Heb je een zakelijke Facebook pagina, maar loop je een beetje vast? Krijg je er geen fans bij en reageren bestaande fans nergens op of haken ze zelfs af? Lees dan even verder, wellicht dat deze tips je verder helpen.

Het kan zijn dat je niet helemaal op de goede weg zit met je Facebook pagina. Ik heb 10 waardevolle tips voor je op een rijtje gezet, doe je voordeel er mee.

Tip 1: Gebruik geen stock-foto’s

Nog te vaak zie ik Facebook pagina’s die I-stock achtige foto’s gebruiken. Te glad, te nep, killing! Je bent als Facebook pagina concurrent van familie en vrienden in de tijdlijn van je fans, dan kun je niet met nep-plaatjes aankomen. Echte foto’s, van jezelf of van je producten werken veel beter. Mensen vinden dat veel leuker, het komt betrouwbaarder over en ze zullen sneller reageren. Wees niet bang dat je foto niet helemaal scherp is of dat er iets net niet helemaal op staat. Juist dat maakt het oprecht en echt.

Voorbeelden van pagina’s die het goed doen: Vincent Vilouca, kandidaat van The Voice of Holland, Bernstyle, een modezaak in Etten Leur en Action

[Fanpagina van de action] van Ria, een superfan van de Action.

Tip 2: Je Facebook pagina is geen reclamefolder

Heb je een website, gebruik die dan als etalage. Daarop laat je zien wat je te koop of aan te bieden hebt. Facebook is dit niet. Je hebt een Facebook pagina voor interactie, om een relatie aan te gaan en op te bouwen met je fans, om ze binding te laten krijgen met jouw merk of product. Dus plaats geen spam achtige plaatjes op je pagina die meer in een reclamefolder of op je website thuis horen. Mensen vinden dat totaal niet interessant en zien het als reclame. Het wegklikken van je updates of het ontliken van je pagina is het gevolg.

tips voor Facebook updates

Note: De mensen die deze update geliket en gedeeld hebben zijn voornamelijk Argenta medewerkers. Vrijwel niemand van de fans doet iets met dit soort updates en grote kans dat ze weg geklikt worden als zijnde spam. Zowel door de fans als door vrienden van de medewerkers die ze steeds in hun tijdlijn voorbij zien komen als verkapte reclame.

Tip 3: Wees niet bang voor klachten en meningen online

Het is natuurlijk nooit leuk als mensen zich negatief uitlaten over jou of je product en/of dienst. Maar besef je ook, ze nemen de moeite om zich te uiten, dat betekent dus dat ze (nog) iets van je willen. Reageer daarom altijd, probeer het op te lossen. Besef dat “nee” ook een antwoord kan zijn. Over het algemeen, als je er uit komt met je klant, dan heb je een ambassadeur voor het leven er bij. Bij een slechte recensie ook altijd even contact opnemen. Probeer de angel er uit te halen, hoor de klant aan en vraag hoe je het goed kunt maken. Vergeet vervolgens, na het oplossen van de klacht, niet te vragen om eventueel de recensie bij te stellen.

tips voor Facebook updates

Tip 4: Denk vanuit de klant in plaats vanuit het bedrijf

Veel bedrijven, zzpers of zelfstandig ondernemers blijven de fout maken om niet vanuit de behoefte van de klant te denken, maar vanuit het bedrijf. Bedenk eens wat de klant wil in plaats van jij of je bedrijf. Zitten jouw fans te wachten op je spamberichten bijvoorbeeld? What’s in it for me? Maak je updates aantrekkelijk voor je fans, zorg dat ze nieuwsgierig gemaakt worden, geef tips, nieuwtjes, laat ze meedenken, bied ze een podium voor hun mening over jouw product en/of dienst.

Tip 5: Maak meer gebruik van korte filmpjes

Je kunt tegenwoordig heel gemakkelijk filmpjes maken met je smartphone. Ook heb je leuke apps zoals Vine en Instagram die je daar bij helpen. Maak dus in plaats van een foto eens een filmpje. Laat bijvoorbeeld als restaurant in 15 seconden zien hoe je een recept van het menu maakt door iedere fase kort te filmen, van begin tot het eindresultaat op je bord. Of laat als kapper een extreme verandering zien, bijvoorbeeld van lang naar kort kapsel of bepaalde kleurstyling. Of plaats als DJ een filmpje wat je zelf gemaakt hebt van het publiek dat uit z’n dak staat te gaan.

Houd video’s kort, liefst onder de halve minuut. Mensen checken Facebook namelijk ‘even snel’ via hun smartphone en nemen niet de tijd lange filmpjes te kijken. Vine filmpjes zijn sowieso maar 6 seconden en Instagram filmpjes 15 seconden.

Tip 6: Stop met focus op aantal fans, start met focus op bereik

Het gaat niet om hoeveel fans je hebt als pagina. Helaas blijven te veel mensen hier nog steeds aan vasthouden. Het heeft geen zin om “like je mijn pagina dan like ik die van jou” spelletjes te spelen als het alleen maar om die like gaat. En ook niet om te vragen je pagina te liken als voorwaarde om mee te mogen doen aan een actie bijvoorbeeld. Het draait op je Facebook pagina om oprecht geïnteresseerde fans die bereid zijn ook iets met jouw Facebook pagina te doen, zoals het liken en delen van- en reageren op updates. Zodra fans dat doen dan word jij zichtbaar in hun netwerk, vergroot je je bereik, wat uiteindelijk weer resulteert in nieuwe geïnteresseerde fans en uiteindelijk wellicht nieuwe klanten. Fans zijn en blijven dus belangrijk, maar wel alleen kwalitatieve fans.

