Zo schrijf je een samenvatting op LinkedIn

///Zo schrijf je een samenvatting op LinkedIn

Zo schrijf je een samenvatting op LinkedIn

Door |2018-10-10T13:10:33+00:00woensdag 15 maart, 2017|BLOGS, LinkedIn|

Een samenvatting schrijven voor op je LinkedInprofiel vinden veel mensen lastig. Als ik profielen op LinkedIn bekijk zie ik vaak dit belangrijkste onderdeel ontbreken. Of het is geschreven vanuit de derde persoon, of vanuit het bedrijf. Tijd om eens een goed overzicht te geven van wat er nu in zo’n samenvatting kán staan.

Samenvatting nieuwe layout

Het is denk ik niemand ontgaan dat LinkedIn de afgelopen tijd flink huisgehouden heeft op je profiel. Iedereen heeft een nieuwe layout gekregen en dat heeft de nodige veranderingen en aanpassingen met zich meegebracht. Zo ook voor je samenvatting. In de oude layout kon je dat nog als los onderdeel opnemen in je profiel, in de nieuwe layout valt het onder je ‘introductieprofiel’. Je ziet ook dat het nog maar een klein stukje tekst toont en dat je bezoeker daarna door moet klikken op ‘meer weergeven’.

samenvatting schrijven linked in

Heb je nog geen samenvatting, of heb je er nooit echt aandacht aan besteed? Ga er dan nu direct mee aan de slag. Je stelt je tenslotte in het dagelijks leven ook even voor als iemand naar je toekomt. Toch?! Net zo belangrijk als een goede profielfoto!

Waar schrijf ik een samenvatting of hoe pas ik hem aan

Klik op het potloodje, rechtsboven in je introductieprofiel, om je samenvatting toe te voegen of aan te passen.

samenvatting schrijven linked in

Je moet nu een beetje naar beneden scrollen om het veld van je samenvatting te vinden. Je ziet ‘Samenvatting’ staan en daaronder ‘Media’ welke ook bij dit onderdeel hoort.

samenvatting schrijven linked in

Bepaal wat de insteek is van je LinkedInprofiel

Hoe je een goede samenvatting opstelt hangt heel erg af van de insteek van je profiel. Is jouw profiel vooral bedoeld als digitaal visitekaartje, ben je niet op zoek naar leads (social selling), kandidaten of een baan, dan ziet jouw samenvatting er heel anders uit. De een wil graag benaderd worden, de ander heeft die behoefte niet. Het is daarom lastig om ‘de ideale’ samenvatting te omschrijven, die is voor iedereen anders.

Een ding: het is jóuw samenvatting, jij en alleen jij bepaalt wat daar in komt te staan. Schrijf het ook altijd zelf, laat dat niet een ander doen, anders komt het niet geloofwaardig over. Ben je onzeker over de tekst, of die wel klopt of foutloos is, dan kun je uiteraard altijd iemand vragen met je mee te kijken en de foutjes er uit laten halen.

Hoe stel je een goede samenvatting op

Je hebt maar liefst 2.000 tekens voor je samenvatting, dat is heel veel. Je kunt dit geheel benutten maar dat hoeft niet uiteraard. Ook dat heeft weer te maken met je doel en doelgroep. Denk bij het schrijven van je samenvatting aan de volgende punten:

  • Wat is je insteek: wie wil je aanspreken, wie is je doelgroep.
  • Bedenk goed wat je in de eerste 85 tekens plaatst, dit is wat mensen als eerste (en soms als enige) zien, zeker op mobiele applicaties. Op laptop/dekstop is dit 200 tekens. Denk aan je contactgegevens of een knallende one-liner. Iets dat mensen triggert om verder te lezen.
  • Plaats je contactgegevens in de samenvatting, in ieder geval je e-mailadres, als je wilt dat mensen je gemakkelijk kunnen bereiken (je kunt in de contactgegevens ook je e-mailadres zichtbaar maken voor iedereen op LinkedIn).
  • Vermijd containerbegrippen of omschrijf ze vanuit ervaring (bijvoorbeeld ‘creatief’ of ‘verantwoordelijk’).
  • Schrijf altijd vanuit jezelf, de eerste persoon, dus ‘ik’ in plaats van ‘wij’ of ‘zij’ of ‘hij’. Je kunt best iets over je bedrijf vertellen maar maak het altijd persoonlijk en plaats geen standaard (soms opgelegd) verhaal vanuit de organisatie.
  • Presenteer jezelf, maak het persoonlijk – zie het als je elevator pitch in tekst.
  • Schets herkenning, probleemoplossing, maak het vooral interessant voor de lezer (spreek je doelgroep aan). Ben je bijvoorbeeld freelance webdesigner, schrijf dan niet ‘ik ben een webdesigner en heb al veel websites laten groeien in bezoekersaantallen’ maar denk bijvoorbeeld eens aan: ‘Zoek je een webdesigner die je bezoekersaantallen laat groeien op je website, dan kan ik je daar bij helpen’.
  • Gebruik voldoende witregels om het leesbaar te maken, plak niet al je tekst aan elkaar.
  • Tekens en opsommingen maken je tekst ook leesbaar en overzichtelijk. Je kun deze kopiëren en plakken vanuit andere programma’s zoals Word of je mobiel (bij gebruik van emoticons bijvoorbeeld) of vanuit een van de vele symbol sheets die online te vinden zijn. Met bijvoorbeeld Lingojam kun je je tekst vet- of schuin drukken.

