Update: dit blog is bijgewerkt op 14-2-2022  in verband met een aantal prijswijzigingen in de betaalpakketten van LinkedIn

LinkedIn kent vier verschillende betaalpakketten met ieder een eigen insteek en doelgroep en daarbinnen ook weer verschillende pakketten. Heb jij het idee dat je niet genoeg uit de gratis versie van LinkedIn kunt halen, dan is het het overwegen waard om een LinkedIn premium af te sluiten. Maar welke moet je kiezen en wat valt er eigenlijk te kiezen? En wat kost dat? Tijd voor een overzicht!

Gratis versie LinkedIn – Basic

Iedereen kan en mag een LinkedInprofiel aanmaken. Dit kost niets en er is héél veel mogelijk in de gratis versie. Denk bijvoorbeeld eens aan:

  • Een compleet profiel opstellen waarin je werkelijk alles van jezelf kwijt kunt wat je wilt profileren op zakelijk en professioneel gebied.
  • Een uitgebreide zoekfunctie waarbinnen je op tien verschillende filters en met booleans zeer gedetailleerd kunt zoeken naar personen binnen LinkedIn. Wel zit er een limiet aan het opzoeken van profielen, je krijgt een melding van LinkedIn als je deze bijna bereikt hebt. Voor degenen die de ‘advanced search’ heel erg missen in de nieuwe lay-out: deze komt terug!
  • Ruim twee miljoen groepen, deels verborgen, deels zichtbaar, over talloze onderwerpen waar je gratis lid van kunt worden.
  • Een tijdlijn waar je onbeperkt updates kunt plaatsen, waarop je kunt bloggen en ongelimiteerd kunt liken, reageren en delen.
  • Diverse statistieken, zoals
    • zien wie je profiel bekeken heeft. De laatste vijf bezoekers zie je altijd en ook waar ze werken.
    • Je ziet hoe vaak je gevonden bent op LinkedIn in de zoekmachine, waar die mensen werken, die je gezocht hebben, én zelfs op welke woorden je gevonden bent (wordt op dit moment uitgerold).
    • Je ziet hoe vaak je bijdragen en artikelen bekeken of aangeklikt zijn, hoe vaak ze geliket of gedeeld zijn en door wie en wie er op gereageerd heeft.
  • Je hebt gratis toegang tot de vacaturebank waar duizenden vacatures op staan waar je direct op kunt solliciteren.
  • Je ziet LinkedInprofielen tot in de derde graad en kunt iedereen die je wilt een uitnodiging sturen om te linken (behalve als ze dit zelf uitgezet hebben in de instellingen).
  • Je ziet in profielen altijd direct wie je gezamenlijke connecties zijn zodat je die in kunt zetten om in contact te komen met belangrijke personen.

Vier verschillende LinkedIn premium pakketten

Vind je nu toch dat je meer nodig hebt dan de bovenstaande punten, dan kun je er eens over nadenken om een betaalpakket af te sluiten. Op verschillende plekken binnen LinkedIn vind je opties om een premium pakket van LinkedIn aan te vragen. Klik bijvoorbeeld bovenin je menubalk op ‘Ik’ en vervolgens ‘Probeer premium gratis’ of ‘Premium reactiveren’ als je het al een keer gebruikt hebt.

betaalpakket linkedin

 

Je kunt nu aangeven of het voor persoonlijke doelen is, zoals het zoeken naar werk, of dat het onderdeel van je werk is zoals recruitment of sales.
betaalpakket linkedin

Er zijn vier verschillende betaalpakketten die je kunt kiezen met verschillende prijzen per abonnement. Dit abonnement zit altijd gekoppeld aan je persoonlijke profiel. Je hebt de mogelijkheid een pakket één maand gratis uit te proberen,  maar voordat je dat doet neem ik ze hieronder één voor één met je door om je te helpen bij de juiste keuze.

linkedin premium

Premium ‘Career’ 

Het groene premium pakket, ‘Career’, is speciaal ontwikkeld voor de werkzoekende LinkedInleden onder ons. Het grote voordeel is dat je met zo’n pakket veel voordelen krijgt als sollicitant. Het geeft je bijvoorbeeld informatie over profielen van mede-sollicitanten, bijvoorbeeld waar zij werken, wat voor opleiding zij hebben of welke vaardigheden in hun profiel staan. Je ziet uiteraard geen namen maar alles is gebaseerd op de data uit de persoonlijke profielen.

