Door de constante wijzigingen die Google doorvoert, en het feit dat er soms een dunne lijn is tussen wat kan en niet kan, wordt er betreffende SEO (zoekmachine-optimalisatie) doorgaans voor de gemakkelijkste oplossing gekozen. Dit resulteert vaak in tips die veralgemenen, maar belangrijke mogelijkheden onbesproken laten. In dit artikel zullen we dieper ingaan op de drie belangrijkste factoren voor het toepassen van SEO op je website: gebruikers-signalen, de technische kant van SEO en links. 

Gebruikers-signalen

Hoewel Google werkt met robots om pagina’s te doorzoeken, is het niet meer voldoende om enkel voor de robots te schrijven. Je pagina kan op die manier misschien initieel hoog scoren, maar dit is geen garantie dat dit op lange termijn nog steeds het geval zal zijn. Google hecht immers ook belang aan de gebruikers, en de signalen die ze afgeven. Onder signalen verstaan we bijvoorbeeld hoe lang gebruikers op een pagina blijven, naar waar ze doorklikken, van welke pagina’s ze komen etcetera.

Daarnaast zijn er dan nog de zogenaamde sociale signalen zoals Facebook shares, die indirect enige invloed kunnen hebben. Hoewel een artikel origineel dus goed bevonden kan worden door Google, kan dit na verloop van tijd toch dalen in de rankings waaruit blijkt dat bezoekers andere signalen afgeven. Het blijft dus heel belangrijk om inhoud te creëren die voor de bezoekers een meerwaarde biedt. Schrijf bijgevolg goed geschreven, informatieve en nuttige informatie, en op termijn win je hier mee.

Deze informatie stopt niet met het artikel alleen. Aarzel niet om door te linken naar pagina’s die de bezoeker bijkomende informatie verschaffen die deze nodig kan hebben indien hij of zij jouw website bezoekt. Dit kan gaan bijvoorbeeld gaan om (externe) links naar handleidingen, bewaarmogelijkheden, hoe zaken te onderhouden en noem maar op: afhankelijk van wat je aanbiedt zal er altijd wel iets zijn wat extra informatie verschaft aan een bezoeker.

De technische kant van SEO

Veel SEO specialisten gaan er tegenwoordig van uit dat het genoeg is om kwalitatieve artikelen te schrijven, en dat ze hierdoor op termijn wel een hoge ranking zullen krijgen. SEO stopt echter niet bij het artikel zelf: er moet constant gewerkt worden om de ranking te behouden, en dat stopt niet met het schrijven van goede inhoud: Google heeft immers meer dan 200 ranking factoren. Hoewel inhoud misschien de belangrijkste factor is, is dit niet het enige wat telt. Vergeet dus niet om met andere factoren rekening te houden, zoals goede marketing en branding, het design en gebruiksgemak van de website, meta-beschrijvingen, snelheid van je website (inclusief mobiel), de veiligheid, interne links.

Hosting

Vrij belangrijk is het om een goede hosting te vinden: ga dan ook niet voor de eerste de beste, maar vergelijk de kwaliteit van verschillende hostings. De grootte van je website is hierin niet van belang: de beste hosting zal ook de beste resultaten opleveren bij zoekrobots, en zal het aantal mensen die wegklikken van je website verminderen. Het belang van een snelle en veilige hosting is ook duidelijk uit de richtlijnen van Google af te leiden.

Contentmanagementsysteem

Meer dan een kwart van het internet draait tegenwoordig op het contentmanagementsysteem WordPress. Dit platform is redelijk SEO-vriendelijk van zichzelf, al is dit ook sterk afhankelijk van bepaalde keuze die je maakt. WordPress gebruikt bijvoorbeeld zogenaamde categorieën en tags als taxonomie om de website in te delen. Let goed op bij het gebruik van tags en categorieën: als je niet weet wat je doet, is het beter om hier niet aan te beginnen. Je loopt immers het risico dat je pagina’s elkaar beginnen te kannibaliseren, waardoor je uiteindelijk minder bezoekers zult hebben, en lager in de rankings zal komen.

