Ze worden regelmatig door elkaar gehaald op Facebook: de Groepen en de Fanpages (of Fanpagina’s). Tot grote ergernis van de Facebook gebruikers want de verschillen zijn groot en niet zonder consequenties voor de leden. In deze blog leg ik uit wanneer je het beste een Fanpage gebruikt en waarom je beter geen groep kan aanmaken, of juist wel.

Wat is een Fanpage of Fanpagina

Een Fanpage zet je op als bedrijf, artiest of organisatie zijnde. Je biedt een product aan, een dienst, evenementen, enz. Een Fanpage is te vergelijken met een eigen website en wordt vooral zakelijk ingezet. Je bent er om je product te promoten maar ook om vragen en klachten van je doelgroep te beantwoorden, tips te geven, nieuwe producten/diensten maar ook bijvoorbeeld aankomende acties en evenementen aan te kondigen. Je kan je Fanpage ook promoten op Facebook en er mee adverteren.

Wat is een Groep

Een groep zet je op om een bepaalde interesse of hobby te delen. Bijvoorbeeld een groep met kookliefhebbers die recepten met elkaar willen delen, journalisten die tips en trucs willen uitwisselen of Social Media Managers die informatie met elkaar willen delen. Het gaat dus niet uit van 1 bedrijf maar van meerdere mensen. Er staat dan ook niet 1 bepaald product of merk centraal en niemand heeft speciaal commercieel belang bij een groep.

Waarom een Fanpage opzetten

Het hebben van een Fanpage heeft grote voordelen voor een bedrijf of organisatie. Mensen moeten je Fanpage bewust een “like” of “vind ik leuk” toekennen. Doen ze dat, dan ontvangen ze elke bericht dat op de Fanpage verschijnt automatisch ook in hun Timeline. Op die manier worden ze bewust betrokken bij alles wat gebeurt op gebied van jouw product of dienst. Buiten dat leden ook zelf berichten kunnen plaatsen op het prikbord, ideeën en klachten kwijt kunnen en op de hoogte blijven van alles wat er gebeurt, krijg je als Fanpage eigenaar ook mooie statistieken te zien. Op deze manier krijg je waardevolle informatie over waar je doelgroep vandaan komt, hoe oud ze zijn maar vooral ook wat ze interessant vinden. Je kan applicaties oftewel apps toevoegen aan je Fanpage, zoals een forum, een lijst met FAQ’s of het delen van PDF’s en andere documenten. Handig voor nieuwsbrieven bijvoorbeeld of blogs.

Waarom geen groep

Ik zie vaak bedrijven of organisaties een groep starten voor bijvoorbeeld een evenement of dienst. Vervolgens nodigt de beheerder (degene die de groep opzet) al zijn of haar vrienden uit en deze worden “gedwongen” in de groep plaats te nemen. Dit komt over het algemeen erg pusherig over bij de leden en vaak zullen zij de groep dan ook weer verlaten. Een groep is leuk als je bijvoorbeeld binnenkort een bruiloft hebt van vrienden of familie en zonder bruid en bruidegom ongestoord de ideeën en cadeaus wil bespreken met andere genodigden. Een groep heeft het voordeel dat je hem besloten of geheim kan maken. Je kan leden zelf toevoegen maar ook weigeren. Groepen zijn ook handig als je een hobby deelt waar je je vrienden op Facebook zelf niet mee wilt vervelen.

Eigen URL

Tot slot nog een bijkomend voordeel waarom een Bedrijf of organisatie beter een Fanpage kan opzetten: je kan een eigen URL maken met je eigen naam erin of de naam van het product of de dienst die je aanbiedt. Niet geheel onbelangrijk voor zoekmachines zoals Google.
Door middel van een mooie welkomstpagina kan je mensen vragen je pagina leuk te vinden alvorens ze op je prikbord kunnen kijken. Dit werkt uitnodigend en maakt mensen nieuwsgierig. Heb je hier vragen over of heb je hulp nodig, stuur mij dan een mailtje. Ik help je graag op weg.

Heb je nog waardevolle toevoegingen? Deel ze dan hier.