Mensen om mij heen vragen me vaak welke tools ik gebruik voor Twitter. Lastige vraag aangezien er honderden (gratis of deels gratis) tools zijn. Er bestaan ook dure programma’s waar je heel veel geld voor moet betalen, bijvoorbeeld om statistieken te krijgen van al je buzz. Die bedragen lopen soms op tot wel duizenden euro’s per maand. Voordat je met zo’n duur bedrijf in zee gaat is het verstandig eerst uit te vinden wat je nodig hebt en wat er al aan gratis dergelijke tools bestaat of slechts een paar tientjes per jaar kost.

twitter tools
Hier komen 5 Twitter tools waar ik veel mee werk en die gratis zijn of aan te vullen voor een klein bedrag per jaar:

Tweetdeck
Met stip op 1 staat bij mij Tweetdeck. Het is een programma dat je kunt downloaden, zowel voor pc als gsm, en maakt het mogelijk je tweets te ordenen en beheren in kolommen. Denk aan je mentions, je direct messages maar ook bijvoorbeeld de interessante hashtags die je wilt volgen. Is het lastig, op je werk bijvoorbeeld, iets te downloaden, dan is Hootsuite een goed alternatief. Dit is een programma wat online te gebruiken is en waar je niets voor hoeft te downloaden. Beide doen ongeveer het zelfde, het grootste verschil is dat bij Hootsuite de accounts in tabbladen achter elkaar staan en bij Tweetdeck alles naast elkaar.

Tweepi
Tweepi is een programma waarmee je gemakkelijk kan zien wie je ontvolgd heeft en welke tweeps jij nog niet volgt die jou wel volgen. Ook geeft het aan wie voor jou interessant is om te volgen op basis van gedeelde interesses en/of volgers. En wat te denken van mensen die je volgt maar die eigenlijk nooit iets tweeten? Deze kan je automatisch laten ontvolgen.

Klout
Op de website van Klout kan je je eigen twitter statistieken zien maar ook vergelijken met die van anderen. Hoe hoger je Klout score is, hoe meer invloed je hebt in het hele Twittersysteem. Het gaat dus niet alleen om het aantal volgers, maar ook om je tweets. Hoe vaak word je geretweet, hoevaak noemt iemand jou bij naam, hoeveel interactie heb je op Twitter. Zie ook wie je beïnvloeden en op wie jij invloed hebt.

Socialmention

Benieuwd wat er allemaal gezegd wordt over jou of je bedrijf? Ga dan naar Socialmention. Vul hier het keyword in waar je geïnteresseerd in bent en zie wat daar allemaal over verschenen is op Twitter. Tevens zie je onder andere wie top users zijn, je top hashtags en top keywords. Ideaal om bijvoorbeeld je bedrijf te monitoren.

Twitterfountain
Als ik een Social Media training geef dan vind ik het altijd leuk om Twitterfountain aan te zetten met de naam van het bedrijf waar de training gehouden wordt. Iedereen ziet dan direct wat er getweet is over het bedrijf en je hebt direct een leuke binnenkomer.

Zoals ik al aangaf, er zijn zovéél leuke gratis of bijna gratis tools te vinden. Dit is nog maar het topje van de ijsberg!

Woordenboek:
* Tweeten: berichten sturen
* Tweets: berichten die je verstuurt
* Tweeps: mensen die twitteren
* Mentions: berichten waarin je persoonlijk genoemd wordt
* Direct Messages: persoonlijke berichten die alleen jij kan lezen
* Keywords: zoekwoorden
* Hashtags: keywords op Twitter. Een Hashtag wordt voorafgegaan door een #
* Retweet: een bericht wat door iemand anders doorgestuurd wordt