Tags

Indien je te veel tags gebruikt, zoals bij veel nieuwe bloggers gebeurt, is het immers zo dat je Google’s zoekindex vervuilt met verschillende URLs zonder bijzondere waarde. Elke link zal slechts naar 1 post leiden, waardoor er geen toegevoegde waarde aan de link verbonden is, die je bij je originele post niet al had. Indien Google te veel URLs zoals deze vindt, zal dit, doordat het doorzoeken van je website veel moeilijker wordt, uiteindelijk afgestraft worden. In dat geval is het beter om geen tags of categorieën te gebruiken.

De inhoud

We hadden al het belang van de inhoud besproken. Toch is het niet zo dat zo veel mogelijk inhoud ook automatisch tot een hogere ranking zal leiden. Inhoud moet immers relevant en up-to-date zijn. Het kan dan ook nuttig zijn eens je volledige website te doorlopen, en weg te halen wat niet meer up-to-date is, wat niet echt nuttig is of wat dubbel is. Beperk je tot enkele artikelen die vol staan met nuttige informatie, lees die grondig door en werk die geregeld bij met nieuwe of recente informatie. Op de manier krijgen je bezoekers de informatie die ze zoeken, kan je nog steeds optimaal van oude inkomende links profiteren, en is de kans dat je artikel gedeeld wordt lange tijd nadat het origineel geschreven is veel groter.

Op deze manier vermijd je dat inkomend verkeer gespreid wordt over verschillende pagina’s met artikelen die niet alle informatie bevat die een bezoeker zoekt. Ook is de kans dat je pagina’s geïndexeerd geraken groter, en is het gemakkelijker om naar de belangrijke pagina’s van je website door te linken. Tot slot bespaar je met deze techniek heel wat tijd, waardoor dit veel efficiënter is. Samenvattend kunnen we dan ook zeggen dat kwaliteit veel belangrijker is dan kwantiteit.

Links

Hierboven spraken we al over het belang van links. Hoewel het tijd kost om links te creëren, is het absoluut aan te raden hier energie in te steken, aangezien links nog steeds een belangrijke ranking factor zijn. Hieronder bespreken we twee mogelijkheden voor het gebruik van links.

Merknaam: doorlinken of verwijzen naar je bedrijf is altijd gemakkelijk indien je een goede merknaam hebt. Zelfs als er geen link wordt toegevoegd, zal je bij een goede merknaam toch autoriteit winnen op je website. Denk hier dus grondig over na, en gebruik zelf altijd je merknaam in je communicatie!

Blogcommentaren: uiteraard hebben we het hier niet over artikelen spammen met je link, of artikelen schrijven waar je link of keywords meer frequent in voorkomen dan het onderwerp waarop je reageert. Reageer met een kort kwalitatieve bijdrage, die bijkomende informatie biedt bij het onderwerp waarop je reageert. In de eerste plaats kan het zo zijn dat andere lezers van het artikel jouw reactie dermate interessant vinden dat ze naar jouw website doorklikken (op veel blogsites kan men klikken op de naam van de commentator om de website van de commentator te bezoeken). Zo vergaren ze meer informatie over het onderwerp waar je net op reageerde, maar je bouwt ook aan een (online) reputatie, waardoor er naar jouw pagina gelinkt kan worden zonder dat je zelf commentaar geeft. In het algemeen is het zo dat kwaliteit heel belangrijk is. Het is dus beter om meer tijd te spenderen aan links van hoge kwaliteit dan omgekeerd.

Conclusie: kwaliteit boven alles

Samengevat kunnen we dus stellen dat kwaliteit boven alles gaat. Hoewel dit iets is wat algemeen bekend is, stop het niet bij de tekst zelf: de kwaliteit van de website speelt mee, de kwaliteit van de hosting, de kwaliteit van de links en nog een aantal andere criteria. Houd bij het schrijven van je artikelen, en bij de opbouw van de website rekening, met de bezoeker: bekijk hoe je de website zal opbouwen, zorg voor een snelle, logische structuur met kwaliteitsvolle artikelen. Houd het ook kort en bondig, en zet niet meer op je website dan nodig, zodanig dat de bezoeker niet verdrinkt in de pagina’s en informatie. Maak de informatie die hij zou kunnen zoeken gemakkelijk vindbaar.

Tot slot hebben we het ook nog kort gehad over het belang van links, waarbij de importantie van een eigen merknaam, en het consistent gebruik hiervan, als ook het belang van blog commentaren werd besproken.

Heb jij nog goede tips? Laat je reactie hieronder achter!