Wist je dat je met je persoonlijke LinkedInprofiel toegang hebt tot behoorlijk wat waardevolle statistieken? Zelfs in het gratis basis account? Met deze cijfers en informatie kun je jezelf goed bijsturen en meten of het effect heeft wat je doet op LinkedIn, zeker in het proces ‘social selling’. Ook geeft het je waardevolle informatie waarmee je zelfs goede leads kunt genereren. Ik geef je de vijf belangrijkste statistieken op een rijtje en adviseer je wat je er mee kunt. De voorbeelden zijn vanuit de laptop/desktop gegeven maar op de mobiele applicaties ook vrijwel allemaal beschikbaar (en anders staat het vermeld).

1. Wie heeft mijn profiel bekeken

De bekendste statistiek is die van de mensen die op je profiel zijn geweest. Je vindt deze op de homepage maar ook in je eigen dashboard op je LinkedInprofiel.

linkedin profiel bekeken

Ruim drie kwart van de LinkedInleden vind de leukste optie van LinkedIn dat je kunt kijken op andermans profiel, maar ook zien wie jou bekeken heeft. Dat wil zeggen, als mensen zichzelf niet anoniem hebben staan. Dit is namelijk nog steeds een keuze. Als niet betalend lid zie je de laatste vijf bezoekers op je profiel. Heb je een betaalpakket, dan zie je alle bezoekers van de afgelopen 90 dagen.

profiel weergave

Waar werken de mensen die mijn profiel hebben bekeken

Je ziet in deze zelfde statistiek ook waar de mensen werken die jou bekeken hebben. Dat is best mooie informatie want stel dat er meerdere mensen bij een zelfde bedrijf jouw profiel bekeken, wie weet is er dan wel over jou gesproken. Met een betaalpakket zie je ook wie die mensen zijn door op de aangegeven bedrijven te klikken.

profiel weergave

Wat kun je met deze informatie: 

Het is afhankelijk van de insteek die je hebt met LinkedIn, maar of je nu op zoek bent naar een baan, een nieuwe opdracht of misschien wel leads of klanten, het is sowieso goed iedere dag even te bekijken wie geïnteresseerd is. De actieve gebruiker klikt terug en de pro-actieve gebruiker zoekt misschien zelfs contact met de bezoeker. Maak je gebruik van de Sales Navigator, het ‘Verkoop-pakket’ van LinkedIn, dan kun je desbetreffende personen toevoegen als ‘Lead’.

2. Hoe vaak ben ik gevonden in de zoekmachine van LinkedIn

Je ziet in je dashboard, op je eigen LinkedInprofiel, hoe vaak je gevonden bent in de zoekresultaten van LinkedIn in de afgelopen week. De periode kun je niet instellen, deze staat vast. Ook is er (nog) geen extra optie voor het betaalpakket, iedereen heeft of krijgt deze informatie.

Wie heeft je gevonden op linkedin

Waar werken de mensen die me gevonden hebben op LinkedIn

Klik je door op het aantal, dan krijg je te zien waar mensen werken, bij welke bedrijven, en in welke functies ze werken.

Wie heeft je gevonden op linkedin

Op welke woorden ben ik gevonden in de zoekmachine van LinkedIn

De woorden, of combinaties van woorden, waarop je gevonden bent vind je onderaan deze optie. Deze functie is nog erg in ontwikkeling en zal nog flink verbeteren in de toekomst. Op dit moment vind ik het nog vrij onbetrouwbaar gezien het aantal woorden dat niet overeenkomt met iets uit mijn profiel.

Wie heeft je gevonden op linkedin

Wat kun je met deze informatie: 

Vindbaarheid is heel erg belangrijk op LinkedIn. Er zijn op dit moment van schrijven 7,2 miljoen accounts in Nederland en je wilt op de een of andere manier boven komen drijven bij bepaalde zoektermen. Gebruik van de juiste woorden in je profiel is daarbij erg belangrijk en ook de plek waar je die woorden gebruikt. Deze statistieken helpen je daarbij, je kunt zien of het de juiste termen zijn waarop je gevonden wilt worden of juist niet. Goed onderzoek is daarbij van belang. In ‘Meer succes met LinkedIn!‘ wordt alles over zoekmachine-optimalisatie op LinkedIn uitgelegd.

tips linkedin

Sinds begin 2018 wordt heel je profiel geïndexeerd door Google, dus álle tekst wordt meegenomen in de zoekmachine.


