Van interactie naar leads met LinkedIn

///Van interactie naar leads met LinkedIn

Van interactie naar leads met LinkedIn

Door |2019-01-05T15:50:24+00:00maandag 5 september, 2016|BLOGS, LinkedIn|

“Gebruik je LinkedIn?”

  • “Nee, daar heb ik niet zoveel mee”
  • “Nee, ik zoek geen baan, dus heb daar niet zoveel te zoeken”
  • “Nee hoor, heb het al zo druk… als ik dat er óók nog eens bij moet doen!”
  • “Nee joh, heb klanten genoeg, heb ik geen LinkedIn voor nodig”
  • “Oh ja, ik voeg wel eens mensen toe en soms lees ik wel eens wat, maar dat is het. Heb zelf niet zoveel te melden”
  • “Vertellen wat ik allemaal aan het doen ben? Ach, dan vind ik zo overdreven. Waarom moet ik iedereen daar mee vervelen”
  • “Nee joh, al dat gedoe met social media, vind het zo’n hype. Ik doe het al jaren zo en dat werkt prima”

Onbekend maakt onbemind

Een paar uitspraken die ik met regelmaat hoor of lees. Herkenbaar? Lees dan vooral even verder. Het is namelijk best jammer dat veel mensen nog steeds niet snappen dat LinkedIn véél meer is dan een database voor contacten. Of een vacaturesite. Het draait anno 2016 steeds meer om netwerken, vertrouwen winnen, nieuwe (waardevolle) contacten opdoen, prospects vinden, besluitvormers aan je binden. En er is zóveel meer mogelijk. Maarja, onbekend maakt onbemind he?! Jammer als je concurrent het wel al door heeft en jij nog niet.

Ruil je vergadering eens in 

Hoe gemakkelijk is het om iets weg te wuiven dat je nog niet kent. Iets dat je nog nooit goed hebt onderzocht, bekeken en ingezet. Iets waar je je zelf nog nooit in verdiept hebt en het dus dan maar afdoet met “dat werkt toch niet” of “nee, niets voor mij”. Ik zou zeggen, gooi eens een van je vele (vaak onnodige) vergaderingen uit je agenda en verdiep je in dat uurtje eens in LinkedIn. De mogelijkheden. Wedden dat er een wereld voor je open gaat?

Met weinig moeite veel bereiken

Soms kun je met weinig moeite al zóveel bereiken. Door een berichtje te liken bijvoorbeeld. Of een berichtje te sturen aan iemand die je een uitnodiging stuurt om te linken zonder persoonlijk bericht. “Ja, maar hallo… linken met onbekenden dat doe ik sowieso niet hoor. Krijg ik van die uitnodigingen van mensen die ik niet ken, wat moet ik daar nou mee. ” Lees nog even verder zou ik zeggen….

Waarom interactie op Linkedin zo waardevol is

Het lijkt zo simpel en nietszeggend, een “like” geven op een update of reactie van iemand op LinkedIn. Maar zelfs de meest onbenullig lijkende acties kunnen al leiden tot mooie waardevolle contacten en soms zelfs nieuwe klanten. Ik geef je hieronder twee voorbeelden van interactie die mij alleen vorige week al twee hele interessante connecties opleverden en waar wellicht mooie opdrachten uit voortvloeien.

Voorbeeld 1:

Ik zie in mijn tijdlijn deze post voorbij komen:

hoe linkedin echt gebruiken

Ik geef het een like omdat ik het een interessante post vind. Verder denk ik er niet bij na, maar vervolgens ontvang ik dit berichtje van Heiko in mijn inbox:

hoe linkedin echt gebruiken

Voorbeeld 2: 

Ik krijg van iemand die ik niet ken een uitnodiging om te linken. In plaats van hem te accepteren, direct te verwijderen of er niets mee te doen (omdat ik niet weet “wat ik er mee moet”) stuur ik een berichtje terug. Kort daarop ontvang ik van hem een berichtje, lees zelf maar:

hoe linkedin echt gebruiken

 

Beide heren heb ik ondertussen live gesproken en beide kunnen wel eens heel interessant zijn voor mijn werkzaamheden. Als ik kijk naar hoeveel tijd me dit gekost heeft dan is dat vrijwel nihil. De opbrengsten daarentegen kunnen gigantisch zijn.

Netwerken werkt echt – tips! 

Stop dus met die gedachte dat LinkedIn alleen maar een database is of geschikt voor mensen die een baan zoeken. Zie en benut de kansen, maar vooral: kom in beweging! Een paar simpele tips:

  • Zorg dat je profiel een professionele uitstraling heeft en dat je daarop duidelijk laat zien wat je expertise is
  • Link met bekenden maar vooral ook onbekenden en stuur daarbij altijd een berichtje waarom je wilt linken
  • Wijs niet zomaar iemand af als hij je geen persoonlijk bericht stuurt bij de uitnodiging, maar vraag waarom hij of zij wil linken
  • Vergroot je bereik en zichtbaarheid door je te bewegen in groepen – reageer, like, plaats zelf eens iets
  • Vergroot je bereik en zichtbaarheid door updates te plaatsen
  • Vergroot je bereik en zichtbaarheid door zelf af en toe ook eens iets te delen, iets te liken of ergens op te reageren
  • Open LinkedIn een of twee keer per dag en maak het je eigen, net als e-mail

Social selling begint bij social listening!

Je gaat het pas zien als je het door hebt

Jij overtuigd maar je manager nog niet? Of jij als manager ziet het wel maar je collega’s hebben een boost nodig? Laat mij jullie helpen! Vele concurrenten zijn je al voorgaan, laat er niet nog meer aan jullie voorbij schieten en er vandoor gaan met jullie waardevolle prospects.

Je kunt ook:

linkedin online training

Over de schrijver:

Corinne heeft zich in de afgelopen jaren volledig gespecialiseerd in social media marketing en -strategie, met tegenwoordig vooral de focus op LinkedIn. Met haar bedrijf Digital Moves werkt ze samen met andere ondernemers die ieder hun eigen expertise hebben op gebied van online media. Regelmatig wordt ze gevraagd als spreker, met name over het onderwerp 'social selling met LinkedIn', en daarnaast is ze bedreven in het geven van op maat gemaakte LinkedIn trainingen. Ze is auteur van honderden blogs, artikelen en meerdere boeken over social media. In 2017 is zij door een vakjury van de FOTY awards verkozen tot beste zzp'er in de categorie 'Coaching & Training'. Neem contact op met Corinne.

Laat een reactie achter

Anti-spam: *