Facebook heeft de makkelijke optie om berichten in te plannen. Dat is natuurlijk ideaal voor de beheerder(s) van een Facebookpagina. Je hoeft niet live aanwezig te zijn om een Facebookbericht te plaatsen. Je schrijft een bericht, geeft een datum en tijdstip aan en het staat klaar voor plaatsing. Maar dan ben je zeker nog niet klaar. Ik geef je 4 tips waar je als paginabeheerder zeker op moet letten.

Hoe plan je een bericht in?

Allereerst leg ik uit hoe je een bericht inplant.

Stap 1:

Je plaatst de tekst en een foto of filmpje zoals je gewend bent.

4 tips voor het inplannen van Facebookberichten

Stap 2:

Je klikt op het witte pijltje naast ‘Publiceren’. Een menu klapt open.

4 tips voor het inplannen van Facebookberichten

Stap 3:

Je klikt op ‘Plannen’.

Stap 4:

Een popup-box verschijnt boven je pagina. Daarin kun je datum en tijd aanpassen. Als je dat gedaan hebt, klik je op ‘Plannen’ en je bericht is ingepland.

4 tips voor het inplannen van Facebookberichten

Facebook geeft direct een bevestiging dat je bericht is ingepland.

4 tips voor het inplannen van Facebookberichten

Zoals je ziet is een bericht inplannen niet moeilijk. Je kunt het direct doen en zo alvast een rij updates in Facebook plaatsen zodat je een mooie stroom aan berichten plaatst. Wil je een bericht wijzigen, dan is dat ook altijd mogelijk door op ‘bericht bekijken’ te klikken. Vanuit daar kun je een ingepland bericht wijzigen.

4 tips voor het inplannen van Facebookberichten

Tip 1: Houd je Facebookbericht in de gaten.

Heb je als beheerder van een Facebookpagina een bericht ingepland, hou dan zeker in de gaten of het ook daadwerkelijk geplaatst is. Ook al gaat het 9 van de 10 keer goed, techniek blijft techniek en er kan altijd wat fout gaan. Bekijk ook of alle linkjes, teksten, plaatjes en/of video correct zijn. Better safe than sorry.

Tip 2: Houd bij wanneer je Facebookberichten inplant.

Om overzicht te houden op je Facebookberichten is het belangrijk dat je ook bijhoudt wanneer je een bericht gaat plaatsen op je pagina. Als je een lijst hebt met alle berichten, dan helpt je dat in het geval dat je een bericht moet verwijderen of dat je een tekst of plaatje moet aanpassen doordat er nieuwe ontwikkelingen zijn. Het kan ook gebeuren dat je een bericht hebt ingepland dat op moment van plaatsing niet geschikt is, misschien wel gevoelig ligt of waarvan je zeker weet dat het overschaduwd gaat worden door het laatste nieuws. Houd er altijd rekening mee dat de actualiteit je berichten kunnen inhalen.

Bekijk hier een voorbeeld van Radio 538 en Volkswagen waarbij het helemaal fout gaat.

Tip 3: Vergeet niet te reageren.

Ook al zit je niet achter je pc of laptop, je fans gaan zeker reageren als er een nieuw bericht wordt geplaatst. Vergeet dat niet. Als je ervoor kiest om een bericht in te plannen, zorg dan ook dat je op een bepaald moment van de dag tijd reserveert om door alle reacties heen te gaan en indien nodig te reageren.

Tip 4: Inplannen van berichten geeft rust.

Als je berichten inplant, dan zorgt dat voor rust. Op deze manier zorg je er namelijk voor dat je aanwezig bent en vooral blijft op Facebook ook al heb je er op bepaalde dagen (te) weinig tijd voor. Je Facebookpagina laat dan toch regelmatig updates aan je fans zien, die op deze manier in contact blijven met je merk of bedrijf.