Persoonlijk profiel, een bedrijfspagina of een groep op LinkedIn. Wanneer gebruik je welke optie en hoe zet je deze in? Zowel de eerste twee als de laatste twee worden nog wel eens door de war gehaald en niet altijd is duidelijk wat de verschillen zijn. Daarom in dit artikel een overzicht en hopelijk vooral meer inzicht om de juiste keuze(s) te maken.

Het verschil tussen het persoonlijke profiel en de bedrijfspagina

Eerst maar even het belangrijke verschil tussen het persoonlijke profiel en de bedrijfspagina uitleggen. Zoals het eerste profiel al qua bewoording aangeeft: het persoonlijke profiel is persoonlijk. Dit is jouw profiel als mens zijnde, jouw werkleven en dus ook jouw keuze hoe je het inricht. Je bent zelf verantwoordelijk voor de invulling, het is je digitale c.v. maar ook je digitale visitekaartje. Je plaatst bijdragen vanuit jouw functie, rol, bedrijf of branche en maakt connecties met andere LinkedIn-leden.

Daarnaast heb je de bedrijfspagina. Dit is een profiel opgericht vanuit een organisatie en richt zich dan ook op alles en iedereen die hierin betrokken of geïnteresseerd is. Hierop worden bijdragen en (betaalde of gratis) vacatures geplaatst en wordt de pagina eventueel aangevuld met onderdelen als showcases, productpagina’s, werken-bij pagina’s en bedrijfstabs. Ook is het mogelijk een  leadformulier met een CTA (Call To Action) aan te maken waarmee je leads overzichtelijk kunt binnenhalen met een Excel sheet. Of je een bedrijfspagina nodig hebt hangt van je organisatie af. Over het algemeen is een persoonlijk profiel een stuk sterker dus met name bij eenmanszaken of kleinere organisaties is het over het algemeen handiger het persoonlijke profiel meer in te zetten.

verschil groep en bedrijfspagina

Je kunt advertenties te plaatsen vanuit een bedrijfspagina. Voor al deze handelingen heb je overigens wel je persoonlijke profiel nodig waarmee je als beheerder wordt aangesteld, die is onlosmakelijk aan alles gekoppeld. Wees niet bang, niemand aan de buitenkant ziet wie de beheerder(s) is behalve jullie zelf.

Je kunt geen connecties maken, LinkedIn-leden kunnen een pagina enkel volgen. Daar kun je als bedrijfspagina dan ook niets van vinden. Je kunt, in tegenstelling tot het persoonlijke profiel, iemand niet weigeren, laten ontvolgen of blokkeren. Sterker nog, op dit moment is het zelfs (nog) niet mogelijk om privéberichten te sturen naar en vanuit de bedrijfspagina. En dat kan bij het persoonlijke profiel wel allemaal.

Een persoonlijk profiel is automatisch gekoppeld met de bedrijfspagina als de werknemer zijn of haar werkervaring goed heeft ingevuld. Niet alleen kun je op de bedrijfspagina zien wie de werknemers zijn, ook zijn ze direct volger op het moment van koppeling (mits ze de juiste bedrijfspagina gekozen hebben).

Persoonlijke profielen van medewerkers en de bedrijfspagina van de organisatie gaan hand in hand samen. Het laten samenwerken is van essentieel belang als je zichtbaar en vindbaar wilt worden maar ook eventueel nieuwe medewerkers, klanten of leden wilt aantrekken. Dit betekent overigens niet dat je klakkeloos alle bijdragen van een bedrijfspagina moet doordelen.

Het verschil tussen een groep en de bedrijfspagina

Ok, die verschillen zijn hopelijk helder. Dan nu de verschillen tussen een groep en een bedrijfspagina. Een groep is een community met leden, een bedrijfspagina heeft volgers zoals je hierboven al las. Iedere groep heeft een bepaald onderwerp als aandachtsgebied waarover alle leden met elkaar kunnen discussiëren, vragen stellen en informatie kunnen brengen en halen. Een groot verschil met de bedrijfspagina dus waarbinnen alleen beheerders actief zijn als het gaat om het plaatsen van berichten. Reageren en liken op berichten is in zowel de groep als op een pagina mogelijk, delen alleen op de bedrijfspagina.

