De laatste tijd is het schering en inslag: privéberichten, mailtjes en zelfs appjes met verzoeken om posts op LinkedIn te liken of te delen. Ja, ik help mensen graag. Ja, ik heb een groot netwerk. Maar nee, ik ben geen like-machine die klakkeloos liket om te liken en al helemaal niet deelt om te delen. Ik bekijk uiteraard eerst de post of ik me er in kan vinden. Zo niet, dan geen like.

Maar wat mij meer verbaast is wat ik zie als ik na zo’n verzoek (automatisch) even een profielcheck doe. Of het nou om de bedrijfspagina gaat of het persoonlijke profiel, 9 van de 10 keer kom ik berichten tegen die eenrichtingsverkeer zijn, spammerig of te marketingachtig is, supersaai is of er wordt überhaupt weinig gecommuniceerd. Hoe wil je dan een band opbouwen met je netwerk en/of volgers?

Een keer om hulp vragen is niets mis mee. Maar als dat je laatste strohalm is omdat niemand je post ziet en de wanhoop er vanaf druipt, dan is er echt iets anders aan de hand. Likes, reacties, shares, interactie veroorzaak je door je doelgroep te betrekken. En zelf ook in actie te komen, zelf ook betrokkenheid zoeken bij je netwerk. Het is tweerichtingsverkeer, het is social media, eigenlijk gewoon met het echt leven te vergelijken: jij praat met mij, ik praat terug. Het algoritme van LinkedIn kijkt daar ook naar, interactie is een van de allerbelangrijkste factoren die van invloed is op je bereik. Maar vooral ook: betrokkenheid bij je berichtgeving.

Laten we eerlijk zijn, social media ‘doen’ en bijhouden is gewoon keihard werken. Je doet dat er niet ‘even’ bij. Het is onderdeel van je (content)strategie, het is communicatie, PR, marketing en sales, het is nadenken over de toekomst en goed anticiperen op de waan van de dag. En als je denkt dat je bakken likes krijgt als je af en toe iets plaatst zonder enige vorm van bekendheid of zichtbaarheid gecreëerd te hebben dan heb je het ergens nog niet goed begrepen. De enigen die hier weg mee komen zijn BN’ers en de zogenaamde ‘influencers’, maar daar laat ik me in dit artikel verder niet over uit 😉.

“Ja ok Corinne, allemaal harstikke leuk, maar wat dan? Hoe dan? Ik heb al zoveel geprobeerd maar het lijkt gewoon niet te werken.”
Het antwoord is op zich vrij simpel: ga investeren in je profiel(en), in je zichtbaarheid. Maak jezelf en/of je bedrijf een autoriteit in je vakgebied. Hoe? Ok, ik geef je een aantal tips die vrij makkelijk uit te voeren zijn en je meer succes met LinkedIn opleveren. En echt, het hoéft niet veel tijd te kosten. Slechts je gezonde verstand, een beetje creatieve geest en wat lef.

Wil je meer met content op LinkedIn aan de slag? Wil je leren hoe je succesvolle berichten maakt die aanslaan bij je doelgroep? Kom dan naar onze open training, voor persoonlijk profiel of de bedrijfspagina. Uiteraard is incompany voor jou en je collega’s ook mogelijk.

Tip 1: Keep It Simple Stupid, oftewel KISS

Maak.het.jezelf.niet.zo.moeilijk met het maken van berichten. Social media zijn anders dan je website, anders dan een krant of tijdschrift, het mág spontaan zijn. Hoe meer je er over nadenkt, hoe meer mensen je er iets van laat vinden, hoe meer je gaat knutselen aan je teksten, hoe meer je de post doodslaat. Mijn beste posts zijn vaak degenen die ik zo uit mijn mouw schud en binnen een paar minuten geplaatst heb. Je hoeft echt geen Photoshop-wonder te zijn of een creatieve marketeer, iédereen kan content maken. Bedenk gewoon wat je aan mensen om je heen in real live vertelt en doet dat ook online. Meer is het vaak niet.

