Update 22-11-2020: het algoritme van LinkedIn is weer aangepast!
Er wordt vaak over gespeculeerd en niemand weet eigenlijk exact hoe het in elkaar steekt: het algoritme dat bepaalt wat je op je persoonlijke tijdlijn van LinkedIn te zien krijgt. En iedere keer dat je net denkt het te snappen wordt het weer aangepast. In dit blog houd ik deze aanpassingen bij. Mocht je informatie hebben die nog toegevoegd moet worden, laat het me weten in de reacties.
Kwaliteit content op LinkedIn belangrijker dan ooit
LinkedIn is een platform waar het draait om netwerken maar ook content delen. Zowel de kwaliteit van je netwerk als de kwaliteit van je content worden steeds belangrijker. Waarom? Omdat je een zo groot mogelijk bereik wilt en dus ook graag wilt zien dat veel mensen jouw content lezen of delen. LinkedIn straft steeds vaker spammers af en wil juist waardevolle content belonen. Hoe doen ze dat? Uit het artikel van de LinkedIn engineers blijkt dat ze deze ‘keuring’ van content in een aantal fases uitvoeren:
LinkedIn kijkt naar de soort post die je plaatst
Er zit verschil in het soort content dat je plaatst op de tijdlijn:
- is het een update met alleen tekst
- is het een update met een plaatje of foto(collectie) met of zonder tekst
- is het een video update met of zonder tekst
- is het een update met daarin een link en preview naar een externe site
- is het een artikel dat je op LinkedIn geplaatst hebt (en dat vervolgens bij publicatie automatisch in je tijdlijn terecht komt)
- Is het een document
Posts met alleen tekst ‘scoren’ het hoogst als het gaat om views. Video’s en foto’s gaan goed op interactie. Het bereik van posts die met een link leiden naar een externe website ligt lager dan posts met tekst of een foto (dit is de reden waarom je steeds vaker ziet dat mensen de link naar een artikel in de reacties zetten in plaats van in de post zelf). Helaas geldt dit ook voor blogposts die geplaatst zijn op LinkedIn zelf, al worden deze ‘views’ anders gemeten dan die van een update. Het blijft dan ook de vraag of iemand iets daadwerkelijk ziet/leest. Daarom zou ik niet teveel aan dit cijfer hangen en het meer gebruiken voor eigen evaluatie op gebied van soortgelijke content.
Als je een update plaatst met een externe link, dan is het bereik minder groot. Dit komt vooral omdat het verkeer weggaat en niet snel meer terugkomt voor die like of reactie. De post is vaak al verdwenen. Ook lijkt LinkedIn het zelf niet zo leuk te vinden dat je het verkeer wegtrekt dus er wordt gezegd dat ook daardoor je post door het algoritme ‘gestraft’ wordt. Je omzeilt dit door de link in de post los te plaatsen (en eventueel een los plaatje er bij) of door de link niet in de update te plaatsen maar in een reactie direct onder de post. Nadeel is, dat als het een blog van jezelf is bijvoorbeeld, dat dit ten koste gaat van de shares op je website. Dit aantal blijft flink achter omdat de link niet ‘zichtbaar’ geliket of gedeeld wordt op LinkedIn. Voor de zoekmachineoptimalisatie van je website geen positief effect dus. Daarnaast wordt de link niet meegedeeld als de post op LinkedIn door een van je connecties wordt gedeeld én verdwijnt de reactie met link snel als er veel gereageerd wordt.
Edit 22-11-20: Het laatste gerucht is dat het algoritme het nu zelfs afstraft als je de link in de eerste comment zet.
LinkedIn bepaalt het belang van de post
LinkedIn laat vervolgens je post categoriseren in:
- spam
- lage kwaliteit
- geen spam
Dit gebeurt aan de hand robots maar ook van een kleine ‘test-groep’ van mensen in je netwerk die de post te zien krijgt. Vervolgens is het afhankelijk van wat zij doen, of de post spam is of niet.
Negatieve invloed op je post is als mensen:
- je post rapporteren als spam
- je post verbergen
- je ontvolgen
Positieve invloed op je post is als iemand:
- je post liket
- reageert op je post
- jij daarop weer reageert
- je post deelt
Iedere keer dat iemand jouw update deelt, er op reageert of het een like geeft, komt het in diegene zijn of haar netwerk terecht wat jouw bereik weer vergroot. Het eerste uur is hierbij van belang. Blijft interactie uit het eerste uur, dan is je update ook zo de tijdlijn weer uit en blijft onzichtbaar.
Edit 22-11-20: het eerste uur is losgelaten door LinkedIn. Er wordt nog steeds gekeken of een post spam is of niet maar het ‘in leven blijven’ hangt niet meer samen met de felbegeerde interactie van het eerste uur!
Er gaan op LinkedIn geruchten dat er een verdeling van punten zou zijn op basis van deze drie interactie-mogelijkheden. Het klinkt logisch dat het delen van een post meer credits op zou leveren dan een like maar dit heb ik nergens bevestigd gezien vanuit LinkedIn. Sterker nog, een deelactie haalt weinig bereik, een reactie op een post is effectiever. LinkedIn houdt ook graag de conversatie op LinkedIn, dus reageren op de reacties onder je update wordt beloond.
Hoe groter de positieve invloed, dus hoe meer mensen uit jouw netwerk je post liken, delen of er op reageren, hoe meer mensen je post te zien krijgen volgens het algoritme en daarmee ook een groter bereik creëren. LinkedIn laat je post pas aan een grotere doelgroep zien als blijkt dat de ‘test-groep’ je post goed waardeert door de positieve factoren.
