Update 24-5-2023: het algoritme verandert regelmatig, vandaar dat ik dit artikel continu aanpas op de wijzigingen.

Er wordt veel over gespeculeerd en niemand weet exact hoe het in elkaar steekt: het algoritme van LinkedIn. Het bepaalt wat je op de tijdlijn van LinkedIn te zien krijgt. En iedere keer dat je net denkt het te snappen wordt het weer aangepast. Om gek van te worden soms. Gelukkig zijn er ondertussen een aantal factoren al heel wat jaren bekend en nog steeds in tact. In dit blog houd ik aanpassingen zoveel mogelijk bij. Lees het, hou het bij, weet hoe het algoritme (ongeveer) werkt maar blijf vooral jezelf op LinkedIn en blijf weg van kunst en vliegwerk om het algoritme te omzeilen.

Waarom een algoritme

Dat LinkedIn een algoritme gebruikt is niet zo vreemd. Je zou overspoeld worden met informatie als je álles zou moeten volgen wat je connecties en anderen posten. Het algoritme is eigenlijk niets anders dan een systeem dat probeert te snappen wat jij als persoon interessant vindt en wil zien in de tijdlijn. Dit gebeurt aan de hand van allerlei factoren en vooral je eigen handelen is daarin heel belangrijk. Waar kijkt LinkedIn onder andere naar?

Factoren die het algoritme beïnvloeden

  • Je eigen activiteiten zoals interactie, zoekopdrachten en privéberichten.
  • De interactie die je krijgt op je post, hierin zijn de eerste uren het belangrijkste
  • Je SSI Score
  • Spam
  • De ‘dwelltime’, oftewel de verblijftijd
  • Het aantal hashtags en de juiste tags
  • Het bewerken van je post
  • Verwijderen van je post en direct opnieuw posten
  • Te vaak posten (meer dan 1 keer per dag kan negatief effect hebben op je bestaande óf nieuwe post)

Een aantal licht ik hieronder toe.

Kwaliteit content op LinkedIn belangrijker dan ooit

LinkedIn is een platform waar het draait om netwerken maar ook content delen. Zowel de kwaliteit van je netwerk als de kwaliteit van je content worden steeds belangrijker. Waarom? Omdat je een zo groot mogelijk bereik wilt en dus ook graag wilt zien dat veel mensen jouw content lezen of delen. LinkedIn straft steeds vaker spammers af en wil juist waardevolle content belonen. Hoe doen ze dat? Uit het artikel van de LinkedIn engineers blijkt dat ze deze ‘keuring’ van content in een aantal fases uitvoeren:

LinkedIn kijkt naar de soort post die je plaatst

Er zit verschil in het soort content dat je plaatst op de tijdlijn:

  • Platte tekst
  • Foto, poll, document (carrousel) of video (+ tekst)
  • URL van een website (+ tekst)

Teksten, polls, video’s, foto’s en documenten gaan goed op impressies en interactie. Het bereik van posts die met een link leiden naar een externe website ligt lager dan posts met tekst of een foto (dit is de reden waarom je steeds vaker ziet dat mensen de link naar een artikel in de reacties zetten in plaats van in de post zelf). Dit heeft niet zozeer te maken met het feit dat LinkedIn het verkeer op LinkedIn wil houden, wel is het zo dat de ‘dwelltime’, ofterwijl de verblijfstijd, wél van belang is voor een post. Dit is een van de factoren die LinkedIn zelf bloot gegeven heeft en invloed heeft op de interactie. Blijft iemand op je post ‘hangen’, dan interpreteert LinkedIn dat als interesse en dat wordt beloond. Maar let op, klikt iemand op ‘Meer weergeven’ in de post en klikt daarna weer weg, dan heeft dat negatieve gevolgen. Volgens LinkedIn zelf hebben ze dit gedaan om mensen die weinig volgers hebben, maar wel hun best doen, zo meer credits te geven en te belonen. Ze maken zo meer kans op zichtbaarheid op de tijdlijn tegenover de grote namen (zoals Richard Branson bijvoorbeeld) die miljoenen impressies halen met hun posts en daar niet naar omkijken.

