LinkedIn ontwikkelt continu door en ook de betaalpakketten worden meer en meer uitgebreid met mooie functionaliteiten. Zo ook de Sales Navigator, een tool die vrijwel onmisbaar is ter ondersteuning van het proces social selling. Deze week zijn weer nieuwe functionaliteiten aangekondigd waardoor de tool nóg waardevoller wordt.

Daarnaast heb ik een speciaal boek geschreven voor deze tool, ‘Meer succes met de LinkedIn Sales Navigator!‘, te bestellen bij Some Books Uitgeverij of de (online) boekhandels.

Dit blog is geupdate op 26-12-2019 in verband met de nieuwe lay-out en nieuwe opties.

Wat is de ‘Sales Navigator’

Ja, wat is het eigenlijk, die ‘Sales Navigator’?

Het is een tool die je helpt om besluitvormers te vinden binnen organisaties waar jij graag mee om de tafel wilt. LinkedIn draait om het bouwen aan relaties, je kunt daar op deze plek een geweldige start mee maken. Zie het als de moderne manier van acquireren. Je kunt er tot in detail zoeken binnen bedrijven, zien hoe de opbouw is binnen de organisatie en de complete hiërarchie tot in detail blootleggen welke je in bepaalde situaties ook nog kunt koppelen aan je CRM systeem zodat iedereen binnen de organisatie direct inzage heeft. Je volgt interessante besluitvormers en uiteindelijk leidt dat hopelijk tot een afspraak.

Klinkt te mooi om waar te zijn? Dat is het niet, het ís ook zo mooi. Ik leg je in het kort uit hoe het werkt.

betaalpakket linkedin

Met regelmaat geef ik training in het gebruik van de Sales Navigator en social selling. Check de data en locaties of vraag een offerte voor een incompany training aan.

Leads en accounts

Met de Sales Navigator verzamel je ‘Accounts’ en ‘Leads’ in aparte lijsten die je zelf heel eenvoudig aanmaakt en waarmee je een goede structuur creëert. Accounts zijn bedrijven die je interessant vindt. Leads zijn personen waarmee jij graag in contact wilt komen. Je kunt in de Sales Navigator uitgebreid zoeken op 24 filters naar personen en op bedrijven kun je met 14 filters gericht zoeken. Een heel stuk uitgebreider dan de gratis versie en je kunt alle zoekopdrachten opslaan en continu bijschaven.

zoeken premium linkedin

Daarnaast geeft LinkedIn jou suggesties op basis van een aantal standaard voorkeuren die je bij het aanmaken van de tool invult. Je kunt deze leads bekijken, anoniem of volledig zichtbaar, je kunt zien hoe zij in de organisatie staan, hoe lang ze in functie zijn, wie je gemeenschappelijke connecties zijn maar je kunt ook zien of ze actief zijn op LinkedIn. Zijn ze dat, dan is het heel interessant om ze te volgen. Je krijgt een aparte tijdlijn met de updates en nieuwtjes over deze belangrijke personen. Geen ruis meer dus uit je ‘gratis’ tijdlijn, die toch wel overvol raakt bij een groter wordend netwerk.

In de gratis versie kun je LinkedInleden ook volgen maar niet in een aparte tijdlijn zetten. Het fijne is dat dat met de Sales Navigator wel kan. En je kunt reageren en liken, ‘speldenprikjes uitdelen’ zoals ik dat zelf noem. En heb je het idee dat de tijd er rijp voor is, dan stuur je een InMail. Een privébericht waarin je diegene uitlegt waarom je geïnteresseerd bent. Even ter vergelijking: dergelijke ‘gewone’ e-mails worden slechts 3% beantwoord, InMails op LinkedIn 15- 30 %.

Gewone’ e-mails worden slechts 3% beantwoord, InMails op LinkedIn 15- 30 %

Sales Navigator Team en PointDrive

En als dat allemaal nog niet mooi genoeg is, kun je met je collega’s nog veel meer voordeel halen uit deze tool. Met ‘Sales Navigator Team’ kun je gebruik maken van elkaars netwerk, tot buiten de derdegraads zelfs, kun je elkaars resultaten bekijken en volgen, kun je de koppeling maken met je CRM systeem Salesforce of Microsoft Dynamics en krijg je mooie tools zoals PointDrive cadeau.

PointDrive is een aparte omgeving waarbinnen je presentaties of andere documenten of belangrijke zaken kunt delen met klanten en relaties. Superhandig bijvoorbeeld na een evenement als je een presentatie gegeven hebt en deze wilt delen. Geen e-mail meer, maar gewoon de link delen met je doelgroep.

sales navigator

Ontwikkelingen Sales Navigator

LinkedIn heeft weer een aantal mooie nieuwe opties aangekondigd welke binnenkort in de Sales Navigator beschikbaar zijn:

  • De nieuwe optie ‘Deals’ waarmee medewerkers effectiever kunnen samenwerken en beter inzicht krijgen in elkaars pijplijn zodat minder deals verloren gaan
  • Betere opties om de ‘buyer circle’ in te richten. Bijvoorbeeld zelf rollen toekennen waardoor het inzichtelijker wordt wie belangrijke besluitvormers zijn in het inkoopproces van een organisatie
  • Nieuwe contacten in je CRM aanmaken met data uit deals
  • Het koppelen van Microsoft Outlook aan de Sales Navigator. Je ziet bij e-mails direct de gegevens van desbetreffende persoon, notities en InMails. Ga je met je muis over een naam, dan zie je direct alle gegevens.

Alles wordt direct gesynchroniseerd met je CRM systeem, dus je werkt niet meer langs elkaar heen, je ziet waar je collega al mee bezig is en maakt sneller gebruik van informatie die al bekend is binnen de organisatie.

Social media expert Corinne Keijzer - auteur van het boek 'Meer succes met de LinkedIn Sales Navigator"

Uitgebreide handleiding om leads te genereren

De Sales Navigator van LinkedIn is een tool waarmee je relaties met prospects opbouwt, waardoor de kans op afspraken, en daarmee nieuwe klanten, toeneemt.

Na het lezen van mijn boek weet je hoe de Sales Navigator werkt en hoe je deze fantastische tool toepast in je social selling proces. Waar wacht je nog op!

JA, IK WIL GRAAG DIT BOEK
INKIJKEXEMPLAAR