Groepen dalen al jarenlang in populariteit op LinkedIn maar toch zijn er in totaal nog steeds maar liefst 2.250.000 ‘standaard‘ groepen wereldwijd te vinden op het platform en daarnaast nog honderdduizenden ‘besloten‘ groepen die je niet kunt opzoeken omdat ze alleen voor leden zichtbaar zijn en je daar alleen op uitnodiging binnenkomt.

De standaard groepen kun je vinden door in de LinkedIn zoekbalk op bepaalde woorden te zoeken.

verschil groep en bedrijfspagina

Heb je een dergelijke groep gevonden en geopend dan kun je niet veel meer zien dan wie de beheerders zijn, het onderwerp van de groep met eventueel korte uitleg wat je van de groep kan verwachten en eventueel wie van jouw connecties lid is. Je ziet geen inhoud, je moet eerst lid worden voordat je de bijdragen van de leden kunt zien. Groepsbeheerders bepalen wie wel of niet toetreden, de één is daar een stuk strenger in dan de ander en over het algemeen wordt aan de hand van je profiel (werkervaring, interesses e.d.) bepaald of je lid mag worden.

Verborgen groepen zijn niet te zoeken en te vinden op LinkedIn, je komt daar alleen op uitnodiging van de beheerder of één van de leden in, afhankelijk van de instellingen. Deze interne groepen worden vaak opgezet voor voor collega’s, deelnemers, stakeholders, betrokkenen enzovoort om met elkaar bepaalde informatie te delen.

Het grote verschil met de bedrijfspagina is dus dat iedereen die lid is van een groep ook mee kan doen qua aanbreng van berichten. Op de bedrijfspagina bepaalt een beheerder wat geplaatst wordt. In een groep heb je ook beheerders maar over het algemeen laten die iedereen aan het woord, mits anders geregeld. Groepen zijn helaas door de loop der jaren flink verstopt op LinkedIn wat het gelijk een uitdaging maakt om de leden actief te betrekken. De berichten verschijnen vrijwel nooit op de tijdlijn en die van de bedrijfspagina, even het algoritme daargelaten, over het algemeen wel. Binnen groepen kunnen leden wel aangeven mails te willen ontvangen als er iets geplaatst wordt binnen een groep, op een bedrijfspagina kunnen medewerkers een melding krijgen dat er iets geplaatst is. Volgers (op dit moment) nog niet.

De groepen hebben ook enorm imagoprobleem, in de afgelopen jaren zijn ze vooral overgenomen door heel veel spam. Vrijwel iedere ondernemer, commercieel ingestelde professional en recruiter dumpt zijn of haar artikelen, advertenties en vacatures in (vooral de standaard) groepen. Beheerders laten het toe of maken er zelfs misbruik van. Ergens rond 2014 werd er steeds vaker geld gevraagd voor het plaatsen van vacatures bijvoorbeeld en dat was de doodsklap voor de groepen. Daarna heeft LinkedIn de groepen flink onder handen genomen maar er ook helaas voor gezorgd dat niemand ze meer weet te vinden en er nog zelden in interacteert. Ik zie op dit moment regelmatig groepen met honderdduizenden leden waarin, als er al iets geplaatst wordt, verder niets meer gebeurt qua interactie. Het voelt een beetje als roepende in de woestijn. Doodzonde!

groep of bedrijfspagina

Het grote voordeel van een groep is nog steeds de mogelijkheid een bepaald onderwerp bespreekbaar te maken, en daar als lid wijzer van te worden, maar je moet goed zoeken naar de pareltjes. Vaak zitten die meer in de verborgen groepen (waar ze ook meer de spammers uit weten te houden op die manier) dan in de standaard groepen zoals deze in mijn voorbeeld. Verder is het een groot voordeel dat je één op één berichten kunt sturen aan andere groepsleden, 15x per maand, iets dat normaliter alleen kan bij connecties of een van de andere uitzonderingen zoals het hebben van een premium pakket.

Adverteer je wel eens op LinkedIn? Dan zijn groepen ook zeker nog heel interessant aangezien je kunt richten op leden van groepen. En tsja, als je weet dat 100.000 mensen in een bepaald onderwerp interesse hebben en dat valt onder jouw doelgroep in je campagne… maak er gebruik van zou ik zeggen.

