Het algoritme op de LinkedIn tijdlijn – hoe werkt dat

///Het algoritme op de LinkedIn tijdlijn – hoe werkt dat

Het algoritme op de LinkedIn tijdlijn – hoe werkt dat

Door |2018-11-18T16:59:56+00:00zondag 15 oktober, 2017|BLOGS, LinkedIn|

Er wordt vaak over gespeculeerd en niemand weet eigenlijk exact hoe het in elkaar steekt: het algoritme dat bepaalt wat je op je persoonlijke tijdlijn van LinkedIn te zien krijgt. Toch gaven twee engineers van LinkedIn een aantal geheimen bloot. Zeer waardevolle informatie waar je je voordeel mee kunt doen. Ik maak het overzichtelijk voor je!  

Kwaliteit content op LinkedIn belangrijker dan ooit

LinkedIn is een platform waar het draait om netwerken maar ook content delen.  Zowel de kwaliteit van je netwerk als de kwaliteit van je content worden steeds belangrijker. Waarom? Omdat je een zo groot mogelijk bereik wilt en dus ook graag wilt zien dat veel mensen jouw content lezen of delen. LinkedIn straft steeds vaker spammers af en wil juist waardevolle content belonen. Hoe doen ze dat? Uit het artikel van de LinkedIn engineers blijkt dat ze deze ‘keuring’ van content in een aantal fases uitvoeren:

LinkedIn kijkt naar de soort post die je plaatst

Update 31-7-2018: het lijkt er op dat externe linkjes weer een groter bereik hebben, mede doordat ze vaak gedeeld worden, en dat video’s niet persé meer voorrang krijgen. Plaatjes en foto’s doen het juist weer iets minder goed als het gaat om bereik, dit komt mede doordat ze minder snel gedeeld worden (wat logisch is, vaak zijn het persoonlijke afbeeldingen).  Trucjes werken niet meer, het schrijven voor het algoritme wordt nu eerder afgestraft dan beloond. Kwaliteit is en blijft bepalend!

LinkedIn wil heel graag dat het verkeer op LinkedIn blijft. Dus het verschilt hoe je post in elkaar zit of je een plek hoger in de tijdlijn krijgt:

  • is het een video update
  • is het een update met alleen tekst
  • is het een update met een plaatje of foto(collectie) met of zonder tekst
  • is het een update met daarin een link en preview naar een externe site
  • is het een artikel dat je op LinkedIn geplaatst hebt (en dat vervolgens bij publicatie automatisch in je tijdlijn terecht komt)

Het bereik van posts die met een link leiden naar een externe website ligt lager dan posts met tekst of een foto (dit is de reden waarom je steeds vaker ziet dat mensen de link naar een artikel in de reacties zetten in plaats van in de post zelf). Helaas geldt dit ook voor blogposts die geplaatst zijn op LinkedIn zelf. Hier wordt aan gewerkt is beloofd door de productmanagers (die ik daarover zelf gesproken heb). Ook zou het handig zijn als je meldingen kunt krijgen van mensen waarvan je niets wilt missen, ook dit wordt hopelijk opgepakt.

linkedin tips

Als je een update plaatst met een externe link, dan is het bereik minder groot omdat LinkedIn verkeer op de site wil houden. Je omzeilt dit door de link in de post los te plaatsen (en eventueel een los plaatje er bij) of door de link niet in de update te plaatsen maar in een reactie direct onder de post. Nadeel is, dat als het een blog van jezelf is bijvoorbeeld, dat dit ten koste gaat van de shares op je website. Dit aantal blijft flink achter omdat de link niet ‘zichtbaar’ geliket of gedeeld wordt op LinkedIn. Voor de zoekmachineoptimalisatie van je website geen positief effect dus. Daarnaast wordt de link niet meegedeeld als de post op LinkedIn door een van je connecties wordt gedeeld én verdwijnt de reactie met link snel als er veel gereageerd wordt. 

LinkedIn bepaalt het belang van de post

LinkedIn laat vervolgens je post categoriseren in:

  • spam
  • lage kwaliteit
  • geen spam

Dit gebeurt aan de hand robots maar ook van een kleine ‘test-groep’ van mensen in je netwerk die de post te zien krijgt. Vervolgens is het afhankelijk van wat zij doen, of de post spam is of niet.

Negatieve invloed op je post is als mensen:

  • je post rapporteren als spam
  • je post verbergen
  • je ontvolgen

tijdlijn linkedin algoritme

Positieve invloed op je post is als iemand:

  • je post liket
  • reageert op je post
  • je post deelt

Iedere keer dat iemand jouw update deelt, er op reageert of het een like geeft, komt het in diegene zijn of haar netwerk terecht wat jouw bereik weer vergroot.

linkedin tipsEr gaan op LinkedIn geruchten dat er een verdeling van punten zou zijn op basis van deze drie interactie-mogelijkheden. Het klinkt logisch dat het delen van een post meer credits op zou leveren dan een like maar dit heb ik nergens bevestigd gezien vanuit LinkedIn. 