Welke voordelen heeft het ‘Career pakket’

Als je dit pakket afsluit, dan krijg je de volgende voordelen:

  • Je krijgt een speciaal logo op je profiel waaraan LinkedInleden kunnen zien of je premium bent. Niemand ziet wélk premium pakket je precies hebt, alleen jijzelf.
  • Je kunt per maand drie InMails sturen, bijvoorbeeld aan recruiters. Deze InMails zijn directe privéberichten die je kunt sturen aan mensen op LinkedIn waarmee je niet gelinkt bent. Zeker handig als je ook geen e-mailadres hebt van degene die je een bericht wilt sturen. Iedere keer als een InMail beantwoord wordt, krijg je het tegoed voor de InMail weer terug. Zo wordt kwaliteit dus beloond en spam tegen gegaan.
  • Je ziet normaal gesproken, als je geen betaalpakket hebt, de laatste vijf personen die op je profiel hebben gekeken. Met dit premium pakket zie je iedereen die in de afgelopen 90 dagen op je profiel heeft gekeken. Alleen mensen die zichzelf anoniem houden kun je helaas niet zien.
  • In de optie ‘wie heeft je profiel bekeken’ kun je ook zien waar de mensen werken die je profiel hebben bekeken. Als je klikt op die bedrijven kun je als betalend LinkedIn lid ook zien wié dat geweest zijn.
  • Je krijgt toegang tot ‘Learning’ , het videokanaal van LinkedIn waar honderden tutorials voor je klaar staan om je vaardigheden op vele gebieden bij te spijkeren en zo je kansen op de arbeidsmarkt te vergroten.
  • Je ziet in vacatures hoe de profielen van andere sollicitanten zich verhouden ten opzichte van jouw profiel. Dit wordt onder andere gebaseerd op bepaalde vaardigheden, opleiding en werkervaring. Je krijgt zo snel een beeld of je een reële kans maakt of niet. Of misschien moet je profiel wat opvijzelen, dat kan uiteraard ook.
  • Je krijgt voorrang bij de sollicitaties. Op het moment dat je solliciteert via LinkedIn, en met jou nog meer mensen, dan wordt jouw sollicitatie als eerste behandeld. Vooral bij populaire vacatures een groot voordeel.

In mijn gratis handleiding LinkedIn heb ik voorbeelden uit dit pakket meegenomen zodat je kunt zien wat het doet en hoe het er uit ziet.

Wat kost het ‘Career pakket’?

Je kunt kiezen of je per maand of per jaar betaalt. Betaal je per jaar dan krijg je 16% korting op je maandbedrag.

betaalpakket linkedin

Premium ‘Business’ 

Het blauwe ‘Business’ pakket is de meest eenvoudige van alle pakketten en voor professionals die meer willen zoeken met LinkedIn. De voordelen zijn vooral het versturen van de InMails en het onbeperkt kunnen zoeken naar- en bekijken van profielen.

Welke voordelen heeft het ‘Business pakket’