Het overzicht met de verschillen

Persoonlijk profiel:

  • Is de basis voor alles wat je doet op LinkedIn en dient altijd als persoon gevuld te worden (Zie punt 8.2 voorwaarden)
  • Je werkleven staat centraal
  • Heeft volgers en connecties
  • Kan in eerste instantie alleen privéberichten sturen aan eerstegraads netwerk
  • Kan een betaalpakket (premium) afsluiten
  • Vult de pagina met 17 persoonlijke werk gerelateerde onderdelen welke naar wens ingevuld kunnen worden
  • Kent commerciële onderdelen als de Coverstory, Creatormodus en Services
  • Kan zichzelf als werkzoekend of recruiter aangeven met een profiellijst
  • Bepaalt zelf wat hij of zij plaatst qua bijdragen op de tijdlijn
  • Heeft (een veel) groter bereik dan een bedrijfspagina (mensen praten met mensen)
  • Kan mensen weigeren als connectie, blokkeren en ontvolgen

Bedrijfspagina:

  • Organisatie staat centraal
  • Heeft volgers
  • ‘Eenrichtingsverkeer’ vanuit beheerders qua plaatsing bijdragen
  • Beheerders zijn niet zichtbaar voor derden
  • Berichten over het algemeen zichtbaar in de tijdlijn (let op, je hebt te maken met een algoritme)
  • Gekoppeld aan de werkervaring en direct zichtbaar voor iedereen op de pagina (mits instelling daar op ingesteld staat)
  • Diverse ‘commerciële’ opties zoals leadformulier, CTA, nieuwsbrief en adverteren
  • Volgers zien elkaar niet en kunnen over het algemeen niet direct met elkaar op de pagina communiceren (behalve onder de bijdragen of via een privébericht)
  • Vacatures en advertenties gekoppeld
  • Mogelijkheden tot koppelen bedrijfstab, werken-bij pagina, showcases, gerelateerde- en productpagina’s
  • Beheerders kunnen gekoppelde werknemers op de hoogte stellen van nieuwe bijdragen
  • Kan 3 groepen uitlichten op de pagina

Groep:

  • Onderwerp staat centraal
  • Kent besloten en standaard groepen
  • Heeft leden
  • Is een community, ieder lid mag iets posten waardoor soms discussies
  • Vaak spamberichten, afhankelijk van of beheerder dit toelaat
  • Bijdragen zijn zelden zichtbaar in de tijdlijn
  • Lastig te vinden op LinkedIn
  • Hangt onder ‘Interesses’ helemaal onderaan het persoonlijk profiel, op de homepage links of onder ‘Werk’
  • Makkelijk contact leggen met leden één op één
  • Vacatures alleen als bijdrage te plaatsen
  • Leden kunnen naar wens e-mails ontvangen bij nieuwe bijdragen

Groepen, ik zou er dus goed over nadenken om ze op te zetten of er (nog) tijd in te investeren. Hetzelfde geldt voor een bedrijfspagina, echt niet iedere organisatie heeft daar wat aan. Neem kleinere ondernemers zoals ik, wij hebben veel meer aan de persoonlijke profielen. Mensen doen zaken met mensen, niet met bedrijfspagina’s, de grote kansen liggen vaker bij jou en je collega’s dan bij de marketeers van een organisatie 😉. Wil je toch een groep opstarten? Bedenk dan dat je daar de nodige energie in moet steken als beheerder. Check ook eerst of er niet al groepen bestaan op desbetreffend onderwerp waar je misschien op aan kan haken. Wordt het een besloten groep? Dan is het van belang dat je de leden begeleidt en faciliteert in het gebruik van de groep en vooral ook duidelijk maakt waar ze de groep terug kunnen vinden. Op zichzelf zullen ze na aanmelding anders niet snel meer langskomen.

Wil je meer succes hebben met LinkedIn? Neem dan een workshop van socialmedia-expert Corinne Keijzer

Communiceren en adverteren met de LinkedIn bedrijfspagina

- Hoe komen wij in beeld bij onze prospects en klanten?

- Hoe krijgen we meer volgers en hoe zet ik contentmarketing in?

- Hoe kan ik het beste adverteren op LinkedIn?

- Hoe krijg ik mijn collega's zo ver dat ze mee helpen content te delen op dit zakelijke platform?

Jij als paginabeheerder wil natuurlijk alle kneepjes van het vak leren als het gaat om het inzetten van LinkedIn. Na het volgen van deze training heb je alle handvatten om zelf aan de slag te gaan en jullie organisatie beter zichtbaar en vindbaar te maken met content en advertenties op LinkedIn.