Beste Politici van Nederland,

de verkiezingen komen er weer aan, dat moge duidelijk zijn. Op televisie, radio, in kranten, bladen, op billboards, overal waar je kijkt, leest en luistert zie je schreeuwende campagnes met allerlei argumenten waarom we op jouw partij moeten stemmen. Jullie bezoeken scholen, markten, tehuizen, evenementen, televisieprogramma’s, alles om maar aandacht te trekken voor je partij en mensen te overtuigen van jullie standpunten.

Ook social media worden niet geschuwd. Facebook en Twitter ontploffen zowat als je ze opent en de updates met een flinke dosis propagerende programma informatie vliegen je om de oren om maar zoveel mogelijk likers en volgers aan te trekken met uiteindelijk maar één doel: stemmen op jullie eigen partij.

Waar zijn de politici op LinkedIn

Des te meer verbaast het mij dat er één socialmediakanaal volledig ontbreekt in het geweld om de stemmer naar je partij te trekken… een kanaal waar de gebruikers wel praten over politiek, waar posts geplaatst worden over politiek, updates en artikelen geschreven worden over allerlei politieke issues, maar waar de stem van de lijsttrekkers en de politieke partijen volledig ontbreekt: LinkedIn.politiek op social media

politiek 2

6,2 miljoen accounts op LinkedIn

Beste politici, wisten jullie dat er maar liefst 6,2 miljoen mensen in Nederland een account heeft op LinkedIn? Dat het na Facebook en Youtube het grootste socialmediakanaal van Nederland is en dat vrijwel de hele beroepsbevolking vanaf 16 jaar hier ondertussen te vinden is? Vinden jullie het niet interessant wat deze mensen denken, vinden of zeggen?

Willen jullie deze, over het algemeen hoog opgeleide, groep mensen negeren en daardoor stemmen missen die je misschien keihard nodig gaat hebben? Of voelen jullie je, partijleiders, niet geroepen om hier persoonlijk te reageren of te luisteren? Het is tenslotte ook voor jullie een netwerkplatform, júist nu heb je ons, de 6,2 miljoen gebruikers, keihard nodig om je doel en doelgroep te bereiken. Of hebben jullie gewoon geen idee hoe je dit mooie platform moet inzetten?

Even een paar politieke LinkedIn statistieken

De lijst met partijen is lang dit jaar, dus ik heb de elf meest kansrijke partijen op een rij gezet als het gaat om gebruik van LinkedIn.

politiek op social media

De eerste zes partijen van de peilingen missen hier volledig de boot, maar ook de vijf kleinere partijen laten hier enorm mooie kansen liggen.

politiek op social media

Opvallend

Geen enkele politicus of (speciaal voor Marianne Thieme) politica, gebruikt zijn of haar persoonlijke profiel actief, laat staan dat het professioneel opgesteld is. Hooguit wat werkervaring en opleidingen zijn ingevuld, maar dat is het dan ook wel. Wilders, Rutte, Pechtold en Segers hebben niet eens een LinkedInprofiel. Waarom niet? Omdat ze toch altijd aan een baan zullen komen en LinkedIn daarvoor nooit nodig zullen hebben? Of omdat ze een secretaresse hebben die een database met contacten voor ze bijhoudt? Omdat ze geen leads nodig hebben om klanten te werven?

Goede argumenten, maar je vergeet een van de belangrijkste… en dat is dat we in een netwerkmaatschappij leven. Een maatschappij die houdt van persoonlijke benadering,waar het draait om het netwerken en opbouwen- en behouden van relaties. En gek genoeg zie ik die persoonlijke benadering op Twitter bijvoorbeeld wél terug komen bij sommige politici. En in real life doen politici ook keihard hun best om de persoonlijke toenadering te zoeken. Waarom dan niet op LinkedIn?

Juist op LinkedIn kun je netwerken tot in de derde graad en heb je per persoon al snel een bereik groter dan tien keer heel je twitternetwerk bij elkaar! En denk je eens in, wat er gebeurt als al jullie partijgenoten ook actief zouden worden? Hoe groot denk je dat het totale bereik met je partij dan wordt? Ook de gunfactor kun je hier verdienen, door met je achterban in gesprek te gaan. En je kunt gesprekken volgen, op het tijdstip dat jou uitkomt. En reageren wanneer het jou uitkomt.

Bedrijfspagina’s van politieke partijen

Wat ook opvalt is dat slechts zeven politieke partijen een bedrijfspagina hebben op LinkedIn. Van die zeven partijen zijn er maar drie actief maar eigenlijk is er maar één echt actief: de VVD. De activiteit van de Partij van de Arbeid (niet eens te vinden onder deze naam, alleen de afkorting PvdA) en D66 is zo laag dat het vrijwel te verwaarlozen is. De VVD doet het best aardig, probeert in ieder geval als partij te laten zien waar ze voor staan en wat ze bezig houdt. Gereageerd door de beheerders wordt er echter helemaal niet. En dat is toch de kracht van social media, dat je ergens op kunt reageren. Het is geen website tenslotte.

Wat mij betreft missen alle tien de partijen die nauwelijks of niet actief zijn hier grote kansen. Eventueel zou je je updates nog kunnen sponsoren, een mooie optie om hele specifieke doelgroepen die je bedrijfspagina nog niet volgen, meer van je partij te laten zien. En vanuit je statistieken kun je weer mooi demografische gegevens aflezen wie je profielbezoekers zijn, wie je volgers zijn, in welke branche ze werken en zelfs wat voor functie ze hebben. Een schat aan waardevolle informatie om weer verder op te bouwen.

Conclusie

Ik vind dat politici LinkedIn echt volledig onderschatten en hier meer aandacht aan zouden moeten schenken. Het is juist een professioneel businesskanaal en laten we wel wezen, dat is politiek ook. Als je dan een profiel hebt, doe er dan ook iets mee. En durf ook als mens te communiceren, daar ligt nou eenmaal de kracht. En als mensen je als mens gaan zien, misschien dat ze dan ook wat meer gaan begrijpen wat je doet en wilt bereiken met je partij. Dat kan zomaar ineens heel veel stemmen opleveren.

Socialmediakanalen worden nog teveel met de kortetermijngedachte ingezet, terwijl het juist een investering op lange termijn zou moeten zijn. Relaties opbouwen met je achterban, contact blijven houden, mensen online kennis met je laten maken, jij als lijsttrekker speelt daar een supergrote rol in. Denk aan alle andere verkiezingen zoals Provinciale Staten en gemeentelijke verkiezingen. Juist nu kun je verschil maken met jouw partij door nu al te investeren in de toekomst.

#TK2017 #Tk17