Tekst is maar tekst, dus waarom niet af en toe opleuken met verschillende emoji’s? Of dik drukken of schuin drukken om iets duidelijk te maken? Op LinkedIn wordt hier steeds meer gebruik van gemaakt. Maar LinkedIn kent helemaal geen opmaaksysteem, dus hoe kan dat? En zijn al die tekentjes en emoji’s eigenlijk wel zichtbaar op LinkedIn? Ja en nee. Is het verstandig ze te gebruiken? Ja en nee. Dit vergt wat meer uitleg, lees vooral verder als je wilt weten hoe dit zit 😎

Opmaaksysteem LinkedIn

LinkedIn kent geen opmaaksysteem. Best gek voor een tool die van Microsoft is. En of het nog als vaste optie gaat komen geen idee, maar op dit moment is dit een gegeven. Dit betekent dat er geen opties zijn om dik te drukken in je profiel of updates, iets schuin te drukken of te onderstrepen. Met uitzondering in het veld om een artikel te schrijven.

Ook emoji’s zijn geen onderdeel van de tekstvelden in je profiel. Alleen in de vorm van een paar like-mogelijkheden en in je inbox zie je deze opties om emoji’s toe te voegen. En toch zie je steeds meer mensen dergelijke tekens en teksten gebruiken. Hoe doen zij dat?

Teksten opmaken met tekst converters

Er zijn diverse converters online te vinden die al jouw tekstjes kunnen verbouwen tot de leukste creaties. Dik gedrukt, schuin gedrukt maar ook in verschillende lettertypes, in kleurtjes, met vierkantjes, figuurtjes, de mogelijkheden zijn eindeloos.

Een van deze voorbeelden is Unicode Text converter. Typ je tekst in de balk en je krijgt vele mogelijkheden die je kunt kopiëren en plakken in je LinkedIn update of -profiel.

dik drukken linkedin

Lingojam is ook een hele bekende tool en heeft voor iedere letter- of opmaaksoort weer een aparte tool. Google eens op Lingojam en de mogelijkheden vliegen je om de oren. Je kunt deze tools overigens voor alle social media gebruiken, ook Facebook en Instagram bijvoorbeeld.

dik drukken linkedin

Je kopieert de tekst en plakt deze in LinkedIn waar je maar wilt. Overigens geldt dit ook voor tekens die je gebruikt in Word en plakt in LinkedIn, bijvoorbeeld bullets. Vooral voor je samenvatting of een opsomming in je update kunnen deze heel handig zijn.

Hoe voeg ik emoji’s toe aan LinkedIn

Hoe voeg je emoji’s toe op LinkedIn? Deze nieuwerwetse emoticons zijn op LinkedIn alleen te vinden:

  • Als ‘like’ optie onder updates, hier vind je vijf verschillende emoji’s om je like een iets andere inhoud mee te geven:

emoticons linkedin

  • in je privéberichten:

emoji's linkedin

Maar hoe kunnen mensen dan toch emoji’s aan hun updates of LinkedInprofiel toevoegen?

Je kunt emoji’s op verschillende manieren toevoegen op LinkedIn:

  • Kopiëren, vanuit je inbox of bij iemand anders, en vervolgens in je eigen profiel of update plakken.
  • Toevoegen vanuit je mobiele applicatie.
  • Toevoegen door op je rechtermuisknop te klikken en ‘Emoji’s’ te kiezen of de Windows shortcut (WIN logo + puntje). Suggesties voor Apple producten hoor ik graag 😊.

emoji's linkedin

De uitwerking van emoji’s en converter tekstjes op LinkedIn

Emoji’s en teksten bestaan uit een code, meestal in Unicode. Mijn technische kennis reikt niet ver genoeg dit exact uit te leggen, maar ik weet wel dat niet alle apparaten deze codes goed kunnen lezen op LinkedIn. Vaak kom ik binnen bedrijven waar medewerkers de emoji’s of tekst als vierkantjes, kruisjes of vraagtekentjes zien. Vooral als ze met interne servers zoals Citrix werken of met verouderde software Daarom ben ik er zelf altijd heel voorzichtig mee. Maar is dat eigenlijk nog steeds zo?

Het werd tijd voor een testje. Ik heb op LinkedIn in een spontane update gevraagd wat jullie zagen in mijn begeleidende tekst. Ik gaf twee testopties aan, één met dik gedrukte tekst en één met 7 verschillende emoji’s. De reacties waren overweldigend! Meer dan 400 reacties en de antwoorden waren soms best divers.

Les 1: Emoji’s werken vaak goed op mobiele apps maar op laptop/desktop niet altijd even mooi

Het viel mij op dat vrijwel iedereen in de reacties de emoji’s kon zien. Op ieder apparaat worden deze codes gelezen, op een enkeling na. Wat me wel opviel is dat de emoji’s op laptops/desktops er een stuk minder fraai uitzien. Bij mij komt het op de mobiele applicatie (Samsung S9) zo over, veel fraaier dan mijn laptop:

emoticons linkedin

Op laptop/desktop met verouderde software of interne servers zien ze de emoji’s vaak wel maar komt het best vaak zo over:

emoji's linkedin

Dat ziet er ook niet echt representatief uit toch?