  • Je krijgt een speciaal logo op je profiel waaraan LinkedInleden kunnen zien of je premium bent. Niemand ziet wélk premium pakket je precies hebt, alleen jijzelf.
  • Je kunt met dit premium pakket 15 InMails (privéberichten) per maand versturen aan LinkedInleden. Iedere keer als je InMail beantwoord wordt, krijg je het tegoed terug.
  • Je ziet normaal gesproken, als je geen betaalpakket hebt, de laatste vijf personen die op je profiel hebben gekeken. Met dit premium pakket zie je iedereen die in de afgelopen 90 dagen op je profiel heeft gekeken. Alleen mensen die zichzelf anoniem houden kun je helaas niet zien.
  • In de optie ‘wie heeft je profiel bekeken’ kun je ook zien waar de mensen werken die je profiel hebben bekeken. Als je klikt op die bedrijven kun je als betalend LinkedIn lid ook zien wié dat geweest zijn.
  • Je krijgt toegang tot ‘Learning’ , het videokanaal van LinkedIn waar honderden tutorials voor je klaar staan om je vaardigheden op vele gebieden bij te spijkeren en zo je kansen op de arbeidsmarkt te vergroten.
  • Je kunt op LinkedIn Bedrijfspagina’s het verloop en de groei zien van personeel. Bijvoorbeeld in welke functies maar ook welke (vooraanstaande) medewerkers er gewerkt hebben of nu nog werken.
  • Je kunt met dit pakket onbeperkt mensen opzoeken in de zoekfunctie van LinkedIn en profielen bekijken.

Wat kost het ‘Business pakket’?

Je kunt kiezen of je per maand of per jaar betaalt. Betaal je per jaar dan krijg je 22% korting op je maandbedrag.

betaalpakket linkedin

Premium ‘Sales Navigator Core’

Het paarse ‘Sales’ pakket heeft niet alleen een hoop voordelen maar ook een speciale tool, de Sales Navigator. Deze tool wordt ingezet om belangrijke besluitvormers en prospects op LinkedIn te zoeken met uitgebreide zoekfuncties. Je kunt, zonder dat je gelinkt bent met die persoon, toch al volgen wat hij of zij doet. Dit pakket is uitstekend geschikt voor salesmanagers, accountmanagers of zzp’ers bijvoorbeeld. Maar eigenlijk is het voor iedere professional die leads wil genereren een goed pakket.

Welke voordelen heeft het ‘Sales pakket’

  • Je krijgt een speciaal logo op je profiel waaraan LinkedInleden kunnen zien of je premium bent. Niemand ziet wélk premium pakket je precies hebt, alleen jijzelf.
  • Je kunt met dit premium pakket 50 InMails (privéberichten) per maand versturen aan LinkedInleden. Iedere keer als je InMail beantwoord wordt, krijg je het tegoed terug.
  • Je ziet normaal gesproken, als je geen betaalpakket hebt, de laatste vijf personen die op je profiel hebben gekeken. Met dit premium pakket zie je iedereen die in de afgelopen 90 dagen op je profiel heeft gekeken. Alleen mensen die zichzelf anoniem houden kun je helaas niet zien.
  • In de optie ‘wie heeft je profiel bekeken’ kun je ook zien waar de mensen werken die je profiel hebben bekeken. Als je klikt op die bedrijven kun je als betalend LinkedIn lid ook zien wié dat geweest zijn.
  • Je kunt op LinkedIn Bedrijfspagina’s het verloop en de groei zien van personeel. Bijvoorbeeld in welke functies maar ook welke (vooraanstaande) medewerkers er gewerkt hebben of nu nog werken.
  • Je krijgt toegang tot de Sales Navigator, een speciale tool om tot in detail prospects op te sporen binnen LinkedIn, daaarvan lijsten te maken  en die te volgen en eventueel te benaderen.
  • Je kunt 10.000 leads opslaan in dit pakket en account maps aanmaken waarmee je gemakkelijker en overzichtelijker een beeld krijgt van de hiërarchie binnen een organisatie.
  • Je hebt een aparte tijdlijn met de Sales Navigator, zodat je bijvoorbeeld alleen de belangrijke prospects volgt en zonder gelinkt te zijn kunt reageren en liken op hun posts.
  • Je kunt met dit pakket onbeperkt mensen opzoeken in de zoekfunctie van LinkedIn en profielen bekijken.
  • Je krijgt bij het uitgebreide pakket ‘Sales Navigator Advanced’ of ‘Enterprise’ (deze is alleen via LinkedIn aan te vragen) vele mooie extra opties waaronder Smart Links waarmee je onder andere presentaties kunt delen en inzage krijgt in wie hoe lang het bekeken heeft. Je koppelt daarnaast met je collega’s al jullie accounts aan elkaar en ook aan het CRM systeem waardoor beter inzicht gecreëerd wordt met wie waarmee bezig is en wie al contact heeft gezocht met prospects of al in een bepaald proces zit.
  • Je krijgt toegang tot ‘Learning’ , het videokanaal van LinkedIn waar honderden tutorials voor je klaar staan om je vaardigheden op vele gebieden bij te spijkeren en zo je kansen op de arbeidsmarkt te vergroten.