Tip 2: blijf jezelf, houd het menselijk

Voor het persoonlijke profiel geldt deze tip helemaal maar ook voor de bedrijfspagina denk ik wel eens, ‘laat jullie zelf nou eens wat meer zien’. LinkedIn is een zakelijk platform, laten we dat vooral ook zo houden. Maar dat betekent niet dat het saaaaaaaaaaaaaaiiiii hoeft te zijn. Foto’s, video’s, iedereen heeft tegenwoordig een goede telefoon met tig apps waar je van alles en nog wat heel simpel in elkaar kunt zetten. Blijf nou eens weg van die (veel te dure) video’s van bureaus die misschien best leuk zijn voor je website maar veel te langdradig voor social media en ga zelf aan de slag. Maak foto’s, van jezelf, je omgeving, je werk, je projecten, je collega’s (als ze dat goed vinden uiteraard). Het hoeft niet perfect te zijn. Liever niet zelfs, des te oprechter kom je over.

Tip 3: Varieer in je berichten

Iedereen heeft voorkeur voor bepaalde berichten. Zo ben ik totaal niet van de video’s (uiteraard wel voor mijn videotrainingen maar niet op de tijdlijn). Ik ben gek op schrijven en foto’s dus die zien je dan ook het meeste terug bij mij, naast de vele LinkedIntips, soms een quote of informatief document of artikel. Ga voor jezelf na wat je leuk vindt om in te zetten. Misschien ben je heel goed in het maken van video’s. Of misschien wel het creëren van informatieve documenten, blogs of cartoons. Je hoeft niet álles te kunnen en te doen, doe vooral waar jij je goed bij voelt maar varieer. Zie het als een tijdschrift, daar heb je ook verschillende rubrieken, lange en korte verhalen, foto’s en cartoons.

Vergelijk social media met een tijdschrift, daarin variëren ze ook in verschillende soorten content.

Tip 4: Gebruik niet altijd dezelfde insteek

Als je alleen maar lollige filmpjes plaatst ben je al snel af in je netwerk (zeker als het Facebookachtig materiaal is). Of alleen maar spamt over hoe geweldig je producten of dienstverlening is of iedere dag een quote of een poll. Ook hierin is afwisseling welkom.

In mijn training geef ik altijd aan dat je vier verschillende soorten insteken hebt als het gaat om het plaatsen van berichten. Ze zijn om je netwerk:

  • te informeren
  • te inspireren
  • te entertainen
  • te beïnvloeden

Het ene draait om emotie, het andere om ratio, het ander om allebei. Het is het mooiste als je hier een mix van weet te maken qua content. Dat maakt het ook leuker om iemand te volgen. En als het een keer niet aanslaat? Jammer dan, helemaal niet erg, niet van wakker liggen. Zoveel mensen, zoveel wensen.

If you make something no one hates, no one will love it too!
(Tibor Kalman)

Tip 5: waarborg de continuïteit

Misschien wel de lastigste tip is het waarborgen van de continuïteit. Als jij de ene week drie keer iets post en dan weer drie weken niet dan wil het ook niet vlotten. Wil je herkenning creëren en zichtbaar worden dan is het zaak dat je ook echt met regelmaat door die tijdlijn dendert. Het wordt er steeds drukker, opvallen wordt steeds moeilijk en lang niet iedereen ziet alles vanwege het algoritme. Dus ja, 2 á 3 keer posten per week is echt niet te veel. Heb je niets, dan heb je niets, maar probeer altijd vooruit te denken. Zet het in je agenda als je weet dat er iets aan komt of maak een contentkalender. Er is vaak zóveel te vertellen over je werk, het bedrijf, je kennis en projecten, echt, probeer het maar eens. Enneh, je hoeft het niet altijd zelf te verzinnen he, je mag ook bijvoorbeeld een artikel uit de krant nemen en daar iets over roepen of iets doordelen van iemand wat je interessant voor je netwerk vindt.

