Onze Olympische sporters op social media

/, Facebook, Social media algemeen, Twitter/Onze Olympische sporters op social media

Onze Olympische sporters op social media

Nog een paar dagen en dan gaan de 23e Olympische Winterspelen van 2018 van start in het Zuid Koreaanse PyeongChang. In deze twee weken gaan 33 fantastische Nederlandse sporters de strijd om de medailles aan. Maar hoe gaan onze sporters de strijd aan op het internet? Is Sven Kramer ook hier iedereen de baas? Wie is er niet alleen heerser in de sport maar ook op de sociale media? Een boeiend overzicht!

Grote sponsoren met grote budgetten

Er is veel veranderd sinds de eerste Olympische Winterspelen die werden gehouden in het Franse Chamonix in 1924. De commercie heeft decennia geleden al zijn intrede gedaan en grote bedrijven vechten elke vier jaar om de Winterspelen te mogen sponsoren. De lijst met bedrijven die partner zijn van de Olympische Spelen is groot. Namen als Coca Cola, Toyota, Panasonic, maar ook Mc Donalds spenderen grote budgetten om maar geassocieerd te worden met de Spelen. Ook Zuid Koreaanse bedrijven als Samsung, Kia, Hyundai en Korean Air staan in deze lijst.


Centraal tijdens de Olympische Winterspelen staan de prestaties van de sporters. Nederland stuurt 33 topsporters naar Zuid Korea verenigd onder de naam ‘Team NL’. De Nederlandse Loterij, KPN, Rabobank, Ministerie van VWS, NOC*NSF en Heineken (Jawel! Er is gelukkig weer een gezellig Heineken House) ondersteunt Team NL, want ook zij weten dat deze sporters veel waard zijn.

Influencer marketing

Met de komst van internet en sociale media hebben sporters nog meer waarde gekregen voor bedrijven. Sporters worden door bedrijven ingeschakeld om hun merk of product te promoten op hun socialmedia-kanalen. Wanneer topvoetballer Cristiano Ronaldo een nieuw shirt van Nike draagt en een selfie plaatst op zijn Instagramkanaal met meer dan 120 miljoen volgers, dan is dat natuurlijk bijzonder interessant voor een bedrijf als Nike. Influencer marketing is de laatste jaren big business geworden. De invloed van een sporter of bekend persoon op de emoties, meningen of het gedrag van anderen is heel wat waard voor bedrijven en merken.

Door middel van een website en social media kanalen heeft elke sporter tegenwoordig zo zijn eigen waarde op het internet. En elke sporter gaat daar op zijn/haar manier mee om. Zo ook de 33 sporters van Team NL. Ik heb ze even op een rijtje gezet voor je.

Team NL en Facebook

Het grootste social media kanaal in Nederland is Facebook. Met 10,8 miljoen accounts is Facebook het populairst. Dagelijks openen 7,6 miljoen mensen hun Facebook.

Het mag geen verrassing zijn dat Sven Kramer de dans leidt met 272.944 likes op zijn Facebookpagina. Sven heeft al jarenlang succes op de schaatsbaan, maar ook daarbuiten. Met meer dan een kwart miljoen mensen die hem volgen op Facebook is Sven de allerpopulairste Olympische Sporter van Team NL.

Op de 2e plek vinden we Ireen Wüst. Tijdens de Olympische Winterspelen 2006 in Turijn won ze op negentienjarige leeftijd haar allereerste gouden medaille en in 2018 gaat ze weer voor goud. Op Facebook moet ze met zilver genoegen nemen met 104.056 volgers op haar pagina.

Op de bronzen plek vinden we de blonde manen van Koen Verweij. Met 52.699 likes staat hij op de 3e plek.

Alle drie zijn echter nog ver verwijderd van Robin van Persie die met bijna 15 miljoen likes op zijn Facebookpagina de onbetwiste koploper is van topsporters uit Nederland. Gevolgd door Wesley Sneijder (ruim 5 miljoen likes) en Memphis Depay (bijna 3 miljoen likes). Sven Kramer vinden we terug op plek 23 van meest gevolgde Nederlandse topsporter op Facebook.

