Facebook heeft de makkelijke optie om berichten in te plannen. Dat is natuurlijk ideaal voor de beheerder(s) van een Facebookpagina. Je hoeft niet live aanwezig te zijn om een Facebookbericht te plaatsen. Je schrijft een bericht, geeft een datum en tijdstip aan en het staat klaar voor plaatsing. Maar dan ben je zeker nog niet klaar. Ik geef je 4 tips waar je als paginabeheerder zeker op moet letten.
Hoe plan je een bericht in?
Allereerst leg ik uit hoe je een bericht inplant.
Stap 1:
Je plaatst de tekst en een foto of filmpje zoals je gewend bent.
Stap 2:
Je klikt op het witte pijltje naast ‘Publiceren’. Een menu klapt open.
Stap 3:
Je klikt op ‘Plannen’.
Stap 4:
Een popup-box verschijnt boven je pagina. Daarin kun je datum en tijd aanpassen. Als je dat gedaan hebt, klik je op ‘Plannen’ en je bericht is ingepland.
Facebook geeft direct een bevestiging dat je bericht is ingepland.
Zoals je ziet is een bericht inplannen niet moeilijk. Je kunt het direct doen en zo alvast een rij updates in Facebook plaatsen zodat je een mooie stroom aan berichten plaatst. Wil je een bericht wijzigen, dan is dat ook altijd mogelijk door op ‘bericht bekijken’ te klikken. Vanuit daar kun je een ingepland bericht wijzigen.
4 tips voor het inplannen van Facebookberichten
Tip 1: Houd je Facebookbericht in de gaten.
Heb je als beheerder van een Facebookpagina een bericht ingepland, hou dan zeker in de gaten of het ook daadwerkelijk geplaatst is. Ook al gaat het 9 van de 10 keer goed, techniek blijft techniek en er kan altijd wat fout gaan. Bekijk ook of alle linkjes, teksten, plaatjes en/of video correct zijn. Better safe than sorry.
Tip 2: Houd bij wanneer je Facebookberichten inplant.
Om overzicht te houden op je Facebookberichten is het belangrijk dat je ook bijhoudt wanneer je een bericht gaat plaatsen op je pagina. Als je een lijst hebt met alle berichten, dan helpt je dat in het geval dat je een bericht moet verwijderen of dat je een tekst of plaatje moet aanpassen doordat er nieuwe ontwikkelingen zijn. Het kan ook gebeuren dat je een bericht hebt ingepland dat op moment van plaatsing niet geschikt is, misschien wel gevoelig ligt of waarvan je zeker weet dat het overschaduwd gaat worden door het laatste nieuws. Houd er altijd rekening mee dat de actualiteit je berichten kunnen inhalen.
Bekijk hier een voorbeeld van Radio 538 en Volkswagen waarbij het helemaal fout gaat.
Tip 3: Vergeet niet te reageren.
Ook al zit je niet achter je pc of laptop, je fans gaan zeker reageren als er een nieuw bericht wordt geplaatst. Vergeet dat niet. Als je ervoor kiest om een bericht in te plannen, zorg dan ook dat je op een bepaald moment van de dag tijd reserveert om door alle reacties heen te gaan en indien nodig te reageren.
Tip 4: Inplannen van berichten geeft rust.
Als je berichten inplant, dan zorgt dat voor rust. Op deze manier zorg je er namelijk voor dat je aanwezig bent en vooral blijft op Facebook ook al heb je er op bepaalde dagen (te) weinig tijd voor. Je Facebookpagina laat dan toch regelmatig updates aan je fans zien, die op deze manier in contact blijven met je merk of bedrijf.
Hallo Rik,
Ik merk dat m’n “plaatjes” niet (meer) geplaatst worden als ik een bericht plan. De tekst wel maar geen foto’s of filmpjes.
Foutje van Facebook?
Overigens is muteren van een gepland bericht uitgesloten, je kunt het ten hoogste opnieuw
8 AUGUSTUS 2018 OP 22:01
Ik plan altijd heel veel berichten van te voren in maar helaas werkt dit al een paar maanden niet meer. Ik begin nu door mijn `voorraad` geplande berichten heen te gaan. Heel vervelend ? Als ik een bericht maak zie ik alleen een knop ´nu delen’. Als ik een bericht maak via Publicatietools, Geplande berichten, dan via het plusje + Maken, zie ik wel een knop Plannen. Maar vervolgens kan ik alleen kiezen voor Publiceren, Datum in verleden geven of Concept opslaan. Het is volgens mij gebeurt met een automatische uitrol van een nieuwe versie van Facebook.
Hoi, ik loop er nu tegenaan dat wanneer ik een bericht in plan dat het niet bekeken wordt max. 3 personen zien het terwijl dat eerst minimaal 300 was. Ook vinden er dan dus geen vind ik leuks meer plaats. kortom het inplannen heeft totaal geen bezichtiging meer hoe kan dit? Ik werk op de facebook pagina van mijn bedrijf als beheerder. Heb je tips?