3. Hoe vaak is je bijdrage (post of update) bekeken

Klik je in je dashboard op ‘… weergaven van bijdragen’, dan kun je per update die je geplaatst hebt zien hoe vaak deze in de tijdlijn van LinkedInleden voorbij gekomen is.

statistieken updates linkedin

Let op, het is niet zéker dat ze het gezien of gelezen hebben. Vergelijk het met zappen bij tv, je kunt langs de update scrollen zonder het te lezen maar ook kan het zijn dat het gewoon niet opvalt.

statistieken updates

linkedin tipsDeze statistieken zijn maar tot twee maanden terug te zien, dus maak eventueel zelf screenshots of plaats de cijfers in een excelsheet bijvoorbeeld, als je het over een langere periode bij wilt houden.

Waar werken de mensen die mijn bijdrage bekeken en waar komen ze vandaan

Klik je op dit aantal, dan krijg je veel informatie te zien over de personen die je update bekeken hebben. Je ziet waar de mensen werken die je bijdrage bekeken hebben, wat voor functie ze hebben en waar ze vandaan komen. Klik je op ‘Meer weergeven’ dan volgt een langere lijst van de rijtjes. Je kunt helaas (nog) nergens op doorklikken dus je ziet niet wie bij welke bedrijf werkt. Onderaan zie je of de meeste weergaven uit je eerste- of tweedegraads netwerk komen. Deze informatie is wat mij betreft nog vrij nietszeggend op dit moment en zal hopelijk nog verder ontwikkeld worden door LinkedIn.

statistieken updates

Wie heeft mijn bijdrage gedeeld

Terug van weggeweest: je kunt zien wie je bijdrage gedeeld heeft. Klik je op het aparte tabblad, dan zie je precies hoe vaak en door wie je update verder verspreid is. Dit zijn natuurlijk hele interessante gegevens, deze mensen zijn geïnteresseerd in jouw update dus wellicht iemand die interesse heeft in meer.

statistieken updates

tips linkedinUpdates kun je openbaar delen, wat betekent dat ze ook leesbaar zijn door mensen die niet ingelogd zijn op LinkedIn. Ik raad dus aan ook jouw instellingen altijd op ‘openbaar’ te zetten wil je het bereik van je posts vergroten.

Wat kun je met deze informatie: 

Mensen die je update liken, er op reageren of het delen zijn op een of andere manier geïnteresseerd in jouw informatie. Afhankelijk van je insteek met LinkedIn kun je deze mensen bijvoorbeeld bekijken, toevoegen aan je netwerk of misschien volgen vanuit de Sales Navigator. Als ze een update gedeeld hebben of er op gereageerd hebben, is het vaak aardig, leuk of nuttig er een reactie op te geven. Al is het maar een bedankje voor het delen. Het is ten slotte een sociaal platform toch?! En soms rolt er een mooi gesprek of zelfs zakelijke relatie of meer uit.

linkedin tipsDe gedeelde items zijn nog niet zichtbaar op de mobiele applicaties.

 

tips linkedinMet de Sales Navigator kun je personen direct vanuit hun profiel toevoegen als lead zodat je ze een tijd kunt volgen en eventueel benaderen. 

 

4. Hoe vaak is er doorgeklikt naar mijn artikel

Niet te verwarren met het aantal views of aantal keer ‘bekeken’ van de updates zijn de aantallen die je ziet voor je artikelen. Dit zijn namelijk geen views maar ‘klikken’. Dit is dus het daadwerkelijke aantal keren dat er echt doorgeklikt is op je post met de grote kans dat je artikel ook daadwerkelijk gelezen is.

statistieken artikel linkedin

Waar werken de mensen die mijn artikel lazen en waar komen ze vandaan

Net als in de statistieken van de bijdragen zie je precies waar deze mensen werken, wat voor functie ze hebben en waar ze vandaan komen.

