Een vraag die in vrijwel iedere workshop of sprekersessie bij mij voorkomt… wat is toch het verschil tussen liken, reageren en delen op LinkedIn? Wie ziet wat bij welke actie en wat heeft het grootste bereik? Tijd voor wat antwoorden.

Liken, reageren en delen

Eerst maar eens het verschil tussen liken, reageren en delen uitleggen. Wat gebeurt er op het moment dat je één van deze drie opties gebruikt?

Liken

Er zijn verschillende ‘like’ opties op LinkedIn die inzet om aan te geven dat je een post leuk vindt. Maar ook kun je er direct felicitaties mee aanbieden, steun betuigen, iets geweldig of verhelderend vinden of er nieuwgierig door geworden zijn. Kwestie van het duimpje even ingedrukt houden, dan krijg je deze opties te zien.

 

liken, reageren of delen

 

Wanneer je welke optie gebruikt is aan jezelf. Het maakt overigens voor het algoritme en het verdere verhaal hieronder niet uit welke je kiest. Als je een post liket, of in het Nederlands ‘Interessant’ vindt, zie je dit direct terug evenals de andere opties.  Kijk overigens wel uit dat je de juiste icoontjes gebruikt, om nou ‘Geweldig’ te kiezen als iemand overleden is…. ?

liken, reageren of delen

Op het moment dat je iemands post liket komt het daardoor in je netwerk terecht. Zo kan het gebeuren dat je berichten in je tijdlijn ziet van mensen waarmee je helemaal niet gelinkt bent. Of van bedrijfspagina’s die je nog niet volgt zoals in mijn voorbeeld.

liken, reageren of delen

De likes onder een post kun je altijd aanklikken en van daaruit bekijken wie de likers zijn.

Reageren

Een sterkere optie is reageren. Waarom sterker? Omdat het niet alleen, net als bij likes, je post zichtbaar maakt in het netwerk van de reageerder maar ook omdat je met naam, foto en kopregel direct zichtbaar bent.

liken, reageren of delen

Ik moet heel eerlijk bekennen dat ik vaak reacties net zo interessant, soms zelfs interessanter, vind om te lezen dan een post zelf. Daar komen de meningen, ervaringen, tips en adviezen van experts naar voren, zoals in mijn voorbeeld hier. Superbelangrijk dus dat je een goede profielfoto en duidelijke kopregel hebt aangezien dat het eerste is wat mensen van je zien. Het kan zomaar zijn dat iemand nieuwsgierig wordt en doorklikt naar je profiel en daar je dijk van een samenvatting leest, misschien wel met alle leuke gevolgen van dien.

Aan de slag met je collega’s op gebied van employee advocacy, social selling of contentstrategie? Neem contact op en we maken vrijblijvend een voorstel op maat voor jullie.

Delen

Dan hebben we nog de deel-optie. Op het moment dat je iets deelt pak je eigenlijk de post van iemand anders op en plaats je het op jouw tijdlijn. Mag dat? Jazeker mag dat, aangezien de post origineel blijft en duidelijk is dat hij van een ander gedeeld is.

liken, reageren of delen

Als je iets deelt heb je de optie om er iets bij te plaatsen, een eigen bericht in maximaal 3.000 tekens. Nou hoef je die ruimte niet helemaal te benutten maar het maakt de kans dat je post aanslaat wel groter. Delen is namelijk al niet echt effectief… sterker nog, delen heeft het minste bereik op de tijdlijn. Ik moest ook echt zoeken in de zoekbalk om een dergelijke post te vinden, deze worden nauwelijks getoond in de tijdlijn, check zelf maar.

“Huh? Wat zeg je nu? Maar in mijn organisatie wordt altijd gevraagd berichten zoveel mogelijk te delen, is dat dan niet goed?”

Nou, dat wil ik niet zeggen, dat het niet goed is, maar een deel-actie heeft gewoon een aantal nadelen:

👉lezers zien dat het gedeeld is en halen al snel de schouders op, zien het als tweedehands content.

