappij, dan weet je genoeg.

  18. Friso Groen 6 maart 2017 at 16:04

    Ik heb geen Facebook, Twitter of LinkedIn nodig voor mijn stem. Ik check de partijprogramma’s. De eerste partijen die bij mij afvallen zijn de partijen die de grondwet aan hun laars lappen. En dan schiet het al aardig op…

  19. Peter Meijer 6 maart 2017 at 15:58

    Goede dat er nog iemand wakker is om de politici wakker te schudden

    Goede actie Corinne!!!

  20. Tony Kapitein 6 maart 2017 at 15:57

    Hoi Corinne, Het is zonde dat juist de politieke partijen geen gebruik maken om juist de kiezer over de streep te trekken om voor hun partij te stemmen. Alleen al de aantal dagelijkse gebruikers van Linkedin en nieuwe kiezers zouden juist een reden moeten zijn om aan LinkedIn meer aandacht te schenken.

  21. Sabine Schröder 6 maart 2017 at 15:55

    Helemaal eens met Corinne!!
    Linkedin beste medium vgls mij

  22. Peter 6 maart 2017 at 15:43

    Goed punt, wellicht worden ze nog wakker……is gemiste kans idd.

  23. Emmy Uittien 6 maart 2017 at 15:16

    Hoi Corinne, Gemiste kans inderdaad! Maar ze hebben nog een dikke week. Met name zijnl ondernemers te bereiken via LinkedIn. Een serieuze groep. Een stukje propaganda mag. Liever geen Alternative Facts of Fake News……

Laat een reactie achter

Anti-spam: *