Door gebruik te maken van verschillende A/B testen hebben ze op deze manier de spam met 48% weten te reduceren. Iets waar iedere LinkedIn member blij mee is lijkt me :)
Voor degenen die het visueel willen maken, in deze afbeelding wordt door LinkedIn mooi weergegeven welke weg je post bewandelt:
Verblijftijd op de tijdlijn – dwell time
Vanaf mei 2020 beloont LinkedIn content die de lezer vasthoudt (en dus waarschijnlijk ook boeit). Deze populariteitsmeting wordt op twee manieren uitgevoerd:
- op de tijdlijn zelf. Blijft iemand langer dan een seconde (laptop/desktop) of 300 miliseconde (mobiel) ‘hangen’ bij jouw update en is deze minimaal 50% zichtbaar.
- als de lezer doorklikt op je post. De tijd die dan gemeten wordt is allesbepalend voor de plek in de tijdlijn. Hoe meer mensen blijven lezen of kijken, hoe populairder jouw content wordt.
Daarnaast leert LinkedIn op deze manier wat en wie jij interessant vindt en zal je meer soortgelijke content tegenkomen in je tijdlijn.
Mensen die tot nu toe veel witregels in hun tekst gebruikten om, als trucje, mensen te verleiden door te klikken op hun post, komen nu bedrogen uit. LinkedIn gaat namelijk ook hierin de zogenaamde ‘click-bounce’ meten. Dat wil zeggen dat je het algoritme juist negatief beïnvloed als mensen je post hierdoor open klikken maar daarna snel dichtklikken omdat ze tot de conclusie komen dat het niets meer was dan een lokmiddel.
Hashtags en mentions
Het gebruik van hashtags en mentions kan het algoritme beïnvloeden. Het gebruik van (drie tot vijf) hashtags kan er voor zorgen dat je in de groep van gevolgde hashtags zichtbaar wordt en je zelfs een trending status opleveren. Mentions werken positief als degene die getagt is ook daadwerkelijk reageert of je post op zijn minst liket. Indien dat niet gebeurt, of de tag wordt verwijderd door diegene, kan het negatieve gevolgen hebben. Aangeraden wordt om maximaal vijf personen te taggen.
Populaire of recente updates
Mocht je niets met dat algoritme hebben en het willen ontwijken, dan kun je altijd nog zelf de keuze maken om je tijdlijn in chronologische volgorde te bekijken. Je moet dit handmatig doen, op de homepage (helaas alleen op je laptop/desktop beschikbaar, niet op mobiele applicaties) klik je op het (bijna onzichtbare) pijltje om je keuze te maken tussen ‘Populaire’ en ‘Recente’ updates.
Sociaal karakter
In oktober 2018 is er weer aan de algoritme-knoppen gedraaid bij LinkedIn. Ze vonden het namelijk jammer dat sommige influencers bijvoorbeeld heel veel likes krijgen en de tijdlijn vullen met hun posts maar daardoor mensen afschrikken die minder interactie op hun updates vergaren. Het sociale karakter speelt daarom een nog grotere rol, je kunt het algoritme positief beïnvloeden door de interactie aan te gaan met degene die op jouw update interacteren.
Je eigen activiteit op LinkedIn
Je eigen activiteiten op LinkedIn zijn ook van groot belang op jouw positie op het platform. LinkedIn ‘beloont’ mensen die dagelijks inloggen en actief zijn op LinkedIn. Je kunt je eigen activiteiten en kwaliteit meten met de SSI score, oftwel social selling Index score.
Conclusie
Misbruik de mogelijkheden op LinkedIn niet om te spammen maar gebruik het juist om mooie dingen te delen en anderen te helpen. Houd het algoritme als achtergrondinformatie in je hoofd maar schrijf er niet speciaal voor. Creëer een waardevol netwerk om je heen dat ook bereid is jouw posts te lezen, liken, delen of er op te reageren. Het is echt belangrijker dan ooit om voor kwaliteit te gaan dan voor kwantiteit. Je moet jezelf niet verkopen, laat anderen dat doen, dat is honderd keer sterker!
[…] heb al eens eerder een blog geschreven over de werking van het algoritme op LinkedIn, voor zover dat bekend is uiteraard, waarin ik veel tips geef waarmee je je eigen tijdlijn kan […]
[…] en het wordt dan ook echt jouw update in plaats van een ‘copy-paste’ update. Voor het algoritme van LinkedIn is het sowieso belangrijk dat er snel geliket en gereageerd wordt vanuit je netwerk of de volgers, […]
[…] Het onnodig taggen van mensen die vervolgens niet reageren of de tag verwijderen is van negatieve invloed op je algoritme binnen LinkedIn. […]
[…] een enorme medewerkersbubbel waardoor sowieso je content bijna niet meer naar buiten komt. Het algoritme raakt verstoord en je kunt wat dat betreft je collega’s beter leren vissen dan vis […]
[…] is where LinkedIn comes in! Het LinkedIn algoritme werkt namelijk bizar goed op filmmateriaal. Plaats jij iets op jouw persoonlijke pagina dan roept […]
[…] bereik, dat komt mede doordat LinkedIn het aantal interacties met anderen belangrijk vindt. Het algoritme zorgt dat beelden die interessant gevonden worden, veel vaker in een tijdlijn geplaatst wordt dan […]
Ja geldt ook voor bedrijfspagina’s Leni.
Hi Corinne, zeer belangrijke bijdrage, dank. Nog een vraag. Als ik vanuit mijn bedrijfspagina een bijdrage plaats en deze dus naar verwachting op de feed van mijn volgers van de pagina komt, gelden deze regels dan ook? Want ik heb het idee dat niet alle volgers de update zien.
Dankjewel, Corinne. Ik ga het pijltje op chronologisch zetten.
Dank voor dit waardevolle artikel. Het is mij volledig duidelijk wat ik goed en fout doe en lost een aantal vragen voor me op.