Opvallend is dat 15 van de 33 topsporters géén zakelijke Facebookpagina hebben, maar hun persoonlijke Facebookprofiel gebruiken. Niet handig als je statistieken wilt opbouwen en wilt weten wie je volgers precies zijn. Op het persoonlijke profiel kun je je laten volgen maar krijg je deze informatie verder niet. Bovendien mag je maar maximaal 5.000 vrienden hebben op je persoonlijke profiel. Dus als je door wilt groeien, dan is het verstandig om over te stappen op een zakelijke pagina of deze er naast te hebben.

Een ander opvallend detail was dat op de website van Team NL regelmatig naar een persoonlijk Facebookprofiel van een sporter werd gelinkt in plaats van naar de zakelijke pagina. Een gemiste kans voor de desbetreffende sporter.

Team NL en Instagram

Instagram maakte in 2017 een gigantische groei door. Instagram wordt door 4,1 miljoen Nederlanders gebruikt, een groei van 28 procent t.o.v. 2016.

Ook hier wint Sven Kramer goud (95.700 volgers), wint Ireen Wust het zilver (60.200 volgers)  en Koen Verweij (39.200 volgers) nipt brons voor Kjeld Nuis die met 30.800 volgers op plek vier staat. Sprinter Ronald Mulder heeft met 14.400 volgers recht op de vijfde plek.

Snowboardster Cheryl Maas valt met bijna 14.000 volgers net buiten de top vijf, maar is wel de opvallendste notering. Tussen al het geweld van de schaatsers doet zij het geweldig op Instagram.

Team NL en Twitter

Nederland heeft op dit moment 2,8 miljoen Twitteraars. Jarenlang heeft dit platform gebruikers verloren, maar in 2017 was daar in ene een groei van 8 procent ten opzichte van het vorige jaar. Twitter wordt nog altijd intensief gebruikt door haar gebruikers en is ook hét geliefde medium om onze sporters te volgen. De 33 leden van Team NL hebben bij elkaar 803.379 volgers tegenover 504.417 op Facebook en 386.147 op Instagram. Dat maakt Twitter de verrassende winnaar van de social platforms onder Team NL! Dat komt vooral door veelvraat Sven KramerOok hier wint hij met ruime afstand het goud met 400.880 volgers. In zijn eentje zorgt hij voor de helft van alle Team NL volgers op Twitter!

Nummer twee is ook hier Ireen Wüst met maar liefst 142.849 volgers. Voor beide geldt dat Twitter het grootste kanaal is van al hun social mediaplatformen.

Nummer drie is weer Koen Verweij met 44.738 volgers. Sprinters Ronald Mulder en Jan Smeekens zijn respectievelijk vierde en vijfde in deze lijst.

Robin van Persie en Wesley Sneijder zijn echter de onbetwiste Twitterkampioenen van Nederland. Samen met de net gestopte Dirk Kuyt vormen zij de top drie van hoogst aantal volgers op Twitter. Toevallig staat Sven Kramer in deze lijst ook pas op de 23e plaats.

 

Team NL op het internet

Van de 33 sporters in Team NL maken maar liefst 18 géén gebruik van een goeie website. Zo wordt je naar de Facebookpagina van Sven Kramer doorgestuurd als je naar www.svenkramer.nl gaat en stuurt Ireen Wüst haar websitebezoekers door naar haar Twitterkanaal. Ook zijn er enkele sporters die alleen hun Tweets of Insta’s laten zien op hun website en doen daar verder niets mee.

Negen sporters hebben überhaupt geen website. Wat mij betreft een gevaarlijke zet. Socialmedia-kanalen komen en gaan en zijn, zoals dat heet, ‘not-owned media’. Denk aan de teloorgang van Hyves of MySpace. Het maakt je ontzettend afhankelijk, terwijl een website je eigen bezit is, ‘owned media’. Bovendien Googelen veel mensen naar jou als sporter en mis je veel verkeer als je geen website hebt. (Potentiële) sponsoren zijn ook zeker geïnteresseerd in dat verkeer.

