Het is een van de eerste onderdelen waar het oog op valt als je een LinkedInprofiel bezoekt: de achtergrondfoto bovenaan. Zo zonde dat je nog regelmatig profielen tegenkomt waar deze plek niet benut is. Onwetendheid? Gebrek aan creativiteit? Geen foto tot je beschikking? Laat me je helpen. In dit artikel leg ik je uit hoe het werkt en geef ik je een aantal ideeën ter inspiratie.

Waar vind je de achtergrondfoto 

De achtergrondfoto, ook wel omslagfoto of cover genoemd, vind je bovenaan je persoonlijke LinkedInprofiel. Het is een visuele uiting van jou, je werk, je merk, een combinatie of iets anders wat met jouw werkleven te maken heeft. Heb je nog geen omslagfoto, dan zie je een grijs blok zoals hier bij Perihan.

Achtergrondfoto linkedin

Hartstikke zonde en uiteraard adviseer ik om altijd van dit onderdeel gebruik te maken. Niet alleen fleurt het je profiel helemaal op, ook zegt het iets over jou en je werkleven. Het kan vragen oproepen wat misschien leidt tot een mooi gesprek. Het geeft weer waar jij voor staat in je werk.

Hoe plaats je een achtergrondfoto of hoe pas je hem aan

De achtergrondfoto kan alleen vanuit een laptop/desktop geplaatst worden en ook hier aangepast worden. Op de mobiele applicaties kun je de optie dus niet vinden, wel zie je de omslagfoto terug.

Achtergrondfoto linkedin 7

Terug naar de laptop/desktop. Je ziet rechtsboven in de grijze balk, of in de achtergrondfoto mocht je hem al een keer geplaatst hebben, een potloodje. Dit kan overigens ook een camera-icoontje zijn, dat verschilt per profiel.

Achtergrondfoto linkedin 7

Je komt nu in het veld waar je de afbeelding kunt uploaden (vanuit je eigen harde schijf) of aanpassen. De ideale afmeting is 1584 x 396 pixels maar mocht je afbeelding andere formaten hebben dan kun je hier schuiven. Wel is het handig een horizontale afbeelding te hebben, geen vierkante of verticale. Die laatste worden volledig uit hun voegen getrokken, dan zie je een (groot) deel van de foto niet terug en/of het wordt heel korrelig.

Achtergrondfoto linkedin 7

Mocht het nodig zijn kun je hier ook nog wat filters toepassen, de foto rechtzetten en in- en uitzoomen.

Wat plaats je als achtergrondfoto

Wat je hier plaatst is helemaal aan jezelf. Ik zou het wel zakelijk houden, dus zeker geen huwelijksfoto’s, honden, katten of gelukkige gezinsplaatjes. Hoe leuk ook, LinkedIn is en blijft een zakelijk platform wat over het werkleven gaat. Maar dat betekent niet dat het saai hoeft te zijn. Probeer iets te vinden wat te maken heeft met je werk, je branche, je producten en/of diensten. Ben je zelfstandig, dan kun je je logo er ook in opnemen, maar maak er geen reclamefolder van.

Gebruik van foto’s

Gebruik je foto’s, gebruik dan het liefst eigen foto’s en geen stockfoto’s. Dat spreekt je bezoeker veel meer aan. Sowieso raad ik aan om bij bepaalde dienstverleningen een personal touch er in te gooien, mensen praten graag met mensen en zien dat ook graag op je profiel terug. Mocht het niet lukken met foto’s vanuit je werk, iets symbolisch is ook prima.

Werk je bij een grotere organisatie en heb je een communicatie en/of marketingafdeling? Vraag of zij je kunnen helpen met het vinden van een passende foto. Vind wel iets dat echt persoonlijk bij jou past en plaats niet met je collega’s allemaal dezelfde foto. Ieder mens is individu en verschillend, dat moet je in de profielen ook terugzien.

Tools om foto’s en afbeeldingen op te maken

Je kunt een omslagfoto laten maken, je kunt een foto in zijn geheel gebruiken maar je kunt ook zelf creatief zijn en een tool gebruiken om er wat meer persoonlijkheid en/of tekst in te zetten. De meest geschikte tool hiervoor is Canva wat in de basis gratis te gebruiken is. Uiteraard is Photoshop ook een goede mogelijkheid maar dat is vrij kostbaar en daar moet je wel in thuis zijn wil je het goed doen. Zelf gebruik ik ook wel eens Snagit, een handig knipprogramma wat je voor een paar euro per maand al inzet.

Voorbeelden van omslagfoto’s ter inspiratie

Ter inspiratie laat ik je hierbij een aantal compleet verschillende achtergrondfoto’s zien.

Ingeborg werkt bij de overheid, is arbeidsinspecteur en heeft gekozen voor een wat neutrale omslagfoto die wel rechtstreeks met haar functie te maken heeft.

Omslagfoto linkedin

Saskia is zelfstandig ondernemer en growth mindset specialist. Zoals je ziet houdt ze zich dus bezig met hersenen en brengt ze vooral breinkennis over. Saskia koos voor een drieluik van eigen persoonlijke foto’s.

Omslagfoto linkedin

Nicolai heeft een eigen bedrijf met meerdere werknemers in de IT. Hij heeft gekozen voor een wat strakkere foto zonder personal touch en alleen het logo.

Achtergrondfoto linkedin 7

Fiona is zelfstandig ondernemer en gespecialiseerd in voeding. Ze helpt mensen die in een burn-out dreigen te komen of er al middenin zitten. Zij koos voor een kleurrijke voedingsfoto.

Omslagfoto linkedin

Marjoke is recruiter en in loondienst. Zij heeft voor een wat meer symbolische omslag gekozen. ‘A step ahead’ staat voor: zowel kandidaat als opdrachtgever een stap voor zijn door de juiste vragen te stellen en hen daarmee te challengen in hun volgende stap en bijbehorende keuzes.

Omslagfoto linkedin

Rik is zelfstandig ondernemer en adviseert professionals over social media. Hij bevindt zich qua werkzaamheden vooral in de horeca, retail en evenementen en dat zie je op deze foto terug waarop hij verslag doet van een wandeltocht evenement.

Achtergrondfoto linkedin 7

Sandra werkt bij Gemeente Delft en heeft een hele creatieve omslagfoto van Bianca Berndsen van Studio Leff gebruikt welke mooi bij haar functie past. Een tekening is weer eens iets anders!

Achtergrondfoto linkedin 7

Ik ben heel benieuwd… welke foto trok direct jouw aandacht? En hoe ziet jouw omslagfoto er uit? Laat in de reacties je link achter, dan kijk ik graag met je mee!

Dank aan alle professionals hierboven die mij toestemming hebben gegeven om hun achtergrondfoto te laten zien! 

Social media expert Corinne Keijzer - auteur van het boek 'Meer succes met LinkedIn"

Handleiding voor professionals

Na het lezen van mijn boek, wat bestaat uit ruim 314 pagina’s, snap je de meerwaarde van LinkedIn en ben jij ook in staat zakelijk succes uit dit professionele platform te halen. Grotere bekendheid, meer klanten en meer omzet!

Zorg ervoor dat je je concurrentie voor blijft en leer alle geheimen rondom social selling kennen. Waar wacht je nog op?