Veel bedrijven kunnen het maar moeilijk loslaten: de oude methode van marketing en communicatie voeren. Laten we vooral blijven vertellen hoe goed we zijn, hoe goedkoop en hoe snel. Eenrichtingsverkeer, het werkt niet meer. Marketing anno 2011 is tweerichtingsverkeer, dáár ligt nou juist de kracht van Social Media!

schreeuwen
Kwaliteit staat ver boven kwantiteit

Veel bedrijven, maar ook personen, denken dat het nog steeds gaat om het aantal connecties, volgers of vrienden op de Social Media. Fout! Het gaat niet om de kwantiteit maar draait allemaal om de kwaliteit. Wat heb je aan connecties of volgers als ze nooit antwoorden, iets doorsturen of überhaupt ergens op reageren? Sommigen maken het nog bonter door nooit ergens op te reageren en alleen maar reclame voor zichzelf de Timeline inschieten. Goed voorbeeld zijn vele recruitment bureaus die denken hierin een goedkoop platform gevonden te hebben. Verspilde energie kan ik je vertellen, als je kijkt naar programma’s als Peer , Klout of een van de vele andere twitteranalyse tools zie je al vrij snel dat invloed van dergelijke tweets vrijwel nihil is.

Averechtse werking van schreeuwen

Op Linkedin kan je je mengen in allerlei discussies in een van de 930.000 groepen. Wat ik daar te vaak zie is dat direct talloze ondernemers en bedrijven hun verkooppraatje erin gooien. Sommigen doen het nog subtiel, anderen winden er geen doekjes om en willen vooral zo hard mogelijk roepen dat men bij hun moet zijn als het om bepaalde diensten of producten gaat. Waarom begrijpen ze niet dat dát juist averechts werkt? Bedenk zelf maar eens… als bedrijf X roept dat zijn of haar product de allerbeste en goedkoopste is en bedrijf Z doet dat niet maar je vrienden hebben het massaal over het product van bedrijf Z… welke zou jij dan kiezen?

Tips om te socialiseren

Wat kun je dan wel doen om succesvol “sociaal” te worden? Een paar tips.
Ten eerste: Geef en je zal krijgen. Wat ik daarmee bedoel, is dat je eerst iets zal moeten opbouwen in je netwerk. Door het geven van tips of hulp in de vorm van specialistisch advies bijvoorbeeld, zal je zien dat je een band opbouwt met de mensen in je netwerk. Zeer belangrijk, want op het moment dat zij iets zien of horen waarmee ze jou kunnen helpen komen ze bij jou. Laat je netwerk voor jou werken, zorg dat jij degene bent die niet schreeuwt maar juist mensen helpt. De gunfactor telt namelijk dubbel en dwars mee in de beslissingsfase om wel of niet met jou in zee te gaan.

Als mensen tevreden zijn over jou, je dienst of je product, laat ze dit dan vooral ergens ook online melden. Op Linkedin kan je om recommendations vragen, maar ook kan je vragen op websites zoals bijvoorbeeld Iens, Tripadvisor of Kieskeurig je mening te geven. Zorg voor een goede monitoring van alle buzz over je bedrijf zodat je weet wat er gezegd wordt en zoek vooral de interactie op. Maak gebruik van je merkambassadeurs, los klachten goed op en zorg dat mensen dáár over twitteren of meldingen maken op websites.

Tweet niet alleen zakelijk maar gooi er ook een persoonlijke noot tussen. Mensen willen praten met mensen, niet met kantoren, bedrijven of robots. Het is helemaal niet erg om af en toe te vertellen wat je gedaan hebt in het weekend of dat je iets leuks meegemaakt hebt. Ook daarom heet het “Social” Media.

Fluisteren, niet schreeuwen

Maar mag ik dan niets over mezelf zeggen of roepen? O jawel hoor, uiteraard mag je best over je eigen dienst of product vertellen. Maar doe dat op een fluisterende en vooral persoonlijke manier. Laat weten als je iets nieuws te bieden, iets leuks te melden, iets gewonnen of gekregen hebt of als je bijvoorbeeld ergens (eervol) vermeld bent.

De tijd van schreeuwen is voorbij. Fluister, help, adviseer en gij zult gevonden worden!