Update: Dit blog is bijgewerkt op 23-05-2020 in verband met wijzigingen.

Een samenvatting, of info stukje, schrijven voor op je LinkedInprofiel vinden veel mensen lastig. Als ik profielen op LinkedIn bekijk zie ik vaak dit belangrijkste onderdeel ontbreken. Of het is geschreven vanuit de derde persoon, of vanuit het bedrijf bijvoorbeeld. Tijd om eens een goed overzicht te geven van wat er nu in zo’n samenvatting kán staan.

Waar vind je je samenvatting of info

Het info stukje, ook wel ‘samenvatting’ genoemd, vind je direct terug onder je introductieprofiel. Je ziet de eerste drie regels, daarna moeten mensen doorklikken op ‘Meer weergeven’. Je hebt hier maar liefst 2.600 tekens de ruimte om iets over je zelf te vertellen, hoe je iemand kunt helpen, wat je qua werkzaamheden doet en hoe je bereikbaar bent bijvoorbeeld.

samenvatting linkedin

Heb je nog geen samenvatting, of heb je er nooit echt aandacht aan besteed? Ga er dan nu direct mee aan de slag. Je stelt je tenslotte in het dagelijks leven ook even voor als iemand naar je toekomt. Toch?! Net zo belangrijk als een goede profielfoto!

Waar schrijf ik een samenvatting of hoe pas ik hem aan

Ik heb nog geen samenvatting

Voeg het onderdeel toe door op het blauwe balkje te klikken ‘Profielonderdeel toevoegen’ en kies uit het menu voor ‘Info’.

info stukje linkedin

Ik heb wel al een samenvatting

Klik op het potloodje, rechtsboven in je introductieprofiel, om je samenvatting eventueel aan te passen.

samenvatting linkedin

 

Je ziet ‘Samenvatting’ staan met een piepklein veldje waarin je je tekst kunt schrijven. Mijn advies: schrijf het eerst uit in Word, zodat het wat overzichtelijker is, en plak het daarna in LinkedIn.

info linkedin

Meer weten over het succesvol inzetten van je LinkedInprofiel? Laat mij je alle geheimen vertellen! In een sprekersessie, incompany training of een cursus met open inschrijving.

Bepaal wat de insteek is van je LinkedInprofiel

Hoe je een goede samenvatting opstelt hangt heel erg af van de insteek van je profiel. Is jouw profiel vooral bedoeld als digitaal visitekaartje, ben je niet op zoek naar leads (social selling), kandidaten of een baan, dan ziet jouw samenvatting er heel anders uit. De een wil graag benaderd worden, de ander heeft die behoefte niet. Het is daarom lastig om ‘de ideale’ samenvatting te omschrijven, die is voor iedereen anders.

Een ding: het is jóuw samenvatting, jij en alleen jij bepaalt wat daar in komt te staan. Schrijf het ook altijd zelf, laat dat niet een ander doen, anders komt het niet geloofwaardig over. Ben je onzeker over de tekst, of die wel klopt of foutloos is, dan kun je uiteraard altijd iemand vragen met je mee te kijken en de foutjes er uit laten halen.

Hoe stel je een goede samenvatting op

Je hebt 2.600 tekens voor je samenvatting, dat is heel veel. Je kunt dit geheel benutten maar dat hoeft niet uiteraard. Ook dat heeft weer te maken met je doel en doelgroep. Denk bij het schrijven van je samenvatting aan de volgende punten:

