“Ik vind LinkedIn steeds meer op Facebook lijken” hoor ik regelmatig als ik ergens een workshop of lezing over LinkedIn geef. Ik ben dan altijd benieuwd… “Wat bedoel je daar precies mee, wat vind je er zo Facebook-achtig aan dan?” vraag ik dan. “Nou gewoon, Facebook-achtige posts zoals verjaardagen, bruiloften en in deze tijd: vakantiefoto’s”. Tsja, sommigen hebben wel een punt. Maar soms ben ik het ook niet eens met bepaalde kritieken. Daarnaast zie ik ook echt andere dingen dan ik hoor. Wat is dat toch als het om LinkedIn content gaat?

Content op LinkedIn

Wat de één geweldig vindt om te volgen en te lezen is voor de ander een doorn in het oog. Zoveel mensen, zoveel wensen, daar kun je niet omheen. Mijn tijdlijn gaat van links naar rechts als het gaat om soorten content. Over het algemeen vind ik die variatie wel leuk maar soms zie ik ook content voorbij komen waarvan ik denk ‘moet dit nou op LinkedIn’. Verkopen van je huis, je boot of concerttickets bijvoorbeeld. Onprofessionele content is een van de grootste ergernissen op LinkedIn bleek uit eerder onderzoek.

In dit blog laat ik je een aantal opties zien om je LinkedInleven weer wat aangenamer te maken. Daarnaast een aantal voorbeelden van posts die volgens velen een hoog Facebook-gehalte hebben maar wel enorm gewaardeerd worden te zien aan de (vaak hoge) interactie en vooral positieve reacties en wat mij betreft ook prima op LinkedIn thuis horen. Let op, het is nog steeds míjn mening ;)

Wat is eigenlijk een Facebook-achtige post

Maar eerst het begrip ‘Facebook-achtige posts’. Wat valt daar onder? Lastig te definiëren denk ik omdat het nergens in de voorwaarden omschreven staat, wat je wel en niet mag posten op welk kanaal. Maar ik denk dat het voor de meeste duidelijk is dat LinkedIn een zakelijk platform is en dan ook zakelijk ingezet moet worden. Vooral het gebruik van media zoals foto’s en video’s krijgen daardoor veel kritiek. Soms terecht maar vaak ook onterecht vind ik. Ze horen nu eenmaal bij deze tijd. Net als emoticons. Ik zie mensen daarbij soms al van kleur verschieten en dat al als ‘Facebook-materiaal’ bestempelen.

Hier ben ik het absoluut niet mee eens. Zolang je een zakelijke insteek behoudt en niet je privéleven in vol ornaat betrekt kan het heel goed. Sterker nog, content met echte foto’s scoren het hoogst als het gaat om interactie. En uiteindelijk bepalen je connecties en volgers toch wat ze het liefst zien van je. Juist die personal touch wordt heel erg gewaardeerd, zolang je het zakelijk insteekt. Zie ook mijn blog met 10 content tips voor LinkedIn-updates.

“Ja maar ik wil graag mijn netwerk laten weten dat ik een baby heb gekregen, dat hoort ook bij mij.” zegt iemand anders dan weer. Tsja, hier haak ik dus echt af met de kans dat ik je volledig ontvolg of mijn netwerk uitzet. Aan de andere kant, als jij een kind hebt gekregen en je gaat daardoor minder werken en je vindt dat je netwerk dat moet weten… dan heeft het dus toch weer een zakelijke insteek en vind ik het persoonlijk minder storend.

Ook zie ik steeds vaker mensen hun sportprestaties, bijvoorbeeld marathons’s, op LinkedIn delen. Ben jij zelf fanatiek sporter of vind je het leuk om naar te kijken, dan zal je dat soort posts ook zeker waarderen. Zelf vind ik het niet echt te maken hebben met werk of branche, tenzij de link gelegd wordt met sponsoring of iets dergelijks, en ben ik vaak geneigd te ontvolgen. Zo zie je maar, ook ik worstel zelf soms met dit soort dingen. Smaken verschillen wat dat betreft enorm en het is maar net wat je interesse trekt.

Saaie content

Een zakelijke insteek kan absoluut samengaan met humor, emoticons, foto’s en video’s. Het hoeft echt niet saai te zijn. Ik heb het gevoel dat mensen dat wel eens door elkaar halen als het gaat om de vergelijking met Facebook content. Je kunt echt heel goed zakelijke content met een knipoog plaatsen. Nederlanders houden van humor. Hébben ook veel humor. Waarom zou je dat niet terug mogen zien in de content? En wat is er mis met emoticons? Ze horen wat mij betreft bij deze tijd. Geven je tekst net even wat meer jeu. Wel ben ik wat behoudender met het aantal emoticons. Dat vind ik dan wel weer een verschilletje met Facebook waar je je posts vol kan gooien met smileys.

