Zichtbare kansen voor bedrijven op Pinterest
Het einde van het jaar nadert. Tijd voor een hoop mensen om de balans op te maken. Zowel zakelijk als privé. Maar uiteraard kijken we ook vooruit! En dat doen bijna een miljoen- van de in totaal vier miljoen gebruikers op Pinterest iedere dag. Zij zijn op zoek naar inspiratie en ideeën met een koopintentie.
Pinners, zo heten de gebruikers van Pinterest, gaan op ontdekkingsreis. Ze willen graag verrast worden door afbeeldingen van reisbestemmingen voor de te boeken zomervakantie volgend jaar. Of locaties voor een te gekke en originele Kerstborrel voor het bedrijf. En uiteraard puilen de borden voor het nieuwe appartement uit met afbeeldingen van banken, lampen, gave kleurtinten en de laatste interieurtrends.
Onthoudt als ondernemer in ieder geval één ding. Pinterest gebruikers zijn “actionable”. Daar bedoel ik mee dat ze na het ontdekken, vinden en bewaren, overgaan tot actie. Ze boeken die reis, kopen die vintage bank en ja halen bij de bouwmarkt ook die spijkers, schroeven en planken om zelf die salontafel in elkaar te timmeren wat ze in een videofilmpje hebben gezien. Video Maarten? Op Pinterest? Yep, later meer hierover.
Waar komt die actiebereidheid nou vandaan vraag je je misschien af? Dat komt doordat alles op Pinterest gericht is op de toekomst. Mensen zijn op zoek naar producten en diensten om hun leven te verrijken voor morgen, over een week, een jaar of zelfs vijf jaar. Dat gegeven, de toekomst, maakt het zo’n bijzonder platform en de reden dat er zoveel kansen zijn voor bedrijven. Een van de twee oprichters van Pinterest, Ben Silbermann, verwoordde dit mooi in deze quote:
Wat is Pinterest niet?
Keer op keer wordt Pinterest geschaard onder de social media kanalen. Maar sorry, dat is het echt niet. Zoals eerder gezegd is het ten eerste een zoekmachine en ten tweede kun je op Pinterest niet liken of delen. Ja je kunt pins re-pinnen. Maar dat doen gebruikers om te laten zien; “kijk eens wat voor een gaaf idee ik gevonden heb”? En delen dit in een pin waarin decoratief houtstammetjes, dennenappels en buitenverlichting in een oude vuilnisemmer zijn gestopt. Maar dat is het dan ook.
Dus neem Pinterest niet op in je social media strategie maar in je online marketing plan. Is jouw rol e-commerce manager, brandmanager of ben je verantwoordelijk voor SEO binnen het bedrijf waar je werkt? Lees dan vooral verder!
Wat is Pinterest wel?
Inspirerend filmpje toch? Het woord ‘Pinterest’ is een samentrekking van de Engelse woorden pinnen en interest. Pinners zoeken en ontdekken en pinnen hun interesses op borden die ze later omzetten in actie. Pinterest wordt ook gebruikt als tool om zich te orienteren voor een aankoop die men gaat doen. Zowel online als offline!
Dus alle ondernemers die nu denken; ja maar ik heb geen webshop, dus waarom zou ik op Pinterest aanwezig zijn? Menig zoektocht eindigt in een meubelzaak, bouwmarkt of tuincentrum. Pinterest is een online warenhuis wat zorgt voor online en offline verkopen. Wist je dat ruim 60% van de pinners daadwerkelijk overgaan tot koop nadat ze een product of dienst zijn tegengekomen op Pinterest?
Ruim 60% gaat over tot koop na oriëntatie op Pinterest
De meest populaire categorieën op Pinterest zijn:
? Living & Interior
? Fashion & Apparel
? Travel & Hospitality
? DIY (Do It Yourself)
? Food & Drink
Dus ben jij als ondernemer met je bedrijf actief in één van deze sectoren dan weet je welk platform er volgend jaar in je online marketing strategie staat opgenomen;)
Pinterest zakelijk inzetten
Nu we er samen uit zijn wat Pinterest wel en niet is zal ik dé drie zaken benoemen waar je als bedrijf Pinterest voor kan inzetten. Als eerste is dit het het creëren en vergroten van je brand awareness.
Brand awareness
Pinterest is hét platform om je doelgroep in aanraking te brengen met je merk of product. Doordat de gebruikers op ontdekkingsreis zijn staan zij als geen ander open voor nieuwe producten en diensten. Zorg dat je borden en pins er attractief uit zien zodat de pinner wordt verleidt er op te klikken en zo op je website of webshop terecht komt. Het succes van een pin die converteert hangt van verschillende dingen af. Naast het hebben van een SEO-titel en zoekmachine vriendelijke beschrijving zijn de afmeting en de aspect ratio van de pin belangrijk.