👉het algoritme is niet gek op gedeelde berichten omdat niemand zit te wachten op 20 keer hetzelfde bericht in de tijdlijn.

👉vaak zijn het linkjes die gedeeld worden, welke het al  lastig hebben in het algoritme, en mensen weten niet waar ze op klikken.

Niet voor niets heb ik een artikel hierover geschreven, ‘Waarom klakkeloos delen op LinkedIn geen zin heeft‘. Delen is op zich niet fout, als je doel bijvoorbeeld is om de koppeling met jullie bedrijfspagina te zien en ze daarheen te krijgen, maar áls je iets deelt:

👉maak het dan op zijn minst persoonlijk door er iets bij te schrijven.

👉geef dan even aan waar mensen op klikken door bijvoorbeeld een samenvatting te maken van wat achter de link zit.

Bepaal altijd het doel van je post of actie

Het doel is dus altijd belangrijk om in gedachte te houden voordat je een dergelijke handeling uitvoert. Wil je mensen naar een website leiden? Plaats dan gewoon zelf de link in een originele post, nog steeds met een begeleidend bericht uiteraard. Is je doel mensen naar de bedrijfspagina te trekken, dan is een deel-actie prima mits gepersonaliseerd. Wil je iemand helpen door zijn of haar content te verspreiden, like of reageer dan, dat maakt de kans groter dat het in je netwerk komt.

Medewerkersbubbel en algoritme

“Ok, goed om te weten, ik ga vragen of mijn collega’s voortaal alles willen liken of op de berichten willen reageren.”

Eh… nee… niet helemaal. Ja, een like of reactie kan je helpen (al moet je ook uitkijken dat je met reacties geen wc-eend-effect veroorzaakt), zeker voor de bedrijfspagina omdat deze het al lastig heeft de engagement te vergroten en de eerste uren belangrijk zijn als het gaat om interactie, maar we hebben ook nog te maken met het algoritme. Één van de belangrijkste factoren voor het algoritme is de interactie die je hebt op LinkedIn. Iedere actie van jou leert het algoritme meer over je interesses en wie of wat jij wil volgen op LinkedIn. En wat gebeurt er als je continu alles van je collega’s en/of de bedrijfspagina liket? Juist… dan zie je op gegeven moment ook alleen nog maar content van je collega’s. Als dat je doel is prima uiteraard maar het lijkt me toch dat je ook graag berichten vanuit andere hoeken ziet. Doorbreek in ieder geval die medewerkersbubbel door ook berichten van interessante mensen te liken of er inhoudelijk op te reageren (wat je zichtbaarheid en profilering op kennis-gebied ook weer vergroot) en like niet met alle collega’s tegelijk. Soms kan het heel nuttig zijn één of meerdere dagen te wachten.

Wat dan wel

Uiteindelijk is originele content uiteraard het belangrijkste. Maar ik snap ook wel dat niet iedereen daar alle tijd van de wereld voor heeft, dus soms is het voor je zichtbaarheid (en die van je organisatie) soms even handiger om te liken, reageren of delen. Zolang het maar oprecht is. En, zoals hierboven aangegeven: bepaal je doel, wat wil je bereiken voor wie in je netwerk en baseer daar de juiste keuze op.

Wil je meer succes hebben met LinkedIn? Neem dan een workshop van socialmedia-expert Corinne Keijzer

Wil je graag met je collega's LinkedIn beter inzetten? Meer zichtbaarheid, jullie doelgroep informeren, laten zien waar jullie trots op zijn? Of meer werknemers en klanten aantrekken? Regel dan bij ons een incompany training. Gewoon makkelijk, bij julie in huis. Leer alles wat je wilt weten over het persoonlijke profiel, employee advocacy en/of de bedrijfspagina. De training wordt volledig op jullie wensen afgestemd. Neem contact op of check de website van Digital Moves eerst voor meer informatie.