Je kon erop wachten dat Instagram een aanval zou gaan openen op het populaire platform TikTok en dat ze met een eigen versie zouden komen. In 2020 was het zover en werd Instagram Reels gelanceerd. Klaar om de uitdaging en strijd aan te gaan met TikTok. En dat is gelukt: want Instagram Reels is vanaf de lancering een groot succes. Veel bedrijven omarmen deze creatieve plek op Instagram en plaatsen hier unieke videocontent. Alles op Reels draait om video en dan vooral creatieve video’s. Ik vertel je in dit artikel wat Instagram Reels precies is, hoe het werkt en of het wat voor jouw bedrijf is om te gaan inzetten.

Wat is een Instagram Reels?

Instagram Reels zijn korte verticale video’s die max 60 seconden duren en staan vaak bol van de creativiteit. Reels is speciaal ontworpen om snel en leuk te zijn en zit daarom boordevol speciale effecten die het creëren van boeiende en authentieke content ontzettend eenvoudig maken. Je zal zien dat, om een hele gave video te maken, je maar weinig kennis nodig hebt. De effecten die al in deze tool zijn ingebouwd doen het meeste werk voor je. Dat maakt dit creatieve platform zo ontzettend krachtig en kan het een waardevolle toevoeging zijn aan de marketing-mix van ieder bedrijf of organisatie.

Wat is Instagram Reels en hoe gebruik je het

Waar kun je je eigen Instagram Reels vinden?

Bij het maken van een Reel krijg je voor het publiceren de optie of je de Reel ook wilt delen in je overzicht. Vink je dat aan, dan komt deze ook in je tijdslijn en je profiel te staan. Je video komt dan in zowel je overzicht van je berichten terecht als in de speciale Reels-sectie van Instagram. Deze vind je door onderaan op het Play icoontje te klikken of via de Explorepagina (het vergrootglas).

Wat is Instagram Reels en hoe gebruik je het

Als je een Instagram Reel gemaakt hebt, krijg je op je profiel ook hetzelfde icoontje onder je bio. Als bezoekers van je profiel op die button klikken, dan krijgen ze een duidelijk overzicht waarin al je Instagram Reels staan. Klikken ze een filmpje aan om te bekijken, dan kunnen ze daarna heel makkelijk door al je Reels swipen. Swipe simpelweg omhoog om een volgend filmpje te bekijken.

Waar kun je Instagram Reels van andere profielen bekijken?

Als je Instagram Reels van andere accounts wilt zien, dan heb je een paar mogelijkheden om dat te doen. Zoals gezegd kun je onderaan je Instagram app naar de speciale Reels-sectie van Instagram gaan door op het Play icoontje te klikken. Je komt dan in de speciale tijdslijn waarin je alleen maar Instagram Reels video’s krijgt te zien. De video’s die je daar te zien krijgt zijn niet alleen van accounts die jij volgt, maar worden je voorgeschoteld door het algoritme van Instagram. Dit is dus significant anders dan de reguliere tijdslijn van Instagram.

De tweede manier om Reels te zien van andere accounts is om naar het desbetreffende profiel te gaan en daar op de Play button te klikken zodat je daar alle Reels van dat account te zien krijgt.

Je kunt ook Instagram Reels tegenkomen in je tijdslijn. Dan heeft namelijk de beheerder van het profiel aangegeven dat de Reel ook op de tijdslijn wordt getoond. Reels herken je aan het volgende logo wat links onderin beeld komt.

Wat is Instagram Reels en hoe gebruik je het

Klik op ‘Reels bekijken’ en je kan het hele filmpje bekijken én tegelijkertijd kom je in de Reels-feed terecht waar je verder kunt scrollen om meer Instagram Reels video’s te bekijken. De overige video’s die je dan ziet zijn dus video’s die Instagram jou voorschotelt, niet van het specifieke profiel van het filmpje waar je op hebt geklikt.

De laatste plek waar je Reels kunt vinden is onder de ‘Explore’ knop (het vergrootglas). Klik daar op en je krijgt een overzicht van allerlei content te zien waaronder IGTV video’s en Instagram Reels filmpjes. Reels content is daar herkenbaar gemaakt door hetzelfde ‘Play’ icoontje.

Hoe maak je een Instagram Reel?

Je maakt een Instagram Reel door naar rechts te swipen of door rechtsboven op het + icoon te klikken en dan onderaan Reels te selecteren. Je komt dan in het opmaakscherm van je Instagram Reels-video, waar jij je filmpje kunt gaan maken.

Je hebt ontzettend veel geweldige opties waarmee je een unieke en creatieve video kan maken. En dat is wat Instagram graag wil zien op haar socialmedia-platform: ‘Entertaining, funny and interesting content’ staat wat hen betreft vooraan als ‘eis’ in hun algoritme. Hoe leuker je Instagram Reel video, hoe meer entertainment waarde jouw content heeft, des te meer voorrang krijg je op Insta. Simpeler kan ik het niet maken.

Speel met alle gratis mogelijkheden en ontdek wat Instagram Reels allemaal onder de motorkap heeft zitten. Het is één groot pretpark met ontzettend veel creatieve en spectaculaire mogelijkheden.

Wat is Instagram Reels en hoe gebruik je het

 

Hoe lang mag een Instagram Reel duren?

Alles op Reels draait om video en dan vooral creatieve video’s. Creatieve video’s van max 60 seconden die makkelijk te maken zijn met de tools die al in Insta Reels zitten. En daar zit de kracht van Reels. Het is creatief, kort én krachtig (15, 30 of 60 seconden) en zit daarmee precies tussen de foto’s en video’s op je tijdslijn en IGTV (long form video’s) in.

Een Instagram Reel mag dus 15, 30 of tegenwoordig zelfs 60 seconden duren. Dit kun je instellen als je aan de slag gaat om een video te maken. Klik gewoon op ‘Duur’ en bepaal hoeveel seconden jij je Instagram Reel video wilt hebben.

Is Instagram Reels alleen voor kinderen, jongeren en pubers?

Denk niet dat TikTok en Instagram Reels alleen voor kinderen, jongeren en pubers zijn. TikTok was dat in eerste instantie wel. Die app heette in het begin ‘musical.ly’. Het was vooral gefocust op muziek en dansjes en dat zie je nog steeds terug Op TikTok. Maar deze platforms groeien als geen ander en je merkt dat de twintigers én nu ook bedrijven de creatieve mogelijkheden zien van deze socialmedia-kanalen. Instagram Reels trekt een veel volwassener publiek dan TikTok. Bedrijven zien nu ook steeds meer en meer de kracht van dit aparte onderdeel van Instagram. Een onderdeel waar ze lekker creatief bezig kunnen gaan met video.

Is Instagram Reels wat voor bedrijven?

Of Instagram Reels een optie is om door jouw eigen bedrijf of organisatie te gaan gebruiken is een vraag die je het beste zelf kunt beantwoorden. Ga gewoon rustig een keer bekijken wat voor content er allemaal op Reels én op TikTok wordt gemaakt. Kijk wat conculega’s doen of vakgenoten (uit bijvoorbeeld andere landen) en word geïnspireerd door hun video’s. Er gaat een compleet creatieve wereld voor je open, kan ik je verklappen.

Download Instagram Checklist

Speciaal voor bedrijven en organisaties die succesvol aan de slag willen met Instagram, heeft socialmedia-expert Rik Keijzer een gratis checklist opgesteld. Ga aan de slag met een lijst met punten die de basis vormen van jouw Instagram profiel en maak een professionele start met dit stappenplan.