Tip 6: Timing is everything

Zoek de juiste momenten om te posten voor jezelf op door te gebruik te maken van statistieken (je eigen statistieken of Shield app bijvoorbeeld of een betaalde tool als je binnen een grotere organisatie zit). Het is van belang te weten wanneer je doelgroep online is maar ook wanneer het rustiger is. Ik post bijvoorbeeld op hele andere uren dan mijn partner Rik Keijzer die in de evenementenwereld werkt. Hij post op LinkedIn vaak s’avonds. Ik meer in de vroege ochtenduren.

Tip 7: snap hoe het algoritme (ongeveer) werkt maar maak je er niet te druk om

Het is één van de meest gewenste onderwerpen om te bespreken in mijn open– maar ook incompany trainingen. Bij de intake-gesprekken met klanten vraag ik altijd wat men graag als onderwerpen behandeld wil hebben in de training en altijd komt het algoritme dan naar voren. Uiteraard leg ik graag uit hoe het werkt, voor zover dat mogelijk is want LinkedIn doet er geheimzinnig over en draait regelmatig aan de knoppen zodat ieder onderzoek maar een korte houdbaarheidsdatum heeft, maar ik geef ook altijd aan er niet teveel rekening mee te houden. Tuurlijk is het handig om bepaalde factoren te kennen, maar ga vooral voor inhoud, kwaliteit, zorg dat je je doelgroep raakt en de juiste mensen aantrekt als het gaat om leads en klanten. Het interesseert me echt geen bal of iemand 10.000 views, likes of reacties heeft. Het gaat me er om wat er verder uitgekomen is. Heeft het een waardevolle netwerkrelatie of samenwerking opgeleverd, een lead, een fijne nieuwe ambassadeur of misschien zelfs een klant?

Ik zie je met je wenkbrauwen fronsen dus ik geef je even een concreet voorbeeld: het plaatsen van een link in je post. Niet goed voor het algoritme, krijgt minder bereik.

Nog steeds zie ik mensen in hun post verwijzen naar de reacties waar je dan mag gaan spitten om de link te vinden die ze niet in de post zelf plaatsen. Want, zo denken ze, zo foppen ze het algoritme dat voorrang verleent aan posts met alleen tekst of met een foto of video erbij. Nog steeds zijn er trainers die dit trucje blijven verkopen en ik begrijp niet waarom. Ten eerste is het ontzettend suf als mensen de post delen en de link wegvalt (reacties worden namelijk niet meegedeeld) maar ook is een reactie met de link vaak zoek. Denk je nou echt dat mensen dat gaan opzoeken?

Ja, je krijgt misschien meer views (vraag jezelf eens af wat dat eigenlijk inhoudt, meeste mensen weten dat namelijk niet eens) op je post. Maar nee, je krijgt met dit foefje niet meer doorklicks naar de website, dat is uit onderzoek allang gebleken. Gaat het om exposure en is de link puur als extra (achtergrondinformatie of iets dergelijks) bedoeld, dan is het nog wel ok om te doen, dan is de linkverwijzing blijkbaar niet het doel en is het ook minder erg dat deze wegvalt bij het delen. Maar als verkeer naar je website trekken je hoofddoel van de post is? Gewoon niet doen, het staat best wel heel erg suf.

Hashtags en tags daarentegen zou ik zeker wel gebruiken, niet alleen voor het algoritme trouwens maar vooral ook voor het vergroten van het bereik en herkenning.

Wil je meer succes hebben met LinkedIn? Neem dan een workshop van socialmedia-expert Corinne Keijzer

Wil je graag een keer alle ins en outs leren van het persoonlijke LinkedInprofiel als het gaat om het social selling proces? Wil je meer klanten en leads genereren door het inzetten van berichten die je doelgroep bereiken? Dan is onze open training 'Meer succes met LinkedIn!' iets voor jou. Je hebt keuze uit 3 pakketten, afhankelijk van wat je al weet van LinkedIn. Ook als e-learning beschikbaar!