Heb je een Facebookpagina die nog niet lekker loopt? Gebrek aan inspiratie, weinig interactie, nauwelijks nieuwe fans? Dan adviseer ik je eens om de fanpagina van de Action er bij te pakken. Niet die van de Action zelf, maar die van de Fanpagina voor de Action. Ria, die deze enorm succesvolle pagina beheert kwam op bezoek en ik mocht haar het hemd van het lijf vragen. Ik zou zeggen, read & learn!
Creatief en persoonlijk
Als Ria binnenkomt is het gelijk gezellig, net als bij haar op haar Facebookpagina. Wij kennen elkaar al een tijdje van online en bewonderen elkaars werkzaamheden. Erg leuk de vrouw nu eindelijk eens live te ontmoeten die in haar eentje ruim een kwart miljoen (!) fans heeft weten te binden aan een pagina van een winkelketen waar ze niet eens voor werkt. Haar geheim? Herkenning, creativiteit en vooral ook haar persoonlijkheid.
Het begon ooit eens op… Hyves
Hyves… hyves… wat was dat ook alweer…. oja! Dat eerste supergrote social media netwerk in Nederland. Bijna tien miljoen accounts, populairder dan welke site dan ook. En ineens, na de overname door TMG, was Hyves geheel uit de gratie en het kaarsje ging uit in 2013. Hoe snel het met een platform kan gaan. Maar hier is wel het succesvolle verhaal van Ria ontstaan.
Tijdens een etentje in 2009 hield ze met een vriendin een weddenschap. Wie het eerst 200 vrienden zou halen op een account over een winkel op Hyves zou het etentje betalen. Ria won met gemak. Het account over de Action was geboren, binnen de gestelde weddenschapstermijn stond ze op 3.000 fans.
Hyves werd Facebook
In 2011 maakte ze de overstap naar het toen steeds populairder wordende Facebook. Haar pagina groeide en groeide en na een artikel op Frankwatching in 2013 explodeerde de Facebookpagina helemaal. Wat is toch het geheim van haar succes?
Ria vertelt: “iedere dag ga ik naar de Action. Deze ligt slechts vijf minuten van mijn huis en mijn supermarkt staat er naast, dus het is een kleine moeite. Ik heb een passie voor knutselen, shoppen, mensen, dus het is gewoon iets dat ik erg leuk vind om te doen. Ik schrik soms wel eens van de enorme aantallen fans. Ik heb eigenlijk geen eens verstand van Facebook, ik doe maar wat”.
Hoe reageert Action zelf
De Action zelf had tot voor kort een Facebookpagina waar weinig op gebeurde. Zij omarmden Ria en haar Facebookpagina vanaf het begin en hebben alle vertrouwen in haar. Ze heeft goede banden met het personeel bij de Action.
De Action betrekt Ria al snel bij leuke en interessante zaken en bij de Action in Rijssen, waar ze woont, is ze kind aan huis en altijd welkom voor een bak koffie. Wel willen ze graag weten wat ze gaat posten op haar pagina. Niet omdat ze het willen controleren, nee… omdat het product dat zij aankaart niet aan te slepen is en zij graag extra voorraad inslaan.
Wat doet de Action met de fanpagina
De Action bemoeit zich totaal niet met de Fanpagina. Zij zijn geen beheerder, Ria is dit echt zelf alleen. Zij bemoeien zich niet met de posts en ook niet met de mails en vragen. Wel grijpen ze in als het een politieke kwestie is of als Ria verzuipt in dreigberichten omdat er iets bij de Action zelf niet goed gaat. Soms gaat het heel ver omdat mensen denken dat Ria ook echt zelf van de Action is. Niet verrassend natuurlijk, maar dan is het handig dat de Action ook zelf verantwoording pakt.
Wat mij verraste is dat de Action ook niets doet met de statistieken. Zij hebben dus geen idee wie de fans zijn op de Fanpagina en wat haar bereik is of hoeveel interactie zij heeft. Ik denk dat er nog een schat aan informatie verborgen ligt. Maar dat is dus het ‘risico’ voor een bedrijf dat een dergelijke pagina niet in eigen beheer heeft.
Fanpagina versus Action pagina
Op dit moment heeft de Action zelf 114.000 fans op hun Facebookpagina. Ria heeft met haar fanpagina maar liefst 256.500 fans en veel meer interactie. Hoe kan het dat zij twee keer zoveel fans heeft als de officiële pagina van de Action zelf? Het antwoord is niet moeilijk.