Hoe zijn mensen op mijn artikel terecht gekomen

Wat extra is in deze statistiek, is dat je ziet waar de bezoekers van je artikel vandaan komen. In dit voorbeeld dus van Facebook en Google, mede doordat ik het gedeeld heb op Facebook. Artikelen worden door Google geïndexeerd en zijn dus ook vindbaar in deze zoekmachine.

statistieken artikel linkedin

Wat kun je met deze informatie: 

Net als bij de updates is het handig om te zien waar mensen werken die jouw artikel gelezen hebben, maar vooral ook wie ze gedeeld hebben. Deze mensen kun je direct zien, opzoeken op hun profiel, toevoegen aan je netwerk of voorlopig volgen als lead in de Sales Navigator bijvoorbeeld. Aangezien ze al iets met jouw artikel hebben is de kans groot dat ze misschien in meer geïnteresseerd zijn.

linkedin tipsEr wordt vaak gesuggereerd dat een artikel niet in je tijdlijn terecht komt en dat je er ook nog een update aan moet wijden. Dit is niet waar, je artikel wordt wél direct in de tijdlijn getoond. Het is echter zo dat er geen meldingen (meer) van worden gegeven aan je connecties en dat het bereik nog ver achterwege blijft in vergelijking met updates. Ik heb hierover met de productmanagers van LinkedIn zelf gesproken, zij zijn nu aan het kijken naar een oplossing voor de meldingen en zullen ook het algoritme bijstellen zodat artikelen van LinkedIn ook weer een groter bereik krijgen. Tot die tijd is het zaak er zelf zoveel mogelijk ruchtbaarheid aan te geven door middel van delen op andere kanalen bijvoorbeeld. 

5. Social selling index score (SSI)

Deze statistiek is eigenlijk een onderdeel van de Sales Navigator en heet de ‘social selling index score’. Het is voor iedereen op te vragen door op deze link te klikken: https://www.linkedin.com/sales/ssi

Deze statistiek geeft een score aan van 0 tot 100 punten, gebaseerd op vier pijlers:

  • Hoe je je LinkedInprofiel opgezet hebt qua onderdelen maar ook qua inhoud (wat dus verder gaat dan alleen het stempel ‘zeer deskundig’ bijvoorbeeld op je profiel)
  • Hoe vaak je andere LinkedInleden opzoekt op LinkedIn
  • Hoe vaak je informatie uitwisselt met behulp van updates, artikelen, bijdragen in groepen of liket/reageert/deelt op andermans content.
  • Hoe je omgaat met het toevoegen van mensen aan je netwerk

social selling index score

Sroll je naar beneden, dan zie je hoe mensen in het in je eigen netwerk doen en in je eigen branche.

Wat kun je met deze informatie: 

Deze statistiek is een momentopname en een middel, zeker geen doel. Goed om voor jezelf bij te houden of je investering in LinkedIn ook nut heeft. Maak een nulmeting en meet bijvoorbeeld maandelijks je score en evalueer of het de goede kant op gaat. Met de Sales Navigator kun je dit ook in teamverband doen.

Wil je meer succes hebben met LinkedIn? Neem dan een workshop van socialmedia-expert Corinne Keijzer

Groei maximaal in zichtbaarheid en conversie

- Hoe komen we (meer) in beeld bij onze stakeholders, prospects en klanten?

- Hoe krijgen we meer volgers en hoe zetten we een eenvoudige contentstrategie op?

- Hoe zetten we contentmarketing goed in?

- Hoe enthousiasmeer ik mijn collega's om LinkedIn (nog) meer in te zetten?

Maximaal groeien in zichtbaarheid en volgers met je bedrijfspagina en de persoonlijke profielen van jou en je collega’s. Vanuit bekendheid doorpakken naar hogere conversie. Bekijk onze incompanytrainingen en -programma's en ga écht effectief aan de slag met LinkedIn.