Hoe groter de positieve invloed, dus hoe meer mensen uit jouw netwerk je post liken, delen of er op reageren, hoe meer mensen je post te zien krijgen volgens het algoritme en daarmee ook een groter bereik creëren. LinkedIn laat je post pas aan een grotere doelgroep zien als blijkt dat de ‘test-groep’ je post goed waardeert door de positieve factoren.

Door gebruik te maken van verschillende A/B testen hebben ze op deze manier de spam met 48% weten te reduceren. Iets waar iedere LinkedIn member blij mee is lijkt me 🙂

Voor degenen die het visueel willen maken, in deze afbeelding wordt door LinkedIn mooi weergegeven welke weg je post bewandelt:

LinkedIn tijdlijn algoritme

bron: LinkedIn 

Populaire of recente updates 

Mocht je niets met dat algoritme hebben en het willen ontwijken, dan kun je altijd nog zelf de keuze maken om je tijdlijn in chronologische volgorde te bekijken. Je moet dit handmatig doen, op de homepage (helaas alleen op je laptop/desktop beschikbaar, niet op mobiele applicaties) klik je op het (bijna onzichtbare) pijltje om je keuze te maken tussen  ‘Populaire’ en ‘Recente’ updates.

LinkedIn tijdlijn algoritme

Sociaal karakter

In oktober 2018 is er weer aan de algoritme-knoppen gedraaid bij LinkedIn. Ze vonden het namelijk jammer dat sommige influencers bijvoorbeeld heel veel likes krijgen en de tijdlijn vullen met hun posts maar daardoor mensen afschrikken die minder interactie op hun updates vergaren. Het sociale karakter speelt daarom een nog grotere rol, je kunt het algoritme positief beïnvloeden door de interactie aan te gaan met degene die op jouw update interacteren.

Conclusie

Misbruik de mogelijkheden op LinkedIn niet om te spammen maar gebruik het juist om mooie dingen te delen en anderen te helpen. Creëer een waardevol netwerk om je heen dat ook bereid is jouw posts te lezen, liken, delen of er op te reageren. Het is echt belangrijker dan ooit om voor kwaliteit te gaan dan voor kwantiteit. Je moet jezelf niet verkopen, laat anderen dat doen, dat is honderd keer sterker!

Meer succes met LinkedIn – klanten en leads werven met LinkedIn

Wil je meer weten over LinkedIn en de mogelijkheden leren kennen? Je kunt:

linkedin online training

 

 

Over de schrijver:

Corinne heeft zich in de afgelopen jaren volledig gespecialiseerd in social media marketing en -strategie, met tegenwoordig vooral de focus op LinkedIn. Met haar bedrijf Digital Moves werkt ze samen met andere ondernemers die ieder hun eigen expertise hebben op gebied van online media. Regelmatig wordt ze gevraagd als spreker, met name over het onderwerp 'social selling met LinkedIn', en daarnaast is ze bedreven in het geven van op maat gemaakte LinkedIn trainingen. Ze is auteur van honderden blogs, artikelen en meerdere boeken over social media. In 2017 is zij door een vakjury van de FOTY awards verkozen tot beste zzp'er in de categorie 'Coaching & Training'. Neem contact op met Corinne.

5 Comments

  1. […] bereik, dat komt mede doordat LinkedIn het aantal interacties met anderen belangrijk vindt. Het algoritme zorgt dat beelden die interessant gevonden worden, veel vaker in een tijdlijn geplaatst wordt dan […]

  2. Corinne Keijzer 19 maart 2018 at 23:08

    Ja geldt ook voor bedrijfspagina’s Leni.

  3. Leni Minderhoud 19 maart 2018 at 13:26

    Hi Corinne, zeer belangrijke bijdrage, dank. Nog een vraag. Als ik vanuit mijn bedrijfspagina een bijdrage plaats en deze dus naar verwachting op de feed van mijn volgers van de pagina komt, gelden deze regels dan ook? Want ik heb het idee dat niet alle volgers de update zien.

  4. Ad van Oorschot 18 oktober 2017 at 11:01

    Dankjewel, Corinne. Ik ga het pijltje op chronologisch zetten.

  5. Jolanda Maassen Steenbeeke 18 oktober 2017 at 10:48

    Dank voor dit waardevolle artikel. Het is mij volledig duidelijk wat ik goed en fout doe en lost een aantal vragen voor me op.

Laat een reactie achter

Anti-spam: *