LinkedIn is zakelijk maar dat betekent niet dat het saai hoeft te zijn.

Tetrischallenge

Een prachtig voorbeeld vind ik de ‘Tetrischallenge’. Begonnen door een politieagent die met een Tetris-achtige foto alle inhoud uit de politieauto tentoonstelde. Al snel begonnen bouwbedrijven, technici en soortgelijke andere dienstverleners daarin mee te gaan onder de noemer #Tetrischallenge. En het wordt vooral grappig als directieleden en CEO’s mee beginnen te doen :)

content linkedin facebook

Voorbeelden van Facebook-achtige posts die het goed doen op LinkedIn

Er zijn een aantal accounts die goed scoren als het gaat om de likes en reacties. Views kan ik niet zien maar die zullen ongetwijfeld ook heel hoog zijn. ‘Omdenken’ is bijvoorbeeld zo’n bedrijfspagina waar menig andere pagina jaloers op is. Met hun quotes bereiken ze denk ik dagelijks honderdduizenden professionals. Het is herkenbaar, qua vormgeving maar ook qua inhoud, en het lokt interactie uit door de stelling. Mensen willen zich graag ergens in herkennen, zich conformeren. Ik kan ze in ieder geval erg goed waarderen.

Een ander account, een persoonlijk profiel, is van Matthijs Jaspers van The Happy Activist. Hij laat zien dat je ook superleuke content kan maken of plaatsen over duurzaamheid. Facebook-materiaal? Ja, soms misschien wel, maar ik stoor me er in dit geval niet aan omdat het altijd ergens zijn zakelijke insteek en onderwerp raakt.

En ook Martijn Verspeek vind ik leuk om te volgen. Met zijn installatiebedrijf plaatst hij leuke posts met af en toe ook een knipoog. Want ja, er is ook tijd voor léuke dingen op de werkvloer…eh…in de tuin ;)

Voorbeelden van echte Facebookposts

Waar ik zelf allergisch voor ben zijn dit soort puzzeltjes en spelletjes. Dit heeft mijns inziens niets te maken met je werkleven of branche. En toch zie je hier nog steeds veel mensen op reageren. Ook hier blijkt maar weer dat smaken verschillen.

linkedin content

En deze? Tsja…spreekt voor zich denk ik. Bij mij is het einde connectie en geen reclame voor BNI in ieder geval.

facebook posts op linkedin

Belangrijkste punten algoritme

Ik heb al eens eerder een blog geschreven over de werking van het algoritme op LinkedIn, voor zover dat bekend is uiteraard, waarin ik veel tips geef waarmee je je eigen tijdlijn kan sturen. Wat één van de belangrijkste speerpunten is van dat algoritme, is de interactie die je hebt met je netwerk. Je zult merken dat hoe meer jij liket en reageert op posts van iemand, hoe meer diegene in je tijdlijn voorbij komt. LinkedIn onthoudt gewoon waarop jij interacteert en ziet die persoon dan direct als ‘belangrijk’ waardoor hij of zij regelmatig je tijdlijn zal betreden.

Daarnaast kun je mensen ontvolgen of hun update per stuk verbergen. Dit laatste heeft geen gevolgen voor toekomstige posts, je blijft ze gewoon zien in je tijdlijn. Ontvolg je iemand volkomen, dan zie je niets meer. Mocht je je dus ergeren aan het te hoge Facebook-achtige karakter of om andere reden, klik dan op de drie puntjes in één van zijn of haar posts en klik op ‘Niet meer volgen’ of ‘Bijdrage verbergen’.

linkedin volgen of ontvolgen

Zoek de balans voor je eigen content

Als het gaat om content draait het ook om balans. Zelf vind ik twee á drie keer posten per week meer dan genoeg. Zeker als ze langere doorlooptijd hebben wacht ik altijd even met iets nieuws plaatsen. In Nederland vindt men je al snel ‘too much’. Dat is een groot verschil met onze Amerikaanse netwerkrelaties die vooral aan meer, nog meer, meest doen. Maar daarmee overigens ook vaak in herhaling vallen. Heel andere cultuur dus.

Zoek balans in de soorten posts die je plaatst. Linkjes, foto’s, video’s, je kunt er zoveel variatie in brengen als je zelf wilt. En past het één niet bij je? Laat het dan lekker links liggen. Je hoeft echt niet overal aan mee te doen, kies gewoon de vorm(en) die bij jou past of passen. En daarnaast is LinkedIn een zakelijk platform, steek je content dus ook altijd op een of andere manier zakelijk in. Maar niets mis met wat personal touch. We zijn en blijven mensen en willen dat toch ook graag laten voelen en zien.