Kom op Team NL!

Sporters hebben sponsoren nodig om zonder financiële druk hun sport te kunnen uitoefenen. Deze bedrijven zijn op hun beurt op zoek naar (social) influencers. Dit gaat vaak hand in hand. Sven Kramer is niet voor niets het grote uithangbord van de Jumbo. Zijn bereik is gigantisch.

Bij veel sporters van Team NL valt echter nog veel te verbeteren op het gebied van social media. Wil jij goeie sponsoren aan je binden, dan zal je serieus aan het werk moeten gaan met je kanalen. Denk aan een zakelijke Facebookpagina, denk aan goeie content. Het aantal likes of volgers op een social kanaal is slechts één indicatie. Het gaat om het totale plaatje.

Zorg ervoor dat je niet alleen je sport, maar ook jezelf als ‘merk’ serieus neemt. Ga een relatie aan met je fans. Ga die connectie aan op het internet. Zorg voor relevante content op jouw kanalen en zorg voor continuïteit. Wees zuinig op je fans en zij zullen zuinig zijn op jou! Bedrijven weten je dan eerder te vinden, want zij zijn altijd op zoek naar mogelijkheden.

Succes allemaal!

Nog een paar dagen en dan gaat Team NL van start op de Olympische Winterspelen. Als sportliefhebber kan ik niet wachten. Door het tijdsverschil zullen er best wel wat nachten erbij gaan inschieten, maar dat heb ik er graag voor over. Ik wens hierbij dan ook alle Team NL sporters ongelooflijk veel succes in PyeongChang!

De volledige uitslag

Facebook:

  1. Sven Kramer 272.944 likes – https://www.facebook.com/svenkramer86
  2. Ireen Wüst 104.056 likes – https://www.facebook.com/wustireen
  3. Koen Verweij 52.699 likes – https://www.facebook.com/koen.verweij.33
  4. Ronald Mulder 24.405 likes – https://www.facebook.com/speedskaterRonaldMulder
  5. Kjeld Nuis 12.517 likes – https://www.facebook.com/kjeld.nuis
  6. Irene Schouten 9.192 likes – https://www.facebook.com/irene.schouten.1
  7. Cheryl Maas 8.456 likes – https://www.facebook.com/Cheryl.Maas.SB
  8. Jan Smeekens 5.019 likes – https://www.facebook.com/Jan-Smeekens-1445198092225288/
  9. Jan Blokhuijsen 4.021 likes – https://www.facebook.com/janblokhuijsen89/
  10. Jorrit Bergsma 3.083 likes – https://www.facebook.com/jorrit.bergsma
  11. Sjinkie Knegt 1.335 likes – https://www.facebook.com/sjinkieknegtNL/
  12. Lotte van Beek 1.294 likes – https://www.facebook.com/Lottevbeek
  13. Kimberley Bos 1.257 likes – https://www.facebook.com/SkeletonsterKimberleyBos
  14. Patrick Roest 1.198 likes – https://www.facebook.com/patrickroestt
  15. Lara van Ruijven 869 likes – https://www.facebook.com/laravanruijven92/
  16. Suzanne Schulting 776 likes – https://www.facebook.com/suzanneschultingNL/
  17. Carlijn Achtereekte 738 likes – https://www.facebook.com/carlijnachtereektesschaatster/
  18. Niek van der Velden 302 likes – https://www.facebook.com/niek.velden/
  19. Daan Breeuwsma 256 likes – https://www.facebook.com/Daan-Breeuwsma-194863880672892/
  20. Jorien ter Mors – Persoonlijke pagina https://www.facebook.com/jorien.termors
  21. Kai Verbij – Persoonlijke pagina https://www.facebook.com/kai.verbij
  22. Antoinette de Jong – Persoonlijke pagina https://www.facebook.com/antoinette.dejong.16
  23. Marrit Leenstra – Persoonlijke pagina https://www.facebook.com/marrit.leenstra
  24. Yara van Kerkhof – Persoonlijke pagina https://www.facebook.com/yaravkerkhof
  25. Anice Das – Persoonlijke pagina https://www.facebook.com/anice.das
  26. Annouk van der Weijden – Persoonlijke pagina https://www.facebook.com/avanderweijden
  27. Bob de Vries – Persoonlijke pagina https://www.facebook.com/bob.devries.5
  28. Rianne de Vries – Persoonlijke pagina https://www.facebook.com/rianne.devries.37
  29. Esmee Visser – Persoonlijke pagina https://www.facebook.com/esmee.visser.1
  30. Dylan Hoogerwerf – Persoonlijke pagina https://www.facebook.com/dylan.hoogerwerf
  31. Dennis Visser – Persoonlijke pagina https://www.facebook.com/dennis.visser.313
  32. Michelle Dekker – Persoonlijke pagina https://www.facebook.com/michelle.dekker.16
  33. Itzhak de Laat – Persoonlijke pagina https://www.facebook.com/itzhak.delaat