linkedin tips

 

Er wordt om me heen regelmatig verteld dat het slim is om de link in de eerste reactie te plaatsen. Ik raad dit absoluut af. Mensen willen daarmee het algoritme omzeilen maar als jouw doel is om mensen naar de website te leiden zou ik de link gewoon in de post plaatsen, met preview. Het grote nadeel van het plaatsen van de link in de eerste reatie is:

  • als het een blog van jezelf is, gaat dit ten koste van de shares op je website. Dit aantal blijft flink achter omdat de link niet ‘zichtbaar’ geliket of gedeeld wordt op LinkedIn. Voor de zoekmachineoptimalisatie van je website geen positief effect dus.
  • de link wordt niet meegedeeld als de post op LinkedIn door een van je connecties wordt gedeeld.
  • de reactie verdwijnt met link snel als er meer reacties zijn en niemand houdt van zoeken.

Daarom: niet doen als je doel is om mensen door te sturen naar je website. Dan is het belangrijker hoeveel mensen er doorklikken, iets downloaden, een afspraak maken of iets kopen voor mijn part. Er is trouwens nooit bewezen dat er meer mensen doorkikken met een link in de eerste reactie, alleen het aantal impressies van de post zelf is hoger. Als je doel is om mensen iets op LinkedIn zelf mee te geven, te informeren of een statement te maken bijvooreeld, en je hoofddoel is niet om mensen door te sturen (bijvoorbeeld een onderzoek van een extern bureau waar je de belangrijkste punten uithaalt), dan is het op zich wel een handige manier om meer aandacht op je post vast te blijven houden. Ook linkjes van derden zijn uiteraard minder belangrijk dat je eigen website. 

tips linkedInDat je posts met link het minder goed doen heeft vooral een aantal andere redenen te maken. Lees in dit artikel mijn visie hierop:

http://https://www.corinnekeijzer.nl/2022/09/26/7-redenen-waarom-mensen-wel-klikken-op-je-website-link-in-je-linkedinpost/

 

Leer met je collega’s LinkedIn op de juiste manier in te zetten en creëer daarmee zichtbaarheid en vindbaarheid om nieuwe klanten en leads aan te trekken. Bekijk onze LinkedIn-trainingen en programma’s op www.digitalmoves.nl.

LinkedIn bepaalt het belang van de post

LinkedIn laat vervolgens je post categoriseren in:

  • spam
  • lage kwaliteit
  • geen spam

Dit gebeurt aan de hand van robots maar ook van een kleine ‘test-groep’ van mensen in je netwerk die de post te zien krijgt. Vervolgens is het afhankelijk van wat zij doen, of de post spam is of niet.

Negatieve invloed op je post 

Zie je een post voorbij komen die je niet bevalt, dan kun je daar actie op ondernemen. Dit is in het nadeel van degene die de post geplaatst heeft en heeft ook negatieve gevolgen voor het algoritme. Hiervoor klik je op de drie puntjes van een post en kies een van de opties:

  • je post ‘niet willen zien’
  • je niet meer willen volgen (je blijft wel conncectie)
  • je bijdrage melden bij LinkedIn

 

Positieve invloed op je post

Positief effect heeft het op het algoritme als iemand:

  • je post liket
  • reageert op je post (en jij daarop weer reageert)
  • je post repost

Iedere keer dat iemand jouw post repost, er op reageert of het een like geeft, komt het in diegene zijn of haar netwerk terecht wat jouw bereik weer vergroot. De eerste uren na je post zijn hierbij van belang. Blijft de interactie uit of is het als spam gedetecteerd, dan is je post ook zo de tijdlijn weer uit en blijft onzichtbaar.