samenvatting schrijven linked in

linkedin let op

Let op met tekens die je toevoegt aan je profiel, ook achter je naam. Niet alle browsers herkennen de symbolen en tekens en zo kan het gebeuren dat het overkomt als een leeg vierkantje bij iemand anders die jouw profiel bezoekt. Check je symbolen dus eerst in verschillende browsers en op verschillende soorten telefoons (bijvoorbeeld van je partner, vriend(in), collega’s of kinderen) voordat je het plaatst.

Toevoegen van media aan je samenvatting

Tekst is maar tekst, mensen zijn visueel ingesteld, dus het is belangrijk dat je je tekst kunt aanvullen met media. Je kunt video’s, plaatjes, foto’s, documenten, websites en/of presentaties toevoegen, alles waarvan jij vindt dat dat je tekst versterkt en wat met jouw werkzaamheden of bedrijf te maken heeft (overleg uiteraard altijd even als je twijfelt of iets openbaar gedeeld mag worden). Je kunt er hier zoveel kwijt als je wilt, maar let op, je profielbezoeker ziet er maar drie.

Hij of zij moet doorklikken op ‘Volgende’ om de rest ook te kunnen zien. Het is op dit moment niet mogelijk ze handmatig te verschuiven, dus plaats degene die je voorop wilt hebben als laatste.

linkedin profiel hulp

Of deze optie blijft bestaan is maar de vraag, het gerucht gaat dat deze optie verdwijnt van LinkedIn. Maar zolang het nog zichtbaar is neem ik het toch even mee aangezien ik het nog steeds een onbegrijpelijke actie zou vinden.

Meer succes met LinkedIn – klanten en leads werven met LinkedIn

Wil je meer weten over LinkedIn en de mogelijkheden leren kennen? Je kunt:

elearning Linkedin

 

Over de schrijver:

Corinne heeft zich in de afgelopen jaren volledig gespecialiseerd in social media marketing en -strategie, met tegenwoordig vooral de focus op LinkedIn. Met haar bedrijf Digital Moves werkt ze samen met andere ondernemers die ieder hun eigen expertise hebben op gebied van online media. Regelmatig wordt ze gevraagd als spreker, met name over het onderwerp 'social selling met LinkedIn', en daarnaast is ze bedreven in het geven van op maat gemaakte LinkedIn trainingen. Ze is auteur van honderden blogs, artikelen en meerdere boeken over social media. In 2017 is zij door een vakjury van de FOTY awards verkozen tot beste zzp'er in de categorie 'Coaching & Training' en in 2019 is zij opnieuw genomineerd én finaliste voor de FOTY awards van 2018. Neem contact op met Corinne.

3 Comments

  1. Marije Essink 6 april 2017 at 17:58

    Bedankt voor de tips! Wat is zelf jammer vind, is dat in de nieuwe layout met de verkorte versie van de samenvatting, een lege regel die er met opzet in zit verdwijnt en tekst daardoor direct achter elkaar geplakt wordt zonder dat dat de bedoeling is, ziet er niet mooi/netjes uit.

  2. Corinne Keijzer 31 maart 2017 at 10:09

    Dank je Arjen en succes!!

  3. Arjen Modderman 31 maart 2017 at 09:24

    Hi Corine,

    Top, goede update. Ga ik dit weekend mee aan de slag. Én…. zeker relevant.
    Succes!

Laat een reactie achter

Anti-spam: *