Instagram:

  1. Sven Kramer 95.700 volgers – https://www.instagram.com/svenkramer/
  2. Ireen Wüst 60.200 volgers – https://www.instagram.com/ireenw/
  3. Koen Verweij 39.200 volgers – https://instagram.com/koenverweij
  4. Kjeld Nuis 30.800 volgers – https://instagram.com/kjeldnuis
  5. Ronald Mulder 14.400 volgers – https://instagram.com/mulderronald
  6. Cheryl Maas 13.800 volgers – https://instagram.com/cherylmaas
  7. Suzanne Schulting 13.600 volgers – https://instagram.com/suzanneschulting
  8. Irene Schouten 12.100 volgers – https://instagram.com/ireneschoutenofficial
  9. Antoinette de Jong 10.700 volgers – https://www.instagram.com/antoinettedejong1/
  10. Jorien ter Mors 10.400 volgers – https://instagram.com/jorientermors
  11. Jan Smeekens 8.524 volgers – https://instagram.com/jansmeekens
  12. Sjinkie Knegt 7.846 volgers – https://instagram.com/sjinkie
  13. Kai Verbij 7.136 volgers – https://www.instagram.com/kaiverbij/
  14. Marrit Leenstra 7.084 volgers – https://instagram.com/marritleenstra
  15. Lotte van Beek 5.864 volgers – https://instagram.com/lottevbeek
  16. Jorrit Bergsma 5.291 volgers – https://www.instagram.com/jorritbergsma/
  17. Jan Blokhuijsen 4.321 volgers – https://www.instagram.com/jan_blokhuijsen/
  18. Patrick Roest 3.822 volgers – https://www.instagram.com/patrickroestt/
  19. Niek van der Velden 3.157 volgers – https://www.instagram.com/niekvdv/
  20. Yara van Kerkhof 3.114 volgers – https://instagram.com/yaravkerkhof
  21. Daan Breeuwsma 2.812 volgers – https://instagram.com/daanbreeuwsma
  22. Esmee Visser 2.626 volgers – https://instagram.com/esmee.visser
  23. Anice Das 2.365 volgers – https://www.instagram.com/anicedas/
  24. Dylan Hoogerwerf 1.773 volgers – https://instagram.com/dylanhoogerwerf
  25. Lara van Ruijven 1.644 volgers – https://www.instagram.com/laravanruijven/
  26. Carlijn Achtereekte 1.630 volgers – https://instagram.com/carlijnachtereekte
  27. Rianne de Vries 1.278 volgers – https://instagram.com/rianneedv
  28. Dennis Visser 1.256 volgers – https://www.instagram.com/dennisvssr/
  29. Kimberley Bos 1.063 volgers – https://www.instagram.com/kimberleyb0s/
  30. Michelle Dekker 852 volgers – https://www.instagram.com/xmichelledekker/
  31. Itzhak de Laat 780 volgers – https://instagram.com/itzhakdelaat
  32. Bob de Vries 609 volgers – https://instagram.com/bobdevries100
  33. Annouk van der Weijden – Geen Instagram