Hoe groter de positieve invloed, hoe meer mensen je post te zien krijgen volgens het algoritme en daarmee ook een groter bereik creëren. LinkedIn laat je post pas aan een grotere doelgroep zien als blijkt dat de ‘test-groep’ je post goed waardeert door de positieve factoren.

Door gebruik te maken van verschillende A/B testen hebben ze op deze manier de spam met 48% weten te reduceren. Iets waar iedere LinkedIn member blij mee is lijkt me :)

Voor degenen die het visueel willen maken, in deze afbeelding wordt door LinkedIn mooi weergegeven welke weg je post bewandelt:

LinkedIn tijdlijn algoritme

bron: LinkedIn 

Hashtags en mentions

Het gebruik van hashtags en mentions kan het algoritme beïnvloeden. Het gebruik van (drie tot vijf) hashtags kan er voor zorgen dat je in de groep van gevolgde hashtags zichtbaar wordt en je zelfs een trending status opleveren. Mentions werken positief als degene die getagt is ook daadwerkelijk reageert of je post op zijn minst liket. Indien dat niet gebeurt, of de tag wordt verwijderd door diegene, kan het negatieve gevolgen hebben.

Meer weten over het plaatsen van succesvolle LinkedIn-posts? Bestel dan mijn boek ‘400 tips en ideeën voor je LinkedIn-posts‘ waarin ik je door alle geheimen van LinkedIn-posts leidt.

Het algoritme ontwijken 

Mocht je niets met dat algoritme hebben en het willen ontwijken, dan kun je altijd nog handmatig de keuze maken om je tijdlijn in chronologische volgorde te bekijken. Je doet dit op de homepage (helaas alleen op je laptop/desktop beschikbaar, niet op mobiele applicaties), klik op het menupijltje rechtsboven je tijdlijn om je keuze te maken tussen ‘Populaire’ en ‘Recente’ posts.

 

algoritme linkedin werking

LinkedIn past de instelling iedere keer na het opstarten van het platform weer aan naar ‘Populair’ dus je moet het óf handmatig steeds aanklikken óf je kunt het in de instellingen aanpassen zodat het voortaan altijd op ‘Recent’ staat. Die instelling geldt voor zowel mobiele applicaties als de laptop/desktop en is ook op beide apparaten te vinden. De uitleg vind je terug in onderstaande video.

Belletje lellen

Nog een handige optie om het algoritme te omzeilen: belletje lellen bij mensen waar je écht niets van wilt missen. Je hebt op zowel persoonlijke profielen en bedrijfspagina’s deze optie onder de omslagfoto zitten. Je moet wel connectie of volger zijn van diegene of pagina om de bel te zien. Klik je erop dan kun je kiezen om een melding te krijgen als er iets nieuws wordt gepubliceerd op de tijdlijn door diegene. Ik zou zeggen, probeer het eens uit.😉

LinkedIn bel algoritme

Mijn advies

Misbruik de mogelijkheden op LinkedIn niet om te spammen maar gebruik het juist om mooie dingen uit je werkleven te delen en anderen te helpen. Houd het algoritme als achtergrondinformatie in je hoofd maar schrijf er niet speciaal voor. Creëer een waardevol netwerk om je heen dat ook bereid is jouw posts te lezen, liken, delen of er op te reageren. Het is echt belangrijker dan ooit om voor kwaliteit te gaan dan voor kwantiteit, zeker met de opkomende AI-tools. Alles draait nog meer om vertrouwen, echtheid en oprechtheid.

Social media expert en trainer Corinne Keijzer

Meer succes met LinkedIn!

Wil je meer weten over LinkedIn en de mogelijkheden leren kennen?

- Bekijk onze effectieve LinkedIntrainingen en -programma's op Digital Moves: https://www.digitalmoves.nl/trainingen-en-workshops/

- Zelf leren via onze boeken op Some Bookshttps://www.somebooks.nl

- Leer wanneer jij wil met onze uitgebreide online video trainingen via onze Digital Moves Academy: https://www.digitalmoves-academy.nl/