Voordeel ten opzichte van het blauwe ‘Business’ pakket: de speciale tool Sales Navigator geeft je veel meer mogelijkheden om prospects op te sporen en systematisch te volgen. Je kunt labels toevoegen, notities op profielen plaatsen (zonder dat anderen dat zien) en je hebt een aparte tijdlijn met alleen personen die voor jou heel belangrijk zijn. Aangezien het prijsverschil heel klein is zou ik dus eerder dit pakket adviseren dan het ‘Business’ pakket.

Wat kost het ‘Sales pakket’?

Je kunt kiezen of je per maand of per jaar betaalt. Betaal je per jaar dan krijg je 20% korting op je maandbedrag.

betaalpakket linkedin

Let op: Er zijn naast dit basispakket van de Sales Navigator Professional ook nog twee andere pakketten binnen dit premium pakket, namelijk Sales Navigator Advanced en Sales Navigator Enterprise. De verschillen zitten, behalve in de prijs (ongeveer € 35,00 duurder) , in de opties per pakket: het aantal InMails, het aantal leads dat je kunt opslaan, synchronisatie met je CRM systeem (Salesforce), gebruiksrapportages en of je met medewerkers gezamenlijk gebruik kunt maken van Sales Navigator of met het hele bedrijf. Ook krijg je bij deze opties SmartLink, een gepersonaliseerde omgeving op LinkedIn om bijvoorbeeld presentaties met je klanten te delen.


Premium ‘Recruitment’

Het oranje pakket ‘Recruitment’ is speciaal opgezet voor recruiters. Je krijgt bij het afsluiten van dit premium pakket, naast een hoop voordelen, ook een speciale tool ‘Recruiter Lite’ om kandidaten te zoeken, te structureren en te benaderen.

Welke voordelen heeft het ‘Recruitment pakket’

  • Je krijgt een speciaal logo op je profiel waaraan LinkedInleden kunnen zien of je premium bent. Niemand ziet wélk premium pakket je precies hebt, alleen jijzelf.
  • Je kunt met dit premium pakket 30 InMails (privéberichten) per maand versturen aan LinkedInleden. Iedere keer als je InMail beantwoord wordt, krijg je het tegoed terug.
  • Je ziet normaal gesproken, als je geen betaalpakket hebt, de laatste vijf personen die op je profiel hebben gekeken. Met dit premium pakket zie je iedereen die in de afgelopen 90 dagen op je profiel heeft gekeken. Alleen mensen die zichzelf anoniem houden kun je helaas niet zien.
  • In de optie ‘wie heeft je profiel bekeken’ kun je ook zien waar de mensen werken die je profiel hebben bekeken. Als je klikt op die bedrijven kun je als betalend LinkedIn lid ook zien wié dat geweest zijn.
  • Je krijgt de tool Recruiter Lite, een uitgebreide tool met zeer gedetailleerde zoekopties waarmee je potentiële kandidaten op LinkedIn kunt opsporen, registreren en eventueel ook kunt benaderen.
  • Je kunt op LinkedIn Bedrijfspagina’s het verloop en de groei zien van personeel. Bijvoorbeeld in welke functies maar ook welke (vooraanstaande) medewerkers er gewerkt hebben of nu nog werken.
  • Je krijgt suggesties voor kandidaten van LinkedIn, gebaseerd op je eigen voorkeuren en instellingen van kandidaten zelf.
  • Je kunt met dit pakket onbeperkt mensen opzoeken in de zoekfunctie van LinkedIn en profielen bekijken.
  • Je kunt met deze tool direct in LinkedInprofielen notities maken, labels plakken, profielen opslaan in projecten of op een prikbord zetten. Ook kun je reminders plaatsen of alerts als mensen hun profiel bijvoorbeeld updaten.