De persoonlijkheid en oprechte interesse spat van de fanpagina af. Ria doet alles op gevoel, zonder marketinggedachte, zonder commercieel belang, BAM..recht vanuit haar hart. Ze adverteert nooit, is gewoon zichzelf, authentiek. Ze beantwoordt iedere dag maar liefst zo’n 300 á 400 mailtjes van mensen en is zo’n 4 á 5 uur per dag kwijt aan het antwoorden maar ook bijhouden en updaten van posts op de pagina.
Haar liefde voor de spullen en het knutselen straalt ze uit in haar posts. Daar kan geen Action tegenop met hun Stockachtige reclamefoto’s en -posts die in mijn ogen nogal onecht overkomen en al helemaal niet persoonlijk of oprecht zijn (zoals zoveel van dit soort Facebookpagina’s). Je kunt genoeg leren om Facebook als tool zakelijk in te zetten, maar als je niet je persoonlijke gevoel en oprechte interesse er in kunt stoppen, dan komt het nooit echt over.
Positief effect
Waarom doet Ria het eigenlijk allemaal? Ze kijkt me aan en zegt: “naast dat ik shoppen en knutselen ontzettend leuk vind, gek ben op de spullen van de Action, vind ik ook het menselijke aspect super. Ik krijg soms negatieve mailtjes en berichten, vooral als mensen bijvoorbeeld niets gewonnen hebben met prijsvragen, maar er gebeuren vooral ook hele mooie dingen.
Zo was er een vrouw die me ooit eens een berichtje stuurde en daarin vertelde dat mijn post op Facebook haar dagelijkse hoogtepunt was. Dat en de boodschappenjongen die haar op een bovenwoning dagelijks haar boodschappen bracht. Deze vrouw was gehandicapt en kwam nooit de deur uit. Zo treurig!
De vrouw gaf aan wel eens een keer naar de Action te willen. Nou woonde ze in Rotterdam, ik in Rijssen, dus dat was niet zo handig. Dus ik deed een oproep op mijn pagina. Binnen no-time boden mensen aan haar op te halen en zo is het tot haar dood gegaan. Iedere week werd ze wel door iemand meegenomen. En dat door die ene oproep.” Hoe mooi is dat?
Ria in de media
Na het artikel in Frankwatching gaat het hard met Ria. Ze wordt veel gevraagd, voor interviews, lezingen en zelfs gastcolleges. Ze heeft totaal geen podiumvrees en lacht haar onkunde, als het gaat om gebruik van Powerpoint bijvoorbeeld, weg. Zij is Ria en zij vertelt haar verhaal. Prachtig, de studenten hangen aan haar lippen en vragen haar het hemd van het lijf. Ondertussen heeft ze geen communicatie- of marketingopleiding, maar doet ze het mooi wel maar even.
Kapers op de kust
Op de vraag of Ria wel eens door andere pagina’s benaderd is om hun Facebookpagina te beheren knikt ze positief. Vergelijkbare winkels willen haar dolgraag hebben, maar ze gaat er nooit op in. Er is maar één Action. Ze werkt een avond in de week in een hospice, heeft een groot gezin om voor te zorgen en heeft er simpelweg niet de tijd voor. Ze krijgt sinds een paar jaar een onkostenvergoeding van de Action en is nu (nog) niet van plan om er haar werk van te maken. Maar zeg nooit nooit….
We zijn drie uur verder als we verschrikt op de klok kijken. Het kletst heerlijk weg maar hebben beide nog een hoop te doen. Er staat tot slot van rekening nog geen post op de Action Fanpagina. Aan de slag dus!
Zet ook Facebook succesvol in voor je bedrijf
Facebook is een tool die je enorm kan helpen om je bedrijf te laten groeien. Als je dit op de juiste manier doet dan kan het je ook een flinke omzetstijging opleveren. Heb je hulp nodig bij het leren gebruiken van Facebook? Neem dan direct contact met ons op, wij helpen je graag verder en vertellen je de mogelijkheden op basis van wat jij nodig hebt. Geen standaard verhaaltje, echt persoonlijke workshops op maat.
Omdat ieder bedrijf en iedere ondernemer weer totaal anders is.
[…] interview Ria van de Actionpagina | Corinne Keijzer […]