Het is een feit dat verwijzingen naar websites in LinkedInposts vaak het onderspit delven als het gaat om het bereik en engagement. Maar is het helemaal terecht om dat aan alleen aan het algoritme te wijten? Nee, zeker niet. Het doel is een belangrijk gegeven maar ook zijn er tal van andere redenen te bedenken waarom mensen niet doorklikken.

Een weblink in je posts levert minder bereik op

Al sinds jaar en dag dat ik op LinkedIn in zit zie ik de meest gekke trucjes voorbij komen om geen links in de post te plaatsen omdat dat ‘slecht zou zijn voor het bereik’. Zo wordt er door mensen gesuggereerd dat je de link pas moet plaatsen als de post al geplaatst is of dat je de link in de eerste reactie moet plaatsen om het algoritme te omzeilen. Naast dat het (in mijn ogen) nogal suf overkomt, en bij het delen van de post de link niet meegedeeld wordt, bereik je er ook niet meer mensen mee. Het ligt echt ook aan een hoop andere factoren dan het algoritme dat mensen aan je post voorbij gaan.

Daniel Roth, VicePresident van LinkedIn zelf, bevestigde kort geleden nog in een reactie op een post dat het LinkedIn niet te doen is om het verkeer vast te houden op LinkedIn zelf en geeft hetzelfde aan: er zijn zoveel meer redenen dat mensen niet doorklikken.

link in linkedinpost

Bron: Post Kevin D Turner


‘Ok, als dat zo is, waarom dan nog steeds zo’n laag bereik?’
zul je je misschien afvragen.

Er zijn een aantal redenen waarom doorverwijzingen naar websites het minder goed doen. Het doorklikken op een link is nou eenmaal minder populair dan even snel een tekstje lezen of een foto of video op de tijdlijn bekijken. We scrollen daar makkelijker langs, delen sneller even een like of reactie uit, en een artikel of blog is op dat moment vaak net even teveel leeswerk dus daar gaan we sneller aan voorbij.

Daarnaast komen mensen niet snel terug, áls ze doorgeklikt hebben, om te reageren of te je post te liken. Ze zijn weg van LinkedIn en jouw post raakt door het lezen misschien wel in de vergetelheid of is niet meer terug te vinden op de tijdlijn als het niet opgeslagen is. Wat wel goed nieuws is, is dat de link tegenwoordig in een apart tabblad geopend wordt. Hierdoor blijft je LinkedInpost op laptop of desktop in de tab ernaast openstaan waardoor de kans op interactie vergroot wordt.

Meten is weten

Op het moment dat je een (eigen) weblink in je post plaatst moet je ook je doel voor ogen houden. Je doel bij het plaatsen van een website link is, over het algemeen, mensen ergens naartoe leiden waar interessante informatie staat of waar je iets kunt downloaden, aankopen of waar je je kunt registreren bijvoorbeeld. Het aantal views is op LinkedIn niet het belangrijkste, dat getal zegt ook niet zoveel. Het aantal doorkliks van geïnteresseerden en bijbehorende verdere acties daarentegen is veel belangrijker. evenals de reacties onder je artikel of post waar iets uit voortkomt waar je wat aan hebt. In je website analytics of met bit.ly kun je vrij eenvoudig meten hoeveel mensen er precies doorgeklikt hebben.

7 redenen waarom mensen wél klikken op je website link

Om te zorgen dat mensen wél klikken op je link moet je zorgdragen voor een aantal zaken:

  1. Zorg voor een goede afbeelding bij je landingspagina. Blijf weg van te stock-achtige, saaie, statische foto’s of afbeeldingen. Maak het aantrekkelijk voor mensen en kies een afbeelding die goed bij het onderwerp past en aanzet tot doorklikken. Vanuit het persoonlijke profiel is de gekoppelde afbeelding niet aan te passen, vanuit de bedrijfspagina wel.
  2. Herkenning zorgt voor vertrouwen. Kies een bepaalde stijl of kleur om dit te bewerkstelligen. Ook echtheid werkt hier het beste, net als bij losse foto’s en afbeeldingen.
  3. Koppel desbetreffende afbeelding ook goed in je website. Nog te vaak zie ik posts met linkjes zonder afbeelding (de preview) of LinkedIn pakt de eerste de beste afbeelding van de site, soms het logo wat dan uit elkaar getrokken wordt. Implementeer open graph zodat je website snapt welke afbeelding bij je blog of artikel hoort.
  4. De titel doet natuurlijk ook wonderen. Is deze helder, snapt men direct waar het artikel of blog over gaat? Nodigt het uit om verder te klikken?
  5. Geef een duidelijke meta-omschrijving aan het artikel met daarin ook weer overduidelijk waar het artikel of blog over gaat.
  6. Geef aan waar mensen op klikken. Een korte samenvatting in je begeleidende bericht van wat ze achter de link kunnen verwachten doet vaak wonderen. Vinden ze het zelf niet interessant dan heb je kans dat ze misschien nog iemand taggen die het wél interessant vindt.
  7. Plaats zelf de link in een eigen post en deel deze niet door als het je doel is om mensen naar desbetreffende pagina te leiden. Links hebben het al zwaar en een doordeelactie komt vaak over als een copy-paste actie. Mensen halen daar helemaal snel hun schouders bij op. Een persoonlijk begeleidend bericht met een samenvatting kan nog wel eens voor wat meer bereik en engagement zorgen maar het is en blijft een doordeelactie.

Bovenstaande tips zijn uiteraard alleen van toepassing op websites die jij of jullie zelf beheren. Aan andermans website kun je niets aan veranderen (op tip 6 en 7 na), dat is een ander verhaal.
Ik wens je voor nu succes met het posten op LinkedIn van artikelen naar je website, hopelijk levert het je meer bereik, engagement en vooral resultaten op.