“Rik, help!!!! Instagram heeft zonder pardon mijn Instagram accounts afgesloten, ik ben al mijn (80.000) volgers kwijt!!!”

En dit overkwam mij letterlijk net dus. Een klant die me helemaal in paniek opbelde, omdat maar liefst vier van zijn Instagram accounts zijn verwijderd, vanwege het overtreden van hun beleid. Vanwege privacy ga ik niet in op de details maar ik kan zeggen dat de reden voor Nederlandse begrippen onbegrijpelijk is.

Wat ik hoorde was totale paniek bij deze klant, want…wat nu? Hoe kunnen ze nu hun klanten bereiken en informeren? Gelukkig voor hen heb ik, toen ze met mij in zee gingen een paar jaar geleden, al één en ander met ze in werking gezet. In de afgelopen jaren hebben ze gebouwd aan een hele krachtige eigen website én zijn ze hun eigen database gaan ‘vullen’ met fans die ze regelmatig via onder andere e-mail op de hoogte brachten van hun activiteiten. Zij hebben deze middelen dus gelukkig nog achter de hand en zijn daardoor hun klanten niet ‘kwijt’. Maar er zijn zoveel bedrijven die alleen maar zich focussen op social media en de rest laten versloffen.

Facebook, Insta, LinkedIn, YouTube en Twitter bepalen echt hun eigen regels

Dit voorbeeld van vandaag staat niet op zichzelf. Afgelopen jaar is dit vaker gebeurd bij bedrijven en ook bij bekende sterren. Denk maar eens aan het YouTube account van Lange Frans dat recentelijk verwijderd werd, zangeres Rihanna die een tijdelijke block kreeg op Insta vanwege iets teveel naaktheid, YouTube-ster PewDiePie die op Twitter werd geblokkeerd vanwege opmerkingen over Isis. Zelfs op LinkedIn kun je een block krijgen, Maurice de Hond kreeg daar dit jaar nog mee te maken. Weet je nog?

Zorg voor een goede website én vul je eigen database!

Dit is één van de vele redenen waarom ik altijd hamer op het voorop stellen van je eigen website en je eigen database, oftewel ‘owned media’. De socialmedia-giganten bepalen namelijk zelf wat zij met hun gebruikers en hun platform doen. ‘Not-owned-media’ zoals we dat noemen, daar wil je echt niet van afhankelijk zijn. Ze veranderen het algoritme  steeds zodat je bereik (flink) keldert, je krijgt een tijdelijke block of ze verwijderen je account vanwege hun eigen opgemaakte regels. Ze kunnen en mogen dat. Alleen daarom al kun en mag je als professioneel bedrijf niet op deze grote Amerikaanse bedrijven vertrouwen. Vertrouw daarom altijd op jezelf. We weten ten slotte ook allemaal hoe het met Hyves afgelopen is in 2013. Als zij besluiten de stekker er uit trekken ben je alles kwijt.

Hou altijd direct contact met je klanten vanuit je owned-media

Zanger Prince wist het al in 2001 toen hij zijn NPG Music Club opende. Een online platform waar hij direct contact hield met zijn fans. Als echte Prince fan was ik natuurlijk lid van het eerste uur. Ik kreeg toegang tot al zijn muziek wat hij rechtstreeks met zijn fans deelde zonder toedoen van een platenmaatschappij of digitaal platform. Elke maand kreeg ik een nieuw album van hem. Daarnaast kregen de leden VIP toegang tot zijn concerten en mocht ik zelfs soundchecks meemaken van zijn concerten. En dat voor $25 per maand. Een schijntje voor wat ik er voor terug kreeg. Ik behoorde namelijk tot een selecte groep ‘echte’ fans en ik had contact met mijn held. Dat is goud waard.

 

In 2006 won hij zelfs een Webby Lifetime Achievement Award voor de NPG Music Club voor “reshaping the relationship between artist and fan.” (het opnieuw vormgeven van de relatie tussen kunstenaar en fan).

Nieuwe technieken maken directe relatie met klanten mogelijk

In 2020 is de techniek vele malen verder dan in 2001 en kan je nog meer waarde bieden voor je klanten én kan je nog directer contact hebben met ze. Rapper (en voormalig ‘The Voice’ jurylid) Lil Kleine begrijpt dit goed en heeft zelfs een app gelanceerd waarmee hij dat directe contact heeft met zijn fans. Hij pakt het gelijk groots aan en heeft deze geweldige app laten bouwen. Via zijn app krijg je toegang tot extra content en extra muziek. Daar ben je op zoek naar als fan zijnde. Dat is wat je wil. En die directe connectie is wat Lil Kleine wil.

De lancering ervan liep als een trein en binnen no-time had hij al duizenden gebruikers en dat aantal blijft groeien. Op ZIJN platform. Op basis van ZIJN regels. Fans die nu direct contact met hem hebben. En Lil Kleine is dus in één klap onafhankelijk geworden van social media kanalen.

Ga jij de juiste digitale stappen nemen?

Lil Kleine snapt het digitale spelletje en hij snapt dat een rechtstreekse relatie belangrijk is in deze tijden.  Hij doet dat via een app, maar dat kan ook via een website in samenwerking met e-mail, of een goede community op je website. Maar een rechtstreekse relatie met fans/klanten is natuurlijk niet alleen belangrijk voor de artiestenwereld. Dit geldt voor elke bedrijfstak. Wil jij met je restaurant of hotel afhankelijk zijn van Tripadvisor of Thuisbezorgd (die een aardig aandeel krijgen van jouw omzet). Wil jij als B&B afhankelijk zijn van AirBNB? Ik dacht het ook niet…

Ik ben zeer benieuwd hoe Lil Kleine dit verder gaat uitbouwen…..maar ik ben nog meer benieuwd wie van jullie de eerste stappen gaat nemen om zijn website meer aandacht te geven en wie van jullie ook daadwerkelijk een directe relatie met zijn klanten aan wilt gaan. Pak je digitale strategie aan. Ga uit van je eigen kracht. Bouw aan een goede website én aan directe communicatie met je klanten (bv via e-mail). Dat is van levensbelang voor je bedrijf. Groot…of (Lil’) klein ;)

Mocht je willen weten hoe? Neem even contact met mij op.