Één van de meest gestelde vragen over Instagram is de vraag wat de beste dag én het beste tijdstip is waarop je een bericht plaatst. Ik geef je hieronder de antwoorden!
Wanneer plaats je een bericht op Instagram?
Deze vraag is niet zo snel en makkelijk te beantwoorden. Er zijn namelijk diverse factoren die bepalen wanneer een bericht op Instagram het beste aanslaat. De allerbelangrijkste factor is je eigen publiek. Ieder bedrijf, organisatie of instelling heeft zijn eigen doelgroep met zijn eigen kenmerken. Het is dus noodzakelijk om duidelijk te bepalen wie jouw doelgroep is. Dit kan zelfs per bericht verschillen. Het ene bericht wil je bijvoorbeeld naar doelgroep A sturen, een ander bericht naar doelgroep B.
Stap 1: bepaal je doelgroep en analyseer deze
De eerste stap is om je doelgroep te bepalen en om alle informatie over jouw doelgroep te verzamelen en deze te analyseren. Stel je daarbij de volgende vragen: Wanneer is mijn doelgroep online? Wanneer hebben ze tijd om hun smartphone te pakken en om op Instagram te kijken?
Is dat bijvoorbeeld in de ochtend tijdens het ontbijt? Of is jouw doelgroep meer online tijdens of vlak na de lunch of het avondeten? Of is dat een heel ander moment van de dag?
Bedenk goed hoeveel tijd ze op bepaalde momenten hebben. Hebben ze tijd om te reageren en interactie met je aan te gaan en eventueel een product te kopen of een website te bezoeken? Of is het even vluchtig een ‘like’ geven.
Grondige analyse van het online gedrag van jouw specifieke doelgroep is daarom verstandig om te doen ter voorbereiding van je Instagram activiteiten.
Stap 2: bekijk de statistieken van Instagram, je andere social media kanalen én je website!
Om meer te weten te komen over het online gedrag van je doelgroep is het bekijken van je statistieken een vereiste. Instagram geeft gelukkig inzicht in hoe jouw doelgroep zich gedraagt.
Bekijk je Instagram statistieken door naar je account te gaan en rechtsboven op de drie streepjes te klikken. Selecteer daarna ‘Statistieken’ en je ziet daar de activiteit van je account.
Selecteer daarna ‘Doelgroep’ en scroll naar beneden. Daar zie je de eerste informatie over je volgers al verschijnen.
Je ziet niet alleen de leeftijden en het geslacht, maar vooral de gemiddelde tijden dat je volgers op Instagram zijn. Instagram geeft je daar twee opties om te bekijken.
De eerste optie is het tijdstip waarop je volgers Instagram gemiddeld gebruiken. Bekijk dit per dag om een accuraat beeld te krijgen. Wat voor een doordeweekse dag geldt, hoeft bijvoorbeeld niet te gelden voor een weekend.
De tweede optie is het de dag waarop je volgers het meest actief zijn. Verstandig om deze goed te bekijken en juist jouw belangrijke berichten op de dag te plaatsen waar de meeste van jouw volgers aanwezig zijn. Kleine moeite om te checken, maar met heel veel waarde.
Gebruik de statistieken van je Facebookpagina
Het loont ook de moeite om de statistieken te checken van je Facebookpagina (indien je deze hebt). Deze zijn uitgebreider dan die van Instagram en geven je ook een schat aan informatie. Gebruik deze om meer succes te halen met je Instagram account.
Ga naar je Facebookpagina en klik bovenaan op ‘Statistieken’. Klik daarna in de linkerkolom op ‘berichten’ en je ziet in één oogopslag de dagen én de tijden waarop jouw likers het meeste actief zijn. Super waardevol voor je social media activiteiten!
Gebruik de statistieken van je website
Een ander handig hulpmiddel die je daarvoor gebruikt zijn de statistieken van je website. Daar haal je enorme waardevolle informatie vandaan. Google Analytics is een digitale schatkist die enorm vol waardevolle informatie bevat wat in jouw voordeel werkt als je deze gebruikt in jouw Instagram strategie.
Zo geeft Google Analytics de trend aan op welk uur van de dag jouw website wordt bezocht. Verstandig om deze ook te gebruiken voor je social media berichten.
Stap 3: bepaal de doelstelling van je bericht
Elk bericht heeft een eigen doelstelling. Wil je gewoon mensen op de hoogte houden van wat je bedrijf aan het doen is? Wil je meer ‘awareness’ creëren voor je product of merk? Of wil je juist dat je doelgroep jouw product gaat kopen op het moment dat ze jouw bericht zien?
Zo heeft elk bericht dus zijn eigen doelstelling en daar is ook een tijdstip aan verbonden. Bekijk in je statistieken goed wanneer je klanten een product bij jou online kopen. Dat is al een goede indicatie om aan de slag te gaan met een bericht wat voor conversie moet zorgen.
Stap 4: Plaats berichten en houdt alle statistieken bij
Heb je de vorige stappen doorlopen en heb je genoeg informatie verzameld? Dan is het tijd om in actie te komen. Begin met het plaatsen van berichten en houd de statistieken daarvan bij. Immers ‘Social media is learning by doing’! Als je het zelf niet in de praktijk uitprobeert, dan kom je er nooit achter.
Bekijk wekelijks de scores van je Instagram posts. Hoe is je bereik? Hoe is je interactie? Krijg je veel likes? Varieer de tijdstippen van je berichten en op den duur kom je erachter welke post op welk tijdstip het meeste effect heeft.
Het heeft echter wel tijd nodig om iets zinnigs te zeggen over je statistieken. Dit vereist tijd en veel berichten die geanalyseerd dienen te worden.
Gebruik van speciale tools
Gelukkig zijn er ook handige tools op de markt die jou helpen bij het vinden van het juiste tijdstip en dag om te posten op Instagram. Coosto en Later zijn bijvoorbeeld twee bekende software oplossingen die jou daarbij helpen.
Deze tools hebben al een analyse gemaakt van hun huidige gebruikers en hebben de resultaten daarvan al gedeeld op het internet. Deze resultaten zijn een mooi startpunt om te beginnen met jouw Instagramstrategie. Neem ze niet klakkeloos over en gebruik vooral je eigen data en statistieken. Maar zie het als een middel om je op weg te helpen.
Het gemiddelde in Nederland
Het Nederlandse bedrijf Coosto heeft meer dan 10 miljoen openbare Nederlandstalige posts en reacties onder de loep genomen. Zij zagen dat op Instagram vooral de woensdag als beste dag beschouwd kan worden wat betreft de interactie met een Instagram bericht. De vrijdag kwam kort daarachter op de tweede plek.
Het uur met de meeste interactie was gemiddeld genomen ’s avonds om 20:00 uur gevolgd door 19:00 en 21:00 uur. De beste tijd om te posten is om 10:00 en om 22:00 uur zo zagen zij in hun resultaten.
Geef een reactie