Twitter:

  1. Sven Kramer 400.880 volgers – https://twitter.com/SvenKramer86
  2. Ireen Wüst 142.849 volgers – https://twitter.com/Ireenw
  3. Koen Verweij 44.738 volgers – https://twitter.com/verweijkoen
  4. Ronald Mulder 34.364 volgers – https://twitter.com/mulderronald
  5. Jan Smeekens 22.202 volgers – https://twitter.com/jansmeekens
  6. Jorien ter Mors 19.875 volgers – https://twitter.com/jorientermors
  7. Kjeld Nuis 18.828 volgers – https://twitter.com/KjeldNuis
  8. Jan Blokhuijsen 16.365 volgers – https://twitter.com/janblokhuijsen
  9. Jorrit Bergsma 14.986 volgers – https://twitter.com/jorritbergsma
  10. Kai Verbij 14.198 volgers – https://twitter.com/kaiverbij
  11. Lotte van Beek 10.782 volgers – https://twitter.com/lottevbeek
  12. Sjinkie Knegt 6.989 volgers – https://twitter.com/sjinkieknegt
  13. Irene Schouten 5.486 volgers – https://twitter.com/schoutenirene
  14. Antoinette de Jong 4.874 volgers – https://twitter.com/antoinette0604
  15. Annouk van der Weijden 4.303 volgers – https://twitter.com/annoukvdweijden
  16. Cheryl Maas 3.176 volgers – https://twitter.com/cherylmaas
  17. Anice Das 2.888 volgers – https://twitter.com/aniceasha
  18. Yara van Kerkhof 2.412 volgers – https://twitter.com/yaravkerkhof
  19. Daan Breeuwsma 2.346 volgers – https://twitter.com/DaanBreeuwsma
  20. Carlijn Achtereekte 2.012 volgers – https://twitter.com/Carlijn_A
  21. Suzanne Schulting 1.983 volgers – https://twitter.com/suzanschulting
  22. Rianne de Vries 1.352 volgers – https://twitter.com/rianneedv
  23. Patrick Roest 1.202 volgers – https://twitter.com/patrickroestt
  24. Kimberley Bos 909 volgers – https://twitter.com/kimberleyb0s
  25. Michelle Dekker 480 volgers – https://twitter.com/xMichelleDekker
  26. Niek van der Velden 334 volgers – https://twitter.com/niekvdv
  27. Dennis Visser 240 volgers – https://twitter.com/Dennis1995_
  28. Itzhak de Laat 58 volgers – https://twitter.com/ItzhakdeLaat
  29. Dylan Hoogerwerf 45 volgers – https://twitter.com/DylanHoogerwerf
  30. Marrit Leenstra – Geen Twitter
  31. Esmee Visser  – Geen Twitter
  32. Lara van Ruijven – Geen Twitter
[/fusion_builder_column][/fusion_builder_row][/fusion_builder_container]
Door | 2018-03-28T13:50:49+00:00 februari 5th, 2018|BLOGS, Facebook, Social media algemeen, Twitter|0 Reacties

Over de schrijver:

Al ruim 15 jaar werkt Rik als expert op het gebied van alles wat met internet te maken heeft in met name de entertainment en de evenementen wereld. Hij heeft een eigen bedrijf (New Flavours) en adviseert bedrijven op het gebied van websites, social media (o.a. Facebook, Twitter, YouTube, Instagram), online en content marketing en met het opzetten en uitvoeren van hun social media marketing en -strategie. Rik heeft gewerkt als eindverantwoordelijke bij o.a. Walt Disney Benelux, Dance Valley, Dutch Valley, Dam tot Damloop, Amsterdam Marathon en met internationale artiesten als Armin van Buuren, Carl Cox, Ferry Corsten e.v.a. Neem contact op met Rik

Laat een reactie achter

Anti-spam: *