  • Wat is je insteek: wie wil je aanspreken, wie is je doelgroep.
  • Bedenk goed wat je in de eerste 85 tekens plaatst, dit is wat mensen als eerste (en soms als enige) zien, zeker op mobiele applicaties. Op laptop/dekstop is dit 200 tekens. Denk aan je contactgegevens of een knallende one-liner. Iets dat mensen triggert om verder te lezen.
  • Plaats je contactgegevens in de samenvatting, in ieder geval je e-mailadres, als je wilt dat mensen je gemakkelijk kunnen bereiken (je kunt in de contactgegevens ook je e-mailadres zichtbaar maken voor iedereen op LinkedIn).
  • Vermijd containerbegrippen of omschrijf ze vanuit ervaring (bijvoorbeeld ‘creatief’ of ‘verantwoordelijk’).
  • Schrijf altijd vanuit jezelf, de eerste persoon, dus ‘ik’ in plaats van ‘wij’ of ‘zij’ of ‘hij’. Je kunt best iets over je bedrijf vertellen maar maak het altijd persoonlijk en plaats geen standaard (soms opgelegd) verhaal vanuit de organisatie.
  • Presenteer jezelf, maak het persoonlijk – zie het als je elevator pitch in tekst.
  • Schets herkenning, probleemoplossing, maak het vooral interessant voor de lezer (spreek je doelgroep aan). Ben je bijvoorbeeld freelance webdesigner, schrijf dan niet ‘ik ben een webdesigner en heb al veel websites laten groeien in bezoekersaantallen’ maar denk bijvoorbeeld eens aan: ‘Zoek je een webdesigner die je bezoekersaantallen laat groeien op je website, dan kan ik je daar bij helpen’.
  • Gebruik voldoende witregels om het leesbaar te maken, plak niet al je tekst aan elkaar.
  • Tekens en opsommingen maken je tekst ook leesbaar en overzichtelijk. Je kun deze kopiëren en plakken vanuit andere programma’s zoals Word of je mobiel (bij gebruik van emoticons bijvoorbeeld) of vanuit een van de vele symbol sheets die online te vinden zijn. Met bijvoorbeeld Lingojam kun je je tekst vet- of schuin drukken.

linkedin summary

 

linkedin let op

Let op met tekens en opgemaakte tekst die je toevoegt aan je profiel, ook achter je naam. Niet alle browsers herkennen de tekstjes en tekens en zo kan het gebeuren dat het overkomt als een leeg vierkantje bij iemand anders die jouw profiel bezoekt. Check je symbolen dus eerst in verschillende browsers en op verschillende soorten telefoons (bijvoorbeeld van je partner, vriend(in), collega’s of kinderen) voordat je het plaatst. Daarnaast kunnen mensen die spraakmachines gebruiken (bijvoorbeeld 300.000 visueel gehandicapten) de tekens ook niet ‘lezen’. 

Vul je tekst aan met media in ‘Uitgelicht’   

Tekst is maar tekst, mensen zijn visueel ingesteld, dus het is belangrijk dat je je tekst kunt aanvullen met media. Je kunt video’s, plaatjes, foto’s, documenten, websites en/of presentaties toevoegen, alles waarvan jij vindt dat dat je tekst versterkt en wat met jouw werkzaamheden of bedrijf te maken heeft (overleg uiteraard altijd even als je twijfelt of iets openbaar gedeeld mag worden). Je kunt er hier zoveel kwijt als je wilt, maar let op, profielbezoeker ziet er maar twee volledig en moet bij de derde doorschuiven naar rechts.media linkedin

Hoe voeg ik media toe aan mijn profiel

Heb je nog niets gevuld, dan klik je op de blauwe balk ‘Profielonderdeel toevoegen’ en vervolgens klap je bij ‘Uitgelicht’ het menu open. Maak hier je keuze. Het is ook mogelijk content uit te lichten. Ideaal als je een update even onder de aandacht wilt brengen en houden op je profiel.

uitgelicht linkedin

Wil je meer succes hebben met LinkedIn? Neem dan een workshop van socialmedia-expert Corinne Keijzer

Wil je graag een keer alle ins en outs leren van het persoonlijke LinkedIn profiel als het gaat om het social selling proces? Wil je beginnen met het goed opzetten van de presentatie van je profiel en daarna leren hoé je LinkedIn succesvol inzet zodat je ook meer klanten en leads genereert? Dan is deze complete training ‘Meer succes met LinkedIn!’, bestaande uit twee dagdelen, iets voor jou. Ook als online training beschikbaar!

BEKIJK DEZE TRAINING