Les 2: Tekst converters werken  op 90% van de apparaten goed

Teksten gemaakt met tekstconverters werken voor zo’n 90% als ik de reacties analyseer. Wat mij opvalt is dat het vooral op oudere telefoontoestellen niet werkt en mensen vierkantjes, kruisjes of vraagtekens zien.

emoji's linkedin

Iphones en MacBooks gaven niet zo heel veel problemen, wel oudere Ipads (2013 en wellicht ook oud besturingssysteem).

De volgende apparaten/merken kwamen (vaak) voorbij als niet leesbaar. Het is geen officiële test, deze namen zijn puur gebaseerd op de reacties. Sommigen van deze apparaten werden meerdere keren genoemd, vooral de telefoons van het merk Samsung hebben vaker problemen bij de wat oudere versies. Ik heb geen idee hoe oud de besturingssystemen zijn en of deze überhaupt ook up-to-date zijn:

  • Fairfones (versie 2)
  • Samsung Galaxy A5, J5 S5 neo, S7 edge
  • Motorola
  • Asus tablet uit 2015
  • Wiko
  • Sony

Waarom zou je dan toch geen emoji’s of opgemaakte teksten gebruiken op LinkedIn 

Je zou dus kunnen zeggen dat het gebruik van emoji’s en opgemaakte teksten best lucratief is. Toch ben ik er nog steeds heel voorzichtig mee. Er zijn namelijk nog een aantal redenen waarom ik het niet graag gebruik en wat ook weer bevestigd werd door gebruikers:

  • Visueel gehandicapten, en dat zijn er zo’n 350.000 in ons land, maken gebruik van tekst readers. Deze readers lezen zowel emoji’s als opgemaakte teksten niet.
  • Opgemaakte teksten geven problemen in de zoekmachines en worden niet weergegeven in de zoekresultaten. Niet goed voor je vindbaarheid dus om met je naam te goochelen.

emoji's linkedin zichtbaar zoekmachine

  • Alle tekst in je LinkedInprofiel wordt geïndexeerd door Google. Dat wil zeggen, je wordt op bepaalde woorden vindbaar. Seo-technisch dus super interessant. Opgemaakte teksten worden echter niét meegenomen in Google en de zoekmachine van LinkedIn. Een klein testje was daar voldoende voor.

Ik heb in het info stuk in mijn LinkedInprofiel één zin dik gedrukt:

seo linkedin google

Ik plakte het dikgedrukte stuk uit mijn samenvatting in Google en vond het nergens in de resultaten terug.

seo linkedin google

Een stukje uit mijn niet-dikgedrukte stuk tekst vond Google direct.seo linkedin google

tips linkedIn

Google is op dit moment bezig om ook je content van LinkedIn te indexeren. Dit werkt nog niet voor iedereen maar komt er dus wel aan en is iets om rekening mee te houden. Je kunt het testen door deze zoekopdracht binnen Google te geven: site:www.linkedin.com/posts/ “Corinne Keijzer” Uiteraard vul je aan het einde je eigen naam in. 

Emoji’s, wel of niet professioneel op LinkedIn

Niet iedereen is gecharmeerd van emoji’s en opgemaakte teksten op LinkedIn. Buiten dat het niet altijd leesbaar is vinden veel professionals het simpelweg niet thuishoren op LinkedIn, of in ieder geval met mate. Vaak krijg ik de klacht in mijn workshops dat LinkedIn teveel ‘Faceboook-achtig’ wordt, mede door deze uitingen.

Tsja, dat is natuurlijk voor iedereen anders. Mijn mening? Ze horen bij de tijd en ik vind het soms prettig om mijn tekst wat kracht bij te zetten met een emoji. Mensen zijn visueel ingesteld, soms kan het net het verschil maken in hoe je iets bedoelt.

Als je ze gebruikt, doe het met mate. Ik heb zelf met reden een kroontje achter mijn naam, daar zit een verhaal aan vast, maar ik zie soms hele toeters en bellen (voor en) achter namen dat ik het onoverzichtelijk geworden vind en vaak ook erg kinderachtig vind overkomen. Maar dat is mijn mening, leven en laten leven.

Voor wat betreft je info stuk, de samenvatting in je profiel, ook daar zou ik het absoluut met mate gebruiken. Het is en blijft een professioneel zakelijk platform. Om tekst te bekrachtigen kunnen emoji’s en verschillende soorten teksten soms best uitkomst bieden, maar maak er geen kermisattractie van. Wederom mijn eigen mening 😉 Bedenk gewoon goed of je doelgroep er op zit te wachten, dat is het belangrijkste.

Heb jij nog vragen, opmerkingen of misschien zelf goede suggesties omtrent dit onderwerp voor onze lezers? Wij zijn héél benieuwd en lezen het graag hieronder in de reacties.

Social media expert en trainer Corinne Keijzer

Meer succes met LinkedIn!

Wil je meer weten over LinkedIn en de mogelijkheden leren kennen?

- Bekijk ons trainingsaanbod op Digital Moves: https://www.digitalmoves.nl/trainingen-en-workshops/

- Vraag VRIJBLIJVEND een voorstel op maat: https://www.digitalmoves.nl/contact/

- Zelf leren via onze boeken op Some Bookshttps://www.somebooks.nl

- Leer wanneer jij wil met onze uitgebreide online video trainingen via onze Digital Moves Academy: https://www.digitalmoves-academy.nl/