Het is voor velen een bron van ergernis op Facebook, voor anderen juist weer de ultieme sport om aan zoveel mogelijk mee te doen: de like-share-winacties op Facebook. Iedereen vindt er wat van en ze lijken niet uit te roeien.Wij zijn benieuwd of de Facebookpagina’s die deze acties nog steeds inzetten ook daadwerkelijk resultaten boeken. Misschien is het toch wel hét ultieme middel om je producten, diensten en/of merk te promoten. Daarom zijn we een onderzoek gestart, Facebookbeheerders doe mee! 

Like-share-winacties op Facebook

Zelf erger ik me groen en geel aan die dingen en ook schreef ik er begin 2014 een blog over: like-share-winacties op Facebook. Buiten dat ze wat mij betreft vaak schreeuwerig en spammerig overkomen, is het vaak ook in strijd met de wet op kansspelen en deels tegen de (wat vage) voorwaarden van Facebook in (zie onderdeel E punt 3) om dergelijke acties in te zetten. Vragen om een like voor je Facebookpagina als voorwaarde van deelname mag wel, vragen om het bericht te delen of iemand te taggen om iets te kunnen winnen bijvoorbeeld, mag niet. Maar de ervaring is dat Facebook en de Nederlandse overheid (nog) niet ingrijpen.

Dus waarom dan er mee ophouden? Nouja, misschien omdat je ook niet altijd kunt checken óf iemand jouw pagina geliket heeft of je post gedeeld heeft? Of omdat mensen je pagina rapporteren, je updates verbergen of misschien omdat je echte fans je niet meer volgen en je alleen nog opgescheept zit met hebberige, productverzamelende nepfans?

Onderzoek

Wij kunnen er natuurlijk van alles van vinden en ons er vreselijk over opwinden, maar toch vragen we ons af waarom die acties nog steeds gehouden worden. Vaak zie je ook dezelfde Facebookpagina’s deze like-share-winacties plaatsen, dus er moet dan toch ook wel iets goeds uit voortkomen zou je denken. Wij zijn benieuwd. Benieuwd naar de effecten, het hoe en waarom, en willen dit graag voor eens en altijd boven tafel hebben: zijn like-share-winacties nu wel of niet effectief?

Help ons en vul de enquête voor 10 mei 2016 in. Het kost je hooguit vijf minuten van je tijd en de waardevolle uitkomst delen we uiteraard weer met jullie 🙂

Edit: invullen kan tot 20 mei 2016!

 

like share win acties onderzoek

Deel dit blog of de directe link van de enquête zoveel mogelijk, op je Facebookprofiel, op je Facebookpagina, op Twitter, LinkedIn, waar dan ook… en help ons zoveel mogelijk informatie te verkrijgen. Alle inzendingen zijn absoluut anoniem!