Wat kost het ‘Recruitment pakket’?

Je kunt kiezen of je per maand of per jaar betaalt. Betaal je per jaar dan krijg je 17% korting op je maandbedrag.

betaalpakket linkedin

Let op: Er is naast Recruiter Lite ook nog een uitgebreid pakket, Recruiter Corporate, waar álle opties van Recruiter in werken (bijvoorbeeld het labelen van persoonlijke profielen of het toevoegen van bijlages aan een profiel, je krijgt andere workflows en kunt samenwerken met als team en met andere wervingsmanagers). Het prijsverschil is groot, je betaalt dan € 699,99 per persoon per maand of € 6.899,88 per jaar.  Vaak is het voordeliger in dergelijke omstandigheden om een Carrièrepagina (Werken-bij)op te zetten. Dit kan alleen door LinkedIn zelf gedaan worden, daar moet je dus even contact voor opnemen met ze.

Waar je verder rekening mee moet houden

  • Een betaalpakket neem je af als persoon, met je persoonlijke profiel. Je kunt je Recruitment Lite tool dus niet delen met je collega’s en jij bouwt zelf een database op als recruiter op eigen naam. Dit kan een nadeel zijn als je ooit weggaat bij je organisatie of een keer ziek bent of niet beschikbaar voor de recruiter activiteiten. Je kunt LinkedIn vragen of je je pakket over mag zetten naar een ander persoon maar dit gaat niet altijd gemakkelijk.
  • Het voordeel van maandelijkse betaling, in vergelijking met de jaarlijkse betaling, is dat je ook per maand het premium pakket weer kunt opzeggen. Bedenk wel dat je al je verzamelde gegevens uit de tool (bij Sales Navigator en Recruiter), opgebouwde aantal InMails en berichten kwijt bent als je je premium account deactiveert. Als je het drie maanden later weer wilt reactiveren moet je helemaal opnieuw beginnen met het verzamelen van data. Bij recruiter ben je ook je vacatures kwijt die je geplaatst hebt.
  • Kosten van deze pakketten zijn als zakelijke kosten aftrekbaar, voor je baas, je bedrijf of voor jou als zelfstandig ondernemer. Dit geldt niet voor werkzoekenden die het ‘Carrière’ pakket afsluiten.
  • Je kunt de eerste keer alleen betalen met een creditcard voor je betaalpakket. Ook als je gebruik maakt van het gratis pakket voor een maand moet je eerst je creditcardgegevens opvoeren.

Conclusie

Bedenk altijd goed wat je doel is van LinkedIn. Wat wil je bereiken? Wat wil je er uit halen? Probeer een van de pakketten een maand gratis uit. Je kunt er heel gemakkelijk weer vanaf als het niets voor je is, LinkedIn heeft geen verborgen addertjes. Kies het pakket dat het beste bij jouw doel past. Maar let op: zorg áltijd voor een goed basisprofiel. Als je die al niet goed op orde hebt, dan zou ik nog niet aan een pakket beginnen. Een eerste indruk maak je maar één keer en als die niet goed is schrik je je prospects, kandidaten of nieuwe werkgever misschien af. Dus hup, aan de slag met je profiel!

Wil je meer succes hebben met LinkedIn? Neem dan een workshop van socialmedia-expert Corinne Keijzer

Groei maximaal in zichtbaarheid en conversie

- Hoe komen we (meer) in beeld bij onze stakeholders, prospects en klanten?

- Hoe krijgen we meer volgers en hoe zetten we een eenvoudige contentstrategie op?

- Hoe zetten we contentmarketing goed in?

- Hoe enthousiasmeer ik mijn collega's om LinkedIn (nog) meer in te zetten?

Maximaal groeien in zichtbaarheid en volgers met je bedrijfspagina en de persoonlijke profielen van jou en je collega’s. Vanuit bekendheid doorpakken naar hogere conversie. Bekijk onze incompanytrainingen en -programma's en ga écht effectief aan de slag met LinkedIn.