Update: Dit blog is bijgewerkt op 23-5-2020 in verband met de nieuwe optie ‘Smart links’ en andere kleine wijzigingen.
LinkedIn ontwikkelt continu door en ook de betaalpakketten worden meer en meer uitgebreid met mooie functionaliteiten. Zo ook de Sales Navigator, een tool die vrijwel onmisbaar is ter ondersteuning van het proces social selling. Deze week zijn weer nieuwe functionaliteiten aangekondigd waardoor de tool nóg waardevoller wordt.
Wat is de ‘Sales Navigator’
Ja, wat is het eigenlijk, die ‘Sales Navigator’?
Het is een tool die je helpt om besluitvormers te vinden binnen organisaties waar jij graag mee om de tafel wilt. Een belangrijk onderdeel van social selling. LinkedIn draait om het bouwen aan relaties, je kunt daar op deze plek een geweldige start mee maken. Zie het als de moderne manier van acquireren. Je kunt er tot in detail zoeken binnen bedrijven, zien hoe de opbouw is binnen de organisatie en de complete hiërarchie tot in detail blootleggen welke je in bepaalde situaties ook nog kunt koppelen aan je CRM systeem zodat iedereen binnen de organisatie direct inzage heeft. Je volgt interessante besluitvormers en uiteindelijk leidt dat hopelijk tot een afspraak.
Klinkt te mooi om waar te zijn? Dat is het niet, het ís ook zo mooi. Ik leg je in het kort uit hoe het werkt.
Zoek je een training op gebied van de Sales Navigator en social selling? Stuur een mail aan info@digitalmoves.nl met je wensen en we sturen je een offerte.
Leads en accounts
Met de Sales Navigator verzamel je ‘Accounts’ en ‘Leads’ in aparte lijsten die je zelf heel eenvoudig aanmaakt en waarmee je een goede structuur creëert. Accounts zijn bedrijven die je interessant vindt. Leads zijn personen waarmee jij graag in contact wilt komen. Je kunt in de Sales Navigator uitgebreid zoeken op 24 filters naar personen en op bedrijven kun je met 14 filters gericht zoeken. Een heel stuk uitgebreider dan de gratis versie en je kunt alle zoekopdrachten opslaan en continu bijschaven.
Daarnaast geeft LinkedIn jou suggesties op basis van een aantal standaard voorkeuren die je bij het aanmaken van de tool invult. Je kunt deze leads bekijken, anoniem of volledig zichtbaar, je kunt zien hoe zij in de organisatie staan, hoe lang ze in functie zijn, wie je gemeenschappelijke connecties zijn maar je kunt ook zien of ze actief zijn op LinkedIn. Zijn ze dat, dan is het heel interessant om ze te volgen. Je krijgt een aparte tijdlijn met de updates en nieuwtjes over deze belangrijke personen. Geen ruis meer dus uit je ‘gratis’ tijdlijn, die toch wel overvol raakt bij een groter wordend netwerk.
In de gratis versie kun je LinkedInleden ook volgen maar niet in een aparte tijdlijn zetten. Het fijne is dat dat met de Sales Navigator wel kan. En je kunt reageren en liken, ‘speldenprikjes uitdelen’ zoals ik dat zelf noem. En heb je het idee dat de tijd er rijp voor is, dan stuur je een InMail. Een privébericht waarin je diegene uitlegt waarom je geïnteresseerd bent. Even ter vergelijking: dergelijke ‘gewone’ e-mails worden slechts 3% beantwoord, InMails op LinkedIn 15- 30 %.
Gewone’ e-mails worden slechts 3% beantwoord, InMails op LinkedIn 15- 30 %
Sales Navigator Team en Smart Links
En als dat allemaal nog niet mooi genoeg is, kun je met je collega’s nog veel meer voordeel halen uit deze tool. Met ‘Sales Navigator Team’ kun je gebruik maken van elkaars netwerk, tot buiten de derdegraads zelfs, kun je elkaars resultaten bekijken en volgen, kun je de koppeling maken met je CRM systeem Salesforce of Microsoft Dynamics en krijg je mooie opties zoals Smart Links cadeau.
Met Smart Links kun je niet alleen je presentaties en andere documenten of belangrijke zaken delen met klanten en relaties, ook zie je direct wie het gedownload en gelezen heeft. Superhandig bijvoorbeeld na een evenement als je een presentatie gegeven hebt en deze wilt delen maar ook wilt meten wie verdere interesse heeft. Geen e-mail meer, maar gewoon de link delen met je doelgroep.
In de statistieken kun je zelfs terugvinden hoe lang iemand de content bekeken heeft.
Ontwikkelingen Sales Navigator
LinkedIn past regelmatig de tool aan en ook worden er om de zoveel tijd nieuwe opties toegevoegd of ze worden verbeterd. Je kunt ze zelf ook bijhouden: https://business.linkedin.com/nl-nl/sales-solutions/product-update/
[…] maar helaas moest ik zelf even op wachten. Nu is het eindelijk zover, je kunt je binnen de Sales Navigator je leads opslaan in verschillende lijsten. Tot voor kort was het één lange lijst met prospects […]
[…] LinkedIn Sales Navigator […]
[…] LinkedIn Sales Navigator via Corinne Keijzer. […]
[…] menubalk van de Sales Navigator is aangepast qua lay-out en degenen die deze premium tool gebruiken zullen merken dat er een optie […]
[…] het premium betaalpakket ‘Sales’ van LinkedIn krijg je de Sales Navigator, een tool om leads en klanten mee te werven. Hierin zit/zat ook Point Drive, een cloud-omgeving […]
[…] bent. De updates komen gewoon tussen alle andere updates te staan. Wil je dit wel, dan is de Sales Navigator wellicht iets voor […]
[…] hele fijne ontwikkeling vond plaats in de Sales Navigator. Naast de nieuwe lay-out van de homepage kun je nu lijsten aanmaken van je opgeslagen leads en […]
[…] van de inhoud van die berichten. Content is ook hier king. De Sales Navigator biedt daarnaast nog meer mogelijkheden om je doelgroep beter te leren kennen. Maak met die kennis een effectief social media content plan […]
Hoi Anneke, de Sales Navigator valt onder het premium pakket ‘Sales’. Misschien handig dit even te lezen, dan snap je precies hoe het in elkaar steekt: https://www.corinnekeijzer.nl/2017/10/04/wel-of-niet-betalen-voor-linkedin-de-premium-pakketten-op-een-rij/
Hi Corinne,
Wat is het verschil tussen Sales Navigator en het Premium en Business pakket van LinkedIn?
Groeten,
Anneke