Update: dit blog is bijgewerkt op 17 juni 2020 in verband met het toevoegen van stories aan de LinkedIn bedrijfspagina.

En ja hoor, na ruim een jaar testen onder Amerikaanse studenten, zijn ze daar ineens in onze LinkedIn app te vinden: LinkedIn Stories. Een nieuwe optie die nieuwe mogelijkheden biedt. Maar wat kun je er mee en wat maken ze anders dan de stories op Facebook of Instagram? Ik geef je in dit blog een aantal tips om ze zakelijk goed in te zetten.

Ok, de functionaliteit ‘Stories’ komt uit de koker van Facebook en Instagram, wat moet je er op LinkedIn dan mee? Gaat dit ten koste van het zakelijke platform? Nee, wat mij betreft zeker niet.  De tijdlijn van Facebook en Instagram is over het algemeen ook heel anders dan die van LinkedIn. Dus waarom de inhoud van stories dan niet? Je kunt prima korte en krachtige stories plaatsen die toch zakelijk interessant zijn en blijven, net als je ‘gewone’ updates.

Wil je een keer goed bijgepraat worden over de mogelijkheden van het succesvol inzetten van LinkedIn en andere mediakanalen? Ook online bieden wij onze diensten aan. Mail je wensen naar info@digitalmoves.nl of bekijk onze website voor meer informatie: https://www.digitalmoves.nl/trainingen-en-workshops/live-online-prive-training-en-coaching/

Waar vind je stories 

Je vindt stories op je mobiele Linkedin applicatie, op de homepage bovenin. Je ziet daar links altijd als eerste je eigen profielfoto met een plusje en daarnaast krijg je rechts iedereen te zien die een story geplaatst heeft in de afgelopen 24 uur. Dit zijn mensen die je volgt en/of waarmee je gelinkt bent.

tips linkedInZie je de optie voor Stories nog niet? Dan even geduld. LinkedIn is op dit moment de optie bij iedereen aan het implementeren en soms kan dat wat langer duren, voordat je de optie ook hebt en ziet. Wat je kunt proberen is in Google Play of Apple Store de app te updaten of opnieuw te openen, dat wil bij sommigen werken om de optie alsnog te krijgen. 

Klik je op het plusteken, dan kun je een ‘Artikel delen’. Een artikel houdt in: een foto of een video van maximaal 18 seconden. Druk de opname knop in om een video op te nemen. Rechts bovenin zie je twee opties om tekst en stickertjes toe te voegen aan je story. Uiteraard kun je ook al bestaande foto’s of video’s gebruiken, maar let op de lengte.

LinkedIn stories

Hoe plaats ik een story vanaf de bedrijfspagina

Het is op de bedrijfspagina van LinkedIn ook mogelijk een story te plaatsen, Dit werkt op dezelfde manier, ook deze is vanaf de homepage aan te maken net als vanuit het persoonlijke profiel.

story linkedin bedrijfsprofiel

 

Stories zijn een mooie aanvulling op je updates

Een update plaats je misschien 2 á 3 keer per week, soms meer, soms minder. Ik merk zelf dat ik soms content teveel heb of content die ik net te min vind voor een update. Een foto, een video, het is soms keuzes maken. Daarom ben ik blij met de stories! Nu kun je een story plaatsen welke slechts 24 uur beschikbaar blijft en waar je even snel een indruk mee kunt achterlaten. Het draagt bij aan je zichtbaarheid, maar je kunt ook op leuke manier meer laten zien van jou in je werkleven. Denk hierbij bijvoorbeeld aan:

  • Een zakelijke afspraak waar je iets leuks over te vertellen hebt
  • Een mooie locatie waar je een zakelijke afspraak gehad hebt (ik zit bijvoorbeeld wel eens in een kasteel of mooi landhuis)
  • Kort maar krachtige tips vanuit jouw expertise
  • Nieuws dat je snel wilt delen
  • Een kijkje achter de schermen van jouw werkleven
  • Kort verslag van evenement waar je aanwezig bent
  • Tips die op dat evenement gegeven worden
  • Uitjes met je collega’s of vakgenoten
  • Oproep voor een nieuwe collega bij vacatures
  • Foto’s als je bijvoorbeeld fotograaf bent
  • Het vorderingsproces van je schilderijen of muurschilderingen als dat je vakgebied is
  • Je projecten
  • Citymarketing

linkedin stories

tips linkedInExtra tip: mocht je je story willen ondertitelen, wat soms wel handig kan zijn naast de tekstjes die je er inzet, dan kun je daar een speciale app voor gebruiken die dat al voor jou doet tijdens het filmen. Denk bijvoorbeeld aan Clips voor Iphone of Autocap voor Samsung. 

