Update: Dit blog is bijgewerkt op 05-01-2021 in verband met wijzigingen.

Een samenvatting, of info-stuk, schrijven voor op je LinkedInprofiel vinden veel mensen lastig. Als ik profielen op LinkedIn bekijk zie ik vaak dit belangrijkste onderdeel ontbreken. En als het er wel staat is het soms geschreven vanuit de derde persoon of vanuit het bedrijf bijvoorbeeld. Tijd om eens een goed overzicht te geven van wat er nu in zo’n samenvatting kán staan.

Waar vind je je samenvatting of info

Het info-stuk, ook wel ‘samenvatting’ genoemd, vind je direct terug onder je introductieprofiel. Je ziet de eerste drie regels, daarna moeten mensen doorklikken op ‘Meer weergeven’. Je hebt hier maar liefst 2.600 tekens de ruimte om iets over jezelf te vertellen, hoe je iemand kunt helpen, wat je qua werkzaamheden doet en hoe je bereikbaar bent bijvoorbeeld.

samenvatting linkedin

Heb je nog geen samenvatting of heb je er nooit echt aandacht aan besteed? Ga er dan nu direct mee aan de slag. Je stelt je tenslotte in het dagelijks leven ook even voor als iemand naar je toekomt. Toch?! Net zo belangrijk als een goede profielfoto!

Altijd al willen weten hoe je LinkedIn nou echt professioneel inricht én hoe je je omzet er mee vergroot? Kom naar onze open training!

Wordt je info stuk wel bekeken? 

De antwoord op deze vraag is: ja.

Onafhankelijk van elkaar, en met compleet verschillende netwerken, hebben mijn vakgenoot Vietek Ladislaav en ik dezelfde vraag gesteld door middel van een poll. Ik had minder stemmen, het was vakantietijd, maar de percentages komen vrijwel overeen. Alleen wij kijken iets minder ‘altijd’ en iets meer ‘vaak’ dan in zijn netwerk.

75% van de mensen die stemden geeft dus aan het info stuk wel (vaak) te lezen. Ik vind dat een mooi percentage. Hoogste tijd dus om je info eens goed onder de loep te nemen of te schrijven als je dat nog niet gedaan hebt.

info linkedin

Waar schrijf ik een samenvatting of hoe pas ik hem aan

Ik heb nog geen samenvatting

Voeg het onderdeel toe door op ‘Profielonderdeel toevoegen’ te klikken en kies uit het menu voor ‘Info’.

samenvatting linkedin

Ik heb wel al een samenvatting

Klik op het potloodje, rechtsboven in je introductieprofiel, om je samenvatting eventueel aan te passen.

linkedin samenvatting

 

Je ziet ‘Samenvatting’ staan met een piepklein veldje waarin je je tekst kunt schrijven. Mijn advies: schrijf het eerst uit in Word, zodat het wat overzichtelijker is, en plak het daarna in LinkedIn.

info linkedin

Meer weten over het succesvol inzetten van je LinkedInprofiel? Laat mij je alle geheimen vertellen! In een sprekersessie, incompany training of een cursus met open inschrijving.

Bepaal wat de insteek is van je LinkedInprofiel

Hoe je een goede samenvatting opstelt hangt heel erg af van de insteek van je profiel. Is jouw profiel vooral bedoeld als digitaal visitekaartje, ben je niet op zoek naar leads (social selling), kandidaten of een baan, dan ziet jouw samenvatting er heel anders uit dan die van een salesmanager. De één wil graag benaderd worden, de ander heeft die behoefte niet. Het is daarom lastig om ‘de ideale’ samenvatting te omschrijven, die is voor iedereen anders.

Één ding: het is jóuw samenvatting, jij en alleen jij bepaalt wat daar in komt te staan. Schrijf het ook altijd zelf, laat dat niet een ander doen, anders komt het niet geloofwaardig over. Ben je onzeker over de tekst, of die wel klopt of foutloos is, dan kun je uiteraard altijd iemand vragen met je mee te kijken en de foutjes er uit laten halen.

Hoe stel je een goede samenvatting op

Je hebt 2.600 tekens voor je samenvatting, dat is heel veel. Je kunt dit geheel benutten maar dat hoeft niet uiteraard. Ook dat heeft weer te maken met je doel en doelgroep. Denk bij het schrijven van je samenvatting aan de volgende punten:

  • Wat is je insteek: wie wil je aanspreken, wie is je doelgroep.
  • Presenteer jezelf, maak het persoonlijk – zie het als je elevator pitch in tekst.
  • Schets herkenning, probleemoplossing, maak het vooral interessant voor de lezer (spreek je doelgroep aan). Ben je bijvoorbeeld freelance webdesigner, schrijf dan niet ‘ik ben een webdesigner en heb al veel websites laten groeien in bezoekersaantallen’ maar denk bijvoorbeeld eens aan: ‘Zoek je een webdesigner die je bezoekersaantallen laat groeien op je website, dan kan ik je daar bij helpen’.
  • Doe net of je tegen iemand praat en gebruik dan ook zinnen beginnend met bijvoorbeeld ‘Heb jij ook…’, ‘Ben je…’, ‘Herken je…’, ‘Wil je…’.
  • Behoud je spontaniteit. Laat het niet dood redigeren door jezelf of iemand anders. Schrijf zoals je praat. Uiteraard wel graag zonder taalfouten 😉
  • Bedenk goed wat je in de eerste 85 tekens plaatst. Dit is wat mensen als eerste (en soms als enige) zien, zeker op mobiele applicaties. Op laptop/dekstop is dit 200 tekens. Denk aan een vraag of een knallende one-liner. Iets dat mensen triggert om verder te lezen.
  • Ook al heb je een onderdeel ‘Contactgegevens‘ in je profiel staan, mensen weten dat niet altijd te vinden. Plaats daarom je contactgegevens ook in de samenvatting, onderaan of bovenaan. In ieder geval je e-mailadres, als je wilt dat mensen je gemakkelijk kunnen bereiken (zonder link kan je elkaar geen bericht sturen, op een enkele uitzondering na, of je moet direct een uitnodiging sturen (met maar 300 tekens) of een betaalpakket hebben). Ook een website en/of telefoonnummer is mogelijk, maak het mensen makkelijk.
  • Vermijd containerbegrippen of omschrijf ze vanuit ervaring (bijvoorbeeld ‘creatief’ of ‘verantwoordelijk’), dat is een stuk sterker en geloofwaardiger.
  • Schrijf altijd vanuit jezelf, de eerste persoon, dus ‘ik’ in plaats van ‘wij’ of ‘zij’ of ‘hij’. Je kunt best iets over je bedrijf vertellen maar maak het altijd persoonlijk en plaats geen standaard (soms opgelegd) verhaal vanuit de organisatie.
  • Gebruik voldoende witregels om het leesbaar te maken, plak niet al je tekst aan elkaar.
  • Emoji’s, Tekens en opsommingen maken je tekst ook leesbaar en overzichtelijk, maar houdt het zakelijk. Je kunt bullets bijvoorbeeld kopiëren en plakken vanuit andere programma’s zoals Word. Emoji’s kun je vanuit je mobiel toevoegen of met je rechtermuisknop. Met bijvoorbeeld Lingojam kun je je tekst vet- of schuin drukken.

linkedin summary

 

linkedin let op

Let op met tekens en opgemaakte tekst die je toevoegt aan je profiel, ook achter je naam. Niet alle browsers herkennen de tekstjes en tekens en zo kan het gebeuren dat het overkomt als een leeg vierkantje bij iemand anders die jouw profiel bezoekt. Check je symbolen dus eerst in verschillende browsers en op verschillende soorten telefoons (bijvoorbeeld van je partner, vriend(in), collega’s of kinderen) voordat je het plaatst. Daarnaast kunnen mensen die spraakmachines gebruiken (bijvoorbeeld 300.000 visueel gehandicapten) de tekens ook niet ‘lezen’. 

Vul je tekst aan met media in ‘Uitgelicht’   

Tekst is maar tekst, mensen zijn visueel ingesteld, dus het is belangrijk dat je je tekst kunt aanvullen met media. Je kunt video’s, plaatjes, foto’s, documenten, websites en/of presentaties toevoegen, alles waarvan jij vindt dat dat je tekst versterkt en wat met jouw werkzaamheden of bedrijf te maken heeft (overleg uiteraard altijd even als je twijfelt of iets openbaar gedeeld mag worden). Je kunt er hier zoveel kwijt als je wilt, maar let op, profielbezoeker ziet er maar twee volledig en moet bij de derde doorschuiven naar rechts.

uitgelicht linkedin

Het is ook mogelijk content uit te lichten. Ideaal als je een update even onder de aandacht wilt brengen en houden op je profiel.

Hoe voeg ik media toe aan mijn profiel

Heb je nog niets gevuld, dan klik je op de balk ‘Profielonderdeel toevoegen’ en vervolgens klap je bij ‘Uitgelicht’ het menu open. Maak hier je keuze.

uitgelicht linkedin

Bijdragen kun je ook direct vanuit de tijdlijn toevoegen. In dat geval klik je op de drie puntjes, rechtsboven, en vervolgens op ‘Bovenaan profiel uitlichten’.

uitgelicht linkedin

Wil je meer succes hebben met LinkedIn? Neem dan een workshop van socialmedia-expert Corinne Keijzer

Wil je graag een keer alle ins en outs leren van het persoonlijke LinkedInprofiel als het gaat om het social selling proces? Wil je meer klanten en leads genereren door het inzetten van berichten die je doelgroep bereiken? Dan is onze open training 'Meer succes met LinkedIn!' iets voor jou. Je hebt keuze uit 3 pakketten, afhankelijk van wat je al weet van LinkedIn. Ook als e-learning beschikbaar!