LinkedIn is een zakelijk platform dat je inzet om te netwerken met professionals. Om jezelf zichtbaar te maken zijn onder andere de updates en blogs uitstekende instrumenten om in te zetten. Helaas komt het vaak voor dat je tijdlijn, de plek waar alle updates en LinkedIn blogs van je connecties voorbij komen, vervuild raakt door updates die er in jouw ogen niet thuis horen. Hoogste tijd voor wat tips en handvatten!

Inhoud van updates, vrijheid blijheid

Ik ga je in dit blog niet vertellen wat je wel of niet moet plaatsen qua updates of blogposts. Wat dat betreft vind ik dat iedereen vrij is om te doen en laten wat hij of zij wilt, mits in overeenstemming met de voorwaarden van LinkedIn. Wel is het goed om stil te staan bij de soort updates die je plaatst. Mocht je namelijk je connecties daar meer mee irriteren dan informeren, dan heb je kans dat jouw updates straks helemaal niet meer gelezen worden of dat je gerapporteerd of ontvolgd wordt.

Switchen tussen populaire en recente updates 

Eerst even iets dat maar weinig mensen weten: op je tijdlijn kun je switchen tussen de meest recente- en de meest populaire updates. Deze optie vind je terug onder de drie stippeltjes op de startpagina, net onder de mogelijkheid om een update te plaatsen. Deze optie, die geldt voor desktop/laptop,  staat standaard altijd ingesteld op “populaire updates”. Iedere keer als je LinkedIn opent, dan staat het hier op ingesteld, ongeacht of je dat de vorige keer aangepast hebt.

Dit betekent dat de updates die de meeste likes, shares en reacties hebben, bovenaan blijven staan. Krijg jij geen reacties of likes op je updates? Dan is je update al snel onzichtbaar (uiteraard afhankelijk van hoeveel updates je connecties of volgers zien). Het is dus van groot belang dat je kwalitatieve updates plaatst die interactie oproepen.

populaire updates linkedin

Tijdlijn vervuiling

Waar veel mensen zich aan ergeren op LinkedIn, zijn de “Facebook-achtige” posts. Puzzeltjes en spelletjes, niet anders bedoeld dan een hoop likes en reacties mee binnen te halen. Zo te zien aan de aantallen, lukt dat helaas ook aardig. Wat zo’n persoon echter vergeet is dat het vooral negatieve reacties oproept en te koste gaat van zijn of haar professionele exposure. Wat dat betreft gaat het nooit om bereik en interactie alleen, sentiment is minimaal net zo belangrijk.

LinkedIn posts verbergen

Een andere vorm van vervuiling vind ik de “onleesbare post”. Als iets op desktop of laptop al niet leesbaar is, dan is het op de mobiele applicatie al helemaal niet leesbaar. Zeker in deze tijd, waar meer dan 50% van de Linkedinleden de LinkedIn app gebruikt om de updates te lezen, zeer belangrijk dus dat je dit van te voren checkt.

LinkedIn posts verbergen

Updates verbergen, rapporteren of persoon ontvolgen

Op het moment dat jij een update vervuiling vindt, van een persoon of bedrijf, dan heb je de keuze uit vier opties. Je krijgt deze te zien op het moment dat je in de update staat en op het menupijltje klikt dat rechts bovenin de update verschijnt.

LinkedIn posts verbergen

 

  • Je kunt desbetreffende update verbergen. Je ziet deze niet meer in je tijdlijn voorbij komen, ook niet als iemand uit jouw netwerk er op reageert, het liket of deelt. Deze optie zie je alleen bij updates van personen, niet van bedrijven.
  • De enige positieve optie in dit rijtje: je kunt de link kopiëren om deze te delen. Deze optie is bedoeld om de update juist verder te delen op andere social media kanalen.
  • Je kunt er voor kiezen de persoon die de update geplaatst, gedeeld of geliket heeft of de persoon die er op gereageerd heeft te ontvolgen. Op dat moment blijf je wel gelinkt aan elkaar maar zie je geen updates meer van hem of haar. Dit is dus een gevaarlijke. Als mensen dit gaan doen bij jouw (geplaatste, gedeelde, gelikete) updates, dan betekent het dat ze ook je serieuze(re) updates niet meer zien in de toekomst. Ben je mooi voor niets aan het werk.
  • Je kunt de update ook rapporteren. Heb jij het idee dat de update in strijd is met de voorwaarden van LinkedIn, dan kies je voor deze optie. De update is ook direct weg uit je tijdlijn als je voor deze optie kiest. LinkedIn zal je melding controleren en zo nodig actie ondernemen.

Een laatste optie, niet vermeld in het plaatje hieronder, is het compleet verwijderen van je connectie of het ontvolgen van de bedrijfspagina. Dit is misschien erg extreem, maar aan de andere kant, waarom zou je gelinkt blijven met een bedrijf of iemand waar je je meer aan irriteert dan dat hij je iets goeds brengt. Uiteraard is het ook mogelijk dat je het eerst eens aankaart bij je connectie (laat bijvoorbeeld heel subtiel dit blog eens lezen ), wellicht is hij of zij zich helemaal niet bewust van het feit dat dit speelt.

LinkedIn blogposts

Sinds een jaartje bestaat de mogelijkheid op LinkedIn om een blogpost te schrijven. Een update is meer bedoeld voor de korte teksten, een blogpost voor de langere teksten, meer bedoeld voor kwalitatieve artikelen. Een geweldige mogelijkheid om dieper in te gaan op een (zakelijk) onderwerp en vooralsnog helaas alleen beschikbaar als je je taalinstelling op het Engels zet. Mij ergeren blogposts die gaan over onderwerpen die niets kwalitatieve artikelen te maken hebben, zoals vacatures, of posts die een spamachtig karakter hebben zoals onderstaand voorbeeld.

 

LinkedIn posts verbergen

Uitschrijven van meldingen blogposts

Op het moment dat iemand uit jouw netwerk een blogpost geplaatst heeft krijg je daar, ongeacht de taalinstelling, een melding van. Boven in je menubalk zie je een vlaggetje waar deze melding op binnenkomt. Ga je er met je muis op staan, dan verschijnt er een kruisje.

linkedin longpost uitschrijven

Wil jij geen meldingen van blogposts meer ontvangen van deze persoon? Dan klik je op uitschrijven.

linkedin longpost uitschrijven

Uitschrijven wil niet zeggen dat je de blogs nooit meer ziet, ze blijven wel in je tijdlijn verschijnen. In dat geval raad ik je aan de opties eens door te lopen zoals boven in dit blog beschreven.

Heb jij nog tips of tricks? Deel ze hieronder in de reacties met ons!

LinkedIn handleiding gratis te downloaden

Meer tips? Download de meest complete en uitgebreide handleiding LinkedIn die er is! En nog gratis ook 🙂 Vanaf deze zomer zal het ook in boekvorm uitkomen via mijn uitgever Van Duuren Media. Wil je alvast een exemplaar reserveren? Mail mij dan even met onderwerp “reserveren LinkedIn boek”.

linkedin voor professionals