Je kunt direct zien wie je story heeft bekeken

Een groot voordeel ten opzichte van de updates waar je niet ziet wié je post heeft bekeken: dat kan met stories dus wel. Je kunt op ‘Kijkers’ klikken om te zien wié je story gezien heeft, mits zichtbaar. Mensen kunnen zichzelf helaas ook op anoniem zetten, dan weet je dus niet wie daar achter zit.

LinkedIn stories

Je kunt plaatser direct een privébericht sturen

Ben je gelinkt met je kijker, dan kan hij of zij jou direct een privébericht sturen. Mooi als er vragen zijn of diegene een gesprek met je aan wil gaan over een of ander. De reacties zijn dus ook niet openbaar zoals bij updates. Wat mij betreft nodigen stories meer uit tot goede gesprekken, maar dat zal de tijd leren ;)

Taggen

In een story kun je LinkedIn-leden taggen, net als bij updates. Diegene krijgt daar een melding van en kan op zowel laptop als desktop deze story bekijken. Echter, alléén op de mobiele app kan een reactie gestuurd worden.

linkedin stories

In dit voorbeeld heeft Thom Laagkemper mij getagt. Op de laptop zie ik geen optie om Thom te beantwoorden, op de mobiele app wel. Wel zie ik op de laptop opties om het geluid uit te zetten en de story te pauzeren. Dat zie ik op de mobiel weer niet.

LinkedIn stories

 

Een paar handige weetjes over stories op LinkedIn: 

  • Stories zijn alleen beschikbaar op de mobiele applicatie
  • Stories kun je niet in-of uitschakelen.
  • Stories blijven slechts 24 uur bestaan, daarna zijn ze ‘weg’.
  • Stories werken het beste in portrait, dus verticale foto’s en video.
  • Stories zijn niet te downloaden door de kijkers, alleen door jezelf, maar er kunnen screenshots gemaakt worden dus wees daar van bewust dat het nooit echt ‘tijdelijk’ of weer ‘weg’ is.
  • Kijkers kunnen nog steeds anoniem zijn, net als je profielbezoekers.
  • Je kunt de plaatser van een story alleen een privébericht sturen en alleen als je gelinkt bent met elkaar of volger bent.
  • Je kunt de plaatser van de story direct ontvolgen mocht de content voor jou niet passend zijn. Je blijft wel een connectie van elkaar. Let op: je volgt dan ook geen updates meer van diegene.
  • Je kunt de plaatser rapporteren. Ik adviseer dit alleen te doen bij ongepaste content die tegen de voorwaarden van LinkedIn in gaat of als het overdreven spam is.
  • Je netwerk krijgt géén notificaties van je story, ze moeten echt bewust zelf op je foto bovenin de app klikken om het te zien.
  • Als je één story bekeken hebt slaat het gelijk door naar de volgende story in de rij. Je kunt ook met je vinger direct doorscrollen naar rechts als je sneller wilt doorbladeren.
  • Wil je een video maken in Stories, dan mag dat maximaal 20 seconden duren.
  • Heb je een foutje gemaakt en wil je je story verwijderen, dan kan dat door op de drie puntjes rechtsboven te klikken. Aanpassen kan niet.
  • Als je een story volledig bekeken hebt verdwijnt de melding bovenin je homepage van diegene en kun je hem niet meer terughalen.
  • SEO-technisch zullen stories je niet verder helpen aangezien ze weer verdwenen zijn na 24 uur. Wil je dat je content vindbaar blijft én langer in beeld, dan kun je beter een update maken.

Zet stories zakelijk in maar maak het wel ook menselijk. Laat het geen spammachine worden, dan raak je heel snel je connecties en volgers kwijt. Veel succes ermee! 

Social media expert en trainer Corinne Keijzer

Meer succes met LinkedIn!

Wil je meer weten over LinkedIn en de mogelijkheden leren kennen?

- Bekijk ons trainingsaanbod op Digital Moves: https://www.digitalmoves.nl/trainingen-en-workshops/

- Vraag VRIJBLIJVEND een voorstel op maat: https://www.digitalmoves.nl/contact/

- Zelf leren via onze boeken op Some Bookshttps://www.somebooks.nl

- Leer wanneer jij wil met onze uitgebreide online video trainingen via onze Digital Moves Academy: https://www.digitalmoves-academy.nl/