Gebruik je statistieken om te checken wat je bereik is en check ook de betrokkenheid van je fans. Heb je een post geplaatst met een linkje, bijvoorbeeld naar jouw website, dan is het aantal clicks belangrijk. Klik in de staat zoals hieronder in je eigen statistieken ook op de updates om te zien of mensen je updates hebben weggeklikt of als spam gerapporteerd. Bekijk met regelmaat wat je updates doen en leer van je eigen fouten.

tips voor Facebook updates

 

Tip 7: Zet geen like-share-win acties in

Schot in open doel. Ik heb er al eens een uitgebreide blog aan besteed, maar helaas zie ik ze nog steeds voorbij komen. Aanhakend op mijn tip 6, dit wekt inderdaad ook veel interactie op, maar vooral ook veel negatieve feedback wat juist ten koste gaat van je bereik! Vanaf 5 november mag niet meer gevraagd worden je pagina te liken in ruil voor het meedoen aan een actie of prijsvraag. Het was volgens de voorwaarden sowieso al niet toegestaan om te vragen je post te liken of te delen, dus dan is het hopelijk ook echt helemaal afgelopen met dit soort acties op Facebook.

Tip 8: Let op timing

Er zijn vele onderzoeken geweest waaruit blijkt wat het beste tijdstip is voor het plaatsen van je updates. Ik zou zeggen, negeer die onderzoeken en ga vooral uit van je eigen statistieken. Iedere fanbase is anders, voor ieder pagina gelden andere “beste tijdstippen en dagen”. Maak gebruik van je Facebook statistieken waarin je ziet wanneer jouw fans vooral online zijn of bijvoorbeeld de tool Fanpage Karma. Daarnaast is het wel een gegeven dat mensen savonds meer interactie hebben dan overdag. Dit komt omdat ze vaak tijdens werktijd niet kunnen of mogen Facebook of niet de tijd hebben om te reageren.

tips voor Facebook updates

Tip 9: Pas op met het uitbesteden van je Facebook activiteiten

Een veelgehoorde klacht van bedrijven en ondernemers is: ik heb er geen tijd voor. Zelf vind ik dat altijd een heel bijzondere uitspraak. Het is toch echt een belangrijk onderdeel van je (online) marketing activiteiten, dus hoezo geen tijd? Wel is er genoeg tijd om te mailen, te vergaderen of het opstellen van allerlei rapporten en plannen, maar hier zou geen tijd voor zijn. Dus wordt het uitbesteed, aan een bureau bijvoorbeeld. Dat dit niet altijd goed uitpakt heeft de praktijk al vaker bewezen. Als je iemand updates laat verzinnen die zelf geen verstand heeft van het product of de dienst, of er uberhaupt geen feeling mee heeft, dan kan dat pijnlijke situaties opleveren.

tips voor Facebook updates

Deze inhaker, het kiezen van de nieuwe Paus en daarmee witte rook uit de schoorsteen van het Vaticaan, was door een medewerker van KIA zelf waarschijnlijk nooit zo gemaakt. Deze KIA heeft namelijk in het echt voorwielaandrijving.

Mijn advies: laat je goed begeleiden en adviseren, maar laat de uitvoer uiteindelijk altijd door iemand van binnenuit het bedrijf doen (of op zijn minst checken). Het verzinnen van updates, de input, moet vanuit de medewerkers vanuit de hele organisatie komen. Zij hebben genoeg werkzaamheden en (product)informatie waar ze uit kunnen putten. De medewerkers van bijvoorbeeld een klantenservice hebben al veel ervaring met vragen en klachten en kunnen deze uitstekend opvangen.

Ben je ZZPer? Maak dan zelf die tijd vrij voor Facebook. Laat het niet over aan een ander, maar investeer in die persoonlijke marketing online. Je zult zien, het zal je alleen maar ten goede komen en je de gunfactor geven. En hoeveel tijd je er aan kwijt bent ligt aan je zelf, op zich kun je met een kwartiertje/half uur per dag al klaar zijn. Laat het een dagelijks onderdeel van je werkzaamheden worden en beknibbel niet op deze investering.

Tip 10: KISS

Een van de oudste marketing regeltjes die nog steeds werken: KISS, oftewel, “Keep It Simple Stupid”. De meest eenvoudige updates die spontaan ontstaan werken het beste kan ik uit eigen ervaring vertellen. Een goed voorbeeld is dit plaatje van deze Toyota met de simpele vraag er bij: Mooi of niet mooi? Het resultaat: het bereik was twee keer zo groot als het aantal fans was. Oftewel, op de update is zo vaak geliket, gedeeld en gereageerd dat het naast een groot deel van de eigen fans ook enorm veel niet-fans bereikt heeft.

tips voor Facebook updates

Een vraag werkt goed, maar pas op dat je niet dwangmatig van iedere update een vraag maakt. Dit komt vaak heel onnatuurlijk en te gemaakt over. Het moet er bij passen.