Het is een van de best bewaarde geheimen van LinkedIn die een hoop mensen bezig houdt: waarop is de SSI (Social Selling Index) score gebaseerd? Welke factoren spelen hierin een rol? Eigenlijk weet niemand het echt zeker en wordt er online een hoop gespeculeerd op basis van de gegevens die je ziet bij de score zelf. Totdat ik een document van LinkedIn onder ogen kreeg waar de factoren echt gespecificeerd op staan. Eindelijk duidelijkheid, ik zet ze graag voor je uiteen! 

Wat is de SSI score

De SSI score, oftewel de ‘Social Selling Index’ score, is een onderdeel van de Sales Navigator, een tool welke je vindt in het premium Salespakket van LinkedIn. De SSI score kun je echter ook zonder dit pakket opvragen via deze link: https://www.linkedin.com/sales/ssi. Uiteraard moet je er wel een LinkedInprofiel voor hebben.

social selling index score

De score geeft een puntenaantal tussen de 0 en 100 en impliceert de kwaliteit van je LinkedIngebruik. Op je profiel zelf heb je de status ‘Zeer deskundig’ of ‘All star’ misschien staan, maar dat zegt alleen maar welke onderdelen je toegevoegd hebt aan je profiel. Deze score gaat meer om de inhoud, namelijk om de volgende vier pijlers:

  • Het creëren van je eigen professionele merk
  • Het zoeken en vinden van de juiste personen
  • Hoe ga je om met content, van jezelf maar ook van anderen
  • Het bouwen aan een sterk netwerk

Scroll je door naar beneden, dan zie je ook je ontwikkelingen in een tijdlijn terug en de gemiddelde scores van mensen uit je netwerk en uit je bedrijfstak.

social selling index score

linkedin let op

Let op: De SSI score is een leuk en handig middel om te bekijken of je inspanningen op LinkedIn effect hebben en inzage te krijgen waar je nog eventueel kansen laat liggen. Het is echter een middel en geen doel! Soms ben je meer bezig met offline contacten dan online bijvoorbeeld.  

Welke factoren spelen een rol bij het bepalen van de SSI

Welke factoren bepalen nu hoe hoog je score is? Ik geef per aangegeven pijler weer waar je nog kansen kunt benutten, als je dat niet al gedaan hebt.

Het creëren van je eigen professionele merk

  • Heb je een ‘deskundig’ profiel?
    Dit label krijg je als een aantal onderdelen toegevoegd hebt aan je profiel. Je ziet welke onderdelen je nog mist als je op de balk gaat staan die de status weergeeft. Zorg dat je zo snel mogelijk ‘Zeer deskundig’ of ‘All star’ (met taalinstelling Engels) hebt, dan kom je hoger in de ranking van de zoekmachine terecht.

linkedin gevorderd

  • Heb je media toegevoegd aan je profiel? 
    Ook wel ‘Rich media’ genoemd, geplaatst in het onderdeel ‘Uitgelicht’. Je kunt video’s, plaatjes, foto’s, websites of zelfs hele presentaties via ‘Slideshare‘ uploaden en deze koppelen aan je  ‘Uitgelicht’ of je werkervaring.
  • Ontvang je onderschrijvingen voor je vaardigheden?
    Het onderdeel ‘Vaardigheden en onderschrijvingen’ staat vaak al in je profiel omdat je profielbezoekers je onderschrijven op gesuggereerde vaardigheden van LinkedIn. Zorg dat je dit onderdeel zelf naar eigen wens vult en dáár de onderschrijvingen voor krijgt.
  • Schrijf je artikelen/ blog je op LinkedIn?
    Dit zijn de zogenaamde ‘Longposts’. Een update bestaat uit maximaal 1.300 tekens en zie je als een soort microblog. Met een artikel neem je iemand mee de diepte in op een bepaald onderwerp. Ook kun je hierop interviews plaatsen of bepaalde cases omschrijven bijvoorbeeld.
  • Genereer je nieuwe volgers door het plaatsen van content?

Het zoeken en vinden van de juiste personen

  • Log je dagelijks in op LinkedIn?
  • Gebruik je de zoekoptie van LinkedIn?
  • Bekijk je profielen van andere LinkedInleden?
  • Bekijk je de profielen van derdegraads connecties?

Hoe ga je om met content, van jezelf maar ook van anderen

  • Reageer, deel of like je wel eens content van andere LinkedInleden?
  • Reageren, delen of liken mensen op jouw posts?
  • Ben je lid van LinkedIngroepen?
  • Als je een InMail verstuurd, is je responseratio dan meer dan 10%?
    InMails zijn alleen voor mensen beschikbaar die een betaalpakket hebben. Je kunt in dat geval privéberichten sturen aan LinkedInleden waar je niet gelinkt mee bent.

Het bouwen aan een sterk netwerk

  • Link je met mensen uit de tweede en derde graad in je netwerk?
  • Link je met mensen die een hoge functie hebben zoals directieleden?
  • Link je met mensen die een lage functie hebben?
  • Worden jouw uitnodigingen meer dan 20% geaccepteerd?

Waarom is een hoge SSI score belangrijk

Ondanks dat het een middel is en zeker niet alleen om de hoogte van de score gaat, is het om meerdere redenen toch belangrijk deze pijlers goed te blijven voeden. Hoe hoger de kwaliteit van jouw LinkedIngebruik is, hoe meer voorrang je krijgt in de zoekresultaten van LinkedIn, maar ook in de tijdlijn.

Wat is een ‘goede’ score

Het is lastig te zeggen wat ‘goed’ is en ‘niet goed’ qua puntenaantal, maar ik wil wel een richtlijn geven op basis van eigen ervaringen binnen organisaties:

  • Ben je een gemiddelde LinkedIngebruiker, dan kun je uitgaan van 50/55 punten.
  • Zit je in de marketing en/of communicatie, dan moet 60/65 haalbaar zijn.
  • Zit je in de HR, dan geldt ook 60/65 punten.
  • Recruiters moeten 75 kunnen halen.
  • Ben je een salesmanager, accountmanager, relatiemanager, vertegenwoordiger in de B2B dan vind ik dat je 75 punten moet kunnen halen.
  • Zit je in de digitale media, bijvoorbeeld social media manager, -consultant of -trainer, dan vind ik op zijn minst 75/80 punten haalbaar.

 

social selling linkedin

bron: LinkedIn

Social media expert en trainer Corinne Keijzer

Meer succes met LinkedIn!

Wil je meer weten over LinkedIn en de mogelijkheden leren kennen?

- Bekijk onze effectieve LinkedIntrainingen en -programma's op Digital Moves: https://www.digitalmoves.nl/trainingen-en-workshops/

- Zelf leren via onze boeken op Some Bookshttps://www.somebooks.nl

- Leer wanneer jij wil met onze uitgebreide online video trainingen via onze Digital Moves Academy: https://www.digitalmoves-academy.nl/