Sinds begin dit jaar is het mogelijk om video’s te pinnen op Pinterest. Video’s zijn natuurlijk bij uitstek een communicatievorm om je merk en je producten onder de aandacht te brengen bij je targetted audience. Videopins verschijnen in de smartfeed (zo heet de tijdlijn van Pinterest) en in de zoekresultaten. Je kunt video’s in twee formaten uploaden:
- landscape, aspectratio 1:1
- verticaal, aspectratio 2:3 of 9:16
Er zijn een aantal Nederlandse bedrijven actief met video pins. Zo zet Karwei deze in voor DIY . Zoals in onderstaand voorbeeld het leggen van een vloer in een hal. Video pins helpen natuurlijk niet alleen met het bouwen van je merk maar verhogen ook het engagement met je klanten. Wat dacht van je van de pin van Hertog IJs? Zij haken mooi in op één van de meest populaire TV-programma’s, The Voice Of Holland.
Voorbeeld pin Karwei
Voorbeeld pin Hertog IJs
SEO kanon
Ja dat durf ik rustig te stellen. En ik zal je ook laten zien waarom. Pinterest draagt enorm bij aan je zoekmachineoptimalisatie en aan het “hoger in Google” komen. Als eerste. Op een goede pin wordt gemiddeld 500 keer per maand geklikt. En dan bedoel ik doorgeklikt naar je website of webshop. Google neemt deze kliks, die je in Google Analytics terug kan vinden onder social referral, mee in haar score en de beoordeling van jouw domein.
Dus heb jij 15 borden met daarin 10 goed presterende pins dan kun je voorstellen wat een enorm verkeer dit genereert. Het conversiepercentage laat ik gemakshalve even buiten beschouwing. Hieronder een screenshot van Google Analytics van een webshop in kinderspeelgoed. Jaja, ik weet het. Google ziet Pinterest wel als social ?
Dat is schrikken hé? Van het social referral verkeer steekt Pinterest met ruim 62% met kop en schouders boven andere kanalen uit. En dit is organisch verkeer. Dus niks Pinterest-advertising. Dit is een goed ingericht zakelijk Pinterest account. Pinterest voor bedrijven is een dus een SEO-kanon. Maar wacht, er is nog meer…..
Natuurlijk is Pinterest voor mij de heilige graal als het om zoeken gaat. Maar ook ik misdraag mij wel eens en ga Googlen;) En het grappige is dat ik dan resultaten zie die leiden naar….Pinterest! Hé, hoe kan dat nou? Pins hebben toch een no follow. Ja pins wel, maar borden niet!
En dan kan het zomaar gebeuren dat een bord wat over kerstideeën 2019 gaat bovenaan de vouw in Google, op plek nummer twee, gratis en voor niets, verschijnt. En dit bord is niet van Fonq, niet van VT Wonen of de Hornbach. Nee, het bord is van een privé account genaamd “pimpamjet”. Direct daaronder een bord van “claudie65”. Staat organisch boven Intratuin! Zoals de Engelsen zo mooi zeggen: “The proof of the pudding is in the eatening”. Dus kijk mee!
Conversie
Conversie betekent in gewoon Nederlands ook verkoop. En kopen wordt er zeker op Pinterest gedaan! Acht op de 10 pinners geven aan daadwerkelijk tot koop over te zijn gegaan nadat zij zich hebben georiënteerd op Pinterest. Zowel online als offline. De koopbereidheid zit hem in de eerder benoemde positieve dynamiek op dit platform én simpelweg het feit dat er meer prospects je site of shop bezoeken. En uiteraard ook doordat je beter en makkelijker wordt gevonden op Google zoals we net hebben gezien.
Pinterest heeft diverse tools om je Pinterest account in te richten als verlengstuk van je webshop. De meest gebruikte is Rich Pin Product. Door het koppelen van je webshop met je zakelijke Pinterest account wordt de data 1 op 1 overgenomen in de pin. Dus de voorraadstatus, levertijd en uiteraard de prijs. Zo ziet een Rich Pin Product eruit:
Wil jij Pinterest na het lezen van de blog zakelijk inzetten? Neem dan contact op met ons via info@digitalmoves.nl. Of misschien wil je een training volgen van Maarten en de fijne kneepjes van Pinterest je eigen maken? Boek dan een training via deze link
Ik wens jullie inspirerende Feestdagen en een gezond en gelukkig 2020!
[…] Pinterest voor bedrijven in 2020. Pak jij deze kans? […]